Greger - ´s Escorter!

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Fälgäventyret är över.
Escort-eskapader är lagda på is för någon månad då bruks-Fiaten plötsligt försvann, från dörrarnas nederkant och ner/in och jag lider av diagnos som gör att jag genast måste börja svetsa på eländet.
En tvärslut Marea-kombi från -90 talets senare hälft, definitivt inte värd arbetet, ger jag mej på med något som väl närmast liknar tvångstankar bara för att se om den kan klara EN besiktning till.
Det kan den ju förstås, det lite knäppa är ju att jag försöker förekomma besiktningens arbets-schema genom att laga allt jag TROR dom skulle haft synpunkter på, bara för att senare få veta att något HELT annat störde detta år...

Nåväl, Vad tror ni om att brandbilskonvertera den lilla röda Escorten?
Jag tänker; Takräcke med tvåmetersstege, handsläckare i bagaget, svart/vita plåtfälgar och några gula siffror på dörrarna och kanske en saftbandare i grönt, (Blå är väl i princip olagligt?).

Tags:

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Säsongsmeka.

Inlägg av Greger »

Då Xr3i cabben klarade fjolårets besiktning med endast ett bra att veta på inre länkarmslagring vänster fram, (utöver remmen till ABS;en som brast på väg in till första besiktning.)

Så bestämde jag mej för att budget-fixa detta. En begagnad, fast länkarm med trasig damask parades med en glappig med hel damask, så för en timmes arbete och ett par smutsiga nävar är min brukscabbe redo för besiktning igen!

Annars väntar jag bara på ett beställt bränslepumpsrelä, då det nu slutligen blivit för tröttsamt att köra runt med ett som bryter strömmen till pumpen lite då och då.

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Jakten på bränslepumpsrelä.

Inlägg av Greger »

Ok, så då fick jag hem ett relä. Siffrorna vid respektive stift var (naturligtvis) inte identiska med original lila relä så jag vågade inte prova om det fungerade idag.

INTERMOTOR - FUEL PUMP RELAY - 59151

Saknar dubbla siffermarkeringar.

detta verkar motsvara original: durite 0-723-13 , Lukas FDB502 Kanske
OEM 6145938

Lite luriga alternativ? (*) har "Rätt" märkta stift
Cross numbers;FORD 6161570
FORD 85AG9P704AA
HOFFER 7422002
(LUCAS ELECTRICAL FDB502)
MEAT & DORIA 422002
QUINTON HAZELL XRL128
STANDARD 59151
HUCO 132002
(HELLA 4RP008189011)

Forskning pågår...

Fordopedia.org var ju trevligt men "tog slut" lagom till min årsmodell :(

Användarvisningsbild
gxlv8
Veteran
Inlägg: 265
Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
Namn: henrik nielsen
Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
Ort: vid ystad

Inlägg av gxlv8 »

Greger skrev:Fälgäventyret är över.
Escort-eskapader är lagda på is för någon månad då bruks-Fiaten plötsligt försvann, från dörrarnas nederkant och ner/in och jag lider av diagnos som gör att jag genast måste börja svetsa på eländet.
En tvärslut Marea-kombi från -90 talets senare hälft, definitivt inte värd arbetet, ger jag mej på med något som väl närmast liknar tvångstankar bara för att se om den kan klara EN besiktning till.
Det kan den ju förstås, det lite knäppa är ju att jag försöker förekomma besiktningens arbets-schema genom att laga allt jag TROR dom skulle haft synpunkter på, bara för att senare få veta att något HELT annat störde detta år...

Nåväl, Vad tror ni om att brandbilskonvertera den lilla röda Escorten?
Jag tänker; Takräcke med tvåmetersstege, handsläckare i bagaget, svart/vita plåtfälgar och några gula siffror på dörrarna och kanske en saftbandare i grönt, (Blå är väl i princip olagligt?).
jap rost kan ge tvångstankar :w00t2:

kör på brandbils temat, det häftigt
det finns x antal hundkojar ombyggda till brandfordon. prova goggla
en av dom är byggd med ölfat o 2 pumpar som man kan hyra till festen. häftig bar
3 av dom var på den stora träffen på Gavnö slott i Danmark nu i sommar
vilken jag kan rekomendera, över 1000 bilar o alltid fint väder.
vi har varit där 3 gångar

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Escort Faux Fire Fighter Edition, med renoverad Albin pumpvagn på släp drevad för att tappa öl med :beerchug:... :D Jomen, kanske? När jag var i knatteåldern tyckte jag den lokala brandkårens 50-tals Jeep skåpbil, en påbyggd pickup med ungefär utrustningen du listar, var bland de fräckaste bilarna på byn inte bara för att det var ett utryckningsfordon utan uppenbarelsen var det mest hotrod-liknande man såg här då. Actionprylarna var liksom en bonus :cool:.

Nostalgibubbel: Taklast får medelåldersmig att associera till 50-tals semesterfirare och raggarwannabees som inte har historisk koll utan rört ihop de två kategorierna :laughing: men om man tänker sig stegen placerad offset på passagerarsidan för burkslaveffekt får det genast nåt visuellt av surf wagon med vattenbräda och gamla tokiga showroddar över sig :D så det kanske skulle funka med lite överdrifter som tidsenliga skärmbreddare och matchande knappt laglig krautrocker-hjulbredd som tränger ut (jag börjar nästan gilla konceptet!:jump:). Brandbils-lookalikes var ju lite av en plojgrej som utställningsbilar under de flummigaste åren och så sent som -78 (var det nog) så visades en muskelbil vars modell jag pinsamt glömt :blush: (såg ut som Hot Wheels så kanske nån Mopar runt 1972) på den första Motorshowen i Åhlénsgaraget i Örnsköldsvik i rött och nån glittrig böljande dekaltext om "Fire Fighter" nånting över sidorna med ...surprise... en snurrande röd saftblandare av amerikansk polismodell med sladd & magnetfäste på taket och montern stylad med brandmansklädd skyltdocka osv. Jorå, såg väl lika corny ut som det låter men uppenbart funkar plojen, eller har haft sin tid iaf. Blått blink gillas korrekt uppfattat inte av lagen om det är kopplat, men gult varningsljus på taket får man ha kopplat om man inte far runt och leker med det. Finns ju såna man kan enkelt byta kåpa på ifall man vill slå på det inne på en utställning...:p

Sen om att i övrigt utrusta en bil så att den kan förväxlas med ett utryckningsfordon...:busted_co En eldstadsservicefirma här i trakten stylade sin firmabil bra lika brandchefens utryckningsbil minus svartvita fälgar :p så det verkar finnas hyfsat svängrum i regelverket. Siffran 13 i vinklade höga gula blocktecken på bakre sidorutorna kanske accepteras, sen fattas bara en boom box-stereo :D.

En sak till bara (lovar :D) - vore ju fränt ifall nån av Dartarna blev uppsatt i pro touring-stil med kapabel kurvtagning, de har ju lite bättre grundförutsättningar än sina samtida konkurrenter och stuket syns ju inte så ofta häröver :cool:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
gxlv8
Veteran
Inlägg: 265
Blev medlem: tis nov 17, 2015 9:04 am
Namn: henrik nielsen
Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.
Ort: vid ystad

Inlägg av gxlv8 »

hittade 2 bilder på en hundkoja "brandbil"
Bilagor
thBJG8MKPM.jpg
th.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

En sån liten rackare :D, den där skulle jag ju vilja ha som servicebil till den där dragracern Valianten aldrig blev. Btw, Jeepen jag tänkte på hette tydligen Willys-Overland Jeep 6-2 och det går att se en motsvarande här http://utryckningsfordon.se/terrangbilar/ om man scrollar ner till rubriken 60-tal. Hur fräck som helst den med :cool:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

He he, ja en liten show-Rod i Tom Daniels anda (Känd för Monogram modeller!)
Vore ju också kul förstås. Jag tänker mej annars något som, helt ur fantasin, skulle ha köpts in av brandskyddsombudet på ASEA;s avdelning för test av mindre elektriska hjälpsystem. En anpassad Escort med lite attribut som halon-släckare, trappstege, förbandslåda och en protokoll-klämma för att köra runt på fabriksområdet med, tex för oanmälda inspektioner och ABC-utbildningar, till och från matsalen och sist men inte helt oviktigt, kunna vara först på plats och kunna ledsaga "riktiga" brandkåren innanför fabriksgrindarna.

Faktum är att bilen pga detta aldrig varit utanför fabriksområdet, aldrig gått en hel kilometer per starttillfälle och under dom tre år projektet fick budgetanslag förbrukat fyra batterier och ett avgassystem! Men inte körts mer än 384 kilometer.

När sedan halon-släckaren förbjöds 1992 enligt någon dum förordning, och
kombinerade el/oljebränder blev osläckbara samtidigt som lampan för låg bränslenivå tändes så tröttnade brandskyddsombudet. Escorten kördes till förrådsbyggnad 11 B, källarplan, och det precis 63 år fyllda brandskyddsombudet städade kontoret och gick hem med avtalspension.

En SÅDAN escort tänker jag mej....

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Säsongsmeka -16

Inlägg av Greger »

Jag var inne med Xr3i cabben hos carspect idag. Besiktningsteknikern såg först måttligt road ut men släppte oväntat snabbt iväg mej med blankt papper och orden; "Den är ju BETYDLIGT mycket bättre än den ser ut!"

Jag svarade glatt; "Ja, sådana är vi!

Alltså får jag spara den renoverade "All White" ännu ett år...

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Jakten på bränslepumpsrelä.

Inlägg av Greger »

Greger skrev:Ok, så då fick jag hem ett relä. Siffrorna vid respektive stift var (naturligtvis) inte identiska med original lila relä så jag vågade inte prova om det fungerade idag.

INTERMOTOR - FUEL PUMP RELAY - 59151

Saknar dubbla siffermarkeringar.

detta verkar motsvara original: durite 0-723-13 , Lukas FDB502 Kanske
OEM 6145938

Lite luriga alternativ? (*) har "Rätt" märkta stift
Cross numbers;FORD 6161570
FORD 85AG9P704AA
HOFFER 7422002
(LUCAS ELECTRICAL FDB502)
MEAT & DORIA 422002
QUINTON HAZELL XRL128
STANDARD 59151
HUCO 132002
(HELLA 4RP008189011)

Forskning pågår...

Fordopedia.org var ju trevligt men "tog slut" lagom till min årsmodell :(
Forskningsresultatet blev; Det fungerar ju! Detta relä fick min Xr3i att gå längre sträckor utan jobbiga konsekvenser och utan att spontan dö!

Prisvärt. (Ebuys billigaste!) INTERMOTOR - FUEL PUMP RELAY - 59151

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ack, Tom Daniels skruvade customdesigner för Monogram... jag byggde "Rommels Rod" när jag var tio eller nåt, komplett med skelett som passagerare - galghumorn satt bråddjupt redan då :D...
Greger skrev: (...) något som, helt ur fantasin, skulle ha köpts in av brandskyddsombudet på ASEA;s avdelning för test av mindre elektriska hjälpsystem. En anpassad Escort med lite attribut som halon-släckare, trappstege, förbandslåda och en protokoll-klämma för att köra runt på fabriksområdet med, tex för oanmälda inspektioner och ABC-utbildningar, till och från matsalen och sist men inte helt oviktigt, kunna vara först på plats och kunna ledsaga "riktiga" brandkåren innanför fabriksgrindarna.

Faktum är att bilen pga detta aldrig varit utanför fabriksområdet, aldrig gått en hel kilometer per starttillfälle och under dom tre år projektet fick budgetanslag förbrukat fyra batterier och ett avgassystem! Men inte körts mer än 384 kilometer.

När sedan halon-släckaren förbjöds 1992 enligt någon dum förordning, och
kombinerade el/oljebränder blev osläckbara samtidigt som lampan för låg bränslenivå tändes så tröttnade brandskyddsombudet. Escorten kördes till förrådsbyggnad 11 B, källarplan, och det precis 63 år fyllda brandskyddsombudet städade kontoret och gick hem med avtalspension.

En SÅDAN escort tänker jag mej....
Du inser väl att denna berättelse i den numera erkända skönlitterära genren Alternativ Historia och en bil byggd därefter skulle platsa kusligt väl i biltidningen Klassikers fiktiva avdelning med hemspunna filmiska sagor runt bilar vars egen historia glömts, inte sant? :D Btw; För något år sedan hade Klassiker t o m en presentation (inklusive tänk-om-story) av en konstnär som målat en serie realistiska tavlor med tema om ett alternativt svenskt 80-tal där man utvecklat ett alternativt energisystem som var "lagom" sci-fi men servicebilarna för anläggningarna, de var av välkända standardmodeller med mystiska tekniska kompletteringar typ hydrauliska robotlyftar på takräcken för servicearbeten osv men nu ska jag inte ge några extra vilda idéer här så den får en radiostyrd vattenkanon av flygplatsmodell eller nåt :Odd: (...i bakgrunden tonar syntlåten "Blinkar blå" med Adolphson-Falk ut...:D).

Kunde ju faktiskt vara nåt värt att förverkliga :cool:; på en bilträff stötte jag på en VW 1200 ("Skalbagge") daterad mitten-60-tal som var bra nära att lura mig att tro det var nån sällsynt stabsbil (inte helt orimlig tanke, på 70-80-talen rullade en och annan arméreggad Golf I som knappt hade inredning ens) och det enda som stack av från militärtemat var helröda bakljus. Den var chassihöjd och hade t o m defrostermunstycke i rostfritt på instrumentbrädan från nån Volvo Tgb och gott om rätt sorts upplysnings/förmaningsskyltar, ringtrycksmärkningar, rätt mörkerbelysning och en massa andra prylar som osade periodkorrekt infanteri-autencitet och fältövning men senare fick jag nys på att det var just ett mycket välgjort temabygge om än med drag av nån gammal prototyp, tror fanken såklart :p då de svenska dagbefälen körde Volvo PV 544 på den tiden. Klart, själv fick jag en vision när jag stötte på en måttligt rullad Taunus Transit för några år sedan vid en lada, kanske lite väl dålig smak erkännes men... om att bygga en öppen (för snabb lastning såklart) falsk piketbil i vitrandat svart enligt originalstuk med saftblandare på skaft fram och bak som nåt man kunde sett vid de rätt vanliga raggarbråken på 60-talet... visualisera den på cruisingen efter Power Big Meet med ett gäng lagom ölstinna mannar stående på sätena skrudade och rytande som M. Dubois´ "Elaka Polisen" :wild::wild::wild: bland de som blockar trafiken med nergångna raggarpråmar :laughing:...

Men åter till den gråare tjänstemannaverkligheten: Förbudet mot de svårslaget högeffektiva halonsläckarna berodde på nån utsläppsparanoia (medan ingen bror Duktig tänkte på hur mycket vanligt släckmedel typ P-skum eller vad det heter :kopfkratz - nej, P-Fos-skum var det visst - bevisligen förgiftar vattendrag och annat...) eller hur mycket som hinner gå upp i giftrök under tiden, medan halonet gör brandprocessen avsevärt kortare. Saknar de där små snabbsläckarna, kan ingen finna en liknande inert gas som inte fräter på ozonlagret eller vad det var?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Men vad säger du, Släggmek! Menar du att ju mer jag ljuger ihop, desto sannare blir det? Eller i alla fall mer trovärdigt? Tex att det solkiga men relativt oslitna förarsätet är ett bevis på att brandskyddsinspektören suttit i det med sotig overall åtskilliga gånger, eller att skrapmärkena under vänster sidoruta är evidens för att näst understa knappen på inspektörens nämnda overall, på grund av hans spolformade kropp, skavt just där var gång trappstegen skulle upp eller ner från takräcket?!

Att renovera eller bättra på denna Escort vore ju ett kulturellt illdåd! Bäst att vara varsam här alltså!

Annars skulle jag kanske i rent oförstånd letat upp ett set med RS-kjolar och lackat dom mattsvarta och kanske höjt den lite, med 14" plåtisar och grovmönstrade 195/80 däck, för att visa att Ford faktiskt var god tvåa på bollen, efter AMC Eagle som bevisligen var först med det stuket.

Jag undrar om inte Volkswagen kan delat andraplatsen runt 1989 med en skum, höjd fyrhjulsdriven Golf Syncro(?) med teknik från Steyr.

När du nämner din Taunus Transit i savann-utförande kom jag att tänka på dom som användes till Lidingö-turerna med kändis spotting och grupp-orientering efter taxeringskalendern med åtföljande instamatic selfies utanför dom pampigaste villorna. Jag trodde den sista importerade Transiten i det utförandet blev upphunnen och totalförstörd i Täbytrakten av den uppretade lokalbefolkningen. Kan detta vart -77/78 någon gång?

Det dröjde ju ända till 2010-talet innan någon vågade sej på liknande guidade utflykter, men med ungefär samma uppretade känslor som resultat.

Nähepp, dags för psykofarmaka...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:biglaugh2... Är det möjligen så att du varit ute i svampskogen utan bok? En granne åt en bekant (ja, det är ett lustigt område :D) säger att det går att hitta väldigt spännande sorter i myllan :laughing:.

Jo, för att svara på din fråga så är det ungefär vad jag menar :D. För rätt många år sen skrev jag några anekdoter i samma spår för ett litet numera avsomnat e-zine jag medverkade i och höll väl ungefär 50/50 balans på andelarna historiska fakta och milt vansinne - omdömet från läsare blev i regel att det var så galet att de funderade på om det kanske hänt... :D Ifall du gör verklighet av "konceptbygget" tycker jag du ska som sagt bevara patinan och för fasen redigera ihop vad du hittills spånat om hur bilens historia kunde ha varit och sätt upp i bakfönstret, det skulle vara pricken över i och säkert lura en och annan :laughing: (exakt HUR OT är vi nu?:revs::jump:). För bygginspiration: http://www.projectbobcat.com/fiesta-concepts-tuareg

Och ja, Golf Syncro är väl bland de första försöken till SUV efter Eagle. Den och Fiat Panda 4X4. Sa nån Matra Simca Rancho? Åh, den var bara framhjulsdriven men också nåt att norpa detaljkaraktär från. Står säkert nån tidig Volvo XC70 eller dylikt på skroten som kan släppa till stötsköldar och skärmbreddare för vettiga pengar att snida till.

Kravall-utförande på Transiten var det :D, eller trafikdirigeringsfordon kanske om man ska vara vänlig ;), svart med vit nos och över/underkanter även om historiskt korrekt lackschema är tvärtom, men savann-utförande på det där temat du ritar upp (skulle funka som kortfilmmanus, den rullen skulle jag vilja se :D) kunde bergis funka med lite hippiebuss-styling och skulle bergis gå hem lite bättre bland allmogen, men jag tänker som hot roddarna säger "vill du folk ska gilla din bil, måla den röd - ska du gilla den själv, måla den svart!" :cool:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

:(
Släggmek skrev: En granne åt en bekant (ja, det är ett lustigt område :D)
Men vad hemskt! Har inte grannen egna bekanta att äta?

Släggmek skrev: (exakt HUR OT är vi nu?).
Inte det minsta faktiskt, då tråden heter "Greger´s Escorter!" och det här spånandet är precis vad som behövs för att hamna i rätt sinnesstämning innan man drar igång något projekt som i efterhand förefaller heltokigt och inte går att förklara meningen med och som därmed leder till att jag blir idiotförklarad.

Det är DÅ det är bra med den proveniens som dialogen här utgör, med andra ord, OM jag var galen redan från början så var/är projektet ifråga en materialisering av en pågående psykos och att betrakta som ett konstverk.

Om jag sedan sätter min retorik i halsen och kvävs, kanske jag blir berömd och konstverket värdefullt! :prop:

Nåväl, jag måste medge att det är en fröjd att läs och skriv-interagera med dej Släggmek, en meningsbyggare av rang med kunskaper som intresserar.:bowdown: Keep it coming!

Åh, jo Matra Rancho! Visst var den bara framhjulsdriven,(:( det är ju Escorten med) å den lanserades väl ca -81? Men den var enligt mej mer inspirerad av Range Rovern med sin kantiga kaross. Ranchon ser ju ut som en 1/2 Camel Cup Range Rover.
Fast nu kommer ju ljugandet ikapp mej här, jag får slingra mej, visst var den hyfsat samtida med Eaglen (-78?) men AMC använde ju även en tredörrars combicoupe kaross och DET kanske man kan luras att Ford var tvåa med!

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Varierande prioriteringar.

Inlägg av Greger »

Förutom alla Escorter har vi ett stall med Fiat också. Den för flera år sedan utdömda Marean har hittills klarat besiktning med små medel, men efter senaste insatsen började min hustru tycka att den blivit svår att leva med. (I konstnärlig eufori efter omfattande rostlagning målade jag ett Frankenstein-huvud på huven och en haj-mun bakom framhjulet.) Å däri består det svåra!

Så för några veckor sedan blev hon påkörd bakifrån i denna Marea, men den överlevde.

Idag var hon i närkontakt med en Avensis, och jag fick veta att " Huven måste bytas", detta stämmer inte riktigt utan var mer ett utfall av önsketänkande, då resten av fronten också fått ny koordinater.

Marean tycks slutligen blivit dräpt. Så vad ska jag göra......

Jag kan ju naturligtvis sätta vinterdäck på Xr3i-cabben men någon bra vinterbil blir den ju inte för det!? Eller ska jag vinterrusta?

[ATTACH]41865[/ATTACH]
Bilagor
IMG_0430.JPG

Skriv svar