Sida 7 av 7

Postat: tis sep 11, 2018 12:31 pm
av RickardEM
Grattis till regbesiktningen! :)

\Rickard

Postat: mån okt 15, 2018 11:24 am
av Keller
Snart dags att riva P100an och förbereda för nya motorn.
Men passade på att köra ut lite stenar till pappa.

Postat: mån dec 10, 2018 12:08 pm
av Keller
Det var ett tag sen jag uppdaterade.
Har väl inte hänt så mycket mer än att motorpaketet med framvagnsbalk slet ur reserv sierran.
Motor och automatlåda fick nytt hem hos Fordmaffian.

Framvagnen ska snyggas till (blästras och målas) och byte av länkarmar och bussningar.

Passade på att separera allt i helgen men vissa delar ville inte ge med sig. Så det blir till att ta med till jobb och leka med dom stora grejerna.

Motorn har jag börjat demontera lite smått och rengjorde ventilkåpan och kamremskåpan i tvätten på jobb. Blev riktigt bra.
Tur man har pelarkran på jobb ^^ Var lite enklare att hänga upp motorn i stativet då.
Intressant fakta: SOHC 2,0 med styrservo väger 164 kg med halvpall.

Behövs en ny kam och lyftare och för att detta inte ska spåra ur och så att jag faktiskt har en körbar bil till våren så åker det i en original kam.

Har även börjat skissa på kablage till den elektriska servon.

Mindre saker att reda ut nu är att komplettera original kabelhärva med dimljus, intervalltorkare, fixa original tanken så att den klarar insprutning och lite sånt.

Har även fått hem 2" sänkningblock som ska på :) Det tillsammans med 2 blads fjädrar (istället för 4) så borde den bli i lagom höjd.-

Postat: mån dec 10, 2018 12:18 pm
av fordmaffian
Keller skrev:Det var ett tag sen jag uppdaterade.

Har väl inte hänt så mycket mer än att motorpaketet med framvagnsbalk slet ur reserv sierran.

Motor och automatlåda fick nytt hem hos Fordmaffian.



Framvagnen ska snyggas till (blästras och målas) och byte av länkarmar och bussningar.



Passade på att separera allt i helgen men vissa delar ville inte ge med sig. Så det blir till att ta med till jobb och leka med dom stora grejerna.



Motorn har jag börjat demontera lite smått och rengjorde ventilkåpan och kamremskåpan i tvätten på jobb. Blev riktigt bra.

Tur man har pelarkran på jobb ^^ Var lite enklare att hänga upp motorn i stativet då.

Intressant fakta: SOHC 2,0 med styrservo väger 164 kg med halvpall.



Behövs en ny kam och lyftare och för att detta inte ska spåra ur och så att jag faktiskt har en körbar bil till våren så åker det i en original kam.



Har även börjat skissa på kablage till den elektriska servon.



Mindre saker att reda ut nu är att komplettera original kabelhärva med dimljus, intervalltorkare, fixa original tanken så att den klarar insprutning och lite sånt.



Har även fått hem 2" sänkningblock som ska på :) Det tillsammans med 2 blads fjädrar (istället för 4) så borde den bli i lagom höjd.-


Ser kanon ut BildBild hoppas de blir en tripp för dig till Hälsingland till våren BildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: mån dec 10, 2018 1:04 pm
av Granworth
hej

... inte för att va en sån som det heter... MEN....

skulle jag vara i din situation så skulle jag stoppat i en något " tuffare " kamaxel , typ en med bättre bottendrag och som på toppen är lite över original... finns ju en del att välja mellan... och oroa dig inte för insprutet , det tåler lite lagom modifierad kam...

Kan ju vara bra att ha lite mer vrid nu när du ska dra husvagn o sånt ..;);)

// MVH

Postat: mån dec 10, 2018 1:44 pm
av Keller
Granworth skrev:hej

... inte för att va en sån som det heter... MEN....

skulle jag vara i din situation så skulle jag stoppat i en något " tuffare " kamaxel , typ en med bättre bottendrag och som på toppen är lite över original... finns ju en del att välja mellan... och oroa dig inte för insprutet , det tåler lite lagom modifierad kam...

Kan ju vara bra att ha lite mer vrid nu när du ska dra husvagn o sånt ..;);)

// MVH
Det kommer sen.. nu ska allt bara fungera, annars blir det som med Proben..
Det blir så mycket mer följd problem med att stoppa i en vassare kam, måste riva mer av motorn osv osv osv. Så nej, det ska bara i en standard kam till att börja med.

Postat: mån dec 10, 2018 1:51 pm
av nextuz
Är det elektrisk servopump du ska köra? Från vilken bil isåfall? :)

Postat: mån dec 10, 2018 2:09 pm
av Keller
nextuz skrev:Är det elektrisk servopump du ska köra? Från vilken bil isåfall? :)
Japp. Lyckades få tag på en pump från Peugeot 106.
Tänkte ta en Focus men dom har can-bus styrning

Postat: mån dec 10, 2018 2:15 pm
av therealpinto
Det är ju bra gjort att kunna hålla sig till standardkam, det har jag aldrig klarat :-)

En FR34 är så mycket trevligare och jag har aldrig behövt modifiera något för att den ska passa (även om Kent varnar för att man kan behöva fräsa ventilfjädersätena djupare). När motorn ändå är i stativ är det fort gjort att byta :-) Lite-till-djävulen som talar...

Gustaf

Postat: tis dec 11, 2018 7:21 am
av Keller
therealpinto skrev:Det är ju bra gjort att kunna hålla sig till standardkam, det har jag aldrig klarat :-)

En FR34 är så mycket trevligare och jag har aldrig behövt modifiera något för att den ska passa (även om Kent varnar för att man kan behöva fräsa ventilfjädersätena djupare). När motorn ändå är i stativ är det fort gjort att byta :-) Lite-till-djävulen som talar...

Gustaf
Det kommer sen. Vill bara ha allt till att fungera först innan jag börjar trimma och grejer. Det är ju en kostnadsfråga också.
Tanken var att bara slänga i EFI motorn rakt i men passade på att kolla den när den ändå är ur och såg att kammen är lite väl sliten. Så ska bara byta packningar, kam (smörjning och vippor) rengöra och måla lite.

När den ska fixas till sen så blir det ev. borrning till 2,1 liter ^^ Den ska iaf rivas helt och gås igenom

Postat: fre feb 22, 2019 12:31 pm
av Keller
Liten uppdatering på P100an.
Har inte gjort så mycket. Väntar på att kunna beställa delar till motorn.
Dock har Per och jag jämfört våra Pinto kabelhärvor så nu är vi båda på bana med allt .. tror jag.. :rolleyes:

Passade dock på att byta lister i det fina vädret i helgen. Från krom till svarta.

Nu ska bara lite delar till framvagnen rengöras och målas samt tillverka nya fjädernhänken bak.

Postat: fre feb 22, 2019 3:50 pm
av Martin
snyggt!

Postat: fre feb 22, 2019 3:50 pm
av RickardEM
Keller skrev:Liten uppdatering på P100an.
Har inte gjort så mycket. Väntar på att kunna beställa delar till motorn.
Dock har Per och jag jämfört våra Pinto kabelhärvor så nu är vi båda på bana med allt .. tror jag.. :rolleyes:

Passade dock på att byta lister i det fina vädret i helgen. Från krom till svarta.

Nu ska bara lite delar till framvagnen rengöras och målas samt tillverka nya fjädernhänken bak.
Ser bättre ut med svarta lister. :)

\Rickard