Keller - Ford P100
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Det var ett tag sen jag uppdaterade.
Har väl inte hänt så mycket mer än att motorpaketet med framvagnsbalk slet ur reserv sierran.
Motor och automatlåda fick nytt hem hos Fordmaffian.
Framvagnen ska snyggas till (blästras och målas) och byte av länkarmar och bussningar.
Passade på att separera allt i helgen men vissa delar ville inte ge med sig. Så det blir till att ta med till jobb och leka med dom stora grejerna.
Motorn har jag börjat demontera lite smått och rengjorde ventilkåpan och kamremskåpan i tvätten på jobb. Blev riktigt bra.
Tur man har pelarkran på jobb ^^ Var lite enklare att hänga upp motorn i stativet då.
Intressant fakta: SOHC 2,0 med styrservo väger 164 kg med halvpall.
Behövs en ny kam och lyftare och för att detta inte ska spåra ur och så att jag faktiskt har en körbar bil till våren så åker det i en original kam.
Har även börjat skissa på kablage till den elektriska servon.
Mindre saker att reda ut nu är att komplettera original kabelhärva med dimljus, intervalltorkare, fixa original tanken så att den klarar insprutning och lite sånt.
Har även fått hem 2" sänkningblock som ska på Det tillsammans med 2 blads fjädrar (istället för 4) så borde den bli i lagom höjd.-
Har väl inte hänt så mycket mer än att motorpaketet med framvagnsbalk slet ur reserv sierran.
Motor och automatlåda fick nytt hem hos Fordmaffian.
Framvagnen ska snyggas till (blästras och målas) och byte av länkarmar och bussningar.
Passade på att separera allt i helgen men vissa delar ville inte ge med sig. Så det blir till att ta med till jobb och leka med dom stora grejerna.
Motorn har jag börjat demontera lite smått och rengjorde ventilkåpan och kamremskåpan i tvätten på jobb. Blev riktigt bra.
Tur man har pelarkran på jobb ^^ Var lite enklare att hänga upp motorn i stativet då.
Intressant fakta: SOHC 2,0 med styrservo väger 164 kg med halvpall.
Behövs en ny kam och lyftare och för att detta inte ska spåra ur och så att jag faktiskt har en körbar bil till våren så åker det i en original kam.
Har även börjat skissa på kablage till den elektriska servon.
Mindre saker att reda ut nu är att komplettera original kabelhärva med dimljus, intervalltorkare, fixa original tanken så att den klarar insprutning och lite sånt.
Har även fått hem 2" sänkningblock som ska på Det tillsammans med 2 blads fjädrar (istället för 4) så borde den bli i lagom höjd.-
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
-
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
Keller skrev:Det var ett tag sen jag uppdaterade.
Har väl inte hänt så mycket mer än att motorpaketet med framvagnsbalk slet ur reserv sierran.
Motor och automatlåda fick nytt hem hos Fordmaffian.
Framvagnen ska snyggas till (blästras och målas) och byte av länkarmar och bussningar.
Passade på att separera allt i helgen men vissa delar ville inte ge med sig. Så det blir till att ta med till jobb och leka med dom stora grejerna.
Motorn har jag börjat demontera lite smått och rengjorde ventilkåpan och kamremskåpan i tvätten på jobb. Blev riktigt bra.
Tur man har pelarkran på jobb ^^ Var lite enklare att hänga upp motorn i stativet då.
Intressant fakta: SOHC 2,0 med styrservo väger 164 kg med halvpall.
Behövs en ny kam och lyftare och för att detta inte ska spåra ur och så att jag faktiskt har en körbar bil till våren så åker det i en original kam.
Har även börjat skissa på kablage till den elektriska servon.
Mindre saker att reda ut nu är att komplettera original kabelhärva med dimljus, intervalltorkare, fixa original tanken så att den klarar insprutning och lite sånt.
Har även fått hem 2" sänkningblock som ska på Det tillsammans med 2 blads fjädrar (istället för 4) så borde den bli i lagom höjd.-
Ser kanon ut hoppas de blir en tripp för dig till Hälsingland till våren
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inofficiell scorpio expert
- Granworth
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
hej
... inte för att va en sån som det heter... MEN....
skulle jag vara i din situation så skulle jag stoppat i en något " tuffare " kamaxel , typ en med bättre bottendrag och som på toppen är lite över original... finns ju en del att välja mellan... och oroa dig inte för insprutet , det tåler lite lagom modifierad kam...
Kan ju vara bra att ha lite mer vrid nu när du ska dra husvagn o sånt ..;)
// MVH
... inte för att va en sån som det heter... MEN....
skulle jag vara i din situation så skulle jag stoppat i en något " tuffare " kamaxel , typ en med bättre bottendrag och som på toppen är lite över original... finns ju en del att välja mellan... och oroa dig inte för insprutet , det tåler lite lagom modifierad kam...
Kan ju vara bra att ha lite mer vrid nu när du ska dra husvagn o sånt ..;)
// MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Det kommer sen.. nu ska allt bara fungera, annars blir det som med Proben..Granworth skrev:hej
... inte för att va en sån som det heter... MEN....
skulle jag vara i din situation så skulle jag stoppat i en något " tuffare " kamaxel , typ en med bättre bottendrag och som på toppen är lite över original... finns ju en del att välja mellan... och oroa dig inte för insprutet , det tåler lite lagom modifierad kam...
Kan ju vara bra att ha lite mer vrid nu när du ska dra husvagn o sånt ..;)
// MVH
Det blir så mycket mer följd problem med att stoppa i en vassare kam, måste riva mer av motorn osv osv osv. Så nej, det ska bara i en standard kam till att börja med.
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Det är ju bra gjort att kunna hålla sig till standardkam, det har jag aldrig klarat :-)
En FR34 är så mycket trevligare och jag har aldrig behövt modifiera något för att den ska passa (även om Kent varnar för att man kan behöva fräsa ventilfjädersätena djupare). När motorn ändå är i stativ är det fort gjort att byta :-) Lite-till-djävulen som talar...
Gustaf
En FR34 är så mycket trevligare och jag har aldrig behövt modifiera något för att den ska passa (även om Kent varnar för att man kan behöva fräsa ventilfjädersätena djupare). När motorn ändå är i stativ är det fort gjort att byta :-) Lite-till-djävulen som talar...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Det kommer sen. Vill bara ha allt till att fungera först innan jag börjar trimma och grejer. Det är ju en kostnadsfråga också.therealpinto skrev:Det är ju bra gjort att kunna hålla sig till standardkam, det har jag aldrig klarat :-)
En FR34 är så mycket trevligare och jag har aldrig behövt modifiera något för att den ska passa (även om Kent varnar för att man kan behöva fräsa ventilfjädersätena djupare). När motorn ändå är i stativ är det fort gjort att byta :-) Lite-till-djävulen som talar...
Gustaf
Tanken var att bara slänga i EFI motorn rakt i men passade på att kolla den när den ändå är ur och såg att kammen är lite väl sliten. Så ska bara byta packningar, kam (smörjning och vippor) rengöra och måla lite.
När den ska fixas till sen så blir det ev. borrning till 2,1 liter ^^ Den ska iaf rivas helt och gås igenom
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Liten uppdatering på P100an.
Har inte gjort så mycket. Väntar på att kunna beställa delar till motorn.
Dock har Per och jag jämfört våra Pinto kabelhärvor så nu är vi båda på bana med allt .. tror jag..
Passade dock på att byta lister i det fina vädret i helgen. Från krom till svarta.
Nu ska bara lite delar till framvagnen rengöras och målas samt tillverka nya fjädernhänken bak.
Har inte gjort så mycket. Väntar på att kunna beställa delar till motorn.
Dock har Per och jag jämfört våra Pinto kabelhärvor så nu är vi båda på bana med allt .. tror jag..
Passade dock på att byta lister i det fina vädret i helgen. Från krom till svarta.
Nu ska bara lite delar till framvagnen rengöras och målas samt tillverka nya fjädernhänken bak.
- Bilagor
-
-
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Ser bättre ut med svarta lister.Keller skrev:Liten uppdatering på P100an.
Har inte gjort så mycket. Väntar på att kunna beställa delar till motorn.
Dock har Per och jag jämfört våra Pinto kabelhärvor så nu är vi båda på bana med allt .. tror jag..
Passade dock på att byta lister i det fina vädret i helgen. Från krom till svarta.
Nu ska bara lite delar till framvagnen rengöras och målas samt tillverka nya fjädernhänken bak.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande