Keller - Ford P100
- Granworth
- Veteran
- Inlägg: 193
- Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
- Namn: Kristian S
- Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .
- Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540

Keller skrev:Fick gjort lite grann i helgen. Sen kom snön...
Tyvärr är framskärmarna från Sierran inget att ha. Möjligt att jag kan rädda höger sida genom att bygga ihop av pickupens nedre del. Men vi får se.
Skulle fixat med mina blinkers också men hann inte med det.
Har punktsvetsarna i tröskeln och vid a-stolpen kvar.
,,, bra jobbat,,,,
vågar man komma med ett tips ---- sådär i snöyran...
varför inte skaffa sig ett bättre " partytält " komplett med väggar och stängbar gavel... kan av erfarenhet säga att det hjälper MYCKET att slippa vind och väta.... komplettera sen med en värmekanon så är du en bra bit på väg....
tält finns ju i massor av olika storlekar och modeller och kolla även in beg. marknaden.... gäller såklart oxå värmekanoner ( bränsledrivna )
sen kan du ju använda det året runt ,,, för vi kan ju komma och hälsa på med grillat och en back öl ....

//
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018

FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018

Tags:
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

TackarJimmy86 skrev:Imponerad av att du orkar stå ute på gården och hålla på. Många år sen jag ens la mig under en bil på pallbockar. Ska jag mecka ska det gå att stå raklång under skiten
Sen blir man väl kanske lite bortskämd när man har tillgång till en sådär 20 lyftar och alla tänkbara verktyg som kan behövas.
Kämpa på!!
// Jimmy

hade velat ha på den nya skärmen innan besiktning så jag kan passa in fronten och blinkersen.
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Har övervägt det faktiskt. Har garageplats i Svedala men måste ordna med det ekonomiska innan jag kan flytta dit där.Granworth skrev:,,, bra jobbat,,,,
vågar man komma med ett tips ---- sådär i snöyran...
varför inte skaffa sig ett bättre " partytält " komplett med väggar och stängbar gavel... kan av erfarenhet säga att det hjälper MYCKET att slippa vind och väta.... komplettera sen med en värmekanon så är du en bra bit på väg....
tält finns ju i massor av olika storlekar och modeller och kolla även in beg. marknaden.... gäller såklart oxå värmekanoner ( bränsledrivna )
sen kan du ju använda det året runt ,,, för vi kan ju komma och hälsa på med grillat och en back öl ....;)
//
Problemet är lite att jag vill inte slå upp ett tält där pga att det är ingången till huset, så det blir lite mek att ta sig in då.
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
-
- Veteran
- Inlägg: 591
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357

Ja drygt att inte ens kunna skydda sig mot väder och vind, det gör det inte lättare att gå ut och skruva 
Har väl antagligen missat det men varför byter du skärmarna? Var dom upprostade eller?
Vet inte om det går att lösa smidigt men hade det varit jag hade jag skruvat dom efter bytet och inte svetsat om dom.
// Jimmy

Har väl antagligen missat det men varför byter du skärmarna? Var dom upprostade eller?
Vet inte om det går att lösa smidigt men hade det varit jag hade jag skruvat dom efter bytet och inte svetsat om dom.
// Jimmy
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Höger sidan har blivit påkörd, så framskärmen, dörren och delar av flaket har blivit buligt.Jimmy86 skrev:Ja drygt att inte ens kunna skydda sig mot väder och vind, det gör det inte lättare att gå ut och skruva
Har väl antagligen missat det men varför byter du skärmarna? Var dom upprostade eller?
Vet inte om det går att lösa smidigt men hade det varit jag hade jag skruvat dom efter bytet och inte svetsat om dom.
// Jimmy
Dörren är bytt (så nu har jag elhissar och elspeglar) och flaket är inte så illa så det bör gå att rikta. Har redan provat lite med glidhammare och fått ut den en del.
Framskärmen var knappt lönt att prova på (inte för att rädda iaf).
Funderar på att sätta insatsgängor och skruva fast den istället.
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Som sagt, bra jobbat. Går det inte att ta upp hål enkelt för att montera vanliga skruvclips syns det ju värt att byta överliggarna mot ekonomiribbor till Sierran men nu är jag väl övertydlig.
Dålig plåtkvalitet är egentligen inget rostproblem om man gör metallrent och drar på kallgalv eller någon zinkoxidgrund som helst ska vara så ren zink som möjligt för bästa elektrolytiska reaktion med plåten (så vandrar det över mindre skavanker när det blir nåt).
Okay, nu tjatar jag
men det funkar: Jag har ett par gamla Taunus-dörrar som stått ute oskyddade för vädret i över ett decennium som ett privat klimattest
av den typiska bristen på utrymme och häromdagen konstaterade jag att de har ändå bara fläckvis prickrost utom på kanterna (brunt nertill men ingen genomrost) trots att den runt 25 år gamla omlacken (1K lackfärg) flagat bort för längesen. Men beta gärna zinken innan lackering så att det inte släpper över tid.
Vill du vara riktigt seriös kan flamsprutning med zink hos nån industrilackering vara idé att kosta på, men ska den bara gå på sommaren syns det som overkill.
Dålig plåtkvalitet är egentligen inget rostproblem om man gör metallrent och drar på kallgalv eller någon zinkoxidgrund som helst ska vara så ren zink som möjligt för bästa elektrolytiska reaktion med plåten (så vandrar det över mindre skavanker när det blir nåt).
Okay, nu tjatar jag


Vill du vara riktigt seriös kan flamsprutning med zink hos nån industrilackering vara idé att kosta på, men ska den bara gå på sommaren syns det som overkill.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Inte så ofta jag hinner hålla på med Pickisen, men fick lite gjort i söndags.
Kallt som fan var det att hänga på dörren igen (med en kass handled).
Men några svordomar senare så...
Framskärmen är endast påhängd. Ska slipas lite på anliggningsytorna och ska försöka få av skärmen från Sierran och se om den går att rädda.
Vad som inte finns med på bild är mina bättre begagnade dimljus som Granworth fixat åt mig!
Reflektorerna är i mycket bra skick (inte som skitet jag fick med min Cosworth front från England), bara sargen som behöver slipas lite och målas för att bli hundra.
Fixade även så att nu har jag nya lampsocklar till blinkersen. Men pga kyla och brist på tålamod så blir det ingen bild förrän till helgen.
Kallt som fan var det att hänga på dörren igen (med en kass handled).
Men några svordomar senare så...
Framskärmen är endast påhängd. Ska slipas lite på anliggningsytorna och ska försöka få av skärmen från Sierran och se om den går att rädda.
Vad som inte finns med på bild är mina bättre begagnade dimljus som Granworth fixat åt mig!
Reflektorerna är i mycket bra skick (inte som skitet jag fick med min Cosworth front från England), bara sargen som behöver slipas lite och målas för att bli hundra.
Fixade även så att nu har jag nya lampsocklar till blinkersen. Men pga kyla och brist på tålamod så blir det ingen bild förrän till helgen.
- Bilagor
-
-
-
-
-
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5735
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Ser inte ut att vara några överraskningar ur rostsynpunkt sett iallafall.Keller skrev:Inte så ofta jag hinner hålla på med Pickisen, men fick lite gjort i söndags.
Kallt som fan var det att hänga på dörren igen (med en kass handled).
Men några svordomar senare så...
Framskärmen är endast påhängd. Ska slipas lite på anliggningsytorna och ska försöka få av skärmen från Sierran och se om den går att rädda.
Vad som inte finns med på bild är mina bättre begagnade dimljus som Granworth fixat åt mig!
Reflektorerna är i mycket bra skick (inte som skitet jag fick med min Cosworth front från England), bara sargen som behöver slipas lite och målas för att bli hundra.
Fixade även så att nu har jag nya lampsocklar till blinkersen. Men pga kyla och brist på tålamod så blir det ingen bild förrän till helgen.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Nä det var rätt skönt faktiskt. Fördelen med en Ålands bilRickardEM skrev:Ser inte ut att vara några överraskningar ur rostsynpunkt sett iallafall.
\Rickard

/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Har inte hänt så jätte mycket sen sist. Men en bit i taget.
Fick till slut av skärmen från Sierran. Den är tyvärr i sämre skick än vad jag trodde. Har rostat rätt rejält där stänklappen suttit.
En kompis ska få se över den. Där är ju vissa delar som är bra från den gamla skärmen så han borde kunna bygga en bra skärm av dom två dåliga.
Fick även kopplat in USA blinkersen.
Ska bort till Biltema nästa vecka och köpa ett fint täcke också, och kanske en presenning till Sierran.
Fick till slut av skärmen från Sierran. Den är tyvärr i sämre skick än vad jag trodde. Har rostat rätt rejält där stänklappen suttit.
En kompis ska få se över den. Där är ju vissa delar som är bra från den gamla skärmen så han borde kunna bygga en bra skärm av dom två dåliga.
Fick även kopplat in USA blinkersen.
Ska bort till Biltema nästa vecka och köpa ett fint täcke också, och kanske en presenning till Sierran.
- Bilagor
-
-
-
-
-
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
- Keller
- Legend
- Inlägg: 8911
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
- Ort: Sjöbo
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:

Dags för en liten uppdatering.
Har inte hänt jättemycket förutom att jag blivit sviken av folk som lovat en massa..
Nu har en kompis fått min framskärm och håller på att laga den. Han har även åtagit sig att fixa rosten i mitt extra flak. Det blir inte klart i år men får köra med det buckliga flaket sålänge (om jag får den reggad i år).
Saknade en del saker i inredningen men har monterat in hög mittkonsol samt justerbara bälten. Kan inte montera resten förrän jag får på framskärmen.
För er som inte vet så sitter framskärmarna punktsvetsade och för att få bort alla måste man plocka av dörren, dörren lossar man inneifrån kupén vilket innebär att man måste ta bort instrumentpanelens nedre del.. Så detta gör att jag inte kan montera in instrumentbrädan förräns skärmen är på:rolleyes:
Passade även på att åka upp till Borlänge och hämta hem en Pinto EFI. Komplett med växellåda, kabelhärva, ECU, styrservopump, generator, startmotor m.m.
Så jag kommer slänga i den istället för DOHC motorn som jag tänkte från början. Så får den rulla med en pinto EFI tills det blir nån värre ombyggnad
Har inte hänt jättemycket förutom att jag blivit sviken av folk som lovat en massa..
Nu har en kompis fått min framskärm och håller på att laga den. Han har även åtagit sig att fixa rosten i mitt extra flak. Det blir inte klart i år men får köra med det buckliga flaket sålänge (om jag får den reggad i år).
Saknade en del saker i inredningen men har monterat in hög mittkonsol samt justerbara bälten. Kan inte montera resten förrän jag får på framskärmen.
För er som inte vet så sitter framskärmarna punktsvetsade och för att få bort alla måste man plocka av dörren, dörren lossar man inneifrån kupén vilket innebär att man måste ta bort instrumentpanelens nedre del.. Så detta gör att jag inte kan montera in instrumentbrädan förräns skärmen är på:rolleyes:
Passade även på att åka upp till Borlänge och hämta hem en Pinto EFI. Komplett med växellåda, kabelhärva, ECU, styrservopump, generator, startmotor m.m.
Så jag kommer slänga i den istället för DOHC motorn som jag tänkte från början. Så får den rulla med en pinto EFI tills det blir nån värre ombyggnad

- Bilagor
-
-
-
-
/Keller
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"
FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig
Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"