Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2115
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Ort: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inläggav Fredin » ons okt 02, 2019 6:22 am

Är samma både inre och yttre. Men dom brukar hålla bra. Kan så klart vara slitna men jag har även sett att dom glappar på splines på drivaxel. Alltså inte bara i knuten. Sen vet jag inte om det är axel som oxå slits eller om det räcker att byta knut.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Tags:

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 551
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » ons okt 02, 2019 6:45 pm

Järnkaminen skrev:Du kan ju bifoga bilderna i dina inlägg. Mycket smidigt tycker jag. Dock är det begränsat till 10mb per bild.


Okej då finns det alltså via hemsidan! Bra då ska jag använda det i fortsättningen. Kanske andan faller på och jag lägger upp dom gamla också.

therealpinto skrev:Jag har då alltid använt samma knutar inne och ute vid hjulen.

Innan du köper nya kan du ju roa dig med att ta isär de du har och kolla skicket på dem. Det kan räcka att göra rent och byta fett om de inte är slitna. Min känsla är kanske att Ford original är rätt bra...köper man no-name på nätet vet man inte vad man får.

Hade du 108 mm knutar nu eller är det fortfarande de "små"?

Gustaf


Jo Oem 80-tal är säkert långt bättre kvalitet än nya eftermarknads. Kan mycket väl vara så att det saknas fett bara, får börja med att ta isär dom innan jag beställer nya. Jag kör dom små medbringarna, alltså 100mm.


Fredin skrev:Är samma både inre och yttre. Men dom brukar hålla bra. Kan så klart vara slitna men jag har även sett att dom glappar på splines på drivaxel. Alltså inte bara i knuten. Sen vet jag inte om det är axel som oxå slits eller om det räcker att byta knut.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Får kolla över axlarna noga innan jag beställer. Dock tråkigt om det är splinesen som glappar för då får jag jaga tag i nya axlar. Aja får som sagt börja med att plocka av dom.

Å tack för hjälpen, då vet jag att det är fyra likadana cv knutar.

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10065
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » ons okt 02, 2019 7:01 pm

Bra, kolla knutarna först så får du se. Jag hittade SKF-märkta knutar (108 mm) hos Autodoc eller om det var Skruvat.se men det var lite flax... Men det är värt att kolla den typen av leverantörer, ibland har man tur.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 551
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » fre okt 04, 2019 7:10 am

Får bli ett litet sidospår nu. Har ju en bekant som åker Lotus Elise. Han var förövrigt med på våran Emmabodakörning. Han köpte bilen förra året med en motor som tyvärr var kass. Fodrerna i original Rover 1.8an sjunker lätt. Dessutom är dom väldigt känsliga för att gå varma och då motorn sitter bak i den här leksaken så gör dom lätt det. Rover motorn utvecklar hissnande 125-130 hk. Den kändes dock inte direkt slö med den i. Bilen väger bara 850 kilo så inte så mycket att flytta på och det ihop med en tätstegad låda gjorde den ändå helt okej att köra.

Hursom så bestämdes det att vi skulle klämma i en Honda K20 från en Type R istället. 200cc mer typ 100hk mer (!!) och 6-växlad tätstegad låda. Tyvärr väger Honda motorpaketet hela 13 kilo mer än original men vi tyckte att det kan vi ta när vi vinner 100 hästar :)

Dom här bilarna är ju minst sagt lite speciellt byggda. Enda sättet att få ur motorn är att klyva bilen på mitten. Sen att bilen inte har några trösklar utan enbart fyra små lyftpunker under gör att man får planera lite i förväg hur man pallar upp den så man kommer åt allt. Sitter ju ett stort plangolv under hela bilen när den är ihopsatt så man ser inget av underredet alls.

Vi gjorde faktiskt det här swappet första gången redan i juli men av olika anledning gick den motorn ner sig i slutet på Augusti. Den var verkligen i bedrövligt skick och vi hade våra tvivel redan från början men vi fick ta det han hade skaffat fram åt oss.

Den här gången fixade jag fram en motor via kontakter på en skrot här i närheten. Den hade gått 10000 mil och fick den löjligt billigt. Dessutom komplett så finns lite delar att sälja om man vill som är eftertraktade.

Så var bara att repetera jobbet från i somras, fast vi slapp koppla och klippa i elsystemet den här gången. Motorn som sattes i nu skiljer sig lite från den förra då det är en generation nyare. Det positiva är att kamarna är lite vassare i den här motorn. Men man kan blanda lite delar dom emellan så passar det i Lotusen igen. Bilen startades med nya motorn för ungefrä två veckor sen. Sen har vi kollat lite mjukvara å allmänt provkört och kollat så allt lirar. Vilket det gjorde efter lite justeringar.

Kan säga att den är en upplevelse att köra. Fullständigt värdelös bil i allmänhet. Du tar dig knappt i eller ur den. Är du över 180cm får du inte plats i den. Åker man två i den så sitter man axel mot axel och man smeker passagerarens lår varje gång man lägger i ettan och tvåan. Det låter som fan i hela bilen. Det är ingen bromsservo, styrservo, elhissar, abs eller annat elektriskt i den. Varför dom har satt i en stereo kan jag inte förstå för den är helt omöjlig att höra.

Men fan så rolig den är när du börjar plåga skiten ur fanskapet :) Är nog så nära en gokart med registreringsskylt du kan komma. Sen att du har en motor 10cm bakom dig som varvar 9000 och låter allmänt skitförbannad gör det till en trevlig upplevelse om man är motorintresserad. Kan nog ärligt säga att det är den roligaste bil jag kört och samtidigt den mest opraktiska.

Motorn moddades ju lite med annat insug, större spjälhus, 4-1 eftermarknadsgrenrör och Hondata styrsystem. Uppskattningsvis ger den nånstans 230-240 hk på 850 kilo bil. Så den flyttar på sig riktigt bra. Med en vass chaufför så tror jag den här kan vara löjligt snabb på banorna.

Bjöd svågern på en runda i söndags å han filmade lite. Njut av skönsången från 2 liter, 9000 varv och den breda småländskan :)



Så detta är anledningen till att det varit lite lugnt i tråden. Har alltså legat å bytt motor på en Elise i ett par veckor. Ska dock köra Emmaboda imorgon med Sierran och hårdtesta nya motorn sen ställs den in för vinter.

Aja kommer väl en lite uppdatering om Emmaboda inom en snar framtid.


// Jimmy




Järnkaminen skrev:Du kan ju bifoga bilderna i dina inlägg. Mycket smidigt tycker jag. Dock är det begränsat till 10mb per bild.


Hamnar alltid bilderna som i mitt inlägg? Det går inte att få dom fallande i tråden? Gillar att kunna skriva lite om bilderna som jag gjort tidigare och det är ju svårt när dom läggs som miniatyrer :(
Bilagor
20190929_115707.jpg
Foto0068.jpg
Foto0065.jpg
Foto0063.jpg
Foto0064.jpg
Foto0060.jpg

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4956
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » fre okt 04, 2019 2:54 pm

Jimmy86 skrev:Får bli ett litet sidospår nu. Har ju en bekant som åker Lotus Elise. Han var förövrigt med på våran Emmabodakörning. Han köpte bilen förra året med en motor som tyvärr var kass. Fodrerna i original Rover 1.8an sjunker lätt. Dessutom är dom väldigt känsliga för att gå varma och då motorn sitter bak i den här leksaken så gör dom lätt det. Rover motorn utvecklar hissnande 125-130 hk. Den kändes dock inte direkt slö med den i. Bilen väger bara 850 kilo så inte så mycket att flytta på och det ihop med en tätstegad låda gjorde den ändå helt okej att köra.

Hursom så bestämdes det att vi skulle klämma i en Honda K20 från en Type R istället. 200cc mer typ 100hk mer (!!) och 6-växlad tätstegad låda. Tyvärr väger Honda motorpaketet hela 13 kilo mer än original men vi tyckte att det kan vi ta när vi vinner 100 hästar :)

Dom här bilarna är ju minst sagt lite speciellt byggda. Enda sättet att få ur motorn är att klyva bilen på mitten. Sen att bilen inte har några trösklar utan enbart fyra små lyftpunker under gör att man får planera lite i förväg hur man pallar upp den så man kommer åt allt. Sitter ju ett stort plangolv under hela bilen när den är ihopsatt så man ser inget av underredet alls.

Vi gjorde faktiskt det här swappet första gången redan i juli men av olika anledning gick den motorn ner sig i slutet på Augusti. Den var verkligen i bedrövligt skick och vi hade våra tvivel redan från början men vi fick ta det han hade skaffat fram åt oss.

Den här gången fixade jag fram en motor via kontakter på en skrot här i närheten. Den hade gått 10000 mil och fick den löjligt billigt. Dessutom komplett så finns lite delar att sälja om man vill som är eftertraktade.

Så var bara att repetera jobbet från i somras, fast vi slapp koppla och klippa i elsystemet den här gången. Motorn som sattes i nu skiljer sig lite från den förra då det är en generation nyare. Det positiva är att kamarna är lite vassare i den här motorn. Men man kan blanda lite delar dom emellan så passar det i Lotusen igen. Bilen startades med nya motorn för ungefrä två veckor sen. Sen har vi kollat lite mjukvara å allmänt provkört och kollat så allt lirar. Vilket det gjorde efter lite justeringar.

Kan säga att den är en upplevelse att köra. Fullständigt värdelös bil i allmänhet. Du tar dig knappt i eller ur den. Är du över 180cm får du inte plats i den. Åker man två i den så sitter man axel mot axel och man smeker passagerarens lår varje gång man lägger i ettan och tvåan. Det låter som fan i hela bilen. Det är ingen bromsservo, styrservo, elhissar, abs eller annat elektriskt i den. Varför dom har satt i en stereo kan jag inte förstå för den är helt omöjlig att höra.

Men fan så rolig den är när du börjar plåga skiten ur fanskapet :) Är nog så nära en gokart med registreringsskylt du kan komma. Sen att du har en motor 10cm bakom dig som varvar 9000 och låter allmänt skitförbannad gör det till en trevlig upplevelse om man är motorintresserad. Kan nog ärligt säga att det är den roligaste bil jag kört och samtidigt den mest opraktiska.

Motorn moddades ju lite med annat insug, större spjälhus, 4-1 eftermarknadsgrenrör och Hondata styrsystem. Uppskattningsvis ger den nånstans 230-240 hk på 850 kilo bil. Så den flyttar på sig riktigt bra. Med en vass chaufför så tror jag den här kan vara löjligt snabb på banorna.

Bjöd svågern på en runda i söndags å han filmade lite. Njut av skönsången från 2 liter, 9000 varv och den breda småländskan :)

Så detta är anledningen till att det varit lite lugnt i tråden. Har alltså legat å bytt motor på en Elise i ett par veckor. Ska dock köra Emmaboda imorgon med Sierran och hårdtesta nya motorn sen ställs den in för vinter.

Aja kommer väl en lite uppdatering om Emmaboda inom en snar framtid.


// Jimmy


Kul att se lite bilder om Lotusen också. :)

Jimmy86 skrev:Hamnar alltid bilderna som i mitt inlägg? Det går inte att få dom fallande i tråden? Gillar att kunna skriva lite om bilderna som jag gjort tidigare och det är ju svårt när dom läggs som miniatyrer :(

Om du trycker på gemet som finns i menyn när du gör inlägget så kan du infoga miniatyren i inlägget, om man trycker på bilden sedan så får man se bilden i verklig storlek.
[ATTACH]46648[/ATTACH]

Annars är det bara att kopiera länken som blir när du laddar upp bilderna och använda den adressen till bildtaggen. :)
Foto0060.jpg


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 551
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » sön okt 06, 2019 10:17 am

Igår var det säsongsavslutning för vårt gäng på Emmaboda Superstage. Åkte från Kalmar redan vid sju och var på Runes bensin för att hämta nyckeln vid åtta. Men tyvärr fick vi sitta och vänta till nio då dom öppnar. Hade vi tänkt på det i fredags så kunde vi hämtat nyckeln redan då.

Detta medförde att vi tappade en timme på körtiden. Så vid 10 rullade första bilen ut på flygfältet. Det var riktigt kallt igår, vet inte om det var ens fem grader när vi började köra vid tiotiden. Detta medförde att det var fantastiskt halt första vändan ut men andra och tredje funkade rätt bra när däcken fått lite temp. Däremot trivdes nog motorerna bättre av detta. Dom flesta av oss var rätt överens om att det var allmänt halt men klockan visade trots ganska dåliga vändor med lite misstag låga tider.

Jag kom som sagt dit med nybytt motor. Kört den ett par tre gånger bara sen bytet i augusti. Men har väl haft en känsla av att den känts lite piggare med den här motorn. Hade lite strul med vattenpumpen som jag märkte först när jag kom till Kalmar på morgonen. Den läckte rätt friskt. Så nödlösningen blev att åka runt Runes Bensin och köpa kylarcement. Läckaget minimerades och jag kunde åka med gott samvete hela dagen iaf. Dock så får jag ju lov att byta pump och spola hela systemet i vinter för det sätter väl igen det mesta.

Åker ut första vändan och det är bambi på hal is mer eller mindre :) Kas å slad å låsta hjul å fan vet allt. Kör två vändor till som är långt ifrån bra. Kommer in och kollar tiden och dom två sista vändorna är 1.29 tider! Fick ju kämpa hela dagen när vi åkte med klubben för att komma ner på 1.29.57 som var mitt pb.

Kommer inte ihåg exakt men körde väl 8 stintar kanske? 24 vändor, varav första i varje var en uppvärmningsrunda. Så 16 riktiga attackrundor. 8 av dessa var snabbare än 1.29.57 :) Åkte totalt 4 eller 5 1.28 tider.

Så nytt personbästa som jag faktiskt är grymt nöjd med är 1.28.50. Bättring med över en sekund! Tror faktiskt det ska kunna gå att åka en 1.27 med bilen också om man får till en klockren vända.

Men antingen om motorn är friskare eller om det hade med utetemperaturen att göra vet jag inte. Men jag har kollat med gpsen och 3000varv på tvåan är 40kmh. (hastighetsmätare visar typ 30-40% fel) Dvs det man går ut på, sen snabbt i med trean fram till första partiet för att åka på trean i första. Med gamla motorn räckte trean hela vägen fram till första svängen in i slalomen, igår klippte jag varvstoppet 30-40 meter innan så att den går bättre är helt uppenbart. Samma sak på vägen tillbaka mot långsamma slalomen. Har aldrig lyckats få den att gå på varvstopp på fyran innan det är dags att bromsa inför sista slalomen innan målgång. Det gjorde jag några gånger igår.

Totalt var vi 12 som körde varav 7 var civicar. Jag i Sierran, Lotus Elisen som tidigare är omnämnd i tråden. En Focus Rs Mk1 en Porsche 911 och en Audi TT. Fege var inte oväntat snabbast med 1.20 nått. Men flera av oss körde 1.23-1.24 tider.

Tyvärr blev det inget filmat för minneskortet var fullt och när jag höll på att rensa dog batteriet. Hade kunnat låna någon annans men det tänkte jag faktiskt inte på. Blev ett par bilder iaf!

1.jpg

5.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg


// Jimmy

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 551
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » ons nov 06, 2019 7:58 pm

Inte uppdaterat nått på ett tag men händer lite. Var och besiktade den för några veckor sedan så nu går den oktober ut 2021. Har dragit på det länge men nu åker buren i och klivet mot än mer inriktad banbil är taget. Framförallt så vill jag ha i buren så att jag kan öka effekten med gott samvete. För den är faktiskt sjukt slö som den är nu. Får regga den som tvåsittsig vad det lider, men det tar jag nog 2021 :)

Bilen är fullständigt nerplockad och i stort sett allt från torpedväggen och bakåt är urplockat. Jag håller på att klura hur jag ska plugga takluckan på ett bra sätt. Vill inte svetsa i taket för det kommer slå sig som fan, vill inte popnita nån plåt heller för tycker det ser lite sådär ut. Ska antingen försöka stummontera min glaslucka som jag har eller om jag gjuter upp en i glas/kolfiber och limmar dit.

Ingen som vet om det går att köpa en färdig "faketaklucka"? Eller om nån har nån som ligger och vill sälja?

Dessa två kom idag, den ena buren är till min och den andra är till Johan som jag har bilen hos. Vi ska bygga parallellt/hjälpas åt. Så blir burbygge i en Sierra å en Civic i höst/vinter.

Bur.jpg


Återkommer med lite mer bilder nån dag. Ska försöka ta några imorgon, blir en helkväll i garaget då!

// Jimmy

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3474
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Ort: Norrtälje
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inläggav davve d » ons nov 06, 2019 8:08 pm

Jimmy86 skrev:Inte uppdaterat nått på ett tag men händer lite. Var och besiktade den för några veckor sedan så nu går den oktober ut 2021. Har dragit på det länge men nu åker buren i och klivet mot än mer inriktad banbil är taget. Framförallt så vill jag ha i buren så att jag kan öka effekten med gott samvete. För den är faktiskt sjukt slö som den är nu. Får regga den som tvåsittsig vad det lider, men det tar jag nog 2021 :)

Bilen är fullständigt nerplockad och i stort sett allt från torpedväggen och bakåt är urplockat. Jag håller på att klura hur jag ska plugga takluckan på ett bra sätt. Vill inte svetsa i taket för det kommer slå sig som fan, vill inte popnita nån plåt heller för tycker det ser lite sådär ut. Ska antingen försöka stummontera min glaslucka som jag har eller om jag gjuter upp en i glas/kolfiber och limmar dit.

Ingen som vet om det går att köpa en färdig "faketaklucka"? Eller om nån har nån som ligger och vill sälja?

Dessa två kom idag, den ena buren är till min och den andra är till Johan som jag har bilen hos. Vi ska bygga parallellt/hjälpas åt. Så blir burbygge i en Sierra å en Civic i höst/vinter.

Bur.jpg


Återkommer med lite mer bilder nån dag. Ska försöka ta några imorgon, blir en helkväll i garaget då!

// Jimmy


Kul att flitens lampa lyser :thumbsup: Ska bli kul vinterläsning:)
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1602
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » tor nov 07, 2019 7:39 am

Kul att se.
Limmad kolfiber-platta är väl mest racigt :)
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 551
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » lör nov 09, 2019 2:20 pm

davve d skrev:Kul att flitens lampa lyser :thumbsup: Ska bli kul vinterläsning:)


Ja jag ska försöka uppdatera löpande. Kommer försöka köra ett par kvällar i veckan framöver. Målet är att ha den färdigsvetsad till nyår.

Nemesis_se skrev:Kul att se.
Limmad kolfiber-platta är väl mest racigt :)


Ja det är väl högst ballfaktor med kolfiber :) Men eftersom jag är bilplåtis sen 15år så ska jag försöka handknacka en taklucka i 1mm plåt. Känner mig mer bekväm i det materialet. Men det kan mycket väl gå åt pipan så då kan det komma att bli en i glas eller kolfiber.

Har iaf börjat med en trämall till luckan idag. Ska ta med den till jobbet för lite justering sen ska jag testa att knacka till en lucka!

// Jimmy

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 95
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Ort: Stockholm
Kör: Focus St
Medlemsnummer: 300

Inläggav Dzettervall » lör nov 09, 2019 10:35 pm

Sådär ja, snyggt !

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 551
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » fre nov 22, 2019 7:45 pm

God kväll gott folk. Passar på att uppdatera lite samtidigt som fredagens rom och kola avnjuts!

Har hänt en del och ligger efter med uppdateringarna.. Men jag började med att försöka få nån ordning på takluckan. Har väl varit mitt största orosmoment.

Kort summerat så fräste jag ut en mal i trä som jag skulle knacka plåten emot. Gjorde dock aldrig klart mallen för jag testknackade en hörna. Tog bara nån bit plåt vi hade och spände fast. Resultatet nedan.

thumbnail_DSC02282.jpg


thumbnail_DSC02281.jpg


Som synes så snittade jag den för att kunna dra den runt hörnet. Göra samma sak på en plåt som är 50x80cm utan krymp/sträck eller sick/fals hade tagit mig sjukt lång tid och förmödligen hade resultatet sett ut som bajs. Så jag gick ut å slängde allt i containern :)
Så hur löste jag det? Precis så som jag INTE ville göra.

Märka upp taket. Lägga på en plåt med 20mm marginal runtom å borra en drös med hål å kapa till en plåt. Skicka iväg den till lackeraren på jobbet med ett gäng popnit å få det målat.

thumbnail_DSC02239.jpg


thumbnail_DSC02283.jpg


thumbnail_DSC02284.jpg


Detta kommer sticka i mina ögon men jag har inte ork att stå å klabba med plast eller lägga 10000 timmar på att knacka till en i plåt. Detta tog mig en timme att göra.

Ang buren så är nästan allt framför huvudbågen tillkapat och inpassat. Är bara röret vid vindrutan kvar. Har tagit ledigt på måndag och tisdag så ska köra två heldagar då så tänkte knäppa lite bilder. Planen är att ha hela buren klar för svetsning när jag lämnar garaget på tisdag.

På återseende!

// Jimmy

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3474
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Ort: Norrtälje
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inläggav davve d » fre nov 22, 2019 7:55 pm

Haha, som röris känner jag mkt väl till dilemmat:)

Så jag tror det mest kommer vara ditt kritiska öga som ser den där ”plåten”. Vi andra kommer knappt tänka på den då den är lackad och grann;)
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 551
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » sön nov 24, 2019 6:41 pm

Var ut en runda till garaget idag så passade på att ta lite bilder på burbyggandet. Grejade inget idag utan var bara runt och kollade lite vad Johan som har garaget höll på med. Tagit semester imorgon och på tisdag från jobbet för att passa in resten av buren och bygga det sista bakåt från huvudbågen.
Blir rätt många bilder på nått som kanske inte är jätteintressant men men. Både jag och Johan har utgått från Finess Gatbur men vi lägger till lite rör. Ingen av oss drar fram några rör till fjädertornen fram vilket man kanske skulle gjort.

Aja lite bilder då. Såhär långt som jag kommit hittills. Alla rör sitter bara med en loppa så allt är väl inte riktigt spikat ännu. Framförallt är jag inne på att sänka sidosträvorna i dörröppningarna nån eller några cm men får se hur det blir. Vill gärna att sidosträvorna i dörrarna möter upp på samma ställe i huvudbågen som bältesröret sitter. Sänker jag dörrsträvorna får jag sänka bältesröret å då är det gränsfall om vinkeln blir för brant för bältet..... Aja får suga på den.

1.JPG


Här hamnade boxen till huvudbågen. Har kollar lite på hur folk brukar göra och dom brukar ställa dom på golvet lite längre fram. Problemet är att jag då blir tvungen att ändra infästningen till bältet och det vill jag inte göra om det skulle bli strul med besiktningen sen.

2.JPG


3.JPG


Främre boxarna blev så.

4.JPG


Lite översikt.

5.JPG


Strävorna som går längs a-stolpe och upp längs rutramen/taket följer karossen riktigt fint. Kommer kunna svetsa A-stolpen i buren utan att lägga nått mellan. På Johans bur till civicen fick vi knäcka rören lite för dom följde inte som vi ville.

6.JPG


7.JPG


8.JPG


9.JPG


10.JPG



Kommer mera, fick visst bara ha 10 bilder.

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 551
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » sön nov 24, 2019 6:49 pm

Här syns plåten som ska sitta där original. I den sitter nedre infästningen för bältet. Den kommer att svetsas tillbaka sen, behöver inte frisera den nånting utan bara återmonteras. Så boxen till h-bågen kommer mer eller mindre gömmas bakom den sen.

11.JPG


12.JPG


13.JPG


Några bonusbilder på Johans bur, den är mer eller mindre klar. Är bara boxarna som ska brännas i karossen.

111.JPG


222.JPG


333.JPG


Dock är det ju väldigt mycket kvar när väl buren är svetsad. Jag ska rensa lite asfaltsmatta bak i bilen. Har lite rost på två ställer i växellådstunneln som ska lagas. Lite onödiga plåtar ska plockas bort. Typ fästen till baksätet å annat. Sen ska allt målas invändigt både bur och bil. Bräda och dörrsidor ska kapas så det passar ihop med buren. Sen ska såklart allt annat återmonteras. Osv.

Återkommer när det hänt mer!

// Jimmy