Sida 2 av 24

Postat: mån dec 19, 2016 4:02 pm
av Jimmy86
davve d skrev:Tackar för trevlig söndagsläsning och kul att du fick ihop bilen trots motgångar.

Ser fram emot att få se bygget live nästa år:)
Ja det vart ju en del motgångar men skam den som ger sig :)

Järnkaminen skrev:Jag som bara skulle sätta mig vid datorn en kort stund, blev jag ju sittandes ;).

Som Davve skriver, hoppas man får se den live kommande säsong.
Kul att kunna fördriva någons tid! Ska vara med på så mycket körningar som möjligt nästa år. Ska bli kul att testa den på full attack!

Om nån snäll själ är inne å kikar här och desstuom ligger på en extra BOB så är jag intresserad av att handla en. Har ev en på gång men aldrig fel att ha fler alternativ! Pma mig om ni har en till salu! Ni gör en god gärning då jag inte vet en enda BOB turbo för tillfället.

Mvh Jimmy

Postat: mån dec 26, 2016 9:13 am
av micke80
Kul projekt! :thumbsup:

Hade själv funderingar på en BOA- eller BOB-motor i min egen Sierra för många år sedan. Tyvärr hittade jag ingen lämplig donatorbil i närområdet, så projektet rann ut i sanden till slut. :(

Men bilen har jag kvar och den har stått inomhus i många år, så än är det kanske inte för sent. :D

Postat: mån dec 26, 2016 9:57 am
av Jimmy86
micke80 skrev:Kul projekt! :thumbsup:

Hade själv funderingar på en BOA- eller BOB-motor i min egen Sierra för många år sedan. Tyvärr hittade jag ingen lämplig donatorbil i närområdet, så projektet rann ut i sanden till slut. :(

Men bilen har jag kvar och den har stått inomhus i många år, så än är det kanske inte för sent. :D
Tycker jag du ska göra :) Den blev ganska trevlig med den motorn i. Grymt bottenstark och flyttar på sig helt okej med sina 230 sughästar. Faktum är att bilen dessutom blev 10kg lättare med BOBen och MT75an mot pinton och typ 9an!

För min del blev det ganska kostsamt i och med regbesiktningen men väljer man inte att göra den går det att komma undan riktigt billigt eller hur man ska kalla det.

Dessutom tog jag ju i ordentligt gällande bränslesystemet då det är byggt för att klara ca 500hk på E85. Spridarna som är lite speciella på BOBen var i särklass dyrast på hela bygget efter sprutet. Drygt 6k för spridarna.....
Men väljer man att köra bensin och inte regga så handlar det väl som du skriver om en dotantorbil och en MT75a bara. För automaten vill du inte köra med!

Just do it :)

God fortsättning alla!

Mvh Jimmy

Postat: tis dec 27, 2016 9:59 am
av nextuz
Vilket härligt bygge :D
Att inte Ford stoppade i BOA i sierran är obegripligt, iofs var den på väg att bli ersatt av Monden.

Fälgarna med den fina breda kanten, finns de kvar? Borbet?

Postat: ons dec 28, 2016 9:02 pm
av Jimmy86
nextuz skrev:Vilket härligt bygge :D
Att inte Ford stoppade i BOA i sierran är obegripligt, iofs var den på väg att bli ersatt av Monden.

Fälgarna med den fina breda kanten, finns de kvar? Borbet?

Ja det skulle dom gjort :)

Dom finns kvar, legat i garaget i 5 år typ. Ja det är borbet, vet ej vilken modell.
Är till salu om du är intresserad?

Mvh Jimmy

Postat: ons jan 04, 2017 11:14 am
av Jimmy86
Jaha, händer väl inte så mkt i snörusket. Bilen står inställd och uppallad. Håller på att jaga tag i lite saker som ska fixas innan den tas ut framåt våren.

Fått hem ett OMP stag till ifram iaf. Dock har jag väl till viss del köpt grisen i säcken för jag har ingen aning om det går fritt för mitt insug eller inte :) Har beställt ett par uniballs som saknades på staget också.

Bild

Bak tänkte jag bygga eget som ska gå mellan tornen och två snedstöttor till där diffen sitter för att staga upp det ytterligare.

Mvh Jimmy

Postat: tis jan 24, 2017 8:27 pm
av jonset
Härligt bygge! Sträckläste tråden...
Trist med veven men jag tror dom flesta som genomfört ett ordentligt bilprojekt lyckats göra någon simpel tabbe. Det är ju trots allt en hel del prylar som ska fixas, byggas och fungera ihop.
Gillar bilen! Håller själv på att spara ihop lite delar för att bygga en Sierra med BOA.
/Med vänlig hälsning Jonas

Postat: mån jan 30, 2017 2:31 pm
av Jimmy86
Jaha, igår fick man köra Ford igen :) Tog in bilen till jobbet för att börja småfixa med sakerna som ska göras innan sommaren är här. Har tagit ledigt den här veckan pga arbetsbrist. Så blir ett par körare den här veckan, dock inga heldagar då jag har en hundvalp som måste ses om. Körde ett tretimmars pass idag. Tyckte själv jag var väldigt effektiv för nu har jag ett kombinerat fjäderbensstag/bältesfäste mellan tornen bak :)
Ni får ha överseende med bildkvaliteten, kameran på jobbet har väl en sådär tio år på nacken :)

Började med att yxa till fyra fästöron av vanligt plattjärn.
Upptäckte även att det visst samlats på sig lite skit under hjulhusklädslarna :)

Bild

Bild

Ett stycke rör som kapades till tillfredsställande längd.
Bild

Dittlagt för att se om det kan tänkas passa. Punktat alla fyra fästöron
Plockade sen bort det och helbrände på arbetsbänken.
Bild

Å tänka sig att det passade även efter det helsvetsats, nu ska det bara plockas av och gno över det med 500 pappret sen får det sig nog en klick färg.

Bild

Här ligger det främre fjäderbensstaget som kommer kräva en hel del handpåläggning, inte i närheten av att passa med BOBen i. Det blir dock helgens problem. Även fått hem fina topplagringar från Compbrake som ska dit samtidigt som staget.

Bild

Ska försöka ta mig in imorgon igen några timmar, då ska förhoppningsvis staget bli målat monterat och klart. Efter det tar jag nog tag i dom nedre infästningarna till coiloversen bak och förstärker upp dom lite.

Mvh Jimmy

Postat: mån jan 30, 2017 2:35 pm
av Jimmy86
jonset skrev:Härligt bygge! Sträckläste tråden...
Trist med veven men jag tror dom flesta som genomfört ett ordentligt bilprojekt lyckats göra någon simpel tabbe. Det är ju trots allt en hel del prylar som ska fixas, byggas och fungera ihop.
Gillar bilen! Håller själv på att spara ihop lite delar för att bygga en Sierra med BOA.
/Med vänlig hälsning Jonas
Jo det är klart att man kanske missar nått. Det som stör mig är ju att det inte var nått litet skitfel :) Har dessutom jobbat med bilar hela mitt yrkesliv så att glömma en sån sak är big NO NO. Får väl glädja mig över att det inte var en kundbil :)

Hurdan är BOAn? Dålig koll på dom men antar att det är nästan samma skit? Insuget är lite annorlunda och jag vet att det är en enkel kamkedja på dom.

Mvh Jimmy

Postat: tis jan 31, 2017 2:55 pm
av Jimmy86
Hann iväg några timmar idag igen så fick lite gjort.

Målade på fjäderbensstaget med lite mattsvart så det är klart för montering när det torkat.

Bild

Sen var jag igång och förstärkte upp infästningarna till coiloversen bak.
Kapade till lite platjärn och punktade dit, ska helbrännas nästa gång jag är på plats. Jobbar som bilplåtare och är van vid 1mm-0.6mm plåt, så jävla gutt när man får vrida upp gamla kemppin på fullt ös å bara kötta med svetsen :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Lägger ev i en bit bak också så tål nog infästningen en mindre tactical nuke :)

Allt för idag folk.
Mvh Jimmy

Postat: tis jan 31, 2017 2:58 pm
av Järnkaminen
Jimmy86 skrev: Sen var jag igång och förstärkte upp infästningarna till coiloversen bak.
Kapade till lite platjärn och punktade dit, ska helbrännas nästa gång jag är på plats. Jobbar som bilplåtare och är van vid 1mm-0.6mm plåt, så jävla gutt när man får vrida upp gamla kemppin på fullt ös å bara kötta med svetsen :)

Lägger ev i en bit bak också så tål nog infästningen en mindre tactical nuke :)

Allt för idag folk.
Mvh Jimmy
Stiligt och nog ganska klokt att göra.

Tummen upp för mycket bilder!

Postat: ons feb 01, 2017 5:27 pm
av Jimmy86
Gled in till jobbet idag lagom till lunch för att färdigställa bakänden på bilen. Är typ klar, monterade inte dämparna i bärarmarna då jag vill ge färgen ett dygn på sig att få torka men i övrigt är det klart. Dock har jag börjat fundera på att flytta batteriet för är inte nöjd med placeringen som den är nu.

Aja åter till infästningarna, helsömmade dom idag, hade ju funderingar på att lägga i en bit bakom dämparinfästningen men det brydde jag mig inte om. Känns som att fästet är tillräckligt stabilt som det är, fin klang och domningar i handen när du drog till det med hammaren :)

Bild

Bild

Bild

Här är det ju som synes ett hål, i och med min förstärkning så blir det ju perfekt för vatten att samlas där inne.

Bild

Löstes med ett dräneringshål på bägge sidor.

Bild

Monterade staget bak också, tyckte det blev riktigt bra och hjälper troligtvis lite för vridstyvheten.

Bild

Avslutade med att bättra på där jag varit och svetsat.

Bild

Bild

Nästa gång monteras dämparna tillbaka och så ska jag in med hålrumsvaxsprutan och rostskydda i förstärkningen.

Sen blir det till att ta tag i framänden. På listan står fjäderbensstag och justerbara topplagringarna. Ska även skicka dit mina kedjespännare från rasade motorn då dom som sitter på den här har sett sina bästa dagar. När jag startade upp den i söndags efter tre månaders vila så rasslade det om vänster kedjetransmission i säkert två minuter innan oljetrycket till slut fick det att tystna.

Fick dessutom mitt och sambons medlemskap för 2017 idag! :)
Allt för denna gång folk.

Mvh Jimmy
Mvh Jimmy

Postat: tor feb 02, 2017 7:02 am
av Nemesis_se
Snyggt, det där ser ju ut som det skulle vara original :)

Postat: mån feb 06, 2017 8:54 am
av Jimmy86
Jaha till helgen blir det väl en körare i framänden på bilfan :)
Kan ju lägga upp lite av vad som kommer bli mitt projekt då.

Finn ett fel, som synes kommer det krävas en del handpåläggning innan detta kommer passa.... Har sett att det finns en annan typ av OMP stag som är krökt på mitten från början som hade varit att föredra men nu får jag tar vad jag har.

Bild

Återkommer till helgen.

Mvh Jimmy

Postat: mån feb 06, 2017 10:15 am
av Släggmek
En av de bästa byggtrådarna, informativt och roligt med (mestadels :D) bra bilder dessutom :thumb:. Kul att det börjar ordna upp sig, man får hålla tummarna för att det blir en problemfri åksäsong utan fler motgångar.