Keller - Ford P100

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4899
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tis sep 11, 2018 12:31 pm

Grattis till regbesiktningen! :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Tags:

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » mån okt 15, 2018 11:24 am

Snart dags att riva P100an och förbereda för nya motorn.
Men passade på att köra ut lite stenar till pappa.
Bilagor
IMG_20181013_124232.jpg
IMG_20181013_122022.jpg
IMG_20181013_121811.jpg
IMG_20181013_121805.jpg
IMG_20181013_121758.jpg
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » mån dec 10, 2018 12:08 pm

Det var ett tag sen jag uppdaterade.
Har väl inte hänt så mycket mer än att motorpaketet med framvagnsbalk slet ur reserv sierran.
Motor och automatlåda fick nytt hem hos Fordmaffian.

Framvagnen ska snyggas till (blästras och målas) och byte av länkarmar och bussningar.

Passade på att separera allt i helgen men vissa delar ville inte ge med sig. Så det blir till att ta med till jobb och leka med dom stora grejerna.

Motorn har jag börjat demontera lite smått och rengjorde ventilkåpan och kamremskåpan i tvätten på jobb. Blev riktigt bra.
Tur man har pelarkran på jobb ^^ Var lite enklare att hänga upp motorn i stativet då.
Intressant fakta: SOHC 2,0 med styrservo väger 164 kg med halvpall.

Behövs en ny kam och lyftare och för att detta inte ska spåra ur och så att jag faktiskt har en körbar bil till våren så åker det i en original kam.

Har även börjat skissa på kablage till den elektriska servon.

Mindre saker att reda ut nu är att komplettera original kabelhärva med dimljus, intervalltorkare, fixa original tanken så att den klarar insprutning och lite sånt.

Har även fått hem 2" sänkningblock som ska på :) Det tillsammans med 2 blads fjädrar (istället för 4) så borde den bli i lagom höjd.-
Bilagor
IMG_20181209_103412.jpg
IMG_20181209_103238.jpg
IMG_20181123_174124.jpg
IMG_20181123_174038.jpg
IMG_20181123_174030.jpg
IMG_20181123_174026.jpg
IMG_20181116_163456.jpg
IMG_20181116_163250.jpg
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Ort: Ljusdal
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inläggav fordmaffian » mån dec 10, 2018 12:18 pm

Keller skrev:Det var ett tag sen jag uppdaterade.

Har väl inte hänt så mycket mer än att motorpaketet med framvagnsbalk slet ur reserv sierran.

Motor och automatlåda fick nytt hem hos Fordmaffian.



Framvagnen ska snyggas till (blästras och målas) och byte av länkarmar och bussningar.



Passade på att separera allt i helgen men vissa delar ville inte ge med sig. Så det blir till att ta med till jobb och leka med dom stora grejerna.



Motorn har jag börjat demontera lite smått och rengjorde ventilkåpan och kamremskåpan i tvätten på jobb. Blev riktigt bra.

Tur man har pelarkran på jobb ^^ Var lite enklare att hänga upp motorn i stativet då.

Intressant fakta: SOHC 2,0 med styrservo väger 164 kg med halvpall.



Behövs en ny kam och lyftare och för att detta inte ska spåra ur och så att jag faktiskt har en körbar bil till våren så åker det i en original kam.



Har även börjat skissa på kablage till den elektriska servon.



Mindre saker att reda ut nu är att komplettera original kabelhärva med dimljus, intervalltorkare, fixa original tanken så att den klarar insprutning och lite sånt.



Har även fått hem 2" sänkningblock som ska på :) Det tillsammans med 2 blads fjädrar (istället för 4) så borde den bli i lagom höjd.-




Ser kanon ut hoppas de blir en tripp för dig till Hälsingland till våren


Skickat från min iPhone med Tapatalk
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian
Ort: Trelleborg
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .

Inläggav Granworth » mån dec 10, 2018 1:04 pm

hej

... inte för att va en sån som det heter... MEN....

skulle jag vara i din situation så skulle jag stoppat i en något " tuffare " kamaxel , typ en med bättre bottendrag och som på toppen är lite över original... finns ju en del att välja mellan... och oroa dig inte för insprutet , det tåler lite lagom modifierad kam...

Kan ju vara bra att ha lite mer vrid nu när du ska dra husvagn o sånt ..;);)

// MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » mån dec 10, 2018 1:44 pm

Granworth skrev:hej

... inte för att va en sån som det heter... MEN....

skulle jag vara i din situation så skulle jag stoppat i en något " tuffare " kamaxel , typ en med bättre bottendrag och som på toppen är lite över original... finns ju en del att välja mellan... och oroa dig inte för insprutet , det tåler lite lagom modifierad kam...

Kan ju vara bra att ha lite mer vrid nu när du ska dra husvagn o sånt ..;);)

// MVH


Det kommer sen.. nu ska allt bara fungera, annars blir det som med Proben..
Det blir så mycket mer följd problem med att stoppa i en vassare kam, måste riva mer av motorn osv osv osv. Så nej, det ska bara i en standard kam till att börja med.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6046
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » mån dec 10, 2018 1:51 pm

Är det elektrisk servopump du ska köra? Från vilken bil isåfall? :)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » mån dec 10, 2018 2:09 pm

nextuz skrev:Är det elektrisk servopump du ska köra? Från vilken bil isåfall? :)


Japp. Lyckades få tag på en pump från Peugeot 106.
Tänkte ta en Focus men dom har can-bus styrning
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån dec 10, 2018 2:15 pm

Det är ju bra gjort att kunna hålla sig till standardkam, det har jag aldrig klarat :-)

En FR34 är så mycket trevligare och jag har aldrig behövt modifiera något för att den ska passa (även om Kent varnar för att man kan behöva fräsa ventilfjädersätena djupare). När motorn ändå är i stativ är det fort gjort att byta :-) Lite-till-djävulen som talar...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » tis dec 11, 2018 7:21 am

therealpinto skrev:Det är ju bra gjort att kunna hålla sig till standardkam, det har jag aldrig klarat :-)

En FR34 är så mycket trevligare och jag har aldrig behövt modifiera något för att den ska passa (även om Kent varnar för att man kan behöva fräsa ventilfjädersätena djupare). När motorn ändå är i stativ är det fort gjort att byta :-) Lite-till-djävulen som talar...

Gustaf


Det kommer sen. Vill bara ha allt till att fungera först innan jag börjar trimma och grejer. Det är ju en kostnadsfråga också.
Tanken var att bara slänga i EFI motorn rakt i men passade på att kolla den när den ändå är ur och såg att kammen är lite väl sliten. Så ska bara byta packningar, kam (smörjning och vippor) rengöra och måla lite.

När den ska fixas till sen så blir det ev. borrning till 2,1 liter ^^ Den ska iaf rivas helt och gås igenom
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » fre feb 22, 2019 12:31 pm

Liten uppdatering på P100an.
Har inte gjort så mycket. Väntar på att kunna beställa delar till motorn.
Dock har Per och jag jämfört våra Pinto kabelhärvor så nu är vi båda på bana med allt .. tror jag.. :rolleyes:

Passade dock på att byta lister i det fina vädret i helgen. Från krom till svarta.

Nu ska bara lite delar till framvagnen rengöras och målas samt tillverka nya fjädernhänken bak.
Bilagor
IMG_20190217_121049.jpg
IMG_20190217_120908.jpg
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Ort: Halmstad
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inläggav Martin » fre feb 22, 2019 3:50 pm

snyggt!

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4899
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » fre feb 22, 2019 3:50 pm

Keller skrev:Liten uppdatering på P100an.
Har inte gjort så mycket. Väntar på att kunna beställa delar till motorn.
Dock har Per och jag jämfört våra Pinto kabelhärvor så nu är vi båda på bana med allt .. tror jag.. :rolleyes:

Passade dock på att byta lister i det fina vädret i helgen. Från krom till svarta.

Nu ska bara lite delar till framvagnen rengöras och målas samt tillverka nya fjädernhänken bak.


Ser bättre ut med svarta lister. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande