Sida 1 av 17

Greger - ´s Escorter!

Postat: tor jun 23, 2016 3:58 pm
av Greger
Jajjamensan! Här finns en Fäbless och passion för ett gäng -88:or i lite olika stadier. Låt mej presentera en välhållen men lite lynnig, snikutrustad GL som för närvarande är i någon form av existentiellt vacuum.

Tankarna hoppar mellan att "Bara hålla vid liv" till "Fullständigt onödig motorvägs-räser utan komfort".

Bilen blev inköpt som bruksfordon men får nu vila då dom jag samåker med inte förstod begrepp som "charm" och "relativt tillförlitlig"...

TaDaa!



[ATTACH]41554[/ATTACH]



[ATTACH]41556[/ATTACH]

Och med lånade skor från en Convertible.

[ATTACH]41555[/ATTACH]

Postat: tor jun 23, 2016 7:41 pm
av RickardEM
Riktigt fin. :)

\Rickard

Postat: tor jun 23, 2016 8:11 pm
av Greger
Tackar!

Förutom funderingar på motorcykel förgasare, bara för skojs skull, finns ett behov av att lösa det där med fladdrande hastighetsmätare. Kinesisk cykeldator är inhandlad som
back-up och nytt plastdrev ligger och väntar (om det inte är växellådan som är huvudproblemet, igen ��) jag hoppas dock på att Vajern är kass.

Det trevliga originalskicket kanske får ge vilka för ett lite ungdomligare (?) utseende med sänkfjädrar och dämpare, helt enkelt för att det var billigare än bara original-dämpare.

Postat: lör jun 25, 2016 6:53 pm
av Holma
Tjusig! Små kul bilar det där :)

Postat: lör jun 25, 2016 8:21 pm
av Greger
Då Escort nummer tre´s historia redan hänt och blivit berättad får dom som vågar och bryr sej besöka:

http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php? ... skap/page1

Där jag hittills vart bekväm med att vistas. (Jag gillar inte BARA Escorter!!)

Detta handlar alltså om en Escort Cabriolet/Xr3i -88, i (till synes) utförandet All White, en om infon på nätet stämmer, ovanlig bil gjord 300 vänsterstyrda exemplar och nu "räddad" och tänkt att sommar-brukas.

Postat: tor jun 30, 2016 10:12 am
av Släggmek
Plåtslagarmasochism enligt patologisk beskrivning 1a skulle jag bedöma det som :D. Kul att det blev bil igen av escrutt-cabben :), det måste vara den i särklass vanligaste brukisbaserade kabben men ju fler på vägarna desto roligare. Kul tråd fast den ligger på nåt obskyrt ställe :renske::D, intressanta tips på en del grejor också. När det gäller det övriga som var på tal om prioritetsordning för röstar jag för Darten, men då är jag ju partisk som själv står med en besläktad skugga jag hittills inte klarat att betrakta med förnuft och dumpa - tänker positivt; där det saknas bitar är ju fritt fram för egna lösningar... :p. Escorten påminner om att man ska aldrig ge upp (eller? :D). Har för mig Escort-cabbarna byggdes hos Karmann, det kan förklara en del av plåtproblemen.

Postat: tor jun 30, 2016 4:40 pm
av Greger
Tack för diagnos och engagemang Släggmek! Det obskyra forumet kommer sej av ett brett intresse, en trevlig forumsida och det faktum att jag gärna på ett obekvämt sätt förespråkar bredd och acceptans. (Jag äger några Fiat också, förfäras Ford-ägare ;) )

På härnäst förslaget; en Fiat Coupe är för närvarande i garaget.

Därefter väntar en trio bruksbilar att dömmas ut, varav en är Escort nummer 1!
Escort #1 är en Xr3i cab -88 som tagit mej tusentals öppna mil, träffat en älg och återkommit och är oförskämt frisk i botten. Tyvärr tror jag inte att helrenovering är aktuellt på denna fortfarande roliga men lite skrynkliga bil.
Men ge upp? Nää...

Postat: tor jun 30, 2016 7:21 pm
av Cosworth 4x4
Ang. fladdrande hastighetsmätare.

Hissa upp bilen och lägg dig under och se till att du får ett bra tag om BÅDA inre drivknutarna.
Har du ett spel / kan röra drivknutarna upp och ner samtidigt
( d.v.s. inte vicka den ena neråt och låta den andra vicka uppåt ! )
I så fall är lagrena till slutväxeln slut vilket innebär att drevet för hastighetsmätaren inne i lådan hamnar för långt ifrån det lilla plast drevet!
( brukar också synas på det lilla plast drevets kuggar samt att det läcker olja vid packboxarna ! )
Dessa lager skall vara "förspända" och inte ha något spel alls !

// Micke
Greger skrev:Tackar!

Förutom funderingar på motorcykel förgasare, bara för skojs skull, finns ett behov av att lösa det där med fladdrande hastighetsmätare. Kinesisk cykeldator är inhandlad som
back-up och nytt plastdrev ligger och väntar (om det inte är växellådan som är huvudproblemet, igen ��) jag hoppas dock på att Vajern är kass.

Det trevliga originalskicket kanske får ge vilka för ett lite ungdomligare (?) utseende med sänkfjädrar och dämpare, helt enkelt för att det var billigare än bara original-dämpare.

Postat: tor jun 30, 2016 9:36 pm
av Greger
Cosworth 4x4 skrev: d.v.s. inte vicka den ena neråt och låta den andra vicka uppåt !
// Micke
Ska det gå att vicka så, då?
Jag har haft ur drevet och kollat men tyckte inte det såg speciellt slitet ut.
Växellådan vill jag inte byta IGEN, om den är problemet, då blir det digital hastighetsmätare tills lådan rasar.
(Har skiftat låda 2 ggr på den bilen, och har inte fler i lager...)

Postat: fre jul 01, 2016 6:05 am
av Cosworth 4x4
Halloj

Det brukar alltid gå att "vicka" lite på dom men det får absolut inte gå att lyfta båda upp och ned samtidigt !
Detta var ett vanligt fel och nåt man alltid måste kolla om man köper / byter hel låda då det "ofta" var samma fel på den om den gått några mil.
( Tyvärr så är det svårt att kolla utan inre drivknutar ! )

// Micke

Greger skrev:Ska det gå att vicka så, då?
Jag har haft ur drevet och kollat men tyckte inte det såg speciellt slitet ut.
Växellådan vill jag inte byta IGEN, om den är problemet, då blir det digital hastighetsmätare tills lådan rasar.
(Har skiftat låda 2 ggr på den bilen, och har inte fler i lager...)

Postat: sön jul 03, 2016 10:19 pm
av Släggmek
Gränsar till OT, men det är rätt vanligt i UK när det kommer till drivkällor utanför märket att Fiats klassiska Twin Cam-fyra letar sig ner i Anglia och dylikt som en billig och enkel trimning. Men då verkar de iofs ha ganska gott om dessa motorer i omlopp. Åter till hastighetsmätandet :).

Postat: mån jul 04, 2016 8:31 pm
av Greger
Släggmek skrev:Gränsar till OT, men det är rätt vanligt i UK när det kommer till drivkällor utanför märket att Fiats klassiska Twin Cam-fyra letar sig ner i Anglia och dylikt som en billig och enkel trimning. Men då verkar de iofs ha ganska gott om dessa motorer i omlopp. Åter till hastighetsmätandet :).
Nä så lätt slipper du inte undan ;) , Tidigt i OT-tråden "Generell guide i galenskap" kritiserades det faktum att det sitter en Ford-motor i Escorten , med följdfrågan vad jag tänkte göra åt det.
Jag kom faktiskt inte på något bättre alternativ :) för 104 hästar ur 1.6 liter är ju inte så illa pinkat ändå!

30-40 år senare är 120 pållar ur samma volym normalt utan turbo.

1988 fick Mazda 90 hkr ur 2 liter med lika många ventiler och modernare insprutning, förvisso med katalysator, men med en sådan på Escortens 1.6:a blev det ändå 90 hkr (!?). :)

När jag tänker på det så har ju min Marea 1.6 103 hkr...
Nä några motorbyten kors och tvärs blir det inte, det är enklare att byta bil efter humör.
Halloj

Det brukar alltid gå att "vicka" lite på dom men det får absolut inte gå att lyfta båda upp och ned samtidigt !
Detta var ett vanligt fel och nåt man alltid måste kolla om man köper / byter hel låda då det "ofta" var samma fel på den om den gått några mil.
( Tyvärr så är det svårt att kolla utan inre drivknutar ! )

// Micke
Ok, Tack Micke, jag får ut och testa så småningom.
Lådan jag hängde dit senast var den sista jag hade och det gjordes i desperation. Den som mekades dit några dagar tidigare var hur tight som helst men otestad av mej, det visade sej att sen bara hade fem växlar; alla framåt! :(

Tjötigast, Greger...

Postat: tis jul 05, 2016 1:11 am
av Släggmek
Greger skrev:Nä så lätt slipper du inte undan ;) , Tidigt i OT-tråden "Generell guide i galenskap" kritiserades det faktum att det sitter en Ford-motor i Escorten , med följdfrågan vad jag tänkte göra åt det.
Jag kom faktiskt inte på något bättre alternativ :) för 104 hästar ur 1.6 liter är ju inte så illa pinkat ändå!

30-40 år senare är 120 pållar ur samma volym normalt utan turbo.

1988 fick Mazda 90 hkr ur 2 liter med lika många ventiler och modernare insprutning, förvisso med katalysator, men med en sådan på Escortens 1.6:a blev det ändå 90 hkr (!?). :)

När jag tänker på det så har ju min Marea 1.6 103 hkr...
Nä några motorbyten kors och tvärs blir det inte, det är enklare att byta bil efter humör.
...Vilket jäkla surr om italienska motorer det vart nu´rå ;):D, var just på väg att släcka datorn efter att ha beställt ett par dörrhandtag (aj aj, kliv inte på Taunus-Cortina-ägarnas ömmaste tå näst efter usel kammekanism i Pinto-fyrorna :D). Nåja, har lite säsongsledigt så jag har tid att surra lite i den långa gryningen. Kan förresten tipsa att ska man framtidssäkra sin Taunus-Cortina är det läge att köpa viktiga småprylar nu. Fyra år sen jag fann en på skrot häruppe senast, handtagen finns inte på hyllan hos Motomobil men går ännu att finna beg via Laga.se och prisbilden är lägre. Startmotor röck jag nyligen den sista på hyllan hos ortens skrothuggare, finns knappt nåt äldre än sekelskiftet hos nån skrothage härikring längre så man får hamstra när man kan. Det var väl Mazda som såg till att bättra på Fords alufyra till att bli den lilla Duratec´en vad jag förstått, synd bara att de i farten ändrade bultdelningen mot transaxeln.

Men åter till ämnet (eller tja?). Undrar just om det verkligen ska vara svårt att flytta hela FWD-drivpaketet från en Fiat till en Ford. Finns en hel del rätt hårda exempel på liknande projekt (oftast nåt VAG eller Honda iofs, men tvärställt är ju ganska generiskt kassettänk som regel) om man söker på amerikanska dragracers som ger sig fasen på att det ska gå att rejsa raktfram med dylikt trots den fysikaliska problematiken som uppstår. Btw, var det inte Bravo/Brava som är kusin till Saab 9-3 2nd gen? Äh, nu spårar det ur totalt i OT :p. Zetec, det är ju det naturliga för Escorten då den är CVH reinkarnerad efter att teknikerna tänkt efter med facit i hand.

Hursomhelst är den omtalade Fiat TC-motorn den mest seglivade motor jag sett "dödas" i en motorsprängningstävling :shakehead. Har skymfen på eget videoclip så bevis finns (var inne på detta en gång förut), motorn gick urtappad på maxvarv i nån 8 minuter så att åskådarna började tröttna och troppa av, nära att funktionärerna gav upp och stängde tändningen innan den till slut visade tecken på att nypa. Lika dålig plåt i Fiat som Escortarna, men jäklar vilka tåliga motorer måste erkännas :thumb:.

Postat: tis jul 05, 2016 7:49 am
av nextuz
Offtopic på släggmeks svar.
Det värsta jag sett på motorsprängning var en Mazda 323 av första årgången.
Den gick 20m på fullvarv...
Efter en kvart tröttnade en av arrangörerna och tog upp en näve sand o vägdamm från backen och sopa det rakt ner i insuget.
De första man tänkte när han var på väg o göra det var att nu nyper den, men icke.
Nej istället så ökade motorn rejält i varv, o lät närmare en ettrig wankel istället för en rak 1,3.
Men till slut så börja den gå ner lite lite på varv och sen nöp den helt :)

Postat: tis jul 05, 2016 5:47 pm
av Greger
"Undrar just om det verkligen ska vara svårt att flytta hela FWD-drivpaketet från en Fiat till en Ford."
NämenVa F... Är det BARA jag som vill ha KVAR Ford-rovan!? :laughing:

Jag ska försöka få DENNA tråden att handla om mina Escorter, och det innebär att OT ämnen är HELT relevanta i vissa fall ;), nu är det är bara tummen som ska ur!

Närmast förestående är att FÖRSÖKA byta stolarna som är ganska hopplöst obekväma, och Escort#1 kommer att agera test-mula, så då är frågan var man hittar en bekväm, fällbar stol med hyffsat rätt storlek?