Sida 9 av 12

Onödan?

Postat: tis jan 16, 2018 6:27 pm
av Greger
Vad sägs om lite bilder på "orört" motor-rum?

Del-projekt där var att hyffsat dolt få in fetare kablar till H4 lamporna, så jag gjorde mitt bästa med ett Biltema-kit i diskret skrikgult.

Dom kinesiska 80/100 "blåa" lamporna hade olika nyans på ljusbilden och avstods tills vidare.

"Före"

Postat: ons jan 17, 2018 2:19 pm
av nextuz
Gaaahhh.. kör inte 80/100 i gamla fina reflektorer :/
Det mesta försvinner i värme, och bränner reflektorn så du får ännu sämre ljus :/

Även vanliga 55 mår bra av grövre kablar än original.

Postat: ons jan 17, 2018 7:48 pm
av Greger
nextuz skrev:Gaaahhh.. kör inte 80/100 i gamla fina reflektorer :/
Det mesta försvinner i värme, och bränner reflektorn så du får ännu sämre ljus :/

Även vanliga 55 mår bra av grövre kablar än original.
Jo, redan vanliga lamporna gjorde kablarna varma och det var huvudskälet.

Efter att provat tycker jag nog inte det ser så bra ut med led och blå-ton på en röd veteran.
I sista bilden är vänster sida en 55/60w, som jämförelse...

Ska bara...

Postat: tis jan 30, 2018 10:51 pm
av Greger
Byta fjädrar, dämpare och en länkarm. Jo, jo, bromsrören som "inte var någon fara, än" rök av vid beröring, dom jämna bromsarnas kolvar kärvar och jag började bada alla delar i citronsyra...

In progress, typ. Bilden visar donatorbilens sköld och trumma, som kommer att konserveras och sparas till annat tillfälle. För fina, helt enkelt.

nytt ljus i veteran

Postat: ons jan 31, 2018 3:16 pm
av Granworth
Hej

jo nya fräscha kablar och anslutningar samt kanske en " bättre " laddregulator / ladd relä .. typ 14,2 -14,5 V gör susen ... förutsatt att generator och batteri är i topp ....

Värt att nämnas så om du kan plocka av lyktglasen så rengör dom och såklart då oxå ljusinsatserna.... ( gör mycket skillnad )

sen har ju då Osram med flera.... orig lampor typ " nightbreaker " som ska ge mer ljus i gatan och inte i bara lyktan som vissa LED lampor försäljare hävdar....;);)

Personligen kan jag tycka att modernt ljus i våra Veteraner är absolut inte fel.... :):):)

Ty... " Old Fords Never Die... They Just Go Faster " ....

och med detta så vill man ha bättre lyse på " Highwajjen "... :p

// Mvh

Postat: lör feb 03, 2018 10:52 pm
av Greger
Spårar ur naturligtvis, näsan full med blästerdamm och thinnerångor men broms-sköldar och trummor blir "finare" i väntan på nya bromscylindrar.

Nya nummerskyltshållaren med kamera har kommit och då upptäcktes "behovet" av en ny nummerplåt....alltid får man vänta på något!

"Före"

Postat: sön feb 04, 2018 2:11 pm
av Ringön
Ser ut att bli fint!
Synd på nummerskylten bara, själv tycker jag att gamla bilar ska ha "sin" typ av skylt för att uppnå rätt karaktär. Men jag ser bubblorna på bilden...

Onödan?

Postat: sön feb 11, 2018 3:06 pm
av Greger
Håller i princip med om att tidskorrekt skylt ser bättre ut, den går ju att skruva tillbaka vid behov, men för att "komma vidare" får jag acceptera S-märket.

I min iver att byta chassi-komponenter till sådana med friskare gummi, råkade jag bryta av avgasröret. :(

Alltid är det något...

Nåväl. Någon DIY på Y2b fick mej att använda smältlim för att fästa kablarna till skylthållaren och ett lackstift i ögonvrån att försöka göra kabeln "osynlig".
Tips om hur man släcker skyltlyktan med hjälp av backljuset mottages gärna, då jag tror kameran kommer bli bländad. (IR modell).

Postat: sön feb 11, 2018 4:38 pm
av Släggmek
Ska bara inflika att det syns ju arta sig bra, om avgasröret gick av :smash: visar det ju bara att det var bytesdags ;) så inget att hänga läpp för utom i budgeten då.

Jo, en fråga förresten - är det samma måttspecs på inre radie/bredd etc på donatorns bromstrummor som de numera röda på bilen? Vore intressant att veta om de är helt kompatibla trots olika utseende eftersom donatorns äldre modell passar en massa euro-Fordar ända ner till -59:ans Anglia 105E.

Postat: sön feb 11, 2018 7:45 pm
av Greger
Släggmek skrev: Jo, en fråga förresten - är det samma måttspecs på inre radie/bredd etc på donatorns bromstrummor som de numera röda på bilen? Vore intressant att veta om de är helt kompatibla trots olika utseende eftersom donatorns äldre modell passar en massa euro-Fordar ända ner till -59:ans Anglia 105E.
Nja, bredden mellan spindel och fälgens insida är ju bibehållen. Dom numera röda original-trummorna/bromsarna har bara spindeln gemensamt med Xr3i/abs-mk4:or vars belägg är både bredare och större. Jo hjullager är nog samma med. Men då spindel och hålbild i skölden är samma så passar det säkert

Det skiljer 3mm i kolv-storlek i cylindrarna med (19imm i dom mindre) så för att inte förlora bromsverkan bak fick det bli fortsatt standard + färg.

Budget fix på avgasröret... Orionens "avgasförlängare" ( Escort avgas + 30 cm rörstump) svetsades på någon överbliven rörkrök och plötsligt har jag en ungdomligt högljudd Eskrutt. Och ett reserv system om grannarna klagar. :)

Onödan?

Postat: sön feb 11, 2018 9:26 pm
av Greger
Ja jäklar vad högljudd den blev :518::image018:
Låter folkrace om den.... å det beskriver nog stuket lite med, framvagnen måste sänkas och abetsmetoden ska justeras...

Återkommer, ska bara leta upp halvljuset på bruksbilen. :(

Postat: sön feb 11, 2018 11:19 pm
av Släggmek
Bra data om bromsarna, taget till protokollet :yltype:, tack för pusselbitarna Greger :). Ja, det förklarar ju en del för jag minns XR3i har andra bromsar än de vanliga som har Anglia-trummorna hela vägen vad jag vet, undrar om inte de sitter på Ka och smålastarna Fiesta Courier också en bit in på 00-talet. De du målat röda tycker jag ser ut som de sitter på nån motorsvag sorts Sierra också, men där kanske jag minns galet. Ah, får utreda vidare.

Det där med avgasljudet... min bruks-Taunus (totalt insnöad, funderar på att handla nån färdigt fungerande motor för att göra den redo snabbt för våren) har ett magnifikt rallyljud kryddat med ojämn gång som fått en del tekniskt okunniga att tro den har en vässad V8 i sig :laughing: så visst ryms det mycket attityd i ett rejält buller...:D Jag kan inte låta bli att tänka att vi just nu i den breda mellanåldern där i glappet mellan de som präglats i måttfullhet och den som det verkar nypräktiga Millenials-generationen ofta utan egen bil är nog de enda generationerna som i nåt större antal får ståpäls av rumligt motorbuller från även annat än motorer med högfärdig stamtavla :D.

Jag tänker om framvagnen att i värsta fall får du väl göra som en del drifters och sätta justerplattor på fjäderbenstornen så att det går att ställa vinklarna upptill. Lyset syns lite knepigare, min gissning är jordfel eller ett tjuvströmmande relä om det inte sitter i omkopplaren mellan hel/halv eller tillslagsvredet, brukar vara någondera nio gånger av tio när det gäller spänningsfall där och oftast i nära anslutning p g a den tuffa miljön därframme.

Postat: sön feb 11, 2018 11:45 pm
av Greger
Tionde gången är det utbrända glödlampor!
Ryggen värker och knogarna blöder, men Fiat Stilon syns igen!

Fjädrar med mera ska bytas på Onödan-Escorten,
Men i stället för att riva och sedan börja blästra och dona, ska jag "renovera" lösa delar. FÖRST.

Onödan!

Postat: mån feb 12, 2018 8:54 pm
av Greger
Praktiserar alternativa arbetssättet. En titt bakom framhjulet fick mej till det.

Milt sagt varierande längd på fjädrarna, båda fjäderbenen kommer från std Escort, så den längsta har säkert inget original-nummer. :rolleyes:

Postat: tis feb 13, 2018 10:28 pm
av nextuz
Finns justerbara bärarmar i england, ifall man vill ha lite minuscamber fram :)
Fundera på o köpa sådana till min kombi då ford tyckte det var fränt med positiv camber 81-83 på Escorten :/