Keller - Ford P100
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Keller - Ford P100
Så, efter många års trånande gjorde jag slag i saken och köpte mig en P100.
För er som inte vet vad en P100 är så är det framdelen från en Sierra och bakdelen från Transit.
Såldes inte i Sverige, men i England, Tyskland, Danmark och Finland.
Tillverkades i Portugal.
Kom med antingen en 2,0 Pinto förgasare eller 1,8 TD . Båda två skitslöa!
Hittade ett objekt på Åland via Facebook.
Tog kontakt med säljaren och vi pratade igenom affären.
Mycket trevlig och hjälpsam kille .
Det var en del planerande för att få ihop allt.
Från början tänkte vi låna polarens Navara och ett 2000 släp. Dock hade vi blivit ytterligare en person då varken jag eller Fredrik har BE-kort.
Saaben vi skulle låna från början sa upp sig, så då började jakten på dragbil.
Min kollega var snäll nog att låna ut sin Mondeo 2,0, 1580 på B-kort.
Sen fick jag låna ett 1500 släp av en vän till familjen.
Tanken var att lasta över alla extra delar som jag fick med mig på släpet och köra P100an hem.
På torsdagen gick jag upp kl 5,30 för att åka till jobb, jobba till 16,30. Bytte bil med kollegan och sen åkte och hämtade släpet. Kom hem, lastade in all nödvändigt så som extra bensindunk, domkraft, verktygslåda osv.
Kl 21 rullar vi från Malmö mot Stockholm där vi ska ställa släpet.
Kl 6 landar vi i incheckningen i Kapellskär.
Vi åker över möter upp Jesper (säljaren), åker hem till honom och lastar på alla delarna.
Det var en intressant plats med många fina gamla bilar.
18:30 gick båten från Mariehamn tillbaka till Kapellskär. Under tiden fick vi en guidad tur på delar av Åland samt fixade med export papper hos Tullverket.
Kl 21 lämnar vi Täby efter omlastning. Vi blev tvungna att stanna i Gränna och sova en stund (notera att detta är första gången jag sover sen torsdag morgon) och ytterligare ett stopp i Torsvik för några timmar till.
10:30 Landar vi hemma och lastar av, lämna släp, byta bil, lämna Fredrik och köra hem. 16:00 landar jag i soffan med 2 rätt sura katter..
Är jäkligt nöjd med mitt köp! Nu ska bara papperna in till Transportstyrelsen, snabb genomgång av bilen och sen regbesiktning.
Planen då?
Har inga vilda planer med Cosworth turbo eller V8.
Ska ha tag på en Capri bakaxel och slänga i en 8v DOHC (eller 16v 2,0/2,3 från Scorpio). Behålla bladfjädrarna men sänka den. Slänga i elhissar och dämpa hytten.
Det ska bli en bruksbil men som jag ändå kan ställa ut .
Planen är att den ska vara körbar (eller ja den är körbar nu) till nästa vår.
Där är ju lite plåtskador som måste fixas.
För er som inte vet vad en P100 är så är det framdelen från en Sierra och bakdelen från Transit.
Såldes inte i Sverige, men i England, Tyskland, Danmark och Finland.
Tillverkades i Portugal.
Kom med antingen en 2,0 Pinto förgasare eller 1,8 TD . Båda två skitslöa!
Hittade ett objekt på Åland via Facebook.
Tog kontakt med säljaren och vi pratade igenom affären.
Mycket trevlig och hjälpsam kille .
Det var en del planerande för att få ihop allt.
Från början tänkte vi låna polarens Navara och ett 2000 släp. Dock hade vi blivit ytterligare en person då varken jag eller Fredrik har BE-kort.
Saaben vi skulle låna från början sa upp sig, så då började jakten på dragbil.
Min kollega var snäll nog att låna ut sin Mondeo 2,0, 1580 på B-kort.
Sen fick jag låna ett 1500 släp av en vän till familjen.
Tanken var att lasta över alla extra delar som jag fick med mig på släpet och köra P100an hem.
På torsdagen gick jag upp kl 5,30 för att åka till jobb, jobba till 16,30. Bytte bil med kollegan och sen åkte och hämtade släpet. Kom hem, lastade in all nödvändigt så som extra bensindunk, domkraft, verktygslåda osv.
Kl 21 rullar vi från Malmö mot Stockholm där vi ska ställa släpet.
Kl 6 landar vi i incheckningen i Kapellskär.
Vi åker över möter upp Jesper (säljaren), åker hem till honom och lastar på alla delarna.
Det var en intressant plats med många fina gamla bilar.
18:30 gick båten från Mariehamn tillbaka till Kapellskär. Under tiden fick vi en guidad tur på delar av Åland samt fixade med export papper hos Tullverket.
Kl 21 lämnar vi Täby efter omlastning. Vi blev tvungna att stanna i Gränna och sova en stund (notera att detta är första gången jag sover sen torsdag morgon) och ytterligare ett stopp i Torsvik för några timmar till.
10:30 Landar vi hemma och lastar av, lämna släp, byta bil, lämna Fredrik och köra hem. 16:00 landar jag i soffan med 2 rätt sura katter..
Är jäkligt nöjd med mitt köp! Nu ska bara papperna in till Transportstyrelsen, snabb genomgång av bilen och sen regbesiktning.
Planen då?
Har inga vilda planer med Cosworth turbo eller V8.
Ska ha tag på en Capri bakaxel och slänga i en 8v DOHC (eller 16v 2,0/2,3 från Scorpio). Behålla bladfjädrarna men sänka den. Slänga i elhissar och dämpa hytten.
Det ska bli en bruksbil men som jag ändå kan ställa ut .
Planen är att den ska vara körbar (eller ja den är körbar nu) till nästa vår.
Där är ju lite plåtskador som måste fixas.
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
-
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Tags:
- Granworth
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
p100
....
blev ju som du sa när vi träffades på Ford , grattios och tumme upp...
sen en pinto med fläkt eller bara en sug sexa 12v som är lite friserad gör underverk i din bil.....
sen tro mig ...bättre 2 sura "missar" än en sur kär - ring... dom första glömmer snabbt ..den senare ALDRIG....
// mvh
blev ju som du sa när vi träffades på Ford , grattios och tumme upp...
sen en pinto med fläkt eller bara en sug sexa 12v som är lite friserad gör underverk i din bil.....
sen tro mig ...bättre 2 sura "missar" än en sur kär - ring... dom första glömmer snabbt ..den senare ALDRIG....
// mvh
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Man får gratulera!:) Det måste väl bli typ den andra, tredje eller däromkring i landet .
Men att byta till Capri bakaxel, det kan väl inte bli riktigt bra på något sätt? Fel bultmönster, smalare spårvidd och vekare diff (om det inte råkar finnas en från nån bil med Essex 3.0 V6 kanske)... Att ta diffen ur en Transit-axel (ifall P100 har Atlas som de flesta av dom) syns närmare om det låter spårvagn om den, eller plundra nån Volvo på sin Dana 30-kopia.
Hursomhelst syns den ju som ett bra ämne. Blir det kanske också nåt "evil twin"-projekt utifrån det extra flaket som blir över ? Tänker, tillsammans med hemsmidd rörram plus fronten av nån pundarsierra kunde det ju bli nåt överraskande .
Men att byta till Capri bakaxel, det kan väl inte bli riktigt bra på något sätt? Fel bultmönster, smalare spårvidd och vekare diff (om det inte råkar finnas en från nån bil med Essex 3.0 V6 kanske)... Att ta diffen ur en Transit-axel (ifall P100 har Atlas som de flesta av dom) syns närmare om det låter spårvagn om den, eller plundra nån Volvo på sin Dana 30-kopia.
Hursomhelst syns den ju som ett bra ämne. Blir det kanske också nåt "evil twin"-projekt utifrån det extra flaket som blir över ? Tänker, tillsammans med hemsmidd rörram plus fronten av nån pundarsierra kunde det ju bli nåt överraskande .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Kul bilval!
Vi hade en i Norrtälje tidigare. Senaste åren är det bara på Åland jag sett dem.
Undermotoriserade, men som du säger, kul glidarbil.
Vi hade en i Norrtälje tidigare. Senaste åren är det bara på Åland jag sett dem.
Undermotoriserade, men som du säger, kul glidarbil.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Kommer bli coolt!
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Trevligt projekt!
Skulle du känna att du inte orkar med det så köper jag den. Förstår om det provocerar vissa, men äldsta dottern närmar sig a-traktor-ålder. Och en P100 som är ordentligt sänkt, cossie-front och Escort Cosworth-fälgar toppar ju lätt alla jädra fula Volvos i olika tappningar .
Skulle du känna att du inte orkar med det så köper jag den. Förstår om det provocerar vissa, men äldsta dottern närmar sig a-traktor-ålder. Och en P100 som är ordentligt sänkt, cossie-front och Escort Cosworth-fälgar toppar ju lätt alla jädra fula Volvos i olika tappningar .
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
TackarGranworth skrev:....
blev ju som du sa när vi träffades på Ford , grattios och tumme upp...
sen en pinto med fläkt eller bara en sug sexa 12v som är lite friserad gör underverk i din bil.....
sen tro mig ...bättre 2 sura "missar" än en sur kär - ring... dom första glömmer snabbt ..den senare ALDRIG....
// mvh
Blir nog en 2,3 16V från grodan eller till att börja med 8v DOHC från sierran
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Tänkte ju ta Atlas axlen från 3,0an. Det är ju snarare rätt bultmönster. 5/160, glöm att hitta vettiga fälgarSläggmek skrev:Man får gratulera!:) Det måste väl bli typ den andra, tredje eller däromkring i landet .
Men att byta till Capri bakaxel, det kan väl inte bli riktigt bra på något sätt? Fel bultmönster, smalare spårvidd och vekare diff (om det inte råkar finnas en från nån bil med Essex 3.0 V6 kanske)... Att ta diffen ur en Transit-axel (ifall P100 har Atlas som de flesta av dom) syns närmare om det låter spårvagn om den, eller plundra nån Volvo på sin Dana 30-kopia.
Hursomhelst syns den ju som ett bra ämne. Blir det kanske också nåt "evil twin"-projekt utifrån det extra flaket som blir över ? Tänker, tillsammans med hemsmidd rörram plus fronten av nån pundarsierra kunde det ju bli nåt överraskande .
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Kryllar av dom på Åland Och andra roliga saker, Taunus kombi, Cortinor, Escorter m.mdavve d skrev:Kul bilval!
Vi hade en i Norrtälje tidigare. Senaste åren är det bara på Åland jag sett dem.
Undermotoriserade, men som du säger, kul glidarbil.
Japp Tror också det. Har ju velat ha en sån i minst 10 år.MalZon skrev:Kommer bli coolt!
Mvh Jonas
JappRickardEM skrev:Spännade projekt, ska bli skoj att följa!
\Rickard
Nein!!! Ingen A-traktor av P100an Då e det bättre du slaktar en mondeoJärnkaminen skrev:Trevligt projekt!
Skulle du känna att du inte orkar med det så köper jag den. Förstår om det provocerar vissa, men äldsta dottern närmar sig a-traktor-ålder. Och en P100 som är ordentligt sänkt, cossie-front och Escort Cosworth-fälgar toppar ju lätt alla jädra fula Volvos i olika tappningar .
Om du funderar på P100 A-traktor så är där en hel jobb med att få ner den på marken, byta nav och få hem den. Rent kostnads mässigt så är det nog billigare om du kapar sierran
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Har inte hunnit hända så mycket än.
Ska regga in den på min semester, men först måste jag se över lite småsaker på bilen så den är i godkänt skick.
Behövde ha tag på nya dörrar och med tanke på att Sierrorna börjar bli sällsyntare än hönsatänder så var det lättare sagt än gjort. Vill ju gärna ha i elhissar.
Tanken är även att montera en styrväxel med servo.
Efter letande på das interwebz så hittade jag en annons på vårt eget forum.. en Sierra Ghia som såg väldigt fin ut. Annonsen var dock från Juli 2015...
Kontaktade säljaren (som hade tänkte skrota den om den inte blev såld). Hör och häpna, den fanns kvar!
Så i lördags åkte jag upp och hämtade den. Fullt körbar och besiktigad!
Fick med lite småsaker också, både säljaren och jag tyckte att han kunde rensa bort som var till sierran som han inte ville ha så slapp han bekymret med att åka och slänga det.
På vägen hem så åkte vi inom Halmstad by Night träffen. Hamnar i världens kö och blir stillaståendes i nästan 45 minuter.. Vi som kört Sierra DOHC tidigare känner ju till deras svaghet med överhettning i köer...
Den verkar dock ha klarat sig.
Så nu har jag en massa delar som ska flyttas över till P100an
Ska regga in den på min semester, men först måste jag se över lite småsaker på bilen så den är i godkänt skick.
Behövde ha tag på nya dörrar och med tanke på att Sierrorna börjar bli sällsyntare än hönsatänder så var det lättare sagt än gjort. Vill ju gärna ha i elhissar.
Tanken är även att montera en styrväxel med servo.
Efter letande på das interwebz så hittade jag en annons på vårt eget forum.. en Sierra Ghia som såg väldigt fin ut. Annonsen var dock från Juli 2015...
Kontaktade säljaren (som hade tänkte skrota den om den inte blev såld). Hör och häpna, den fanns kvar!
Så i lördags åkte jag upp och hämtade den. Fullt körbar och besiktigad!
Fick med lite småsaker också, både säljaren och jag tyckte att han kunde rensa bort som var till sierran som han inte ville ha så slapp han bekymret med att åka och slänga det.
På vägen hem så åkte vi inom Halmstad by Night träffen. Hamnar i världens kö och blir stillaståendes i nästan 45 minuter.. Vi som kört Sierra DOHC tidigare känner ju till deras svaghet med överhettning i köer...
Den verkar dock ha klarat sig.
Så nu har jag en massa delar som ska flyttas över till P100an
- Bilagor
-
-
-
-
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8938
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Ja sån jäkla tur. Ville ha tag på två fräsha framdörrar och får fatt i en bil som har allt jag behöver. Det som saknas är en mt75 låda och lite sånna småsaker för kommande konvertering. (från SOHC till DOHC)nextuz skrev:Underbart o hitta en hel bil
Ska börja så smått nu att flytta över dörrar och diverse el.
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"