Sida 8 av 12

Ha Gratis!?

Postat: tis jan 02, 2018 6:06 pm
av Greger
Det visade sej att min ny-veteran (röd GL 3d) förutom att bli skattebefriad, också betalar sina egna kostnader!

Genom att halv-försäkra Escorten för 79:- i månaden skapar en mängd-rabatt på över 2000:- på övriga försäkringar.

Så med avgifter och besiktning har jag på något vis 750 spänn över till bensin....

Besiktning i morgon.

Postat: tis jan 02, 2018 6:46 pm
av Järnkaminen
Greger skrev:
Genom att halv-försäkra Escorten för 79:- i månaden skapar en mängd-rabatt på över 2000:- på övriga försäkringar.

Så med avgifter och besiktning har jag på något vis 750 spänn över till bensin....
Sådana kalkyler gillar man ju :).

Onödan?

Postat: tor jan 04, 2018 7:31 pm
av Greger
Har man då en Escort i trafik gratis måste den besiktigas.

Det gjorde jag, och fick ombes på en länkarm bak och en kolv i en bromscylinder bak.

Då även fjädern bak var lite trasig, å jag inte har (hittar) en ersättare i gömmorna, får detta bli någon form av startskott för arbetena med...

Ja vad ska "projektet" kallas?

Nåväl, ombes först, men länkarm är bytt och kolv gymnastiserad och små bromstrummor surt blängda på...

Postat: tor jan 04, 2018 11:56 pm
av Släggmek
Syns ju som den har goda förutsättningar ändå :). Förslagsvis kan den väl få heta Kilen efter designstilen och det troliga märket på nya bakfjädrar.;)

Förresten... märkligt med bromstrummorna, jag minns bestämt att mk III (utom XR3) och mk V (åtminstone till utrustningsnivå CL) har samma trummor som Anglia 105E, Taunus 1600, Escort mk 2 och en massa annat så den här borde haft samma 8" radie (översatt i milimeter), vilket skulle motsvara tidig Focus med minsta motorn, diverse Fiesta/Courier och Ka minst in på 00-talet. I vart fall borde matchning gå att hitta på nåt nyare smått enligt samma mönster.

Onödan?

Postat: fre jan 05, 2018 11:15 pm
av Greger
Kilen...nja, ska dumheterna döpas efter fjädrarna blir det "TA Technix", köpta i paket med något av det sista i stötdämparväg som går att hitta till dessa modeller om man har snålbudget och önskemål om gasdämpare.

Vet någon om Xr3i lågpris dämpare där damskyddet PASSAR tipsa gärna.

Flera personer har på sistone sagt;
"Sådana ser man minsan inte så ofta längre... dom börjar bli ovanliga..."

Detta gör mej lite kluven, men planen just nu lutar åt att styva upp och sänka ner, helst genom dotterns arbete, och sedan om intresse finns snygga till det som syns genom fälgar...

(Minnesanteckning: http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/pr ... -40mm.html )

Postat: ons jan 10, 2018 8:31 pm
av Släggmek
Låter som en amerikansk deckare... "T. A. Technix, rock-n-roll detective!" ...nä, Ford Fairlane http://www.imdb.com/title/tt0098987/?ref_=nv_sr_1 hette han förstås, men visst associerar namnet till action, åtminstone till Bronson´s hårdingkaraktär 1972, "The Mechanic" :D http://www.imdb.com/title/tt0068931/?ref_=ttfc_fc_tt ...nä, inget mer kaffe för mig ikväll :p Iaf finns det säkert en del kul namn som kan passa på bygget :cool:. Gärna nåt som anknyter till det både spretiga och polerade 80-talet, fullt av paradoxer och ytterligheter som man kan misstänka att bilen också blir :thumb:.

Passar inte prylar från senare Escort om man skiftar hela enheter som hjulställen? Lite klick visar på att åtminstone mk IV har samma bussningar http://www.polybush.co.uk/shop/ford/escort-mk3 så det hintar åt rätt håll. Som jag minns det var rätt mycket teknik detsamma utom för XR3 och andra vassa (och såklart Renault-anstrukna LX från Brasilien) genom hela serien "Erica" (mk III) fram tills Focus avlöste, men jag har iofs knappt petat i nån sen 90-talet och då bara isär :jobbar5:. Ett och annat ska ju ha ärvts vidare till Focus, men där får man nog detektiva eftersom det kan vara nummerändrat. Escort mk III och upp är ju dessutom byggd enligt standardformulär utan nåt experimenterande med udda lösningar så det går nog att bygga rent av billigare genom att hämta hela paketet ur någon nyare Ford med liknande mått för att få en bättre utgångspunkt. Focus upp till ca -05 bör väl vara bland det mest framåtkompatibla att plocka ur utifrån vad jag läst på utrikes forum etc, men också nyare Fiesta om jag får spåna lite, egentligen har ju det mesta inkl. ombygge till RWD gjorts med dessa så möjligheterna beror väl mest på budget och detaljkännedom om alternativen. Det som reser mest frågor är väl att bilarna blivit alltmer datoriserade sen -80-talet på gott och ont.

Sen, att folk börjar se på din bil med nostalgi är ju bara positivt och ingenting som bör avskräcka från ombygge. Kanske om det t ex varit en välbevarad 1.6 Ghia men nu är det ju en vanlig brukis med en massa fix att göra på, så vad du står med är ett hyggligt ämne som säkert lär framkalla ännu mera uppskattning om/när den rullar in med en kaxig attityd och ett tuffare stuk :cool:.

Onödan?

Postat: fre jan 12, 2018 11:39 pm
av Greger
Ännu en besiktningsman har uttryckt förvåning över att Escorten existerar...för att inte tala om ögonens storlek och röstens "high pitch" vid åsynen av den kärnfriska och underredsbehandlade länkarmen bak!

Jag misstänker att bristen på sådana snart utrotat beståndet av 80-talarna.

Nåväl, nu är bilen bessad ett par år framåt.

Vad gäller 80-tals referens/influenser...
"En Hon-djävuls liv..." var inte det en Brittisk serie/film där en kvinna ändrade längd på sina ben för att ta över en annans identitet/utseende?.... med anledning av fjädringshöjd och tänkt användare av fordonet...

Nä vi får se hur detta går, härom dagen fick jag informerat ungdomen om att "wrap" inte nödvändigtvis innehåller grönsaker! :rolleyes:

Postat: lör jan 13, 2018 4:42 pm
av Släggmek
Alltid kul att kunna rucka på de blå overallernas fördomar med en pigg veteran :cool:.

Som vanligt spårar det ur :D. Ja, jämförelsen är väl inte helt fel om man tänker sig Escorten med projektnamn Erica (en ordlek med projektledarens namn) som en inget märkvärdig familjebil som tröttnar på brukislivet och blir elak busbil :laughing:. Historien om din refens i tur och ordning, om nån trodde att fruntimmerna inte kan ha svart humor de med :laughing:...

Boken av Fay Weldon https://www.bokus.com/bok/9789186649395 ... ch-lustar/
TV-serie 1986 hos BBC, gick på SVT https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 3DF835BA49
(kuriosa: hondjävulens uttolkare Julie T Wallace dök senare upp i Bond-filmen Iskalllt Uppdrag som den ungefär lika burdusa Rosa Miklos, seriens signatur sjöngs av Christine Collister och gavs ut på 7" singelskiva)
Biofilm med Roseanne Barr och Meryl Streep https://sv.wikipedia.org/wiki/En_hon-dj ... och_lustar

Ett aningen enklare/billigare alternativ till plastwrapping kunde väl vara att gå över den med sprayvarianten (hmm, fråga ynglen om vad DET nu heter, jag har glömt :p) åtminstone om du går in tankar på matterat steath-stuk. Skulle ju se väldigt lömsk ut som så.

Postat: lör jan 13, 2018 6:04 pm
av davve d
Upp med lite bilder på alla dessa vidunder det skrivs spaltmeter om;)


:worth:

Postat: lör jan 13, 2018 7:34 pm
av Greger
davve d skrev:Upp med lite bilder på alla dessa vidunder det skrivs spaltmeter om;)


:worth:
Men då måste det ju hända något konkret :snail:

Och om det är något försvar, har jag förutom problemet med tummarna i (*) några andra fordon i flottan som har högre prioritet.

Så tålamoooood.

En bildfråga dock; Denna fjäder satt bak och har förlorat nedre sista 3/5 dels varv. MEN DEN ÄR PROGRESSIV?!!! Kolla "trådens" tjocklek!

14mm nere och 10 uppe beror inte bara på rostsvullnad.

Detta var oväntat, är det Ford std?

Postat: sön jan 14, 2018 2:35 pm
av Jimmie-E
Håller med ovanstående här. Mer bilder, det är så länge sedan jag såg en gammelescort, så jag har nästan glömt hur de såg ut.
Visst var de rätt sportig på sin tid? Jag vill minnas det stod många escorter mellan Opel gsi, och golfarna utanför korvmojen när jag var ung.

Onödan?

Postat: sön jan 14, 2018 6:47 pm
av Greger
Velandet fortsätter, men Fiat coupén blev precis utchasad ur garaget.

En "före" bild. Och medhjälparen inlurad, å satt i arbete.

Frågan är: Som vanligt, eller plastbit på taket? ( ska jag meka dit plastbiten vill det till att jag får in back-kameran i den och att bilden bakom blir ok, annars skiter jag i den...)

Postat: sön jan 14, 2018 7:03 pm
av davve d
Nu så:)

Kul med bilder! Farsan hade en likadan röd med lite för breda 16" aluhjul för en herrans massa år sen. Väcker en hel del minnen.

För att vara konstruktiv hade jag personligen skippat hajfenan. Brukar ju finnas små praktiska hållare för backkamera att fästa på regplåten. Annars ser Escorten fin ut.

Onödan?

Postat: sön jan 14, 2018 11:19 pm
av Greger
Beslut, beslut.... normalt gillar jag inte kjolar, men idén om lite HÖJD Eskrutt med RS/turbo plastkanter i svart strukturlack tilltalade *drool*

Snålade "tyvärr" ut på ett kit på ebay, som sagt, gillar egentligen inte att dra plåtskruvar i frisk plåt så den kan rosta på 48 nya ställen så då fortsätter sänkningen.

Då kommer nästa beslut, nya std dämpare, begagnade (bra) Xr3i där damasken passar eller hela "kittet"? Visst, det är ju bara en fråga om arbete/pengar men jag e ju lat och snål....

Postat: sön jan 14, 2018 11:31 pm
av Greger
Greger skrev:Men då måste det ju hända något konkret :snail:

Och om det är något försvar, har jag förutom problemet med tummarna i (*) några andra fordon i flottan som har högre prioritet.

Så tålamoooood.

En bildfråga dock; Denna fjäder satt bak och har förlorat nedre sista 3/5 dels varv. MEN DEN ÄR PROGRESSIV?!!! Kolla "trådens" tjocklek!

14mm nere och 10 uppe beror inte bara på rostsvullnad.

Detta var oväntat, är det Ford std?
Svaret är tydligen "JA" så till alla som vill kapa orginalfjädrar: cutta i toppen så får du redigt hårda, proggresiva rejsingfjädrar! Moderna eftermarknads fjädrar e jämntjocka.....tunnisar.