Prick_85 - Escort RS Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Prick_85
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2016 7:19 am
Namn: Petar Sulce
Kör: Mazda 323f
Ort: Ingelstad

Prick_85 - Escort RS Turbo

Inlägg av Prick_85 »

Hejsan alla fordälskare! Har lyckats få tag på en rs turbo som ska väckas till liv igen, har en projekttråd på en annan sida men vet inte om man får nämna andra sidor utan att det tas bort? Men, i vilket fall som så blev jag rekomenderad hit för bättre svar (om inget annat ,något svar iaf). Just nu kan jag inte lägga upp alla bilder pga kass uppkoppling men ska fixa detta dom närmsta dagarna. Jag har kommit så pass, att jag står still lite med 2 sladdpar som jag inte har den blekaste vart dom ska. Har en till mk4 (1.6cl) som jag har jämnfört sladdar och etc med. Men dessa finns inte, har någon möjligen någon elschema liggandes som man kan ta del av? Har sökt på nätet utan vidare resultat. :banghead:Mvh

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5112
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Välkommen hit! :)
Vilken årsmodell är det på pärlan?
Här finns det en länk till ett gäng manualer för RS Turbo.

\Rickard

Prick_85
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2016 7:19 am
Namn: Petar Sulce
Kör: Mazda 323f
Ort: Ingelstad

Inlägg av Prick_85 »

Hallå Rickard! Tack! Det är en 87:a , glömde jag skriva. Mvh

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Tjoho! En projekt-tråd om en
MKIV, det är precis vad min inspiration behöver!
Hoppas på regelbundna uppdateringar.
Mvh Greger.

Prick_85
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2016 7:19 am
Namn: Petar Sulce
Kör: Mazda 323f
Ort: Ingelstad

Inlägg av Prick_85 »

Haha vad kul att du tycker det Greger! Har hitintills lagt upp en del bilder på annan sida, som jag inte fått någon respons från förutom tittare. Får man nämna sidans namn här, så går det att se några bilder iaf tills jag har fått upp allt här hos er istället.

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2322
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

Prick_85 skrev:Haha vad kul att du tycker det Greger! Har hitintills lagt upp en del bilder på annan sida, som jag inte fått någon respons från förutom tittare. Får man nämna sidans namn här, så går det att se några bilder iaf tills jag har fått upp allt här hos er istället.
Klart du får nämna sidan, men fortsätt gärna å fyll på med info och uppdateringar om din bil här, vi vill gärna följa ditt projekt. :)
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Prick_85
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2016 7:19 am
Namn: Petar Sulce
Kör: Mazda 323f
Ort: Ingelstad

Inlägg av Prick_85 »

garaget.org där jag heter likadant som här. Har lagt upp lite bilder men vet inte om jag har fått till det rätt. Mvh

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2322
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Trevlig bil! Jag gillar definitivt vita sport-Escorter bäst. Rosten vid batteri hyllan ser lurig ut, hoppas den klarat sej bra i övrigt.
Jag har själv en länk till annat forum om rostlagning på en Xr3i och har upptäckt att lite synlig rost lätt har sällskap av dold...

Bra jobbat hittills!
G.

Prick_85
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2016 7:19 am
Namn: Petar Sulce
Kör: Mazda 323f
Ort: Ingelstad

Inlägg av Prick_85 »

Tack Greger! Håller absolut med om färgen :) jo den ser lite våldtagen ut i motorutrymmet, det är spacklat vid främmre balk på båda sidor för att dölja rost ( love it tattarfix) och tyvärr ett mindre hål som säkert överensstämmer med teorin om just rostiga småhål....har ej vågat pilla...än. Vill få igång maskineriet först, så saker och ting kring motor kommer fästas provisoriskt. Kännedom kring det maskinella är endast ett mail från förra ägare som tyckte den gick OK, men vad är ok? Och till vinter ska förhoppningsvis allt ut och gås över med svets och färg. Sen så fattas jag den här förlängda bultbiten som ska gå igenom det lilla blocket bakom oljefiltret, som är till oljekylningen. Sämsta förklaringen. Men vart kan man jaga fatt på just den förlängningsbulten? Just nu kan jag inte skruva dit oljefiltret pga detta. Mvh

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Kanske finns det hos Ford, vem vet, annars är det kanske värt att söka på Ebay (tex.) efter
" oilfilter adapter sandwich cooler " , vilket jag just gjorde och nu vet vad veckopengen ska gå till.

Spacklet kan ju i bästa fall innebära att någon bytt ruttna skärmar.

Prick_85
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2016 7:19 am
Namn: Petar Sulce
Kör: Mazda 323f
Ort: Ingelstad

Inlägg av Prick_85 »

Haha blir lätt så, ska se om man kan fp tag på enbart bulten, borde man kunna. Annars blir det väl nytt.Tyvärr är det tvärtom, men har en offer escort i bra skick i framänden. Ska bli jäkligt spännande och få höra gången på den. :)

Prick_85
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2016 7:19 am
Namn: Petar Sulce
Kör: Mazda 323f
Ort: Ingelstad

Inlägg av Prick_85 »

Jo Greger, schneglade på din sida och såg ett inlägg om att du har gett dig på en Fiat Coupe. Är det 2.0 16v motorn med stressfläkt så hoppas jag att du har masserat upp irritationsnerven, krångliga med delar. Ägde en sådan förra sommaren, förbannat kul bil med massa huvudbry. Sen för att livet är lite ospännande så äger jag en alfa gtv för att sätta spänning i tillvaron med dess minst sagt unikata....beteende och hyshpysh den har för sig. Nu escorten, garanterad utelning av spänning varje dag. :D Lång storry kort, har 2 kompletta fjäderben till en coupé, original ställbara Konis med det lilla vita vredet för inställning. Har länge undrat vad jag ska göra med dessa :)

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Fiat coupen är en 20vt, och jag har hittills hållt mej på sfk.ibk.se forum för Fiat entusiaster under "Greger", lämpligt nog, och där tjatat om Escorter så till den grad att märkes-lojaliteten ifrågasatts. Nu är jag här, å prisar Fiat :D

Prick_85
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2016 7:19 am
Namn: Petar Sulce
Kör: Mazda 323f
Ort: Ingelstad

Inlägg av Prick_85 »

Hahaha ja klockrent! Lite smyg propagande i båda fälten. :D Ja den 5 cylindriga är att föredra. Grattis till en fantastisk bil! Elektroniken är väl inte helt hundra. Men det är ju bara charmigt. :)

Skriv svar