Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

MalZon skrev:Kan det vara ok till Alfra Brera? Vad är det för mått på skivorna du har?

Mvh Jonas
Ja det kan nog stämma efter lite googlande och tittande på bilder.
Alfa Romeo 159/Brera/Spider monoblock Brembo radialmonterade.

Skivorna som adaptrarna är gjorda efter är 316/28 men dom svalde även osvarvade skivorna som är 324/28 men då tycker jag det är gränsfall. Mattias på PEAN trodde dom klarade 330 skivor.

Tags:

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Är det såna ok då sitter de med 330mm orginalskivor. Funderar själv på såna ok.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Ja det känns som fina ok. Framförallt är dom väldigt lätta om man nu bryr sig om sånt :)

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1750
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Ser ut som denna bilen kommer gå som ett skott på banan.

//Linus
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jimmy86 skrev:Ja det känns som fina ok. Framförallt är dom väldigt lätta om man nu bryr sig om sånt :)
Värt att satsa på såna då kanske? :)
Vart fick du tag på dem? Kostade?

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Johansson skrev:Ser ut som denna bilen kommer gå som ett skott på banan.

//Linus
Puttrar ju fortfarande runt med 225 hästar så nån raket blir den väl inte :) Men förhoppningsvis åker jag ju iaf lite fortare i kurvorna tills i år.

MalZon skrev:Värt att satsa på såna då kanske? :)
Vart fick du tag på dem? Kostade?

Mvh Jonas
Men du åker väl redan fyrkolvsok och 330 skivor? Har för mig du pratade om det när du var å kollade på bakvagnen. Enda anledningen till att jag fick byta var ju att jag inte fick dit mina gamla. Känns ju ovärt om du redan åker lika stora bromsar menar jag.

Hade ju tur och frågade Mattias på PEAN om bromsok å han hade dom här liggandes privat. Gav 3000 för oken utan monteringssats för beläggen.

// Jimmy

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jimmy86 skrev:Men du åker väl redan fyrkolvsok och 330 skivor? Har för mig du pratade om det när du var å kollade på bakvagnen. Enda anledningen till att jag fick byta var ju att jag inte fick dit mina gamla. Känns ju ovärt om du redan åker lika stora bromsar menar jag.

Hade ju tur och frågade Mattias på PEAN om bromsok å han hade dom här liggandes privat. Gav 3000 för oken utan monteringssats för beläggen.

// Jimmy
Har 4 kolvs och 315mm skivor. Ska upp en storlek, så sneglat på dessa öken då de är för 28mm skivor.
Sen är mina skivor, ok och adaptrar gjorda för varandra så dumt att inte kunna sälja dem i ett kit.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Ja då tycker jag att du ska kolla på såna här. Smidiga och lätta saker och radialmontering tror jag underlättar då det inte tar så mycket plats på insidan som vanliga kan göra.

Vill du kan jag ta några mått med tumstocken liggandes bredvid så du ser hur mycket dom bygger på utsidan? Du har väl väldigt dåligt med plats utåt sett i fälgen på din fyrhjulsdrivna? Har för mig vi diskuterade att dina skivor är i stort sett raka/platta va?

// Jimmy

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Japp stämmer bra. Kan inte ha alls ha djup skiva. Den jag har nu är totalt 34mm hög och då har jag ca 3mm kvar tills det tar i styrleden.

Har du 17" hjul? Har oxå funderar på var gränsen går för att få på 17" över dem :)

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

MalZon skrev:Japp stämmer bra. Kan inte ha alls ha djup skiva. Den jag har nu är totalt 34mm hög och då har jag ca 3mm kvar tills det tar i styrleden.

Har du 17" hjul? Har oxå funderar på var gränsen går för att få på 17" över dem :)

Mvh Jonas
Jag har 17" hjul nu och då är det gott om plats med 324mm skivorna, men jag ska försöka klämma dit 16" istället nu. Det borde gå men beror ju lite på hur fälgen ser ut invändigt. En polare åker 354mm skivor med 17"

Detta är när jag satte dit 324mm med gamla oken. Får in tummen mellan oket och fälgen. Dock är min OZ fälgar generösa med plats inuti.

Bild

Tog lite mått på nya oken om du ville ha det. Saknas nått får du höra av dig. Bör ge en hum om hur långt/brett/högt det är.

Längd
Bild

Bredd
Bild

Skivcentrum till ytterkant
Bild

Skivcentrum till fästhål
Bild

Höjd
Bild

CC fästhål. 130mm

Bild

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Kalasbra!!
Undrar hur mycket bultskallara kommer att sticka ut..
Vilka skivor ska du använda? FRS mk1?

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Ja, kul med nån som satsar på banåka med en Sierra. Man ser dom väldigt sällan numera. Bra uppgraderingar av chassit oxå. Men du behöver en bur för stadja och säkerhet.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

MalZon skrev:Kalasbra!!
Undrar hur mycket bultskallara kommer att sticka ut..
Vilka skivor ska du använda? FRS mk1?

Mvh Jonas
Dom sticker ut lite men inte farligt, är ju en radie på oket/skivan och skallarna sitter innanför så dom blir inte högsta punkten. Ja till att börja med nersvarvade FRS mk1 skivor. Får jag in osvarvade i 16" kommer jag åka med det.
Fredin skrev:Ja, kul med nån som satsar på banåka med en Sierra. Man ser dom väldigt sällan numera. Bra uppgraderingar av chassit oxå. Men du behöver en bur för stadja och säkerhet.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Tack. Nä dom som finns kvar är väl i stort sett entusiasternas. Faktiskt sneglat mycket i din tråd vad du pysslade med innan alla bilderna försvann. Du har ju på papper att du gjort rätt grejer för att det ska gå fort :) Händer det nått med din? Körde du nått förra säsongen?

Bur kommer, tänkte ta det till hösten. Borde kanske ha skickat i det till denna säsongen. Har dragit mig lite för det, har monterat det i en bil innan och vet vilket hästjobb det är.

// Jimmy

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Kul att man kan inspirera nån. Hehe.
Nja, blev bara 2 körningar 2018. Avsluta med timeattack tävling på kinnekulle. Ok resultat. Halvsekund från personbästa, och slutade 4.
2019 blir nog inte heller så mycket körning för mig. Men uppgraderar motorn en del.
Ny turbo, nytt grenrör, nytt insug, nya spridare och E85, hoppas kunna plocka 700hk ur den. Sen spånar jag på bredare bakdäck. Men svårt att bredda en 4 dörrars kaross så det blir snyggt. Vi får se.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Fredin skrev:Kul att man kan inspirera nån. Hehe.
Nja, blev bara 2 körningar 2018. Avsluta med timeattack tävling på kinnekulle. Ok resultat. Halvsekund från personbästa, och slutade 4.
2019 blir nog inte heller så mycket körning för mig. Men uppgraderar motorn en del.
Ny turbo, nytt grenrör, nytt insug, nya spridare och E85, hoppas kunna plocka 700hk ur den. Sen spånar jag på bredare bakdäck. Men svårt att bredda en 4 dörrars kaross så det blir snyggt. Vi får se.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Vilken timeattackserie körde du? Förmodar att du var wildcard om du inte körde hela säsongen. Har en polare som åker timeattacknu.se/ med sin civic. Kinnekulle var den enda tävlingen jag inte var på. Tycker det är ett väldigt trevligt upplägg på timeattack överlag. Är lite sugen men både jag å bilen är för slöa ännu :)

Jo lättare på min cupe att lösa det. Hur breda däck har du idag? Jag åker 225or runtom men fram är det på gränsen att det går in, du har ju dock "justerat" dina skärmar. Har ju jag med å andra sidan, valsat iaf 10-15mm.

Får man fråga vad du åker för fjäderhårdheter? Nu har ju du skitballa dämpare och slicks men kan ju ge ett hum om vart jag ligger. Förmodar iaf att du åker lite mjukare bak än fram.

ja, mycket frågor blev det.....

// Jimmy

Skriv svar