Jimmy86 - Ford Sierra BOB
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Kul att det funkar bättre!
Angående motorfästen så är risken med grövre skruv att du bryter sönder andra saker istället. Finns det något som hindrar att du sätter dit vanliga motorfästen istället?
Är de för mjuka kan du göra som jag gjort, en "kopp" av 3" avgasrör som omsluter gummikudden från ena hållet.
Gustaf
Angående motorfästen så är risken med grövre skruv att du bryter sönder andra saker istället. Finns det något som hindrar att du sätter dit vanliga motorfästen istället?
Är de för mjuka kan du göra som jag gjort, en "kopp" av 3" avgasrör som omsluter gummikudden från ena hållet.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
Tags:
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Tack tack, hade varit nice att sätta en 1.27 som värdig avslutning på BOBen. Känner att efter det så kan jag mer eller mindre sluta köra Emmaboda innan jag byggt om lite. Ska väl inte säga att det är omöjligt men jag har rätt bra koll på Emmaboda och att hitta en sekund till och lyckas åka en 1.26a tror jag faktiskt inte går. Iaf inte med mig bakom ratten.davve d skrev:Riktigt kul läsning och grattis till PB
Bra fart i banan och några varv till så sitter 1.27
Så är det kanske! Den går ju iaf stabila 1.28 tider. Men det har tagit fem år av chassimeck och $$$ för att få den att gå så fint som den gör. Föraren har tränat en del också såklart. Har ju blivit väldigt mycket åka på Emmaboda sista åren. Får en att fundera på vad 100hk till kan prestera. Sub 1.25?Fredin skrev:Bra kört. Är inte många sierror som gått fortare trots 100-200 hk mer.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Jag bryter ju hellre av gängstängerna än knäcker ett fäste så då får M10 sitta. Finns inget som hindrar mig från att sätta vanliga motorfästen mer än engagemang. Allt som går sönder eller är dåligt, saker som skulle behöva åtgärdas/byggas om görs bara halvdant för tillfället. Bilen ska hålla några månader till sen kommer motor och låda plockas ur och förmodligen aldrig hitta ner igen.therealpinto skrev:Kul att det funkar bättre!
Angående motorfästen så är risken med grövre skruv att du bryter sönder andra saker istället. Finns det något som hindrar att du sätter dit vanliga motorfästen istället?
Är de för mjuka kan du göra som jag gjort, en "kopp" av 3" avgasrör som omsluter gummikudden från ena hållet.
Gustaf
Jag har liksom lagt ner BOBen mentalt redan. Funkar bilen hela Gelleråsen så är jag faktiskt rätt nöjd för den här säsongen.
Ev ska jag försöka ta mig till Kinnekulle i år. Hade dock varit gutt med en Mantorpkörning också.... Aja vi får se vart det slutar.
Ska kapa till några färdiga bitar av gängstång och lägga i handsfacket så jag har det till hands om det sker igen.
// Jimmy
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
OK, det är ditt val... :-)
Av egen erfarenhet vet jag att man ibland väljer "inte bästa lösningen" för att få köra vilket ju är rätt OK, förutsatt att grejerna inte havererar så man ändå inte får köra...
Se till att du får gängstång av kvalitet 8.8 i alla fall, så det inte är 4.6.
Gustaf
Av egen erfarenhet vet jag att man ibland väljer "inte bästa lösningen" för att få köra vilket ju är rätt OK, förutsatt att grejerna inte havererar så man ändå inte får köra...
Se till att du får gängstång av kvalitet 8.8 i alla fall, så det inte är 4.6.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Jag har en tendens till att ta rätt mycket genvägar när jag skruvar i allmänhet. Motorfästena är en sådan på den här bilen.
Så länge bara gängstängerna i sig själva bara går av och jag har färdigkapade så är det ett 30 minuters jobb för att byta båda.
Däremot kan det ju bli så att dom drar med sig nått annat och då blir det ju värre.
Jag borde bygga om men det lär inte hända
// Jimmy
Så länge bara gängstängerna i sig själva bara går av och jag har färdigkapade så är det ett 30 minuters jobb för att byta båda.
Däremot kan det ju bli så att dom drar med sig nått annat och då blir det ju värre.
Jag borde bygga om men det lär inte hända
// Jimmy
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Det råkade hända en grej
Svågern var på besök och missade att lägga i handbromsen. Var väl tur att hans Skoda tog våra bilar annars hade den rullat fritt närmare 100 meter och slutat i ett skogsbryn/dike och förmodligen blivit skrot. Syrrans ungar åker pulka på baksidan på vintern så det lutar bra på tomten.
Men den har iaf klippt Forden mitt fram och flyttat den ca en meter bakåt. Sen har Forden dragit hela sidan på hans Skoda som tillslut stannade mot farsans V40
Skit händer och det var svågern som var mest irriterad/besviken på sig själv. Varken jag eller farsan tyckte inte det var nått att hänga upp sig på.
Jag håller på att försöka få tag i en stötfångare. Är det nån som vet vad det är för nån? För det är typ 10 år sen jag plockade den från en bil på skroten. Jag tror att det bara är en helt vanlig nerlackad från en Dohc. Är alla likadan eller? Alltså en 5dr passar på min 3dr?
Kan det vara så att nån snäll gosse/tös har en liggandes som är sprickfri och tillsalu? Hör gärna av er isåfall. Har kollat på bildelsbasen och finns två spruckna. Går även att köpa "nya" kopior men är lite skeptiskt. Tror bara man får "skinnet" då. Vill helst ha en begagnad original.
// Jimmy
Svågern var på besök och missade att lägga i handbromsen. Var väl tur att hans Skoda tog våra bilar annars hade den rullat fritt närmare 100 meter och slutat i ett skogsbryn/dike och förmodligen blivit skrot. Syrrans ungar åker pulka på baksidan på vintern så det lutar bra på tomten.
Men den har iaf klippt Forden mitt fram och flyttat den ca en meter bakåt. Sen har Forden dragit hela sidan på hans Skoda som tillslut stannade mot farsans V40
Skit händer och det var svågern som var mest irriterad/besviken på sig själv. Varken jag eller farsan tyckte inte det var nått att hänga upp sig på.
Jag håller på att försöka få tag i en stötfångare. Är det nån som vet vad det är för nån? För det är typ 10 år sen jag plockade den från en bil på skroten. Jag tror att det bara är en helt vanlig nerlackad från en Dohc. Är alla likadan eller? Alltså en 5dr passar på min 3dr?
Kan det vara så att nån snäll gosse/tös har en liggandes som är sprickfri och tillsalu? Hör gärna av er isåfall. Har kollat på bildelsbasen och finns två spruckna. Går även att köpa "nya" kopior men är lite skeptiskt. Tror bara man får "skinnet" då. Vill helst ha en begagnad original.
// Jimmy
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Otur...
Det ser ut som en vanlig lackad så GLX eller GT till exempel. Samma på alla karossvarianter.
Jag vet inte hur de nya man kan köpa ser ut inuti men att hitta en fräsch original är ju inte så enkelt.
Gustaf
Det ser ut som en vanlig lackad så GLX eller GT till exempel. Samma på alla karossvarianter.
Jag vet inte hur de nya man kan köpa ser ut inuti men att hitta en fräsch original är ju inte så enkelt.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- micke80
- Veteran
- Inlägg: 306
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 8:06 pm
- Namn: Mikael F.
- Kör: BMW E24, E28, E39
- Ort: Karlskrona
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Trist med skador, men det är ju tyvärr sånt som händer. Tur att det inte hände en orörd originalbil i alla fall.
Angående stötfångaren ser den ut att komma från en -92:a eller -93:a och att hitta en sprickfri sådan blir nog tyvärr svårt. Dom spricker nästan bara man tittar på dom.
Förstår att du hellre vill ha en orginalstötfångare framför en pirat, men det borde ju gå att svetsa en sprucken stötfångare med bra resultat?
Angående stötfångaren ser den ut att komma från en -92:a eller -93:a och att hitta en sprickfri sådan blir nog tyvärr svårt. Dom spricker nästan bara man tittar på dom.
Förstår att du hellre vill ha en orginalstötfångare framför en pirat, men det borde ju gå att svetsa en sprucken stötfångare med bra resultat?
Märkligt, förra ägaren försäkrade att det var en Toyota...
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Ja jag skulle tro att det är nån standard stöt bara. Den plockades ju av på den tiden när det stod en 10-15 sierror ute på lokala skroten. Nu finns inga kvar. Hade med bilen till jobbet igår och gjorde en skadekalkyl på den och har fått godkänt av försäkringsbolaget så jag har faktiskt beställt en Galwin stöt. Dvs en eftermaknads. Ska se hur den ser ut. Kan ju kanske vara intressant för andra som funderar på att köpa en. Fick bekräftat att det bara är ett skinn så skummet och "rambenspiporna" i stötfgångaren får man flytta över.therealpinto skrev:Otur...
Det ser ut som en vanlig lackad så GLX eller GT till exempel. Samma på alla karossvarianter.
Jag vet inte hur de nya man kan köpa ser ut inuti men att hitta en fräsch original är ju inte så enkelt.
Gustaf
Ja bilen är ju så skruvad vid det här laget så för den sakens skull gör det ju inte nått. Det är synd för som du säger är det fan inte lätt att hitta fina stötfångare till dom här bilarna längre. Jag är förvånad att den har hållti för jag har kört på mycket koner och stolpar under åren vid alla konbanekörningar som jag varit på.micke80 skrev:Trist med skador, men det är ju tyvärr sånt som händer. Tur att det inte hände en orörd originalbil i alla fall.
Angående stötfångaren ser den ut att komma från en -92:a eller -93:a och att hitta en sprickfri sådan blir nog tyvärr svårt. Dom spricker nästan bara man tittar på dom.
Förstår att du hellre vill ha en orginalstötfångare framför en pirat, men det borde ju gå att svetsa en sprucken stötfångare med bra resultat?
Jag kommer laga den här stötfångaren, lossnade två stora bitar som jag kan lägga i igen så det borde gå att få ihop. Lite jobbiga vinklar just där den har gått sönder men tror det ska kunna bli okej. Förmodligen bara jag som kommer se det som vet om det. Jag jobbar ju faktiskt med att laga plast och när det är ens egna grejer kan man ju lägga hur mycket tid som helst. Är väl mest orolig för att plasten ska vara väldigt skör men har bänt lite i den största biten som lossnade och finns faktiskt en viss "mjukhet" kvar i den.
// Jimmy
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Då är det precis samma princip som med min 500-kopia. Fick göra egna fästen som vi fick sätta fast på insidan.Jimmy86 skrev:Fick bekräftat att det bara är ett skinn så skummet och "rambenspiporna" i stötfgångaren får man flytta över.
Har min orginalstötis kvar, dock är ju den sprucken med, vill dock minnas att det inte fattas något material från den. Länge funderat att plastsvetsa den och lacka bara för att ha den på hyllan. Kan ju vara bra att ha
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
MalZon skrev:Då är det precis samma princip som med min 500-kopia. Fick göra egna fästen som vi fick sätta fast på insidan.Jimmy86 skrev:Fick bekräftat att det bara är ett skinn så skummet och "rambenspiporna" i stötfgångaren får man flytta över.
Har min orginalstötis kvar, dock är ju den sprucken med, vill dock minnas att det inte fattas något material från den. Länge funderat att plastsvetsa den och lacka bara för att ha den på hyllan. Kan ju vara bra att ha
Är inne på samma som dig ungefär. Antingen lagar jag min nuvarande och lägger kopian på hyllan bara. Eller så mekar jag ihop några fästen till den nya och lackar upp den. Kan ju vara bra att ha nån extra liggandes som du säger. Är man petig kan man ju ha en "konbanestötfångare" som man skiftar till när det ska attackeras nära konerna/pinnarna.
Har dessutom originalstöten kvar också. Körde på en hare med den för längesen så den är sprucken på ena hörnan mot skärmen. Tyvärr är den i svart strucktur men det sitter dimljus i den fronten.
Får se vad jag bestämmer mig för. Det löser sig på nått sätt hur som
Trevlig midsommar alla!
// Jimmy
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Får bli en kort uppdatering från helgens körning med klubben på Gelleråsen.
Åkte upp dagen innan och bodde för första gången i stugorna på banan. Funkade bra, skönt att kunna lasta av dagen innan och besikta så man har det klart. Var lite trevligt häng med annat Fordfolk som också bodde i stugorna.
Fick ihop ungefär 40 varv fram tills halv ett. Då tyckte min främre vevaxeltätning att den hade fått nog och kletade ner hela motorn i framkant med olja så då fick det vara. Lite retsamt då man lätt hade kunnat köra typ hur mycket som helst. Var ju väldigt sparsamt med bilar på plats.
Filmade lite som vanligt men tyvärr så fick jag bara med första två stintarna. Nån idiot stängde inte av kameran efter andra stinten så jag har typ 55 min film på när bilen står i depån efteråt.... Sen dog batteriet.
Lyckes köra pb med tiden 1.19.00 blankt. Dessutom gånger två retsamt nog. 1.18.xx kan inte bli närmare!
Är ganska jämn i mina tider vilket jag föredrar, då finns det iaf nån form av konsekvens i körningen. Dvs jag gör samma fel hela tiden
Fem snabbaste varven var:
1.19.00
1.19.00
1.19.10
1.19.12
1.19.20
Har en liten hatkärlek till Gelleråsen, väldigt teknisk bana som jag upplever är väldigt lätt att överköra på. Vilket jag lätt gör. Leder till viss frustration. Svårt att få ihop ett helt varv, vinner man lite i en kurva blir nästa lidandes så tappar man där istället.
Film på det första 1.19.00 varvet. Hade jag inte kört slut på kameran hade jag nog inte lagt upp detta utan det andra varvet, för jag håller på att gå av i slutet Gjorde dock samma misstag 3-4 gånger. Jag var verkligen inte snäll mot bilen den här dagen. Satsade rätt friskt tycker jag nog själv. Genade över dom flesta curbsen eller åkte innanför. Men man ska ju utnyttja banbredden till max! Small och levde duktigt så får nog ta en allmän genomgång av bilen framöver. Inte för att jag tror nått hände men lika bra att kolla över den.
Bilen funkar bra men jag har tendens till enhjul i Ejes och i depåkurvan. Ska fortsätta labba lite med fjädrar tror jag. Trots trean och hur seg som helst ur Ejes måste jag ändå dosera gas för att inte dra loss innerhjulet.
Ber om ursäkt för ljusheten i videon. Finns väl inställningar i kameran som man kan ändra det med men har ingen aning om vilken. Så ni får leva med att man inte ser ett skit när solen ligger på.
Ha det!
// Jimmy
Åkte upp dagen innan och bodde för första gången i stugorna på banan. Funkade bra, skönt att kunna lasta av dagen innan och besikta så man har det klart. Var lite trevligt häng med annat Fordfolk som också bodde i stugorna.
Fick ihop ungefär 40 varv fram tills halv ett. Då tyckte min främre vevaxeltätning att den hade fått nog och kletade ner hela motorn i framkant med olja så då fick det vara. Lite retsamt då man lätt hade kunnat köra typ hur mycket som helst. Var ju väldigt sparsamt med bilar på plats.
Filmade lite som vanligt men tyvärr så fick jag bara med första två stintarna. Nån idiot stängde inte av kameran efter andra stinten så jag har typ 55 min film på när bilen står i depån efteråt.... Sen dog batteriet.
Lyckes köra pb med tiden 1.19.00 blankt. Dessutom gånger två retsamt nog. 1.18.xx kan inte bli närmare!
Är ganska jämn i mina tider vilket jag föredrar, då finns det iaf nån form av konsekvens i körningen. Dvs jag gör samma fel hela tiden
Fem snabbaste varven var:
1.19.00
1.19.00
1.19.10
1.19.12
1.19.20
Har en liten hatkärlek till Gelleråsen, väldigt teknisk bana som jag upplever är väldigt lätt att överköra på. Vilket jag lätt gör. Leder till viss frustration. Svårt att få ihop ett helt varv, vinner man lite i en kurva blir nästa lidandes så tappar man där istället.
Film på det första 1.19.00 varvet. Hade jag inte kört slut på kameran hade jag nog inte lagt upp detta utan det andra varvet, för jag håller på att gå av i slutet Gjorde dock samma misstag 3-4 gånger. Jag var verkligen inte snäll mot bilen den här dagen. Satsade rätt friskt tycker jag nog själv. Genade över dom flesta curbsen eller åkte innanför. Men man ska ju utnyttja banbredden till max! Small och levde duktigt så får nog ta en allmän genomgång av bilen framöver. Inte för att jag tror nått hände men lika bra att kolla över den.
Bilen funkar bra men jag har tendens till enhjul i Ejes och i depåkurvan. Ska fortsätta labba lite med fjädrar tror jag. Trots trean och hur seg som helst ur Ejes måste jag ändå dosera gas för att inte dra loss innerhjulet.
Ber om ursäkt för ljusheten i videon. Finns väl inställningar i kameran som man kan ändra det med men har ingen aning om vilken. Så ni får leva med att man inte ser ett skit när solen ligger på.
Ha det!
// Jimmy
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Var kul att se bilens framfart på banan.
Tidsmässigt verkar den pinna på rätt bra, den ser snabb ut från läktaren också.
\Rickard
Tidsmässigt verkar den pinna på rätt bra, den ser snabb ut från läktaren också.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Kul att se, det var väl 20 år sedan jag körde på Gelleråsen...
Fattar inte hur du klarar att köra utan växelspaksknopp :-)
Gustaf
Fattar inte hur du klarar att köra utan växelspaksknopp :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Ja den går fint. Tiderna kryper så sakta neråt hela tiden. Nu sätter vi nya mål inför nästa år.
Har kört mest på Gelleråsen av alla banor faktiskt. Trots att det är över 40 mil dit enkel resa. Gillar den. Är det 20 år sen du var där får du se till att ta med dig Caprin nästa år då och köra litetherealpinto skrev: ↑ons jul 15, 2020 5:57 amKul att se, det var väl 20 år sedan jag körde på Gelleråsen...
Fattar inte hur du klarar att köra utan växelspaksknopp :-)
Gustaf
Ang växelspaksknopp så kör jag så för den inte sitter kvar. Åker ju med den det lila bilen körs till vardags men så fort det ska köras inspirerat så slänger jag in den i handskfacket. Har testat några gånger men brukar komma sådär ett halvt varv innan jag sitter med den i näven. Men jag tycker faktiskt inte det stör att köra utan, snarare tvärtom.
// Jimmy
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB
Bilen står på exakt samma ställe som jag lastade av den på efter Gelleråsen. Har inte ens packat ur bilen. Fortfarande med en läckande vevaxeltätning som jag måste ta tag i att byta nångång. Förmodligen dagen eller dagarna innan nästa körning som jag inte ens vet när den blir ännu. Men nu har jag semester och försöker att göra så lite som möjligt.
Tänkte jag skulle dela med mig av det jag håller på med och har fokus på för tillfället istället. Allt är väldigt osäkert och inget är bestämt ännu. Har en knippe problem som måste lösas innan jag fortsätter med mitt motorswap. Nån kanske kan komma med lite ideer eller tips. Målet är att slippa kapa nått eller minimalt i karossen. Vill helst inte röra torpeden men har däremot inget emot att kapa sönder framvagnsbalken.
Jag har ju fördelen att jag har en lös rasad BOB ståendes och jag har en BOB sittandes i bilen. Detta gör ju att jag till viss del kan mäta mig till ganska mycket. Samtidigt kan jag ju då överföra det till Vq35an. Det kommer bli en bildbomb i tråden nu men det kan ju vara kul. Några av er lär sig kanske lite om den japanska V6an som förmodligen ska driva min bil framöver.
Motorn i fråga är alltså en Vq35de som satt i mycket Nissan gjorde 00-10 typ. Pickisar, bilar, minibussar, suvar osv. Just den jag ska ha är ifrån en 350z -05.
3.5liter 24v sug v6a. Ger 286hk standard. Motorn är helt i alu. Opendeck block.Variabla ventiltider på insugssidan.
Först lite bilder på motorerna sida vid sida. Båda är 60" V6or.
Här syns det första problemet som jag återkommer till lite längre ner. 350z har bulan på oljetråget framtill.
Vq35an är marginellt högre. Framförallt är den lite högre/biffigare framtill i och med att det sitter drev med vvt framtill.
Har nördat lite och vägt motorerna. Går på samma linje som med burbygget. Bilen ska inte bli tyngre med den nya motorn.
Vq35an väger in på ungeför 125 kilo. vilket är lättare än jag trodde.
Och så vägde jag BOBen också.
Ungefär 155 kilo, också lättare än jag trodde. Remhjul på tre kilo och vattenpump saknas på BOBen, det sitter kvar på VQn, i övrigt är dom "lika" Dvs rent block och toppar.
Så runt 30kg fördel för Vqn. Det gillar vi! Nu kan säkert vissa tycka att 30 kilo inte är nått att bry sig om men det är det när man vill ha bilen till det jag använder den till. Dessutom är min bil alldeles för tung fram kontra bak. Så bra att kunna plocka bort vikt på framaxeln så mycket det bara går.
Sen var det ju det här med oljetråget. Plockade av det för att kolla lite hur lågt man kan få tråget i framkant. Planen från början var att kapa tråget som sitter på motorn å bygga nått eget. Det ligger för närvarande på is av olika anledningar.
Sugröret från oljepumpen som ska sitta där men som jag har plockat bort för tillfället.
Har ju ytterligare en BOB i delar så jag la på tråget från den för att kolla hur det ser ut med frigång. Går inte riktigt ner i botten men urtaget för överfallet för veven är inte centrerad i BOBtråget så det tar i på Vqn. Dock hade nog inte tråget landat på blocket riktigt iaf utan det kommer behövas ett lite djupare tråg.
Vqn är ungeför 50mm kortare än en BOB upptäcktes när jag la dit tråget. Det gillas.
Och det som jag tycker är det dummaste med den här motorn. Dom har satt oljefilterhållaren på oljetråget.
Oljan går alltså ner och vänder i sidan av oljetråget/filtret och sen tillbaka upp i motorn. Det finns ingen plats för att ha det så utan det måste lösas på annat vis.
Här syns matningen från pumpen och ingången i blocket. Känner att det är svårt att bygga om det här så det kommer funka på ett bra sätt.
Så hur ska jag lösa det? Vqn satt ju i många bilar som jag nämnde. Bland annat i Pathfinder hittar man VQ35an. Den har bulan på sumpen bak. Så prio ett just nu är att försöka jaga tag i ett sånt oljetråg och sugrör till oljepumpen. Tyvärr verkar den motorn i den bilen vara rätt ovanlig i typ Europa. Har hittat ett tråg i USA. Dock motarbetar säljaren mig med att han inte skickar utanför staterna. Har dock en bekant som bor i USA som kan köpa det åt mig och skicka vidare.
Lägger in lite lånade bilder på ett tråg från en Pathfinder.
Tyvärr så ser oljefiltret ut att sitta nästan lika dumt på det tråget. Rakt fram, där jag har en styrväxel. Men jag tror att det är ett bättre tråg att utgå ifrån än mitt nuvarande tråg. För jag har ingen fantasi om att det ska passa rakt i med ett Pathfinder tråg, det kommer säkerligen att behöva kapas och svetsas i det. Ev får man börja titta på oljefilterförflyttare av nått slag. Kanske svetsa AN-anslutningar på befintligt tråg/flänsen och flytta filtret nån annanstans. Förslag?
Jag tänker inte börja flytta styrväxeln för då far väl all form av styrgeometri världens väg.
Om nån har ett oljetråg till en Pathfinder med 3.5liters v6a så kan jag köpa det av er
Det får räcka för ikväll. Jag har lika mycket bilder på två växellådor också. Men det tar vi en annan dag.
// Jimmy
Tänkte jag skulle dela med mig av det jag håller på med och har fokus på för tillfället istället. Allt är väldigt osäkert och inget är bestämt ännu. Har en knippe problem som måste lösas innan jag fortsätter med mitt motorswap. Nån kanske kan komma med lite ideer eller tips. Målet är att slippa kapa nått eller minimalt i karossen. Vill helst inte röra torpeden men har däremot inget emot att kapa sönder framvagnsbalken.
Jag har ju fördelen att jag har en lös rasad BOB ståendes och jag har en BOB sittandes i bilen. Detta gör ju att jag till viss del kan mäta mig till ganska mycket. Samtidigt kan jag ju då överföra det till Vq35an. Det kommer bli en bildbomb i tråden nu men det kan ju vara kul. Några av er lär sig kanske lite om den japanska V6an som förmodligen ska driva min bil framöver.
Motorn i fråga är alltså en Vq35de som satt i mycket Nissan gjorde 00-10 typ. Pickisar, bilar, minibussar, suvar osv. Just den jag ska ha är ifrån en 350z -05.
3.5liter 24v sug v6a. Ger 286hk standard. Motorn är helt i alu. Opendeck block.Variabla ventiltider på insugssidan.
Först lite bilder på motorerna sida vid sida. Båda är 60" V6or.
Här syns det första problemet som jag återkommer till lite längre ner. 350z har bulan på oljetråget framtill.
Vq35an är marginellt högre. Framförallt är den lite högre/biffigare framtill i och med att det sitter drev med vvt framtill.
Har nördat lite och vägt motorerna. Går på samma linje som med burbygget. Bilen ska inte bli tyngre med den nya motorn.
Vq35an väger in på ungeför 125 kilo. vilket är lättare än jag trodde.
Och så vägde jag BOBen också.
Ungefär 155 kilo, också lättare än jag trodde. Remhjul på tre kilo och vattenpump saknas på BOBen, det sitter kvar på VQn, i övrigt är dom "lika" Dvs rent block och toppar.
Så runt 30kg fördel för Vqn. Det gillar vi! Nu kan säkert vissa tycka att 30 kilo inte är nått att bry sig om men det är det när man vill ha bilen till det jag använder den till. Dessutom är min bil alldeles för tung fram kontra bak. Så bra att kunna plocka bort vikt på framaxeln så mycket det bara går.
Sen var det ju det här med oljetråget. Plockade av det för att kolla lite hur lågt man kan få tråget i framkant. Planen från början var att kapa tråget som sitter på motorn å bygga nått eget. Det ligger för närvarande på is av olika anledningar.
Sugröret från oljepumpen som ska sitta där men som jag har plockat bort för tillfället.
Har ju ytterligare en BOB i delar så jag la på tråget från den för att kolla hur det ser ut med frigång. Går inte riktigt ner i botten men urtaget för överfallet för veven är inte centrerad i BOBtråget så det tar i på Vqn. Dock hade nog inte tråget landat på blocket riktigt iaf utan det kommer behövas ett lite djupare tråg.
Vqn är ungeför 50mm kortare än en BOB upptäcktes när jag la dit tråget. Det gillas.
Och det som jag tycker är det dummaste med den här motorn. Dom har satt oljefilterhållaren på oljetråget.
Oljan går alltså ner och vänder i sidan av oljetråget/filtret och sen tillbaka upp i motorn. Det finns ingen plats för att ha det så utan det måste lösas på annat vis.
Här syns matningen från pumpen och ingången i blocket. Känner att det är svårt att bygga om det här så det kommer funka på ett bra sätt.
Så hur ska jag lösa det? Vqn satt ju i många bilar som jag nämnde. Bland annat i Pathfinder hittar man VQ35an. Den har bulan på sumpen bak. Så prio ett just nu är att försöka jaga tag i ett sånt oljetråg och sugrör till oljepumpen. Tyvärr verkar den motorn i den bilen vara rätt ovanlig i typ Europa. Har hittat ett tråg i USA. Dock motarbetar säljaren mig med att han inte skickar utanför staterna. Har dock en bekant som bor i USA som kan köpa det åt mig och skicka vidare.
Lägger in lite lånade bilder på ett tråg från en Pathfinder.
Tyvärr så ser oljefiltret ut att sitta nästan lika dumt på det tråget. Rakt fram, där jag har en styrväxel. Men jag tror att det är ett bättre tråg att utgå ifrån än mitt nuvarande tråg. För jag har ingen fantasi om att det ska passa rakt i med ett Pathfinder tråg, det kommer säkerligen att behöva kapas och svetsas i det. Ev får man börja titta på oljefilterförflyttare av nått slag. Kanske svetsa AN-anslutningar på befintligt tråg/flänsen och flytta filtret nån annanstans. Förslag?
Jag tänker inte börja flytta styrväxeln för då far väl all form av styrgeometri världens väg.
Om nån har ett oljetråg till en Pathfinder med 3.5liters v6a så kan jag köpa det av er
Det får räcka för ikväll. Jag har lika mycket bilder på två växellådor också. Men det tar vi en annan dag.
// Jimmy