Sida 22 av 24

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: tis apr 21, 2020 4:35 pm
av nextuz
Jimmy86 skrev:
Ja den är tung.
Finns ju redan i planeringen att byta motor. Planen är ju att stoppa ner en Vq35 från en Nissan 350z. Står redan i garaget.

//Jimmy
Ja, det har jag ju läst tidigare :p
Tack för påminnelsen :)

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: ons apr 29, 2020 6:56 am
av Jimmy86
nextuz skrev:
Jimmy86 skrev:
Ja den är tung.
Finns ju redan i planeringen att byta motor. Planen är ju att stoppa ner en Vq35 från en Nissan 350z. Står redan i garaget.

//Jimmy
Ja, det har jag ju läst tidigare :p
Tack för påminnelsen :)
Så lite så :) Är inte lätt att hålla reda på allt!

Har roat mig med att mäta lite fjädringsväg på bilen.

Utsträckt/olastat

Hjälpfjäder 60mm
Huvudfjäder 280mm

Så toltalt 340mm utfjädrat.

Med bilens vikt på fjädrarna.

Hjälpfjäder fullt komprimerad

20mm/coilbind

Huvudfjäder 250mm

Totalt 270mm.

Totalt så komprimeras dämparen 70mm vilket borde vara helt okej. Tror jag ligger nånstans i närheten av mitten på totala slaget på dämparen in/ut.

Vet ej hur kort dämparen blir på full bump men det kan jag kolla när jag plockar ner dom.

Det som däremot bör vara mindre bra är att jag bara har 30mm komprimering av huvudfjädern. Så den effektiva utfjädringen bör således vara 30mm? Sen tappar jag ju allt fjädertryck dom sista 40mm.

Gustaf vad känns rimligt i utfjädring? Läste nånstans ca 60mm?

Har iaf beställt 25% mjukare huvudfjädrar bak och lite hårdare hjälpfjädrar. Så nu kommer jag ha fjädertryck ända till full utfjädring på dämparen. Då hoppas jag den sätter sig lite bättre. Måste börja nånstans tänker jag.

Bilen har ju dessutom tappat 50kg vikt tills i år och jag har samma vikt på framaxeln som förra året så all vikt har försvunnit på bakaxeln. Så den kommer nog inte må dåligt av lite mjukare fjädrar bak då vikten är mindre än förra året.

// Jimmy

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: ons apr 29, 2020 8:40 am
av therealpinto
60 mm både in och ut bak är en grundrekommendation, för gatbruk, och det är då det minsta man bör sikta på.

Sedan kan man behöva justera i det beroende på hur bilen fungerar i övrigt. Man kan behöva mer fjädringsväg för att det ska funka.

I vissa framhjulsdrivna bilar kan man för banbruk vilja minska utfjädringen bak för att få tryck på framhjulen men det blir sällan bra med drivning bak.

Gustaf

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: ons apr 29, 2020 1:10 pm
av Jimmy86
Okej, då har jag för lite. Kom dock på att som fjäderbenet sitter på bakvagnen så borde det bli lite mer utfjädring/utväxling på hjulet än vad det är på dämparen. Fjäderbenet sitter ju bakom hjulcentrum.

"Edit" Nä det blir ju fan tvärtom. Har alltså inte ens 30mm på hjulet.

Vad siktar man på i in och utfjärdring fram när ni SFRO besiktar? Samma eller? Mätte ju båda fram och bak när jag ändå var igång.

// Jimmy

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: ons apr 29, 2020 8:56 pm
av therealpinto
Fram rekommenderar vi minst 60 mm in och 30 mm ut.

Men det är som sagt basvärden, det är hur bilen fungerar som avgör.

Gustaf

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: tor apr 30, 2020 7:52 am
av Jimmy86
Tänker att era rekommendationer inte är tagna ur luften utan att dom finns av en anledning. Ligger på gränsen fram men klarar mig med en hårsmån. När jag köpte fjäderbenen förra vintern levererade Burton dom tyvärr med fel fjädrar. Skulle egentligen haft lite mjukare både fram och bak än jag åker med men det blev att benen monterades ändå.

Aja var ca 10 dagars leverans på bakfjädrarna så får avvakta tills dom kommer och montera sen mäta om fjädringsvägen bak. Vi ska köra Emmaboda igen den 6 juni så har gott om tid på mig att fixa bilen. Är väl först då det märks om det blivit bättre.

// Jimmy

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: fre maj 15, 2020 9:00 am
av Jimmy86
Händer inte mycket. Ska försöka ta ett ryck i helgen och byta vattenslangen genom toppen, fjädrar bak och styrväxel. Kommer åka på en hjulinställning igen men det är snabbt gjort.

Jagade tag i en bättre beg styrväxel. Passar på att sätta dit nya yttre och inre styrleder + damsker när jag ändå har det löst.

// Jimmy

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: sön maj 17, 2020 2:16 pm
av RickardEM
Jimmy86 skrev:Händer inte mycket. Ska försöka ta ett ryck i helgen och byta vattenslangen genom toppen, fjädrar bak och styrväxel. Kommer åka på en hjulinställning igen men det är snabbt gjort.

Jagade tag i en bättre beg styrväxel. Passar på att sätta dit nya yttre och inre styrleder + damsker när jag ändå har det löst.

// Jimmy
Hoppas den fungerar bättre nu den 6:e då. :)

\Rickard

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: tis maj 26, 2020 10:47 am
av Jimmy86
Bytte vattenslang, styrväxel och fjädrar förra helgen. Lugnt på jobbet idag så tog med mig bilen och fixade lite. Gjort hjulinställning och snyggat till värdena. Totala toen var bra fram efter styrväxelbytet men ratten var inte centrerad. Upptäckte en grej med våran hjulinställning som jag inte är van vid. Toe anges i grader. Det är väl egentligen det korrekta att mäta i men jag har alltid haft värdena i mm. Går säkert att ändra så mm värde visas men inget jag engagerade mig i.

Bilen kändes iaf bra när jag provkörde den. Bilen är även höjd 10mm runtom. Borde ge något högre rollcenter fram som i sin tur gör att bilen kanske kränger lite mindre. Dock bara en teori som jag ska testa.

Mätte om utfjädringen men kan inte direkt avgöra om den ökat. Tycker fortfarande jag har dryga 20mm trots 400lbs fjädrar istället för 500lbs. Dom kanske behöver motioneras lite så dom sätter sig. Har iaf fjädertryck ända ut till ändläget nu med hårdare hjälpfjädrarna. Men en sak som jag verkligen saknar är att kunna förspänna fjädern och sedan sänka den separat som man kan på vissa coilovers. Detta hade gjort att jag kunde ha kört en ganska mjuk fjäder med förspänning istället.
DSC03171.JPG

DSC03173.JPG
DSC03172.JPG
Så bilen är klar rent mekaniskt för Emmaboda den 6 juni. Får väl försöka tvätta av den lite bara för den är väl indränkt i fågelfekalier :) Får hoppas mina ändringar har gjort nån nytta. Funkar den inte den 6e har jag ytterligare chans att ändra/justera för har ytterligare en körning på Emmaboda den 25 juni. Men vill verkligen ha fått ordning på den till Gelleråsen med klubben om det blir av.

// Jimmy

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: sön jun 07, 2020 4:11 pm
av RickardEM
Jimmy86 skrev:Bytte vattenslang, styrväxel och fjädrar förra helgen. Lugnt på jobbet idag så tog med mig bilen och fixade lite. Gjort hjulinställning och snyggat till värdena. Totala toen var bra fram efter styrväxelbytet men ratten var inte centrerad. Upptäckte en grej med våran hjulinställning som jag inte är van vid. Toe anges i grader. Det är väl egentligen det korrekta att mäta i men jag har alltid haft värdena i mm. Går säkert att ändra så mm värde visas men inget jag engagerade mig i.

Bilen kändes iaf bra när jag provkörde den. Bilen är även höjd 10mm runtom. Borde ge något högre rollcenter fram som i sin tur gör att bilen kanske kränger lite mindre. Dock bara en teori som jag ska testa.

Mätte om utfjädringen men kan inte direkt avgöra om den ökat. Tycker fortfarande jag har dryga 20mm trots 400lbs fjädrar istället för 500lbs. Dom kanske behöver motioneras lite så dom sätter sig. Har iaf fjädertryck ända ut till ändläget nu med hårdare hjälpfjädrarna. Men en sak som jag verkligen saknar är att kunna förspänna fjädern och sedan sänka den separat som man kan på vissa coilovers. Detta hade gjort att jag kunde ha kört en ganska mjuk fjäder med förspänning istället.

DSC03171.JPG

DSC03173.JPG

DSC03172.JPG

Så bilen är klar rent mekaniskt för Emmaboda den 6 juni. Får väl försöka tvätta av den lite bara för den är väl indränkt i fågelfekalier :) Får hoppas mina ändringar har gjort nån nytta. Funkar den inte den 6e har jag ytterligare chans att ändra/justera för har ytterligare en körning på Emmaboda den 25 juni. Men vill verkligen ha fått ordning på den till Gelleråsen med klubben om det blir av.

// Jimmy
Gick bilen bättre nu? :)
Hoppas att ni fick hyffsat väder under dagen också. :)

\Rickard

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: mån jun 08, 2020 5:32 pm
av Jimmy86
......

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: mån jun 08, 2020 6:19 pm
av RickardEM
:thumbsup: Ser ut att fungera bättre. :D

\Rickard

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: mån jun 08, 2020 6:52 pm
av Jimmy86
Ja då har man varit och kört Emmaboda i helgen igen. Först var det tänkt att vi skulle kört i lördags men eftersom spåtanterna och gubbarna på SMHI tyckte att det skulle regna på nationaldagen så blev det inte så. I torsdags så bokade vi om körningen och la den på söndagen istället för då verkade det som att vi skulle slippa regn. Vi hade ju lite tur också att banan var ledig då så därför gick det bra.

Aja kom ju dit med låga förväntningar måste jag ändå säga. Har stressat bilen lite hemmavid i några snäva kurvor och har tyckt att den känts ungefär lika som innan. Dvs lättat innerhjulet och börjat speka. Men har ju samtidigt varit med kalla däck så förväntade mig väl inga underverk heller. Men vi hade iaf tur med vädret :)

Ger mig ut första vändan och kör som vanligt en uppvärmningsvända. Bilen är klart "gungigare" i rumpan än innan med dom mjukare fjädrarna och dämparna stälda på mjukaste. Kör däremot lite mer däcktryck än jag brukar. Går ut på nått i stil med 2.2 bar kallt. Satsar inget alls utan bara känner lite hur den beter sig, knappt gas runt konerna eller så.
När jag kört första uppvärmningsvändan så kunde jag inte hålla mig. Var tvungen att testa att dra en korvmojjsspek på planen.



Yay! Skrotet driver åtminstone på bägge hjulen igen :)
Ut igen och kör två vändor å drar till med två 1.28 tider direkt! Förvisso två 1.28.9X tider men ändå. Bilen driver igen runt konerna och den är snäll och studsar inte å dummar sig i vändningen. Dessutom tycker jag inte att det var några vidare rundor så då börjat hoppet tändas om att jag ska kunna ta mitt personbästa på 1.28.50
Kollar däcktrycket igen som nu ligger på drygt 2.5bar runtom. Justerar ner till 2.2 och tänker att jag håller mig där. Brukar åka neråt 1.7-1.8 varmt annars.

Ger mig ut på min andra stint och kör första vändan som vanligt väldigt lugnt. Kör ut på andra vändan, ger på så gott jag kan. I inbromsningen inför långsamma innan målgång släpper jag upp kopplingen lite tidigt å låser upp bak vilket gör att den studsar lite i bakvagnen. Då smäller det till som fan fram. Släpper av och bara går in. Snurrar lite på planen och allt verkar lugnt.
Ut igen en tredje vända. Tvåan över mål sen i med trean direkt efter start. Då smäller det till igen som fan från pannrummet. Vänder direkt och går in i "depå".

Efter lite inspektion så har jag lyckats slita av högra motorfästet, där saknas ena bulten och en del av pinnbulten. Å efter lite mer inspektion så inser jag att även vänstra motorfästet/pinnbulten är avsliten :) Kommer inte ihåg vad klockan var men skulle tro att detta var strax efter elva.

Aja nu gällde det att jaga tag i gängstång bågfil och lite muttrar fort. En byggfirma i Nybro hade öppet men är ju en liten bit att köra. Fan jag åker till Runes bensin i Emmaboda där man hämtar nyckeln till flygfältet först och kollar, dom har ju lite allt möjligt och det är bara minuter bort.
Jajamen! Tjejen i kassan rotade fram allt jag behövde. 150kr senare satt jag i bilen med allt jag behövde. Hon hade ju iofs bara lösa bågfilsblad men det dög åt mig. Tog inte 10 minuter att jaga tag i det jag behövde.


Gängstång, bågfilsblad och två avslitna pinnbultar
1.jpg
6.jpg
7.jpg
Det blev lite meck men jag missade bara en stint innan lunchen. Så när det var dags för körning igen efter lunch så var bilfan ihop och jag mätt och belåten :) Är ju inte första gången detta händer så har väl lite koll på hur det ska göras också. Vet att lösningen med pinnbultar som motorfästen inte är bra och det kommer garanterat inte sitta den varianten på nästa motor. Ev borrar jag upp nuvarande så jag kan dra i M12 istället för M10 som sitter där nu.

Andra stinten i sista vändan efter lunch smäller jag till med PB! 1.28.42. Åtta ynka hundradelar men alltid nått!
Bilen är dock lite orolig på broms, ställde väldigt lite toe in bak insåg jag först nu. Skrev ju innan att jag inte är van vid att mäta toe i grader utan alltid kört i millimeter. Så jag sänker bilen 5mm bak, bakvagnen ger ju toe in vid infjädring. Spänner 5 klick på dämparna fram och 5 klick bak. Den är väl orolig i rumpan på turn-in. Svajar liksom till duktigt, är inte van vid det men blir en bieffekt såklart av mjukare fjädrar och 0 klick istället för 12 som jag åkte bak innan.

Ut på femte stinten totalt för dagen. Slår till med 1.28.40 i andra och 1.28.31 i tredje :) Plockar inte mycket men jag hittar några hundradelar iaf.

Sjätte och sista stinten för dagen i sista vändan slår jag till med personbästa igen. 1.28.10!
Filmade ju som vanligt så detta är min 1.28.10 repa. Syns på filmen att bilen är mycket lugnare nu också, behöver inte parera lika hysteriskt.


8.jpg
Lite surt att jag inte "hann" att sätta en 1.27.xx tid för den finns garanterat där. För mycket lägre än så tror jag faktiskt inte jag kommer med hur bilen är för tillfället. Ska dock köra igen om två veckor sen lär det säkert bli nån vända till framåt hösten som säsongsavslutning så jag hoppas jag lyckas.

Värt att notera är Johans tid högst upp. Det är den röda civicen som är med på lite bilder här i min tråd. Han drog till med en låg 1.23a å bättrade sitt pb med nästan en sekund. Riktigt bra för ett förhållandevis lågbudgetbygge. Äckliga civicar som är löjligt snabba, dock bra chaufför också ska tilläggas.

Allt för denna gången, blev en herrans massa text idag.
Ha det !

// Jimmy

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: mån jun 08, 2020 7:41 pm
av davve d
Riktigt kul läsning och grattis till PB :checkered

Bra fart i banan och några varv till så sitter 1.27 :biggrinki

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Postat: mån jun 08, 2020 9:03 pm
av Fredin
Bra kört. Är inte många sierror som gått fortare trots 100-200 hk mer.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk