Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Ska du ta bort takluckan eller missförstår jag?

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Tags:

Jimmy86
Veteran
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

MalZon skrev:Ska du ta bort takluckan eller missförstår jag?

Mvh Jonas
Beror väl lite på hur man ser det :) Den blir ju rätt jobbig att öppna i varje fall
thumbnail_DSC02284.jpg
thumbnail_DSC02283.jpg
Så ja den försvinner.

// Jimmy

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jimmy86 skrev:Beror väl lite på hur man ser det :) Den blir ju rätt jobbig att öppna i varje fall
thumbnail_DSC02284.jpg
thumbnail_DSC02283.jpg
Så ja den försvinner.

// Jimmy
Ok, nästa fråga: Ska du besikta bilen någon mer gång? :rolleyes:

Mvh Jonas

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Klart jag ska, men inte före Oktober 2021

// Jimmy

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jimmy86 skrev:Klart jag ska, men inte före Oktober 2021

// Jimmy
Ok. Utöver buren så har du teoretiskt ändrat Karosserikoden på bilen iom att du satt igen takluckan..

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det brukar vara bra att få bak huvudbågen så är den i vägen mindre för bältena, det är klokt.

Men jag tror du ska sänka sidosträvorna. Ska bilen gatreggas brukar det vara väldigt taktiskt att inte ha strävorna mer än marginellt över stolens kanter, så strävan inte hindrar i/ursteg för mycket. Bältessträvan sätter du ändå i rätt höjd sedan, de behöver inte mötas.

Om du inte redan borrat för takluckans nitar i karossen...så skulle jag till 110% rekommendera att bara limma luckan, eller sätta vinklar i luckans plåt som sticker ned i öppningen i taket, och fästa den där. Borrade hål i takplåtens översida är inte så kul.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

MalZon skrev:Ok. Utöver buren så har du teoretiskt ändrat Karosserikoden på bilen iom att du satt igen takluckan..

Mvh Jonas
Okej, vilket innebär? Är den inte en coupe längre? =)
therealpinto skrev:Det brukar vara bra att få bak huvudbågen så är den i vägen mindre för bältena, det är klokt.

Men jag tror du ska sänka sidosträvorna. Ska bilen gatreggas brukar det vara väldigt taktiskt att inte ha strävorna mer än marginellt över stolens kanter, så strävan inte hindrar i/ursteg för mycket. Bältessträvan sätter du ändå i rätt höjd sedan, de behöver inte mötas.

Om du inte redan borrat för takluckans nitar i karossen...så skulle jag till 110% rekommendera att bara limma luckan, eller sätta vinklar i luckans plåt som sticker ned i öppningen i taket, och fästa den där. Borrade hål i takplåtens översida är inte så kul.

Gustaf
Tack för bra input, har själv varit väldigt osäker angående sidosträvorna som jag skrev. Tycker själv dom är högt upp. Men trodde att dom var tvungna att möta bältesröret. Är det inte så så kommer jag sänka dom ganska mycket. Det sparar dessutom handtaget du tar tag i i dörrsidan för att stänga dörren.

Bilen är gatreggad idag som ombyggt fordon via SFRO, har faktiskt pratat med dig för några år sen över telefon ang den här bilen. Tanken är att bara regbesikta och lägga till buren vilket jag utgår ifrån att det går. Vi är tre stycken i umgängeskretsen med SFRO byggen som bygger i bur i vinter. Den röda civicen är en av dom t.ex. Går inte det har vi alla skitit i det blå skåpet :)

Tyvärr är det redan hål i taket för nitarna så det är försent. Jag förmodar att du tänker på läckagemöjligheterna runt nitarna?

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Utan taklucka är karosskoden bara "täckt" istället för "täckt med taklucka". Den ändringen, samt att du lägger till bur, gör ju formellt sett att du ska göra en registreringsbesiktning inom 1 månad.

Det går bra att regga med bur i "befintligt" ombyggt fordon men det är inte ovanligt att besiktningsorganen vill att SFRO tittar på installationen. Det är dock helt upp till besiktningsorganet.

Hålen för nitarna är mest för att det blir fantastiskt jobbigt att åtgärda om man någon gång vill bygga tillbaka - och så förstås läckage. Har du inte använt trycktät nit och helst limmat/tätat alla nitar så kommer det också att läcka, vilket ju är lite tråkigt.

Gustaf

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jimmy86 skrev:Okej, vilket innebär? Är den inte en coupe längre? =)

// Jimmy
Jodå. Men kasosserikod (med eller utan taklucka tex) är en del av identiteten av bilen. Kan krävas att ju här uträkning på bärighet m.m. på modern du gör. Byter du takplåt med eventuella takbalkar så bör det inte vara några problem.
Tänkte bara så du vet :)

Mvh Jonas

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Produktiv dag idag, igår gick det mesta åt pipan. Byggt och fått dit boxarna bak, måttat in snedstöttorna från huvudbågen och bak. Kortat snedstagen i dörrarna och sänkt dom 50mm. Passat in röret i rutans ovankant. Fått dit bältesröret i huvudbågen. Kvar nu är det raka korta röret mellan stöttorna bak och diagonalstaget bara. Sen en massa timmar tigsvetsande. Dåligt med bilder dock så det får komma nån annan dag.
therealpinto skrev:Utan taklucka är karosskoden bara "täckt" istället för "täckt med taklucka". Den ändringen, samt att du lägger till bur, gör ju formellt sett att du ska göra en registreringsbesiktning inom 1 månad.

Det går bra att regga med bur i "befintligt" ombyggt fordon men det är inte ovanligt att besiktningsorganen vill att SFRO tittar på installationen. Det är dock helt upp till besiktningsorganet.

Hålen för nitarna är mest för att det blir fantastiskt jobbigt att åtgärda om man någon gång vill bygga tillbaka - och så förstås läckage. Har du inte använt trycktät nit och helst limmat/tätat alla nitar så kommer det också att läcka, vilket ju är lite tråkigt.

Gustaf
Får åka runt bilprovningen här i stan som gör regbesiktningar och prata med honom. Vill han att jag åker upp till Bosse så får jag helt enkelt göra det.
Luckan är inte monterad ännu utan det är det sista jag kommer göra. Men den kommer limmas med karosslimmet vi har på jobbet. Kit runtom och så nitas den ju också. Ska göra vad jag kan för att få det tätt.

Jag tror inte, men man ska väl aldrig säga aldrig, att bilen kommer återställas till nån form av originalskick nånsin. Känns som det har gått för långt för det. Dessutom är det ju bara en "vanlig" Sierra. Hade jag haft en cosworth hade jag nog tänkt några fler gånger innan jag gjort som jag gjort.
MalZon skrev:Jodå. Men karsosserikod (med eller utan taklucka tex) är en del av identiteten av bilen. Kan krävas att ju här uträkning på bärighet m.m. på modern du gör. Byter du takplåt med eventuella takbalkar så bör det inte vara några problem.
Tänkte bara så du vet :)

Mvh Jonas
Detta är inget jag har tänkt på men har svårt att tro att det skulle bli ett problem. Finns inget i själva takluckedelen som har nån form av bärighet i sig. Takluckan sitter enbart i takplåten å inte i några takstolpar eller balkar. Så behövs det föras in nånstans i nått papper att den är borta så får det göras samtidigt som jag reggar den med buren tänker jag.

Har jag lyckats regga den med utbytt motor, utbytt låda, utbytt framvagn, utbytt bakvagn och utbytt bromssystem så känns det som takluckan är en piss i mississippi typ :)

// Jimmy

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jimmy86 skrev:Detta är inget jag har tänkt på men har svårt att tro att det skulle bli ett problem. Finns inget i själva takluckedelen som har nån form av bärighet i sig. Takluckan sitter enbart i takplåten å inte i några takstolpar eller balkar. Så behövs det föras in nånstans i nått papper att den är borta så får det göras samtidigt som jag reggar den med buren tänker jag.

Har jag lyckats regga den med utbytt motor, utbytt låda, utbytt framvagn, utbytt bakvagn och utbytt bromssystem så känns det som takluckan är en piss i mississippi typ :)

// Jimmy
Det har med Identiteten på bilen att göra, inte om skiten funkar eller inte ;)

Mvh Jonas

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

MalZon skrev:Det har med Identiteten på bilen att göra, inte om skiten funkar eller inte ;)

Mvh Jonas
Vart vill du komma?

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jimmy86 skrev:Vart vill du komma?
Det kan strula till sig vid kommande reg. BÖR inte göra det men kan göra, tyvärr.. Sen exakt vad som händer/kan hända vet jag inte, men karisserikod tillhör en av de huvudsakliga identitetspunkterna. Där har kaross med taklucka en egen kod.

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Är det inte så att SBP har nån regel för hur mycket man får ändra innan man passerar gränsen mellan Ombyggt och Amatörbyggt Fordon? Har för mig det handlar om antal ändringar eller återstående procent av originalbilen, men en overall jag frågade i farten kunde inte säga nåt bestämt utan hänvisade till Tekniska Avdelningen. Vore bra att veta ungefär vad som gäller.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Att ändra karosserikod mellan taklucka/inte taklucka är inga problem alls, det har jag varit med om flera gånger. Det formella är ett icke-problem på lite äldre bilar. Speciellt när den är reggad som ombyggt fordon.

Gränsen mellan ombyggt fordon och amatörbyggt fordon är enkelt uttryckt när man inte längre känner igen grundkonstruktionen. För att en Sierra ska bli amatörbygge ska man i praktiken kapa ur hela underredet, all bärande plåt, och bygga upp en helt ny stomme (rörram eller liknande). Det här är låååångt från det.

Bygga tillbaka till original eller inte är svårt att veta men min egen erfarenhet är att man kan vilja bygga tillbaka till lite "snällare" utförande och då kan en hel takplåt vara mysigt. Men nu har du ju borrat så vi kan släppa det ;-) Om man aldrig gör något för att det kan bli fel eller för att man kan ångra sig, så får man aldrig något gjort ;-)

Gustaf

Skriv svar