Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

davve d skrev:
tis apr 13, 2021 6:27 pm


Kul att du är igång Jimmy, ett säkert vårtecken för många att plocka fram bilen efter vintern :dance2:

Mer grepp är kul men brukar tendera till att man tycker sig sakna effekt och nästa grej på "to do list" ;)

Kromad fälgkant på Sierra är retro och ballt enl mig :cool:

Hoppas få se Sierran i både ban och konbanan denna säsong :checkered
Ja våren smyger på alltmer. Saknar effekt har jag gjort sen jag fick ihop bilen :) Du som jag är väl inne på samma linje. Ska det gå fortare så behövs det mer effekt snart. Här optimerat bilen ganska bra känns det som. Finns såklart mer att göra men då blir det nog lite större ingrepp. Effekt ligger i pipeline men sen hur långt framöver det får vi se.

Lite synd att jag inte kan ha dom fälgarna fram för jag gillar dom också faktiskt.
Syns vi inte innan så syns vi på Gelleråsen. Lite synd på Mantorp men det var ju väntat.
Nemesis_se skrev:
ons apr 14, 2021 7:54 am
Fyller ut fint.
3-4 mm är väl ändå rätt gott om plats bak ;)
Ja eller hur var det nu med 3-4mm? :crazy:
4.jpg
5.jpg
6.jpg
Plockade av dämparen i fredags och kollade hur det såg ut vid infjädring. Efter 40mm-50mm så tar det tyvärr i skärmen ganska mycket. Såg inte så farligt ut först men här syns det att det inte funkar rakt av. Får se hur jag löser det, blir att glida runt med 225:or runtom inom det närmaste. Kan gå att valsa lite men vill inte förstöra hela bakskärmen. Om jag valsar kommer jag troligtvis iaf få sätta bumpstops. Skärmkanterna är dessutom redan lite lätt valsade. Ett andra alternativ är att testa att kränga på 245:orna på mina nuvarande fälgar och se om det kan lira.

Henke P skrev:
ons apr 14, 2021 2:16 pm
Om du skulle vilja skruva så kan du skruva ihop min dammsamlare Jimmy :D

Du gjorde rätt med att ta det lungt med bilbyggandet..ingen tackar dej för att du tröttnar på bilen :)
Åk detta året så får du se om viljan/orken finnes till slutet på detta året istället :thumbsup:

/Henke P..

Ähh du är ju på gång nu! Se till att få ihop den till i höst. Vi kör ju alltid en säsongsavslutning på Emmaboda i September/Oktober. Perfekt att du får rasta den där, lite test/tune :)

Ang att hålla på med bilen så känner jag att jag vill inte tvinga mig utan lusten ska falla på. Gör som du säger och åker i sommar så hoppas vi på att lusten infinner sig till hösten/vintern.

// Jimmy

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Har du tillgång till svarv kan du ju testa att ta av bromsskivorna 1,5-2 mm på anliggningsytan mot fälgen.

Man vill ju normalt sett gärna undvika att begränsa fjädringsvägen...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Det var längesen jag var inne här inne så får väl försöka bortförklara varför det inte hänt ett skit med bilen.
Men det innefattar dödsfall, uppsägning, renovering av sommarstuga, pågående renovering av hus och start av eget bolag.

Ska dra det kortfattat. Tidigt förra året så gick svärmor bort hastigt. Kvar stod sambon med en stuga i Blekinge och föräldrahemmet här på Öland. Båda husen var eftersatta men vi bestämde oss för att behålla båda. Stugan i Blekinge var det inget snack om, den skulle bli kvar men huset var lite tveksamt men vi bestämde oss för att behålla det med.

Innan det här hände så var det dessutom bestämt att jag och två kollegor skulle starta eget bolag. 1 april sa jag upp mig och vi hade som plan att dra igång vår egen verksamhet 1 september.
Så jag spenderade våren och sommaren med att dels åka runt i Sverige på auktioner å köpa verkstadsutrustning och att renovera sommarstuga. Sommarstugan fick nytt kök, ny färg utvändingt, En del foder byttes, fönster renoverades,
större delen invändigt målades, byttes bjälklag över källaren. Vattnet drogs om. Var rätt omfattande fast det från början inte skulle göras så mycket.

Parallelt så planerades och startades vårat bolag upp. Man kan väl säga att vi högg vår gamla arbetsgivare i ryggen (välförtjänt) Alla vi inblandade jobbade ihop innan, så vi tog med dom största kunderna och startade upp eget. Sysslar fortfarande med samma sak, dvs bilplåtslageri och allt som har med bilskador osv att göra.
Ni får gärna kika in på hemsidan och är mer än välkomna hos oss om ni får en skada. Vi har avtal med i stort sett alla försäkringsbolag.

Hoppas det är okej med lite smygreklam.

https://www.bilskadecentersydost.se/

Nu har vi kört drygt ett halvår och är så sjukt nöjd över att vi tog beslutet att köra igång. Visst har det varit sömnlösa nätter och en massa att stå i men nu har vi landat i allt och fått saker å ting på plats och det tuffar på.

Så för nån månad sen så drog vi igång nästa renovering. Mer eller mindre hela huset kommer göras om.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Fordonsparken blev ju utökad också då sambons far var bilintresserad. Dock gick han bort redan 2013.
Så Sierran har sällskap av en kraftigt ombyggd Commodore 1968 och en Corvair Turbo 1962 numera.
5.jpg
6.jpg
8.jpg
10.jpg
Sierran har jag inte rört. Står med körförbud pga utebliven besiktning. Men det ska bara vara att köra igenom den. Dock kommer den förmodligen att stå hela den här säsongen för jag kommer nog inte hinna göra nått med den. Så återkommer väl kanske om nått år eller så om det ens hänt nått då.

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Trollhättan
Medlemsnummer: 188

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Nemesis_se »

Låter som du har haft mer än lovligt mycket att göra.
Har haft lite samma situation med dödsfall, flytt och uppstart av företag.

Tror du gör helt rätt i att prioritera familj och företag!
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av RickardEM »

Vilket hästjobb du har gjort. :thumbsup:

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Nu har jag faktiskt börjat pilla lite med nått som är bilrelaterat igen. Ska försöka ta mig ut i garaget en kväll i veckan är väl planen. Kanske inte blir så men det är målet så det iallafall händer nått. Så mitt mittmotorsierraprojekt är väl igång iaf :) Har ingen tidsplan överhuvudtaget utan tar det lite pö om pö.
20231113_173302.jpg
En kompis hade en Sierra som stått väldigt länge som han skulle skrota. Jag har ingen lust att börja kapa i min bil det första jag gör innan jag "vet" att det går att sätta motorn där jag vill ja den. Så för nån månad sen så blev det lite tigersågat och vips så har jag en byggmall. Den här behöver jag inte vara rädd om så känns rätt skönt experimentera med den här karossen först.
20231113_190203.jpg
Vi lyfte faktiskt in den i garaget för hand från släpet och upp på plallbockar.
20231126_142157.jpg
20231126_142206.jpg
20231126_142228.jpg
Å nu i helgen så mätte jag lite och kapade upp ett hål i torpeden. Har ett lyftbord men det är för tillfället på vift så just nu står motor och låda på en rullvagn på golvet. Behöver lyftbordet för att kunna höja motorn till önskad höjd. Den är alldeles för låg sett mot karossen nu. Planen är att jag ska kunna som minst göra motorfästen, växellådsfäste och grenrör på den här karossen. Det kommer bli äckligt tight mot rambenen för grenrören men hoppas det ska gå. Vill helst inte röra rambenen utan vill försöka hålla mig till enkelplåten i torpedväggen. Original framvagnsbalk kommer sitta kvar där den är. Ev urjackad om det behövs men jag vill inte flytta styrväxeln.

Nån moderator får gärna vända bilderna rätt. Dom är rätt på datorn och det spelar ingen roll hur jag vänder på dom så blir dom likför!"¤%% fel när jag laddar upp dom.

// Jimmy

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 167
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Patrikhedlund »

Kul projekt, riktigt smart att bygga en dummy först! Oftast kommer man ju på saker efterhand typ ”jäklar skulle inte kapat så mycket där” etc :)

Bilderna blir vridna för mig med (gör allt via telefonen), man får väl komma ihåg att ta bilder liggande istället :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Har du provat att öppna bilderna i en editor (typ paint.net - grymt enkelt bra gratisprogram) och spara dem? Det funkar för mig.

Ska man bygga så extremt anser jag att man lika gärna börjar med en riktigt dålig kaross för det är ändå så mycket som ska svetsas att lite rost varken gör till eller från.

Ett annat tips är att redan från börja planera för friskluftsintag och värmepaket, ska bilen gå att använda vettigt i Sverige behöver de grejerna funka. Friskluften vill du ta in i en aerodynamisk högtryckszon, dvs framför rutan är bäst, genom original galler. Har man inte plats rakt ovanför motorn kan man använda utrymmet på batterihyllan.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Patrikhedlund skrev:
tor nov 30, 2023 6:03 pm
Kul projekt, riktigt smart att bygga en dummy först! Oftast kommer man ju på saker efterhand typ ”jäklar skulle inte kapat så mycket där” etc :)

Bilderna blir vridna för mig med (gör allt via telefonen), man får väl komma ihåg att ta bilder liggande istället :)
Anledningen till dummyn är väl att det kommer att vara mentalt jobbigt att sätta kapen i min Sierra :) Finns nog inte så många Sierracupeer kvar i skicket som min är i. Så vill verkligen inte såga sönder min bil för att sen inse att det inte går å lösa swapet någorlunda "smidigt". Då hade jag inte förlåtit mig själv :)
therealpinto skrev:
fre dec 01, 2023 7:30 am
Har du provat att öppna bilderna i en editor (typ paint.net - grymt enkelt bra gratisprogram) och spara dem? Det funkar för mig.

Ska man bygga så extremt anser jag att man lika gärna börjar med en riktigt dålig kaross för det är ändå så mycket som ska svetsas att lite rost varken gör till eller från.

Ett annat tips är att redan från börja planera för friskluftsintag och värmepaket, ska bilen gå att använda vettigt i Sverige behöver de grejerna funka. Friskluften vill du ta in i en aerodynamisk högtryckszon, dvs framför rutan är bäst, genom original galler. Har man inte plats rakt ovanför motorn kan man använda utrymmet på batterihyllan.
Testade att öppna i paint å rotera 90 grader flera gånger å spara om men dom hamnade alltid på samma sätt när jag laddade upp dom. Får fördjupa mig i det nästa gång jag laddar upp några bilder.

Motorn kommer hamna i den svarta, har ingen lust att börja från noll igen å bygga ytterligare en bil. Bara en sån sak som att sätta i en bur i ytterligare en bil blir en herrans massa jobb. Har dessutom inte plats för en bil till, då får jag bygga mer garage :) Det är dessutom en av anledningarna till att jag inte ville ha hela donatorbilen.

Vi tänker lika angående värmepaketet. Har tänkt ha det innanför handskfacket.
Blir nåt i still med det här https://apex.se/varmepaket-race
Har åkt långloppsbilar utan värmepaket i 30 gradig sommarvärme. Det var allt annat än fantastiskt. Så friskluft på ruta och i uttagen i mitten på brädan är ett måste. Dom på sidorna sitter men ej inkopplade då det går två burstolpar precis innanför.


// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Det är klart att det är jobbigt med ny kaross men ibland är det ändå det logiska valet... ;-)

Har du provat paint.net - alltså inte det MS Paint som följer med Windows?

3,5 kW funkar för sommarbruk men är ju för lite på vintern men då ska väl bilen ändå inte köras. Nackdelen med de där universal-grejerna är att de sällan har stosar för att ta in friskluft på ett kontrollerat sätt men det går ju att bygga.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

Nu har det hänt lite. Går ut i garaget nån gång i veckan å kör några timmar. Rätt skönt att inte ha nån tidsplan alls utan det här får ta den tid det tar. Annars har det alltid varit deadline i mitten på April för då brukar vi köra första Emmaboda. Men i år blir det inget körande det är en sak som är säker. Hursom....

Jag insåg efter lite funderande att min tänkta motorplacering skulle medföra typ ombyggnad av allt som har med golv å balkar å göra. Så motvilligt så bytte jag tråget mot mitt Pathfindertråg jag köpte på mig för ett par år sen. Det har bulan bak istället. Det är såvitt jag vet det grundaste tråget i framkant som går att hitta utan att bygga nått eget eller gå på torrsump. Drog fram motorn och la ett par träklossar på styrväxeln. Placerade den så att oljefiltret precis går framför styrväxeln.

Jag har lagt en timme på att rotera bilder men jag orkar inte. Vissa är år fel håll. Ni får vrida på huvudet. På datorn är dom rätt, i tre olika bildbehandlingsprogram är dom rätt men såfort dom laddas upp här blir dom åt fel håll. En funktion här att ha möjlighet att rotera bilder hade sparat mig en del psykist lidande å era nackar.

Här hamnade den tillslut.
1.jpg
Och det är ju precis så långt fram att oljefilteranslutningen går förbi styrväxeln.
2.jpg
Och det medförde att växellådstunneln fick kapas upp. Den kommer både behöva breddas och höjas.
3.jpg
4.jpg
Från början tänkte jag använda original motorfäste för det lirade rätt bra med Sierra framvagnsbalk. Behövde dock ha tag i en kudde med låg profil. Var inne på volvokudde först, kollade med KGtrimning eller liknande "volvofirma" då dom hade en förstärkt kudde till 240 som bara var typ 45mm hög. Men dom kunde inte garantera att det höll utan tyckte jag skulle sätta momentstag till hjulhuset. Då la jag ner det å byggde egna och använde 350z kuddar istället. Hade ju några liggandes som jag köpt på mig å dom vet jag håller. Sen om original rör sig för mycket så finns det en uppsjö av eftermarknadskuddar i olika hårdheter som går att klicka hem.
5.jpg
Kapade till lite bitar å svetsade ihop till ett par motorfästen. Ska läggas till en förstärkning till under röret men det får jag ta när motorn är ur.
6.jpg
7.jpg

Efter det började jag med växellådsfästet. Blev lite fyrkantsprofil som jag hittade i garaget i skrotlådan.

8.jpg

Det ihop med att par plattjärn till sierrans originalinfästningar.

9.jpg
Snekapade lite dels pga av att fästet ser lite mer arbetat ut och det ska gå två avgaspipor från varje cylinderbank på var sida så det ger lite mer plats mot golv å balk.
10.jpg
11.jpg
12.jpg
Sen ytterligare ett par förstärkningstrianglar ner mot plattjärnen. Fästet blev rejält stabilt iaf så det ska nog fan hålla.
13.jpg
14.jpg
Cheva använder en smidig kudde till sina växellådor så klickade hem en på chans. Den funkade klockrent. CC på infästningarna på lådan är 110mm å cc på kudden är 4". Så filade bara långhål i flänsen på kudden så gick den att bulta upp i lådan, sen skruvas den bara genom fyrkantsprofilen. Ev ska jag svetsa i stödhylsor till bultarna igenom profilen. Men det kan jag ta när allt är nere igen. Samma visa med växellådskudden som med motorkuddarna, finns många varianter på eftermarknaden som är hårdare om det behövs. Detta är en original till TH350.
15.jpg
Å voila! Igår kunde jag packa ihop motorlyft och pallbockar under osv å sopa av. Nu hänger den helt själv.
16.jpg
Och så hamnar den mot torpeden. Faktum är att jag ev slipper att röra torpeden på den svarta nu när jag skickade fram hela paketet. Det får tiden utvisa, dock kommer som sagt växellådstunneln att behöva höjas.
18.jpg
Så..... nästa steg blir två grenrör. Har fått flänsar framkörda i vanligt svart och byggt kollektorer. Har dock fyra grenrör i rostfritt som jag kanske använder mig av. Har inte bestämt ännu. Dom syns på sista bilden, dom passar såklart inte som dom är. Ev kapar jag av kollektorn och bygger om dom så slipper jag börja från skratch. men jag kommer isåfall förlänga dom. Har dessutom impulshandlat en Tigsvets idag så kommer kunna svetsa rostfritt framöver. Tanken är att jag ska snickra ihop ett par longtube headers likt dessa
headers.jpg
Vi får se vart det slutar, lär hinna ändra mig en hel drös med gånger under bygget :)
Tack för visat intresse.

Mvh Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av therealpinto »

Trevligt att det rör sig!

Jag tror det är rätt bra att slippa kapa i torpedväggen, jag tror inte man ska överskatta frågan om viktfördelningen...
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar