Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Nemesis_se skrev:Ser riktigt snyggt ut! :)
Tack :)

MalZon skrev:Hur har du fäst krängaren i bärarmen?

Mvh Jonas
Köpte ett par 45mm förlängingsmuttrar, kapade ner dom till typ 25 eller 30mm och svetsade dit dom i bärarmen bara. Exempelbild på länken nedan.

https://www.ahlsell.se/10/verktyg--mask ... rn/107089/


"Edit"

Använde ju även förlängingsmuttrar till min okapatrar kom jag på nu i efterhand.

Bild

// Jimmy

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5625
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Kan bara instämma, riktigt snyggt! :D

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Då var premiären avklarad på Emmaboda! Vet inte riktigt var jag ska börja. Men det är en helt annan bil än förra året, vilket jag hade lite svårt att vänja mig vid.
Kom till Emmaboda med alla dämpare på mjukaste läget och krängaren ställd på det mjukaste. Börjar där tänkte jag. Ger mig ut på första stinten och känner direkt på instyrningen att bilen är helt annorlunda. Kör min tre första vändor lugnt för att få lite känsla för bilen.

Ut på runda nummer två å tänker att nu satsar vi lite. Åren innan så understyrde den så för att tackla Emmaboda fick du släppa gasen/trailbrake vid sväng för att få vikt på framhjulen och få den att rotera in runt konen. Sen gå på gas till nästa kon och repetera. Tar mig igenom första partiet med vissa problem. Med nya utväxlingen varvar jag precis ur fyran inför bromsningen in i snabba slalomen. Enligt kalkylatorn har jag ca 170km då. Gjorde som jag gjort innan i ingången, hård broms för att sen lätta sakta på bromsen och styr in samtidigt.
Sen åkte jag bara med...... Bakändan körde om mig och vi åkte på bredden en bra bit. Höll mig på asfalten åtminstone.

Fanns ingen balans i bilen alls med allt ställt på mjukt, på tok för överstyrd. Vred på krängaren fram på hårdaste direkt och klickade dämparna mot hårdare. Labbade vidare med dämparna under dagen och mot slutet så lyckades jag hitta nån form av balans i bilen. Nu är den inte lika glad i baken längre tack och lov.
Men framförallt så måste man tackla den helt annorlunda nu. I och med att den har slutat understyra i insväng/utgång och istället överstyr så får man gå på styrgas runt konen så man får vikt på bakhjulen. Började få nån form av kläm på det mot dagens slut men jag måste lära mig köra bilen bättre. Är alltså typ tvärtom mot hur jag körde den förra året och det sitter i.

Förra året körde jag 1.31.79 som snabbast. Målet var satt under 1.30 vilket jag klarade. Åkte några 1.29or varav den snabbaste var 1.29.74. Så putsning av personbästa med över två sekunder. Jag är dock inte nöjd med det. Eller skitkul att jag klarade under 1.30 men vet att det finns mer att hämta i bilen. Bara jag som måste lära mig ratta fanskapet ordentligt. Ska försöka putsa det senare i år. Kommer åka där två gånger till minst i år.

Tyvärr lite dålig uppslutning av deltagare så från 15.00 var vi tre som körde :)
Nio totalt vid dagens start.

Ett par filmer en kompis filmade. Har film på gopron inifrån bilen men det laddar jag upp en annan dag.








Nankangen funkade bra tycker jag, väldigt lika Toyo i beteende. Har bilder på däckslitaget som diskuterades tidigare i tråden ang min camber. Fram funkade bra, bak skulle jag vilja ha mera camber. Men tinypic och jag är inte överens just nu så dom får vänta. Kan ladda upp det när jag får tummen ur och tankar över innehållet i gopron.

// Jimmy

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3787
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Grattis till en bra tid och att vinterns skruvande gett resultat!! :racesmile
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Grattis till nya tiden!
Klart intresserad hur slitaget på däcken ser ut :)
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Kul att allt funkade. Ja träna och köra mer är helt klart rätt. Finns säkert nån sek bara på att lära sig köra bilen. 2015 förbättrade jag mig 3 sek på kinnekulle bara på att nöta varv.
Hur mycket pulver har du nu?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Fredin skrev:Kul att allt funkade. Ja träna och köra mer är helt klart rätt. Finns säkert nån sek bara på att lära sig köra bilen. 2015 förbättrade jag mig 3 sek på kinnekulle bara på att nöta varv.
Hur mycket pulver har du nu?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Jo visst är det så. Jag är en högst medioker förare så bara att nöta kommer göra mycket. Men tror att en 1.28 tid inte alls är omöjligt.
Bromsad till 227hk på svänghjulet så runt 200 på bakhjulen kanske? Det är ingen raket jag kör direkt :)

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Bra gjort med låg effekt. Jämför tiden mot vad folk åker med 300hk i cosworth. Superstage är ju ändå rätt krävande av stark motor.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Har ingen koll på vad folk åker med sina Sierror. Eller ja jag vet ju att du ligger en bit under 1.20 :) Men i övrigt har jag ingen koll. Finns väl ingen lista på forumet heller? Sen är det oväsentligt, alla har olika förutsättning beroende på bil osv. Mer effekt hade såklart gjort en del mellan slalompartierna och vid vändningen. Därför blir ju utgångarna ur slalomen och vid vändningen än viktigare med låg effekt. Så man verkligen får med sig farten ut. Eller det är ju alltid viktigt såklart oavsett mos. Men som det är nu får jag jobba med den effekten jag har. Går ju att åka väldigt fort med väldigt lite effekt om man har ett bra avstämt chassi och en bra förare bakom ratten.

Polaren är ju ett bra exempel på det. Dock ett par 100 kilo lättare än min bil. Men ändå anmärkningsvärt på 225/205 r-däck

https://www.youtube.com/watch?v=he7S_g89t7Q

// Jimmy

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1723
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

FORD CLUB SWEDEN

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Jaha där ser man. Vet inte vem som har hand om tråden men nån kan ju få lägga in 1.29.74 där då :)

// Jimmy

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1723
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Jimmy86 skrev:Jaha där ser man. Vet inte vem som har hand om tråden men nån kan ju få lägga in 1.29.74 där då :)

// Jimmy
Du får se till att köra ännu fortare vid klubbkörningen så kommer den med då;)

//Linus
FORD CLUB SWEDEN

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Johansson skrev:Du får se till att köra ännu fortare vid klubbkörningen så kommer den med då;)

//Linus
Haha skulle precis svara att den listan kanske bara är i samband med klubbkörningar :)

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 587
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Så nu har jag lagt över från gopron och fått upp bilderna på däckslitaget.
Filmade bara sista fem rundorna för dagen. Gillar inte riktigt placeringen av kameran. Hade den i takluckeglaset nått år, då ser man bättre men fästet i kameran gör att man filmar upp och ner så man får vända filmen i ett redigeringsprogram.

Detta är den snabbaste rundan som kom med på film. Tror den gick på 1.30.05 om jag inte minns fel.




Och så till däckslitaget

Fram med runt 3.2-3.3 grader negativ camber. Ser helt okej ut tycker jag, jämnt slitage över hela slitytan även om jag inte fick med det på nån av bilderna. Det har inte skavt på markeringarna på däcksidorna men är precis i höjd med dom. Åker med strax över 2 bar i varmtryck runtom.

Bild

Å bak, med 2.2 grader negativ camber statisk,(gainar ju mer vid bump mot fram) här har det nött lite längre ner på däcksidan gentemot fram. Sliter vad jag ser jämnt på slitytan men kanske är svårt att avgöra efter ca 30 rundor på Emmaboda. Visar sig nog bättre efter Knutan.

Bild

Känner att jag inte vill ändra nått heller för tillfället då bilen inte är testad på bana utan bara Emmaboda. Är så mycket lastväxlingar på Emmaboda så vill ha en riktig körning innan jag gör nått. Å med tanke på kapet av tid så funkar det bevisligen bra som det är.

Dock får jag ev riva ner lådan efter Knutan. Har ett högt visslande ljud nånstans som jag tror är antingen pilotlagret i veven eller urtrampningslagret. Jag hör det till och med på filmerna jag lagt upp men jag vet ju hur det låter. Blir det inte värre på Knutan så kör jag kanske Mantorp också och tar jag det på semestern. Ska hämta en extralåda på Mantorp som jag tänkte renovera och montera istället.

Ha det!

// Jimmy

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 192
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .
Ort: Trelleborg

Inlägg av Granworth »

Hej,

Bara så ...

Tycker att du gör bra ifrån dig..

det e ju så att med v6 i fronten så finns kanske inte bästa viktfördelningen...
sen kommer eländet med " lastväxelreaktion " och ställer till det ytterligare ...

Som du oxå skrev .. typ en helt ny bil vad det gäller väghållning som du måste lära in..... som att svära i kyrkan .. men ... styra upp det hela med än mer " vänsterbroms " , jo går hårt åt bromsarna men kanske kan hjälpa dig..sen däcktryck / fjädrar,dämpare / krängare har du ju koll på....

Har oxå kollat dina tider mot vad som finns här på forumet och där ser det ju bra ut..

En fråga till någon admin" ???

Skulle ni inte kunna göra en ny bättre lista där man skiljer på typ..

4 WD överladdat
2 WD överladdat

4 WD sug motor
2 WD sug motor

sierra / escort / andra snabba Fordar..


Sen kanske någon laddar med lustgas men det får då gå under " Doping "...


Och då vid årsslutet , från klubben nån liten snöskrapa eller mössa med vinnare i respektive klass....

( För alla protokoll räknarnissar , så självklart endast tider som kan backas upp ...)..;)


// MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile

Skriv svar