Sida 20 av 22

Postat: mån feb 03, 2020 6:56 pm
av Fredin
Blir det PRV sexa från Volvo 760?

Nä min står och inväntar våren. Inget trasigt vad jag vet, lite småfix bara. Men det tar jag sen.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Postat: mån feb 03, 2020 8:27 pm
av Jimmy86
PRV :banghead: :eek:

Nä det står en VQ35a i garaget med tillhörande låda, kardan, kabelpiska m.m. Allt plockat från en 350z.

Det beror på hur länge nuvarande BOB maskin håller. Men tveksamt om det ens blir till säsongen 2021. Har inte tittat så jättenoga men storleksmässigt är motorerna lika, det lär inte bli några konstigheter. Det som kommer bli problem är att 350z lådan nästan är tre decimeter längre än en Mt75a och ganska mycket större svep.

Så vi pratar förmodligen ganska modifierad tunnel och torped. Samtidigt lockar 300+ sughästar och sången från den motorn ganska mycket :)

Men som sagt, det ligger långt fram i planerna. Men grejerna finns om andan faller på.

// Jimmy

Postat: mån feb 03, 2020 8:43 pm
av Fredin
Mycket bra val tror jag. Verkar vara en grym motor.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Postat: tis feb 04, 2020 7:24 am
av therealpinto
Aha, ja, det är en fin motor från fel märke :-)

Vad är det för låda, CD009? Är den verkligen så stor?

Jag har kikat på den till Caprin...utan att mäta förstås.

Gustaf

Postat: tis feb 04, 2020 9:14 am
av Jimmy86
Fredin skrev:Mycket bra val tror jag. Verkar vara en grym motor.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Jag jag hoppas det. Den ser onekligen trevlig ut på pappret. Jag köpte en Vq35de från 03-05 då den förmodligen är lättast att jobba med. Priset spelar såklart också in. Den är klart billigast av VQ motorerna.

Har dock dreglat lite över denna men lite mycket pengar tyvärr. Men fan vilken maskin. Varvar 8000 original.
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/nissan_370z_nismo_motorpaketet_med_vaxellada/88256699

Men med lite mods så ska min passera 300hk utan större problem (286hk standard). Dom ska dessutom vara väldigt lätta. Nu har jag iofs bara kollat på nätet och det tar jag med en nypa salt. Men vad jag fått fram så är ett Vq35 longblock 8 kilo lättare än en 2 liters yb longblock och i runda slängar 50 kilo lättare en än BOB. Dessutom då ca 50% mer effekt. Säger en del om hur omodern boben är. Har köpt en viltvåg/krok som går till 200kg så ska väga BOBen som rasade i höstas och VQn framöver.


therealpinto skrev:Aha, ja, det är en fin motor från fel märke :-)

Vad är det för låda, CD009? Är den verkligen så stor?

Jag har kikat på den till Caprin...utan att mäta förstås.

Gustaf


Japp en CD009. Den är bra mycket större än en Mt75a. Jag har en lös V6 mt75a som faktiskt ligger bredvid Cd009an i garaget. Kan ta bilder på dom bredvid varandra med lite mått så kan du kika på den. Tror dock att det är en grym låda. Tätare stegad och vad jag förstått typ helt oförstörbar. Sex växlar är ju aldrig fel heller. Dom tidiga hade väl lite problem med synkarna på 3-4an men min ska vara av den sista versionen så då ska det vara löst.


// Jimmy

Postat: sön feb 09, 2020 4:02 pm
av Jimmy86
Tid för veckans helgupdate!

Varit runt bilen idag och kört ett pass i några timmar. Effektiv dag tycker jag. Johan som bilen står hos har flaggat lite för att platsen behövs till ett annat projekt så måste se till att få ihop bilen. Tanken är att köra över den till Öland till mitt garage nästa helg. Det ska inte vara några större problem då jag fick ganska mycket gjort idag.

Plockade med mig alla prylar som jag behövde från jobbet i fredags för att limma rutorna. Så rutorna å gamla limsträngarna på bilen renskars. Sen på med lim.

1.JPG


2.JPG


3.JPG


Sen bara att hänga dit dom!

4.JPG


Här är en sak jag inte är helt nöjd med. Sidopanelerna bak är ganska friserade. Gick inte att få dit dom annars. Men det ser konstigt ut när man står å tittar in från bakluckan. Dom svävar en bit utanför plåten. Ska ev trycka dit en kantlist eller möta upp med nån typ av rmatta och klä resten bakåt. Dock inget som är högprio på för tillfället. Det kan jag roa mig med senare.

5.JPG


Elen färdigkopplad och bilen provstartad! Den gick igång :starter:

6.JPG


Sen var det dags för dörrsidorna att bli lite misshandlade. Tejpade upp och drog en tuschpenna längs röret i över och underkant med dörren stängd så mycket det gick.

7.JPG


Vilket resulterade i detta. Tyvärr failade jag lite med förardörren som kapades först. Där körde jag sågen i både klädseln och i förvaringsfacket. Syns på bilden att det är kapat i båda. Det är en luftspalt på kanske 20mm mellan klädsel och fack, vilket hade varit tillräckligt. Så på passagerarsidan kapade jag bara i själva klädseln och det gick fritt. Men jag har biten kvar så ska nog limma i den igen så kan jag använda facket utan att saker trillar ut.

8.JPG


Och så ser det ut när dörren är stängd. Klarade klädseln mot snedstaget med flera millimeter :p Är glad att jag bara behövde kapa för det nedre liggande röret. Vill göra så lite åverkan som möjligt.

9.JPG


Och till sist så hittade stolen tillbaka!

10.JPG


Kvar nu är instegslister i dörröppningar och plasten nere vid a stolpen som möter upp instegslisten. Montera ihop allt vid torkardiket, dvs plasten och två torkare. Men det är ju knappast några stora projekt :) Så nu kan man väl säga att jag är i mål med burbygget och kan bocka av det från listan!

I övrigt så ska den ju såklart få lite nya vätskor. Jag ska montera mina cambershims upp och ner så jag kan ställa på mer camber bak. Ska nog även gå på med lite mer camber fram också, men det finns det justermån för som det är nu. Måste även ta tag i mina drivaxlar bak och plocka ner dom. Har ett glapp i drivlinan som stör mig lite. Tror inte det är nått allvarligt som säkert håller hela säsongen. Men som sagt det är lite störande.


Mina däck är tvärslut som jag köpte förra våren. Så nya ska inhandlas och krängas. Vi håller på att kolla runt på priser och ev mängdrabatt då vi ska ett tjugotal totalt i kompiskretsen.

Så lite allmän översyn/service sen är vi redo för säsongen 2020 :)

Ha det!

// Jimmy

Postat: sön feb 09, 2020 4:31 pm
av MalZon
Oj vilken nostalgi som kom över en när man fick syn på limsträngen på rutan..

Snyggt Jimmy!

Mvh Jonas

Postat: sön feb 09, 2020 4:57 pm
av Henke P
Hatten av Jimmy för ditt bygge :)

Man längtar ju redan till nästa år när det kommer ner en mera potent maskin mellan rambenen på Sierran så den kan skotta på ännu mera :)
Dessa små Hondor är ju snabba som tusan ;)

/Henke P..

Postat: sön feb 09, 2020 5:40 pm
av davve d
Bra flås i garaget, kul att se:jobbar5:

Postat: sön feb 09, 2020 5:48 pm
av RickardEM
Hatten av, blir toppen! :notworthy

\Rickard

Postat: sön feb 09, 2020 6:21 pm
av Järnkaminen
Otroligt stiligt! Gillar retrokänslan man ändå fick när du målade buren i rätt färg sett till originalinredningen :starter:.

Postat: mån feb 10, 2020 7:20 am
av Jimmy86
MalZon skrev:Oj vilken nostalgi som kom över en när man fick syn på limsträngen på rutan..

Snyggt Jimmy!

Mvh Jonas


Tack!

Har du jobbat med bilglas när du var yngre eller? :)




Henke P skrev:Hatten av Jimmy för ditt bygge :)

Man längtar ju redan till nästa år när det kommer ner en mera potent maskin mellan rambenen på Sierran så den kan skotta på ännu mera :)
Dessa små Hondor är ju snabba som tusan ;)

/Henke P..


Nja vi får se om det blir nästa år. Som sagt, får se om BOBen håller. Klarar den sig den här säsongen kan det bli att den får sitta i nästa år också. Det kommer ju bli ett ganska omfattande projekt att få i Nissan maskinen. Men klart jag är sugen på att få i den. Ska iaf starta den löst i nån form av hembyggd motorbänk/stativ till nästa vinter.

Ja det är gott om rappa Hondor i den här stan :) Hade varit gutt att kunna flåsa några av dom i nacken. Med nya motorn ska jag inte bli överdrivet frånkörd på rakorna är förhoppningen. Tyvärr är det grymma bilar att svänga med så i kurvorna lär jag tyvärr bli frånåkt :( Fege är ju bara att glömma att hänga på men det rullar ju 4-5 till civicar i bekantskapskretsen. Den röda som är Johans som jag delar garage med går inte av för hackor den heller.

Men jag har ju mina förhoppningar på din escort och att den ska hålla Fordfanan högt :)

davve d skrev:Bra flås i garaget, kul att se:jobbar5:



RickardEM skrev:Hatten av, blir toppen! :notworthy

\Rickard



Järnkaminen skrev:Otroligt stiligt! Gillar retrokänslan man ändå fick när du målade buren i rätt färg sett till originalinredningen :starter:.


Tack för hejaropen! :)

// Jimmy

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: tis apr 07, 2020 7:13 pm
av Jimmy86
God kväll gott folk!

Hade tagit ledigt från jobbet igår och idag för att fixa det sista med bilen innan vi ska åka Emmaboda nästa vecka. Hade en hel drös med småsaker som skulle fixas. Lyckades bocka av det mesta.

Däcken som jag åkte på förra säsongen hade sett sina bästa dagar.

DSC02682.JPG



DSC02681.JPG


Så en ny uppsättning handlades hem. Blir samma setup som förra året. 225/45/16 Nankang Ar-1or Tycker det är ett bra däck som dessutom är relativt billigt. Hade mina funderingar på att byta bakfälgar till 16"9 och 245or bak men det får ligga på framtiden.

DSC02771.JPG



DSC02770.JPG



Satte lite stoppning på buren

DSC02825.JPG



På plats i bilen, kortet är taget av en prisad fotograf.

DSC02828.JPG


Monterade mina cambershims. Dom passade uppochner så nu bör jag ha all camber bak som jag behöver. Lär få justera bort lite för det är nog lite väl mycket nu.

1.JPG



Var och hämtade en stol till i helgen som var. Krävde att båda underredena gjordes om. Nya stolen hamnade på förarplatsen och gamla på passagerarsidan. Nu är båda underredena gjorda så att stolarna enkelt kan byta plats. För jag är lite osäker på om den nya kommer funka bra när man börjar åka lite ordentligt. Har ju redan gjort den tabben en gång med en stol och den sitter numera i Rickards Ka. Min gamla sparco ger bra stöd på banan men den är inte så skön att "köra" i.

Blev lite hederligt bonnsmide, alltid trevligt.

2.JPG


3.JPG


Å så lite färg på det.

4.JPG


Så ser kontoret ut nu. Ska skaffa mig ett andra bälte också så folk som åker med kan sitta ordentligt fast.

5.JPG


Det här har varit två viktiga komponenter för att starta min bil senaste tiden. Var sjukt nöjd när jag fick ligga å slå på starten när jag tankade senast på macken.

6.JPG


Hittade en bättre begagnad som fick sig en rengöring och svart färg. Även detta kortet är taget av en prisad fotograf.

7.JPG


Bilen fick nya kroppsvätskor i form av motorolja och växellådsolja. Om jag börjar spara på allt glitter som följer med växellådsoljan ut så kan jag snart lägga en metalliclack på bilen.

8.JPG


Monterade bältesöglor på passagerarsidan också. Så som sagt, bara bältet som saknas.

9.JPG


Å så var vi klara för den här gången.

10.JPG



Ska göra hjulinställning i påskhelgen sen är jag helt klar för körning på Emmaboda.
Tog lite fler bilder på småsaker som jag inte tyckte var nån ide att visa.
Men jag fixade hastighetsmätaren, hade inte fått i vajern i mätarhuset riktigt när jag satte ihop bilen.
La tektyl under på golvet på motsatt sida där jag svetsade boxarna.
Tvättade av bagagerumsmattan och skar till den så den passar mot bakre boxarna.
Gömde lite kablar som inte används längre.
Bytte till kortare bultar i fjädertornen bak i och med att fjäderbensstaget är borta sen buren kom i.
Kollade glapp i alla unuballs
M.m

Har varit och gjort en slutgiltig vägning av bilen idag också. Är faktiskt rätt nöjd över resultatet. Har inte jagat vikt maniskt men jag har haft som mål att den inte skulle bli tyngre. Förra säsongen vägde den 1300kg blankt med mig och full tank. Nu har jag lastat in 54kg bur och 4kg släckare.

Resultatet slutade på 1250 med mig och full tank. 680kg på framaxeln och 570 på bakaxeln. Så 50kg lättare trots buren.

Åkte 1.28.50 i höstas på Emmaboda så nästa vecka är målet att jag ska ner på 1.27.XX Vore riktigt nice om det gick.

Ha de gott.

// Jimmy

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: fre apr 10, 2020 12:14 pm
av davve d
Kul att se att det händer grejer :thumbsup: Nu vill jag se några helhetsbilder på bilen i solen :)

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: lör apr 11, 2020 10:16 am
av Jimmy86
davve d skrev:Kul att se att det händer grejer :thumbsup: Nu vill jag se några helhetsbilder på bilen i solen :)


Ska försöka ta nån bild! Är dålig på det då jag inte har nån vidare kamera att ta bilder med. Men just nu står bilen full med fågelskit här utanför så det får vänta lite på sig :)

Var iväg igår och gjorde hjulinställning i Borgholm i polarens farsas verkstad. Vi har en egen hjulinställning på jobbet men jag har inte jobbat så mycket med den. Har fått utbildning på den men känner att jag måste använda den lite mer för att få flyt på det. Dessutom har jag lite svårt numera att komma in på jobbet utanför arbetstid.

Håller på att leker lite med videoredigering och annat. Lyckades knåpa ihop en timelapse.



Såhär blev det....typ. Inser nu när jag kollar på bilden nedan att det är fel.

Bakvagnen stämmer, dvs den nedre delen. I och med mina shims kunde jag öka på cambern ungeför en halv grad bak. Eller jag kunde tagit mer men testar ca 3 grader negativ camber bak. Åkte 2.6-2.7 förra året tror jag. Minskade också toe-in bak från 1 mm per sida till 0.5mm per sida mot förra året.

Fram ändrades bara toe in mot förra året. Den är fel på bilden. Nu står den på 0.5 mm toe-in per sida fram. Missade att knäppa en bild efter vi justerat framvagnen.

DSC_0386.JPG



Får vi hoppas att den är lite mer greppvänlig i rumpan så 1.27 tiden sitter nästa vecka. Har höga förhoppningar på att det ska gå om bara vädret tillåter! Har fixat nytt kamerafäste i bilen också så nu sitter den i bältesröret mellan stolarna. Kommer bli mycket bättre att filma därifrån.

Trevlig påsk alla!!

Mvh Jimmy