Greger - ´s Escorter!

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Tyska lås och modellspecifika problem.

Inlägg av Greger »

Tjohoo, Xr3i cabben är vårdad inför säsongen, med rostlagning light och bekväma lädersäten installerade samt den minst sex år gamla kamremmen inspekterad och spänd (den ser ut som ny) allt väl så långt.

Så var det dax för den lilla röda, som har en fladdrande hastighetsmätare som skulle felsökas.
Efter att krånglat en bra stund med att utesluta allt från mätarhus, wire och drev stack jag ner fingret i växellådan och upptäckte att bakelitdrevet snurrade fritt. 😡
Dessutom gillade jag inte färgen på oljan, den verkar blandad med vatten.

Dessutom har den lilla röda haft ovanan att tjuvstanna allt emellanåt, så delar byttes tills felet verkade avhjälpt.
Tror fördelaren var problemet, men innan den byttes provade jag byta bensinpump, bränsleslang och tändspole.

Vad med rubriken? Jo jag har slut på hela växellådor, och den JAG fått ihop drabbades av något motsvarande Mauser gevärets "tyska lås", någon miss som får allt att låsa sej.

Jag får ta nya tag, antingen lära mej sätta ihop växellådor eller hitta donator, för såhär kan man ju inte ha det.....

Tags:

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Efter att jag forskat (mekat utan kunskaper) i växellådan vet jag nu att packnings-silicon inte ersätter papperspackningen.

Strulet tycks bero på att växellådans halvor klämde en del av växelföraren, och packningar är beställda.

Bara för det går har jag rivit ner en 89 års xr3i motor för att se om den kan vara något att skoja till genom att sätta ihop med så lite avgasrening som möjligt.

Men jag lurar lite på om det går att få i något annat motorpaket, kanske lite större volym, någon extra kam eller rent av fler cylindrar?!:confused:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Huh, det får mina tankar att vandra till hastighetsmätarproblemen på min sjuttisjua-Taunus... kanske är det likadant där att drevet nere i lådan som krånglar :(, det hände på en av de jag hade tidigare.

När det gäller motorer/drivpaket så ska det väl vara så att alla vanliga RWD-Escorter har i stort sett korsvist utbytbara enheter om man bara flyttar över allt i ett paket, men nån som inte bara skruvat sönder dom utan också satt ihop kan säkert utreda det där bättre än jag. Klart är i alla fall att deras Zetec-motorer av generation "Silver Top" är så nära släkt bakåt till CVH och mellanstadiet Zeta att man kan blanda delar ganska radikalt om man vet vad som går vart och få ihop maskiner som är både trimvänliga och stryktåligare än mk III:ornas originalmotorer eftersom Zetec-bottendelarna är stabilare och har lite extra volym. Som jag tidigare nämnt nånstans syns britterna ha gjort det till närmast en standardlösning i vissa sammanhang och kallar dessa motorer för "ZVH", vilket man kan söka efter på nätet. Fast antagligen är det billigaste och enklaste att bara hiva över hela maskineriet från en sen Escort som sagt. Om man nu inte har en tidig Zetec stående som ventilerna fastnat på, typ.

Värt påpeka är att ska man ta Zetec-motorn ur en Mondeo så finns det mycket att hålla reda på eftersom det tydligen skiljer en massa i fästen osv - elsystemet verkar vara den största haken. Kommer man upp på sent 90-tal där med övergången till Zetec-E "Black Top" så tycks det finnas alla möjligheter att trampa fel :banghead: om man inte djupanalyserar skillnaderna :333: och speciellt då i styrsystemet, men det brukar ju finnas lösningar på allt om man tänker utanför lådan. Om det möjligen är enklare att plundra en tidig Focus, ifall man ska ta det till en Escort?

Antik-sent :D svar på en gammal fråga i tråden: "Erica" var projektnamnet på Escort mk III och det lär ha uppstått som ett internt skämt med projektledaren som hette Eric A., tyvärr har jag glömt efternamnet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Självklart blir man glad som ett barn när man får paket, och river upp omslaget och drar ut innehållet.

Resultatet blev en avriven växellådspackning. :mad:
Fast jag beställde tre och har fortfarande packnings-silicon så det ordnar sej nog!:)

Cvh;n får komma ihop som ett standard longblock medan insuget nog mallas av för att få till något med förgasare som inte är standard, mest för att trolla bort avgasrening ( :idiot:) och alla fula slangar.

Jag såg ett klipp på Youtube, en snubbe med en glödstiftsmotor, en gammal vevad pennvässare och överbliven fritid knåpa ihop kontorets snabbaste Faber-svarv.

Jag har snart en Cvh med raka rör, en tombola (och jordfräs) och kanske en stund över...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

"Shit happens when you´re having fun", var inte det en catch phrase i nån gammal actionfilm? Det borde det varit om inte annat. Blå Permatex okänt nr brukar funka på det mesta som inte ska vara i ständig kontakt med bränsle är min erfarenhet av liknande missar. :D

Nånstans gnager en mycket gammal skräckhistoria om hur det på en Ford-verkstad i Mälardalen-området (Nacka var orten i berättelsen om jag minns rätt) samtidigt stod tre svårt kraschade CVH-bottendelar ur MK III:or vars enda egentliga brist var att ägarna missat intervallen för kamremsbyte vilket väl bitvis förklarar britternas faiblesse för att bygga "ZVH"-bastarder att tävla med, det och lite extra kraftpotential (Zetec-bottendelen tål i standardskick 7000 rpm, 7400 med ARP bultar säger flera olika källor) och Escorts lättare svänghjul passar mellan. Vet inte om CVH ställer samma tajta toleranskrav som annars Zetec har? Jag läste på en utrikes sajt att Zetec är väldigt kinkig med att drifttemperaturen inte ligger för lågt utan hålls runt kokpunkten eller aningen över eftersom slitaget ökar påtagligt när de ligger och arbetar konstant under rekommenderad temperatur. Iofs mest en risk som hotar vid hemsnickrande av egna kylsystem för alternativa montage (Fiesta, RWD-installationer t ex). När det kommer till förgasare och gammaldags avgasrening som mest handlar om recirkulation och att backa tändningen vid motorbromsning så har jag märkt att man får totalt mest bara fördelar om man kastar ut ormboet, uppgraderar tändningen om så bara med en bättre spole och effektivare stift och lite mer justerbara förgasare än snikbitarna som sitter original på det mesta av bruksholkar. Begagnade hojförgasare i fyrtal syns vara favorit hos fortåkarna med tunn budget om man tittar åt UK eller USA, iofs knappast lätt att justera men effektivt och lägre i pris än Weber DCOE etc. Annars kommer jag att tänka på vanliga membranförgasare typ SU, Stromberg, Pierburg (möjligen) som väldigt bra på att spraya soppan effektivt om de justerats av en som har känslan för dom. Om inte klimatet busar med luftfuktigheten osv och kräver kompensation eller membranen läcker så överträffar de majoriteten av vanliga fallpottor i både ekonomi, effekt och avgasvärden. Klart, det följer med en något högre risk för flödning, teoretiskt utifrån att luftkolvarna kan fastna om bitarna är slitna men inte ens då har iaf jag varit med om att nåt allvarligare än att motorerna hostat vid gaspådrag.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Kunnskap sökes! Någon som vet om det är skillnad på cvh'ns original kammar? Alltså lyft och duration osv.

Det verkar isf finnas en tidig 80-talar xr3 med solida lyftare, som är värst(?), men hur är det med de vanligare?

Jag undrar vidare om Sierrans 1.8 cvh's rull-lyftare kan tänkas fungera i 1.6:an?

Annars fortsätter jag sporadiskt att riva och rengöra rovan, den ser ganska ok ut vad gäller slitage, men det är gott om koks i den.



G.

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Onödan.

Inlägg av Greger »

Svarar väl själv då. Rullyftarna passar men det behövs lite styrningar och låsfjädrar för det ska fungera. Detta sitter på 1.8 cvh Sierran.

Skit, jag som nu har en uppsättning rullyftare....och en Escort.

Jag krånglar vidare på;

http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php? ... -galenskap

För där lyckas jag med bilderna!
Bilagor
IMG_20170223_212449.jpg
IMG_20170212_173355.jpg
IMG_20170212_173259.jpg
IMG_20170212_173218.jpg
IMG_20170212_132834.jpg
Bild1311.jpg
Bild1309.jpg
Bild1308.jpg

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Fixade lite bilder. :)
Kul projekt, roligt att se att det går framåt. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Onödan.

Inlägg av Greger »

Tackar, Rickard.

Egentligen är det ju tre "projekt" och okynnes-mekande varvat med vanligt mekaniskt strul. :D

Å så den genetiska defekten som gör att jag per automatik ger mej på dom meningslösaste grejorna med störst hängivenhet.

Exempelvis det här med rull-lyftare. Enklast vore att köpa rätt och bita i det sura äpplet, acceptera förlusten av några hundringar, och gå vidare.

I stället sitter jag och funderar på hur jag, inte ska hitta och köpa "E7fz-6c515-a", utan hur jag ska kunna tillverka ALTERNATIV till Oem-delar!

Allt för tillfredsställelsen att ha rull-lyftare... :headshake

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1116
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Halloj

Du tänker väl på att man inte kan använda en kamaxel för vanliga lyftare till rull-lyftare !

// Micke
Greger skrev:Tackar, Rickard.

Egentligen är det ju tre "projekt" och okynnes-mekande varvat med vanligt mekaniskt strul. :D

Å så den genetiska defekten som gör att jag per automatik ger mej på dom meningslösaste grejorna med störst hängivenhet.

Exempelvis det här med rull-lyftare. Enklast vore att köpa rätt och bita i det sura äpplet, acceptera förlusten av några hundringar, och gå vidare.

I stället sitter jag och funderar på hur jag, inte ska hitta och köpa "E7fz-6c515-a", utan hur jag ska kunna tillverka ALTERNATIV till Oem-delar!

Allt för tillfredsställelsen att ha rull-lyftare... :headshake

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Cosworth 4x4 skrev:Halloj

Du tänker väl på att man inte kan använda en kamaxel för vanliga lyftare till rull-lyftare !

// Micke
Nej? Jag tänker att det går tills motsatsen bevisas 😉 . Det jag tror mej veta är att rull-lyftare används vid "branta" kammar, och därför äe mest onödigt vid mildare.

Upplys mej gärna innan jag ställer till det.
Mvh Greger.

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Cosworth 4x4 skrev:Halloj

Du tänker väl på att man inte kan använda en kamaxel för vanliga lyftare till rull-lyftare !

// Micke
Tack, nu blev jag tvungen att ta reda på hur det ÄR i stället för att förlita mej på tro.
Några hundra spänn är väl "vaskade" då rull-lyftare inte är värt arbetet/priset i mitt fall.

Vidare dumheter är avbrutna.

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Du har inte blandat ihop det nu , Rull lyftare ? du menar inte hydrauliska lyftare ?
Rulllyftare används bara i rena race motorer oftast av Amerikanskt fabrikat
Hydrauliska lyftare sitter mestadels i moderna standardmotorer ....Och det blir inget bra att blanda kamaxlar mellan modellerna då kamaxelprofilerna ser olika ut ,ventiltiderna blir fel
Men du kan bygga en riktigt kul motor av den toppen , 1a generationens CVH topp med bottendel från 2,0 Zetec blir en kul sak som lämnar effekt relativt billigt , finns massor av info på nätet i England om en sådan konvertering kallas oftast för ZVH då
Old FORD's can always be faster ......

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

MrB skrev:Du har inte blandat ihop det nu , Rull lyftare ? du menar inte hydrauliska lyftare ?
Rulllyftare används bara i rena race motorer oftast av Amerikanskt fabrikat
Hydrauliska lyftare sitter mestadels i moderna standardmotorer ....Och det blir inget bra att blanda kamaxlar mellan modellerna då kamaxelprofilerna ser olika ut ,ventiltiderna blir fel
Men du kan bygga en riktigt kul motor av den toppen , 1a generationens CVH topp med bottendel från 2,0 Zetec blir en kul sak som lämnar effekt relativt billigt , finns massor av info på nätet i England om en sådan konvertering kallas oftast för ZVH då
Nja, vad gäller lyftarna har jag nu ett set hydrauliska-rull-lyftare liggandes i en låda.
Dessa är avsedda för en cvh 1.8 motor från Sierra/eller Amerikansk/Kanada byggda motorer.

Problemet verkar så här långt vara att kamaxlarna som passar dessa lyftare inte passar 1.6 toppen, pga olika lagerytor.

Och jag kom inte ihåg att vanliga hydraul och mekaniska lyftare även roteras av kammen.

Enklast var att backa och köpa ett set std. hydrauliska lyftare.

G.

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Då var det dags för växellådsbyte i den röda, tredje gången faktiskt.

Hoppas jag fått ihop dugliga delar. Sist missade jag för övrigt att flytta med det nya uttrampningslagret, så det ska ordnas med.

Mängden engagemang i övrigt avgörs av hur resultatet blir...

Xr3i;n startade på första försöket och ställs på i Maj.

Skriv svar