Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Intressant med VQ. Hur är det med de andra varianterna av den (alltså mindre volym, visst finns det?) har de andra typer av tråg kanske?

Får du plats med en oljefilterflyttaradapter är det ju enklast men annars måste det ju gå bra att få dit anslutningar för slang direkt på tråget eller kanske till och med blocket.

Jag tycker du tänker rätt i att inte flytta styrväxel. Det alternativ man i så fall skulle kunna överväga är hela framvagnen från en bil med tråg framåt (350/370Z, kanske S13-14-15) men det för ju med sig en massa annat också och då är ju karossen inte längre orörd.

Annars är väl customtråg också något som är värt att överväga. En duktig aluminiumsvetsare och en CNC-fläns :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Det finns ju en hel uppsjö med varianter av VQ:n. Den finns i 2 2,3 2,5 3,0 3,5 och 4.0(tror det är en V8a). Bra ide, ska försöka ta reda på om nån av dom har ett lämpligt tråg och om tråget från en t.ex 2 liter passar på min 3.5a. Kan ju vara fler än Pathfindern som har bulan bak. Men jag vet inte om dom nånsin sålts i Europa? Dom sitter i modeller som jag aldrig har hört talas om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_VQ_engine

Jag ska ta och kapa av tråget jag har och kolla om man kan lyckas få dit två AN-anslutningar mot där oljepumpen matar originalfiltret. Isåfall kan man gå på med slang där till nån form av sandwich och sätta filtret på annat håll. Har funderat lite i också om man skulle kunna använda sig av ett BOB tråg så får man rätt profil på tråget från början.

Dvs be polaren fräsa av hela VQ tråget och spara kanske 10-20mm av "väggarna". Få dit anslutningar till oljefilter på nått sätt. Kapa och korta BOB tråget jag har på bilderna och skarva på det på Vq-flänsen. Det behöver dock förstoras lite för Vq:n vill ha runt 6 liter olja och i BOBen är det knappt 4,5 liter. Då blir det ju typ ett customtråg. Tillgång till det mesta för att tillverka saker har jag så den biten löser sig. Dock är ett problem med den lösningen att då saknas ett par fästpunkter i framkant på tråget för generator och spännaren till multiremmen.

Syns här på Pathfindertråget som jag la upp bild på. Fast man kanske inte behöver gå så långt upp utan kan spara dom. Fästet till höger i bild behövs inte för det är till AC-pumpen.
Pathfinder3.jpg
Men just nu är allt som sagt väldigt oklart. Ska kapa lite i tråget och ser hur det ser ut i "väggen" där filterhållaren sitter.

Ang framvagn så kommer jag inte byta den även om det skulle vara ett alternativ. Utan motorn får anpassas efter vad för plats som finns att tillgå i bilen. Operationen blir väldigt mycket större om man ska ge sig på en annan framvagn. Det har jag ingen lust med :)


// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Du skulle ju också kunna kolla på att använda ett DOHC-tråg som underdel. Alumium, enklare att hitta än BOA/BOB och formen kanske passar bättre, det vet man ju inte innan man kollat.

VQ har nog inte sålts så mycket i Sverige eller Europa men ibland kan man hitta grejer ändå. Det kan till exempel vara värt att kika på öststaterna (Estland, Ryssland), det förekommer att man importerat mer grejer dit. Jag handlade lite Primeragrejer från en Estländsk skrot förra året, billigt och smidigt.

Fästpunkter i framkant är nog relativt enkelt att snickra till. Generator och spännare kan man ju ändå vilja flytta på.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av RickardEM »

Spännande att se hur du kommer lösa detta. :)
Kommer bli kanon i slutändan. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

therealpinto skrev:
ons jul 22, 2020 9:43 am
Du skulle ju också kunna kolla på att använda ett DOHC-tråg som underdel. Alumium, enklare att hitta än BOA/BOB och formen kanske passar bättre, det vet man ju inte innan man kollat.

VQ har nog inte sålts så mycket i Sverige eller Europa men ibland kan man hitta grejer ändå. Det kan till exempel vara värt att kika på öststaterna (Estland, Ryssland), det förekommer att man importerat mer grejer dit. Jag handlade lite Primeragrejer från en Estländsk skrot förra året, billigt och smidigt.

Fästpunkter i framkant är nog relativt enkelt att snickra till. Generator och spännare kan man ju ändå vilja flytta på.

Gustaf

Ska börja med att få tag i ett tråg till Pathfinder. Tråget i Usa blev det inget med, nästan 5000kr efter frakt å annat. Men jag har fått napp på ett engelskt Nissanforum så jag hoppas det löser sig den vägen istället. Om man ska kolla i öststaterna, var söker jag enklast då? Finns det nån sida som du vet om?

RickardEM skrev:
tor jul 23, 2020 5:23 pm
Spännande att se hur du kommer lösa detta. :)
Kommer bli kanon i slutändan. :)

\Rickard
Ja, jag tycker också det ska bli spännande och se hur jag löser det här :) Kommer vara värt det när det är klart, tror stenhårt på den här motorn och lådan.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tänker att jag lägger in lite bilder på lite växellådor också. Precis som med motorerna har jag en lös MT75a och en lös CD009:a som Nissan lådan heter. Nissanlådan är rätt biffig jämfört mot en MT75a. Vad jag lyckats läsa mig till så håller den för väldigt mycket mer än vad jag ska köra igenom den. Finns dock en svag på punkt på dom tidigare lådorna och det är synkringarna, framförallt på trean.

Det finns tre eller fyra versioner av dom här lådorna, den sista kom i brytpunkten 05-06. Så jag vet inte om jag har den sista versionen. Jag har iaf inte den "sämsta" lådan. Förbättringar gjordes på synkringarna under åren mellan 02-06. Tror dock inte lådan kommer vålla några problem i sig. Ska ju bra åka lite "bolt-on" trim. Min bil är dessutom ungefär 300kg lättare än en 350z så är den bara i bra skick kommer den hålla längre än både motor och bil förhoppningsvis. Dock är det väl bansaiväxlingar som dödar synkringar och inte effekt. Och snabba växlingar blir det ju en del av. Men har mt75an överlevt min behandling hittills så ska väl en nästan 30år nyare/modernare låda klara det också.

För att nörda lite ytterligare så har jag ju vägt båda lådorna. Motorn som var nämnt tidigare var ju cirka 30 kilo lättare än boben. Jag tappar en hel del här.

MT75:an väger 36 kilo.
CD009:an väger 54 kilo.

Känner att det inte är hela världen även om nya lådan gärna hade fått vara lättare. Dom extra 20kg hamnar långt ner och i stort sett mitt i bilen så är det nånstans man vill lägga till vikt så är det ju det minst dåliga stället.

Kan ju ta lite utväxlingar också när jag ändå är igång.

Mt75:

1 3.89
2 2.08
3 1.34
4 1.0
5 0.82
6 ----


Cd009:

1 3.794
2 2.324
3 1.624
4 1.271
5 1.000
6 0.794

lite bilder då på lådorna sida vid sida. Som synes är Nissansvepet större.
IMG_6142.JPG
Ganska mycket grövre över "ryggen" också. Men jag har mätt på bilen och tunneln verkar erbjuda tillräckligt med plats för ett den ska gå att få dit. (förhoppningsvis).
IMG_6143.JPG
En del längre totallängd också. Kortar jag spakstället max på CD009:an kommer den ändå vara ca 50mm längre än MT75an. Men jag vill ha bak spaken i bilen för det är precis att jag når 5:an som det är nu när jag sitter fastspänd med selen. Så om spaken hamnar 50-10mm längre bak tror jag det kommer bli trevligare ergonomi i bilen. Sitter lite för långt fram i dagsläget för att jag just ska nå spaken. Hade gärna haft stolen ett eller två snäpp bakåt för benens skull men då når jag inte spaken.

Men värt att ha i åtanke så är nya motorn ca 50mm kortare än vad BOBen är. Så skulle jag vilja kanske det skulle gå att använda befintliga hålet till växelspaken.
IMG_6144.JPG
Tvärs över ca 40cm på CD009an.
IMG_6147.JPG
Tvärs över på Mt75an ca 36cm.
IMG_6150.JPG
ca 40cm CD009a
IMG_6148.JPG
Ca 38cm på Mt75
IMG_6149.JPG
Men nu kommer vi till det i mitt tycke det intressanta måtten med sprängkåpan. Det ända stället jag upplever det trångt med MT75an i bilen är uppåt mot torpeden. Just fästörat som sticker upp med dom två bultarna tar alltid i min torpedvägg när jag ska ha i/ur lådan. Får alltid bryta som ett djur i motorn för att luta den tilläckligt för att lådan ska glida ur kopplingen och komma ner.

CD009:an bygger 19-20 cm uppåt över axeln.
IMG_6152.JPG
Mt75an bygger ca 21 cm över axeln. Så Cd009a är "lägre" än vad Mt75an är uppåt. Däremot kommer ju CD009an hänga ner lite mer än vad MT75an gör och ev stjäla lite plats för grenör.
IMG_6153.JPG

Ännu en uppdatering med massa bilder på delar och mätande. I slutändan så handlar det väl om att skicka ur BOBen ur bilen och hissa ner nya motorpaketet och se hur det ser ut. För jag kan inte mäta mig till allt utan jag måste få i den i motorrummet. Jag får ju dock en uppfattning om hur stora prylarna är kontra det som sitter i. Förhoppningen är att operationen inte ska kräva så mycket misshandel av bilen utan att den kan passa någorlunda med mindre modifikationer.

Får se när jag tar tag i och river ur motorn och lådan ur bilen. Men det blir ju inte än på ett par månader utan det tar jag framåt hösten när säsongen är slut.

Nu fick du dessutom lite mått och bilder på lådan om du skulle byta till en sån i Caprin Gustaf :)

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Intressant, jag hade ju som sagt funderingar på Nissanlådan. Tänkte inte på vikten men det är klart att en växel till drar med sig en hel del vikt.

Jag hittade Nissangrejerna via en googlesökning och minns inte vad säljaren heter :-(

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Händer inte mycket här. Ringde och skulle boka regbes på buren för två veckor sen. Då hade min "%"#&#¤ besiktningsman ändrat sig sen i höstas och tyckte att jag skulle besöka Sfro igen. Så i tisdags kollade Kim i Karlskrona på bilen. Fyllde i lite grejer och tog lite bilder så var det gjort. Lastade inte av bilen utan vi kollade med den på släpet. Därav jag inte tog det täckta släpet. Han tyckte det såg bra ut. Mycket trevlig pöjk i min egen ålder. Pratade dessutom lite om motorswapet som ska göras och med effektdispansen så kommer jag kunna regga den med VQn också. Då får jag ha en bit över 300hk om jag inte bantar bilen nämnvärt mycket mer. Kan ju vara bra att falla tillbaka på. Så nu väntar jag bara på pappren från Sfro så jag kan boka regbesiktning.

Dessutom hade han själv hängt i en Vq i en annan bil så fick med mig lite delar på köpet som han inte behövde längre. B.la två
exktraktorgrenrör till.


Precis landat. Kim bodde sjukt fint på en gammal kringbyggd gård.

DSC03447.JPG
Trevlig helg.


// Jimmy

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av RickardEM »

Surt med en massa extrajobb men du verkar hålla humöret och farten uppe ändå. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Då har det hänt lite igen, fast inte så mycket som jag kanske skulle vilja.

Hursom så har jag varit på Emmaboda igen. Samma dag som vi hade klubbkörning på Kinnekulle. Tyvärr blött så det togs tider först efter lunch. Lyckade inte köra nån 1.27 tid utan bästa för dagen har jag för mig var 1.28.6x. Var väldigt inkonsekvent hela dagen tidsmässigt. Brukar kunna köra rätt jämnt men pendlade mellan 1.28-1.30. Kan inte komma med några ursäkter på bilen för den går hur fint som helst. Var jag som körde dåligt bara helt enkelt. Gick nog in med inställningen att jag skulle köra en 1.27 tid och laddade för mycket och så blev det pannkaka av körningen. Vi hade iallafall trevligt. Fick sällskap av Linus i klubben som ville rasta sin Fiesta ST lite så han var med och lekte hela dagen också.


Var och gjorde regbesiktning igår på bilen så nu är allt pappersjobb klart.


På plats
DSC03539.JPG
Lånade två originalstolar av en bekant, i olika färg dessutom. Kände att det var lika bra att byta så man slapp eventuellt tjafs om sportstolarna.
DSC03540.JPG
DSC03541.JPG
Klart! Fick tillägsraden: RAM/STOMME FORD FÖRSTÄRKT MED SKYDDSBUR,HELBUR. Infört i regbeviset.

DSC03542.JPG

Så nu är allt sånt klar och det känns skönt. Ang mitt motorswap har det inte hänt nått pga SFRO besiktning och väntan på regbesiktning. Får se när jag smyger igång.

Ska ärligt säga att jag inte är supertaggad på att börja greja med min bil. Ser bara en massa jobb framför mig. Jag gillar ju tyvärr inte att skruva nått vidare och tycker det blir värre å värre med åren. Har ju gjort det 40 timmar i veckan dom senaste 15 åren. Räknar mer eller mindre med att jag inte kommer att komma ut med bilen 2021 utan kommer nog satsa på 2022 isåfall.
Vi får se hur det går.


Trevlig kväll!

// Jimmy

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av RickardEM »

Grattis till regbesiktningen! :)

Ska bli kul att följa motorbytet när det nu kommer igång. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Trollhättan
Medlemsnummer: 188

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Nemesis_se »

Grattis!
Du använder ju faktiskt bilen...

Finns ju dom som haft flera bilar stående på pallbockar i flera år utan att kört en meter, hmmmrrr host host... ;)
Gäller att hitta något som fungerar, jag har ju varit inne på att sälja min svarta och köpa en ST250, inget skruvande alls...
Men så får man lite sug igen...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Här har det varit dött hela hösten och vintern. Fick scrolla långt ner för att hitta tråden. Har helt enkelt inte rört bilen alls i vinter. Körde in den nån gång i oktober och sen har jag inte ens tittat till den tills för ett par veckor sen när jag plockade ut den igen. Har helt enkelt inte haft nån lust att greja med bilen. Kände att efter burbygget så gick energin ur mig lite ang bilen. Så motorswappet skjuts på framtiden på obestämd tid.

Har dock varit och hämtat en till likadan Nissanmotor som är i superskick. Gått strax över 5000 mil och ser i det närmaste som ny ut. Så nu står två motorer och samlar dam i ett hörn. Kommer förhoppningsvis till användning nån gång.

Annars har jag bara pillat med lite allmän översyn förra helgen inför Mantorp(som antagligen inte blir av). Byt olja filter, vevaxeltätning, limmat oljetråget istället för korkpackning, bytt packbox till hastighetsgivaren i lådan, bytt bromsvätska. kollat över skivor/belägg/ok, gått över lite bultar m.m

Jag åker som det har varit på 16"8 fälgar runtom med 225 r-däck. Bilen är inte på något vis dålig men det har ändå känts som att den inte hade mått dåligt av lite mer grepp bak. Jag gillar dock att den går åt det överstyrda hållet. Så i höstas så beställde jag två st 16"9 fälgar med tanken att åka 245:or bak istället för 225:or. Vet att det skulle bli tight men jag tänker att jag testar, fälgarna kostar inte så mycket så funkar det inte så får jag leva med att jag brände dom pengarna.

Japan Racing har rätt många varianter i 16"9. Dock har dom mer eller mindre bara två inpressningar/ET att välja på, 20 eller 35. Jag mätte så gott jag kunde och kunde konstatera att inget av dom funkar. Det slutade med att det bara fanns en fälg att välja på som gick att få med angivet ET mellan 20-35. Så det fick styra valet av fälg. Hursom så har jag för mig att jag beställde med ET 27 eller 28.

Fick hem fälgarna och fick ett par gamla slitna Kumho V70a 245or av polaren som jag krängde på för att testa. Satt som en smäck får jag ändå säga.
1.jpg
2.jpg
3.jpg

Dessutom gjorde sig fälgarna rätt bra på bilen trots att dom enbart är köpta för att jag kunde välja ET och inte för hur dom ser ut. Tyvärr funkar inte 16"8 av den här fälgen fram för dom sväljer inte bromsarna. Så det kommer bli två olika varianter av fälgar på bilen. Har bara kört bilen till jobbet ca 2 mil över lite gupp osv så absolut ingen hårdkörning. Men det har iaf inte tagit i nånstans ännu. Men det är sjukt tight, har kanske 3-4mm till fjädern på insidan av fälgen och skärmkanten är väl ungefär lika nära också. Tänkte att jag skulle plocka av en dämpare nån dag i veckan så jag kan kolla hela fjädringsvägen och se om det tar i nånstans.

Annars kommer det nog inte hända så mycket med bilen i år heller. Ska försöka ta mig iväg på några körningar åtminstone. Hade ju siktet inställt på Mantorp. Är dock lite irriterad över hur Hondaklubben förmodligen kommer boka av i sista stund. Antingen kör man eller så kör man inte. Men men, det är som det är. Vi får se om vi ses där eller på Gelleråsen.

// Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av davve d »

Jimmy86 skrev:
tis apr 13, 2021 6:00 pm
Här har det varit dött hela hösten och vintern. Fick scrolla långt ner för att hitta tråden. Har helt enkelt inte rört bilen alls i vinter. Körde in den nån gång i oktober och sen har jag inte ens tittat till den tills för ett par veckor sen när jag plockade ut den igen. Har helt enkelt inte haft nån lust att greja med bilen. Kände att efter burbygget så gick energin ur mig lite ang bilen. Så motorswappet skjuts på framtiden på obestämd tid.

Har dock varit och hämtat en till likadan Nissanmotor som är i superskick. Gått strax över 5000 mil och ser i det närmaste som ny ut. Så nu står två motorer och samlar dam i ett hörn. Kommer förhoppningsvis till användning nån gång.

Annars har jag bara pillat med lite allmän översyn förra helgen inför Mantorp(som antagligen inte blir av). Byt olja filter, vevaxeltätning, limmat oljetråget istället för korkpackning, bytt packbox till hastighetsgivaren i lådan, bytt bromsvätska. kollat över skivor/belägg/ok, gått över lite bultar m.m

Jag åker som det har varit på 16"8 fälgar runtom med 225 r-däck. Bilen är inte på något vis dålig men det har ändå känts som att den inte hade mått dåligt av lite mer grepp bak. Jag gillar dock att den går åt det överstyrda hållet. Så i höstas så beställde jag två st 16"9 fälgar med tanken att åka 245:or bak istället för 225:or. Vet att det skulle bli tight men jag tänker att jag testar, fälgarna kostar inte så mycket så funkar det inte så får jag leva med att jag brände dom pengarna.

Japan Racing har rätt många varianter i 16"9. Dock har dom mer eller mindre bara två inpressningar/ET att välja på, 20 eller 35. Jag mätte så gott jag kunde och kunde konstatera att inget av dom funkar. Det slutade med att det bara fanns en fälg att välja på som gick att få med angivet ET mellan 20-35. Så det fick styra valet av fälg. Hursom så har jag för mig att jag beställde med ET 27 eller 28.

Fick hem fälgarna och fick ett par gamla slitna Kumho V70a 245or av polaren som jag krängde på för att testa. Satt som en smäck får jag ändå säga.

1.jpg

2.jpg


3.jpg


Dessutom gjorde sig fälgarna rätt bra på bilen trots att dom enbart är köpta för att jag kunde välja ET och inte för hur dom ser ut. Tyvärr funkar inte 16"8 av den här fälgen fram för dom sväljer inte bromsarna. Så det kommer bli två olika varianter av fälgar på bilen. Har bara kört bilen till jobbet ca 2 mil över lite gupp osv så absolut ingen hårdkörning. Men det har iaf inte tagit i nånstans ännu. Men det är sjukt tight, har kanske 3-4mm till fjädern på insidan av fälgen och skärmkanten är väl ungefär lika nära också. Tänkte att jag skulle plocka av en dämpare nån dag i veckan så jag kan kolla hela fjädringsvägen och se om det tar i nånstans.

Annars kommer det nog inte hända så mycket med bilen i år heller. Ska försöka ta mig iväg på några körningar åtminstone. Hade ju siktet inställt på Mantorp. Är dock lite irriterad över hur Hondaklubben förmodligen kommer boka av i sista stund. Antingen kör man eller så kör man inte. Men men, det är som det är. Vi får se om vi ses där eller på Gelleråsen.

// Mvh Jimmy
Kul att du är igång Jimmy, ett säkert vårtecken för många att plocka fram bilen efter vintern :dance2:

Mer grepp är kul men brukar tendera till att man tycker sig sakna effekt och nästa grej på "to do list" ;)

Kromad fälgkant på Sierra är retro och ballt enl mig :cool:

Hoppas få se Sierran i både ban och konbanan denna säsong :checkered
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Trollhättan
Medlemsnummer: 188

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Nemesis_se »

Fyller ut fint.
3-4 mm är väl ändå rätt gott om plats bak ;)
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Henke P
Veteran
Inlägg: 742
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Henrik Persson
Kör: Escort Cosworth 93:a, Mondeo 2.2 TDCI 2008
Ort: Torsås
Medlemsnummer: 521

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Henke P »

Om du skulle vilja skruva så kan du skruva ihop min dammsamlare Jimmy :D

Du gjorde rätt med att ta det lungt med bilbyggandet..ingen tackar dej för att du tröttnar på bilen :)
Åk detta året så får du se om viljan/orken finnes till slutet på detta året istället :thumbsup:

/Henke P..
Det var bättre förr...
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com

Skriv svar