Sida 2 av 6

Postat: ons aug 01, 2018 6:58 am
av Nemesis_se
UV-härdning => Den få ligga i solen?

Postat: ons aug 01, 2018 12:42 pm
av Peän
Nemesis_se skrev:UV-härdning => Den få ligga i solen?
Japp :)

Postat: ons aug 01, 2018 3:14 pm
av Peän
Häpp!
Nu är luckan även monterad :)

Å generatorn fick lite underhåll i form av nya lager :)

Postat: tor aug 02, 2018 1:48 pm
av Släggmek
Snidare där ;), jag som inte kommit längre än till att lossa motorn i den ena sedanen inför byte :p. Har för mig bussningen i bakkant är det som brukar ställa till det mest med den klassiska Bosch-dynamon, med en massa slirande osv som följd när kolen börjar kränga på slitkanterna i kontaktytorna.

Postat: tor aug 02, 2018 9:45 pm
av Peän
��
Joo, det bakre lagret var sämst..
Hördes som ett lätt rummel när man släppte av efter att varvat upp motorn lite...

Postat: tor aug 02, 2018 11:03 pm
av Släggmek
Ibland får jag en känsla av att ha skruvat samma sorts skrot för länge. :laughing:

Postat: mån aug 13, 2018 8:55 pm
av Peän
Den har även fått en bättre främre kofångare...

Postat: tis aug 14, 2018 8:58 am
av Släggmek
Snyggt! Detaljering gör verkligen mycket för intrycket även på en "vanlig" bil. :)

Postat: sön nov 18, 2018 4:47 pm
av Peän
Nu har 767an fått göra RSen sällskap och även EDitH har anslutit sig till sällskapet för vintervila...

Brytarlöst

Postat: fre jul 19, 2019 9:41 am
av Peän
Nu har den fått brytarlös tändning

Postat: fre aug 30, 2019 11:04 am
av Peän
Häpp!
Inhandlat en Scorpa 94a med 2,9a och manuell för konvertering ganska snart.
Behåller givetvis insprutning och kattar, kommer byta till ventilerade skivor fram och Granada eller Volvo ok + Granada huvudcylinder. Borde väl räcka med 9” orginaltrummor bak, kanske med bättre belägg. Måste den verkligen Sfro-bestiktigas???

Postat: mån sep 02, 2019 7:25 am
av therealpinto
Effektökningen blir ju långt över 20%, vridmomentökningen långt över 10% - så ja, ska man följa reglerna är det SFRO-besiktning och ombyggt fordon som gäller, så du måste byta även bakaxel och bromsar bak om bilen ska klassa in.

Volvo 740 bakaxel stämmer rätt bra i bredd, kör den tillsammans med 240-ok fram och ventilerade skivor (Mazda 323, BMW E30), 23.8 mm huvudcylinder från Nissan på Micra bromsservo så får du ett rätt bra balanserat bromssystem.

Gustaf

Postat: mån sep 02, 2019 11:02 am
av Släggmek
Nära att fråga vilken Mazda 323, men kom sen ihåg att det har avhandlats tidigare här http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... romsskivor. Granada ok för ventilerade (nämns i tråden att vissa äldre för 2.6/2.8 är samma grundmodell som på Taunus-Cortina med en distans mellan okhalvorna). Ate´s variant för Granada mk 1 nyper mycket bra och låser ändå ogärna (iaf i dom) minns jag. Ja, sen går ju Saab 9000 skivor på också har det sagts i nån tråd. Är Saabs möjligen bolt-on utan bearbetning?

Postat: mån sep 02, 2019 11:33 am
av therealpinto
För att skivan ska funka utan bearbetning behöver den monteras bakifrån, likt original skiva, vilket betyder att den behöver vara relativt plan. Saab 9000 är för djup, dessutom för stor (280 mm) till Volvo 240 bromsok utan adapter.

Gustaf

Postat: ons sep 04, 2019 1:32 pm
av Peän
Njaee, Volvodelar undvikes så långt det går.
Mustang 7,5 från Foxbody hellre isf... gäller bara hitta en med lagom utväxling.

Men allvarligt, stora Atlasen sitter väl i 2,8-3,0 Caprisarna med samma eller mer effekt som 2,9an? Är det inte i princip "samma" innehåll med kortare drivaxlar bara?