Greger - ´s Escorter!

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5460
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Greger skrev:Då var det dags för växellådsbyte i den röda, tredje gången faktiskt.

Hoppas jag fått ihop dugliga delar. Sist missade jag för övrigt att flytta med det nya uttrampningslagret, så det ska ordnas med.

Mängden engagemang i övrigt avgörs av hur resultatet blir...

Xr3i;n startade på första försöket och ställs på i Maj.
Då är du nästan växellådsguru vid det här laget. ;)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Tags:

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

RickardEM skrev:Då är du nästan växellådsguru vid det här laget. ;)

\Rickard
Absolut INTE. Orginal låda blev glapp i lagren så en begagnad (okörd) låda med rensad backväxel monterades. Så kan man ju inte ha det, så en vanlig (provad) låda monterades. På den har drevet som sitter på kronhjulet och driver hastighetsmätaren lossnat. Så kan man inte heller ha det...

Men på sin höjd ordnar jag växellåds-ragu och laga lådor med en spik så jag kallar mej hellre kock. :p

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Ragu.

Inlägg av Greger »

Ursprungligen skulle jag låta dottern se hur en växellåda såg ut inuti, så hon fick börja demontera en men förefaller ha tröttnat.

Kvar på arbetsbordet ligger en sketen och sölig Escort låda sedan två månader tillbaka.

Jag skulle bara titta lite på den, och plötsligt är den i delar, rengjord och behöver en renoverings-sats!

Jag hittar bara en säljare av lager/packningsats på ebuy, finns det fler alternativ?

Det är kanske korkat att renovera en växellåda till en -88 Escort bara för att den låg ivägen, men jag verkar inte kunna låta bli...

P.s
Bilden är för att se var skruvarna till eventuell ABS sitter vid ev. återmontering.
Bilagor
IMG_20170718_131106.jpg

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5460
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Greger skrev:Det är kanske korkat att renovera en växellåda till en -88 Escort bara för att den låg ivägen, men jag verkar inte kunna låta bli...
Kan vara bra att ha. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Instämmer :). Den ursprungliga mk III "Erica"-Escorten börjar så smått bli accepterad som ung veteran bland tyckarna (nog mera på kontinenten än i Sverige) och det är aldrig fel att handla på sig ett lager eller fixa upp saker medan de fortfarande är ganska vanliga eftersom tillgången på delar bara i enstaka fall återskapas långt senare ifall intresset fortsätter vara starkt, förstås till betydligt högre priser i små serier. Har du jämfört detaljnummer för respektive prylar i MTX-lådorna i Focus och Mondeo? Det ska visst finnas rätt stort släktskap åtminstone mellan de tidiga versionerna och Escorternas lådor. (edit: aj aj, nä tydligen inte alls - där ser man farorna med att lita för mycket på forumsnack ;) om än utrikes, tack Nextuz för den snabba rättelsen nedan :))
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6128
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Släggmek skrev:Instämmer :). Den ursprungliga mk III "Erica"-Escorten börjar så smått bli accepterad som ung veteran bland tyckarna (nog mera på kontinenten än i Sverige) och det är aldrig fel att handla på sig ett lager eller fixa upp saker medan de fortfarande är ganska vanliga eftersom tillgången på delar bara i enstaka fall återskapas långt senare ifall intresset fortsätter vara starkt, förstås till betydligt högre priser i små serier. Har du jämfört detaljnummer för respektive prylar i MTX-lådorna i Focus och Mondeo? Det ska visst finnas rätt stort släktskap åtminstone mellan de tidiga versionerna och Escorternas lådor.
MTX är en helt annan låda, med synkad back, vilket BC-lådan inte har.
Det sitter BC i Escort, som sedan blev BC5 och ännu senare IB5 (improved BC5)

Åker gärna på träffar o crusing i min Mk3 kombi :) Man är rätt ensam om den modellen på en cruising :p

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Ragu.

Inlägg av Greger »

Vad är det för skillnad mellan bc5 och ib5?

Jag hittar ju renoveringssatser på ebay men kan ju tänka mej att köpa bara lager till "klumpen".

Någon som vet artikelnummer på dessa lager eller en prisvärd källa?!

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6128
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Ib5 har grövre lager bl.a. Kan inte allt som är gjort.
Dock är bc5 oxå förstärkt med grövre lager på någon axel sedan 92.

ib5 kom senare i Fiesta o Focus med vajer istället för mekaniskt länkage. Någonstans där kom även hydraulisk koppling i Fiesta och Puma.

Sen finns ib5+ De har bellhouse för Duratecmaskinerna och mer förstärkningar.

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Ragu.

Inlägg av Greger »

Har forskat fram att rullager i klumpen är "vanliga" LM 29749 + ytterbana 29711
Kostar 100-200 st beroende på kalitet, och sitter i klumpar i både fram och bakhjuldrivet, USA och Euro Ford.

Tätningarna finns tillgängliga i vanliga bildels-nätbutiker för ca 75:- styck.

Investering på 430 spänn är gjord....

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5460
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Greger skrev:Har forskat fram att rullager i klumpen är "vanliga" LM 29749 + ytterbana 29710 (?)
Kostar 100-200 st beroende på kalitet, och sitter i klumpar i både fram och bakhjuldrivet, USA och Euro Ford.

Tätningarna finns tillgängliga i vanliga bildels-nätbutiker för ca 75:- styck.

Investering på 430 spänn är gjord....
Aha, perfekt. Tack för detektivarbetet, bra att ha numren för framtida projekt. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

RickardEM skrev:Aha, perfekt. Tack för detektivarbetet, bra att ha numren för framtida projekt. :)

\Rickard
Tacka inte, jag har ju inte fått ihop lådan ännu!

Notera också att detta lager antagligen bara passar fram till ca 1990.

Men, utan att behöva veta, undrar jag helt plötsligt om inte diffrentialen passar i bakhjulsdrivna Escorter....

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6128
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Greger skrev:Tacka inte, jag har ju inte fått ihop lådan ännu!

Notera också att detta lager antagligen bara passar fram till ca 1990.

Men, utan att behöva veta, undrar jag helt plötsligt om inte diffrentialen passar i bakhjulsdrivna Escorter....
Det vore ju intressant.
:)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Allt medan jag väntar på löjligt billiga tätningar till växellådan, obs 10 pack!
( http://m.ebay.com/itm/40-pack-41-Rotary ... 0420632011 )

blev jag inspirerad av en annan tråd här att dela intressanta forskningsrön.

Om jag förstår saken rätt hålls inte CVH;n så högt här, ändå....

http://www.feoa.net/threads/chinese-mad ... ist.61626/

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3341
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:Odd::confused::kopfkratz Ytterligare ett mysterium tar sin början :laughing:...:thumb:

Det står en del intressant där som sätter tankarna i rörelse, t ex detta: "Toyota 4AGZE engine (1.6L DOHC engine that was a clone of the Ford BDA)". Undrar just om man t ex skulle kunna bättra på en X-Flow till en "fattigmans-BDA" :D med Toyotas twin cam topplock ifall man kan få till skruvhål etc att matcha? Sen det där med kombinationen av VW och Ford CVH om inte direkt delar så iaf matchning mellan transkåpa och låda... VAG och Ford har ju samarbetat både om MPV´s för Europa och framhjulsdrivna småbilar för Latinamerika (kallas bl a Ford Del Rey) så oddsen bör vara bra för att man ska kunna blanda bitar i transmissionen mellan VAG-bilar och Escort/Fiesta etc. Sen finns ju en till slamkrypare i form av brasse-Escorten med Renault-motorer :D så där ges ju ytterligare alternativ för drivningen. Jag tänker, det har ju t o m kombinerats Renault 30 transaxel med Ford V8-motorer i plastracers (GTD40 har jag för mig) så man kan ju ana vissa likheter.

Såvitt jag hört rör det sig om inte mer än runt ett 20-tal vanliga bultmönster för motor-till-transkåpa som tillämpas av de flesta transmissionsfabrikanter vilket gör att motortillverkarna får rätta sig efter det om det inte ska bli onödiga merkostnader. Sen kan det ju variera en hel del med olika splines på drivaxeln osv men kopplingarna tenderar också vara rätt mycket standardiserade detaljer i olika kombinationer har jag lärt mig både av skruvande och kataloger, så mycket går att pussla ihop med lite extra jobb (och ibland en adapterplatta) bara man vet vad man ska välja.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jag för min del funderade på c.d.i tändning och att vattenpump mm från Kina borde finnas tillgängligt, och varför jag tycker att Chery Arrizo 5's instrumentbräda ser ut som Focus grejjor...

http://mobile.cheryinternational.com:80 ... ar=Arrizo5

Btw, Cvh delar uppges ju passa Chery Amulet. Vad nu det är...

https://m.aliexpress.com/s/item/3230990 ... W#autostay

Exempelvis :)

Jomen hörru förresten! Hur passar combon Ford-motor, Ford-kopplingshus, VW-Låda ihop med bakmotor-buggy?

Inte sedan 80-talets Passat, möjligtvis,har väl en VW haft längsmonterad motor. Har VW lösa lådor till tvärställda motorer?
(Asså ej integrerade kopplingshus.)

Mysterierna tätnar, frågorna hopas och okunskapen lyser allt starkare....

Skriv svar