Peän - Taunus 2,0 kombi -81

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1591
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » ons aug 01, 2018 6:58 am

UV-härdning => Den få ligga i solen?
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Tags:

Peän
Veteran
Inlägg: 410
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Ort: Gränna
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Medlemsnummer: 337

Inläggav Peän » ons aug 01, 2018 12:42 pm

Nemesis_se skrev:UV-härdning => Den få ligga i solen?


Japp :)

Peän
Veteran
Inlägg: 410
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Ort: Gränna
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Medlemsnummer: 337

Inläggav Peän » ons aug 01, 2018 3:14 pm

Häpp!
Nu är luckan även monterad :)

Å generatorn fick lite underhåll i form av nya lager :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor aug 02, 2018 1:48 pm

Snidare där ;), jag som inte kommit längre än till att lossa motorn i den ena sedanen inför byte :p. Har för mig bussningen i bakkant är det som brukar ställa till det mest med den klassiska Bosch-dynamon, med en massa slirande osv som följd när kolen börjar kränga på slitkanterna i kontaktytorna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Peän
Veteran
Inlägg: 410
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Ort: Gränna
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Medlemsnummer: 337

Inläggav Peän » tor aug 02, 2018 9:45 pm

��
Joo, det bakre lagret var sämst..
Hördes som ett lätt rummel när man släppte av efter att varvat upp motorn lite...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor aug 02, 2018 11:03 pm

Ibland får jag en känsla av att ha skruvat samma sorts skrot för länge. :laughing:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Peän
Veteran
Inlägg: 410
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Ort: Gränna
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Medlemsnummer: 337

Inläggav Peän » mån aug 13, 2018 8:55 pm

Den har även fått en bättre främre kofångare...
Bilagor
5F1E7515-B8DD-4A55-8C66-B8AD1E0A2BED.jpeg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis aug 14, 2018 8:58 am

Snyggt! Detaljering gör verkligen mycket för intrycket även på en "vanlig" bil. :)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Peän
Veteran
Inlägg: 410
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Ort: Gränna
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Medlemsnummer: 337

Inläggav Peän » sön nov 18, 2018 4:47 pm

Nu har 767an fått göra RSen sällskap och även EDitH har anslutit sig till sällskapet för vintervila...
Bilagor
14474844-BABD-46F6-BBE3-F6A17035C61C.jpeg

Peän
Veteran
Inlägg: 410
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Ort: Gränna
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Medlemsnummer: 337

Brytarlöst

Inläggav Peän » fre jul 19, 2019 9:41 am

Nu har den fått brytarlös tändning
Bilagor
05A8A407-B916-499B-A0A1-AF36D08FE889.jpeg
DCDAB966-C1A7-4513-933D-3D395FD6D27A.jpeg

Peän
Veteran
Inlägg: 410
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Ort: Gränna
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Medlemsnummer: 337

Inläggav Peän » fre aug 30, 2019 11:04 am

Häpp!
Inhandlat en Scorpa 94a med 2,9a och manuell för konvertering ganska snart.
Behåller givetvis insprutning och kattar, kommer byta till ventilerade skivor fram och Granada eller Volvo ok + Granada huvudcylinder. Borde väl räcka med 9” orginaltrummor bak, kanske med bättre belägg. Måste den verkligen Sfro-bestiktigas???

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån sep 02, 2019 7:25 am

Effektökningen blir ju långt över 20%, vridmomentökningen långt över 10% - så ja, ska man följa reglerna är det SFRO-besiktning och ombyggt fordon som gäller, så du måste byta även bakaxel och bromsar bak om bilen ska klassa in.

Volvo 740 bakaxel stämmer rätt bra i bredd, kör den tillsammans med 240-ok fram och ventilerade skivor (Mazda 323, BMW E30), 23.8 mm huvudcylinder från Nissan på Micra bromsservo så får du ett rätt bra balanserat bromssystem.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån sep 02, 2019 11:02 am

Nära att fråga vilken Mazda 323, men kom sen ihåg att det har avhandlats tidigare här http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=35495&highlight=mazda+323+bromsskivor. Granada ok för ventilerade (nämns i tråden att vissa äldre för 2.6/2.8 är samma grundmodell som på Taunus-Cortina med en distans mellan okhalvorna). Ate´s variant för Granada mk 1 nyper mycket bra och låser ändå ogärna (iaf i dom) minns jag. Ja, sen går ju Saab 9000 skivor på också har det sagts i nån tråd. Är Saabs möjligen bolt-on utan bearbetning?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån sep 02, 2019 11:33 am

För att skivan ska funka utan bearbetning behöver den monteras bakifrån, likt original skiva, vilket betyder att den behöver vara relativt plan. Saab 9000 är för djup, dessutom för stor (280 mm) till Volvo 240 bromsok utan adapter.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Peän
Veteran
Inlägg: 410
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Ort: Gränna
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Medlemsnummer: 337

Inläggav Peän » ons sep 04, 2019 1:32 pm

Njaee, Volvodelar undvikes så långt det går.
Mustang 7,5 från Foxbody hellre isf... gäller bara hitta en med lagom utväxling.

Men allvarligt, stora Atlasen sitter väl i 2,8-3,0 Caprisarna med samma eller mer effekt som 2,9an? Är det inte i princip "samma" innehåll med kortare drivaxlar bara?