Sida 3 av 6

Postat: mån sep 09, 2019 5:37 am
av Peän
Projekt V6 startat...

Strippning av donator.....

Postat: mån sep 09, 2019 5:58 am
av therealpinto
Atlas i Capri V6 har samma typ av diff och drivaxlar (men annat hus, kortare axlar) som Atlas i Taunus combi, men det handlar inte om vad grejerna tål i effekt utan att bakaxeln ska bytas. Formella regler...

Ska du ha Fox-bakaxel, gå på en 8.8 direkt så har du alla möjligheter till att byta utväxlingar och liknande sedan. Den har ju också fästen för K-länk, förmodligen kan du använda öronen på klumpen och bygga nya stag så det funkar i Taunus om du vill.

Sierra med AC som donator? Om du orkar skruva ur och sälja AC-bitarna finns det nog spekulanter på sånt.

Gustaf

Postat: mån sep 09, 2019 11:35 pm
av Släggmek
Ryktet har att Fox-bakaxeln har bra nära samma mått och vinklar (det går att hitta exakta uppgifter iaf om avstånd inbördes på nån amerikansk Mustang/Fox-body-sajt om jag bara kom ihåg vart :banghead:) på fästena som Taunus-Cortina, så det bör vara väl värt en närmare koll :). Säkert har nån britt eller aussie gjort transplantationen nån gång.

Rent allmän info re. dissade :D Volvo så är medbringaren på bakaxeln mycket nära i radie och bultcirkel på plattan men tyvärr ej exakt lika, borde dock gå att anpassa för de som funderar i dom banorna och har känningar på mekverkstad. Deras knutkors är samma som GM:s lilla, tyvärr inte exakt matchning mot Ford (tyska har dessutom ett annat än jänkefordarna).

Postat: ons sep 11, 2019 11:01 am
av Peän
Häpp!
therealpinto skrev:Atlas i Capri V6 har samma typ av diff och drivaxlar (men annat hus, kortare axlar) som Atlas i Taunus combi, men det handlar inte om vad grejerna tål i effekt utan att bakaxeln ska bytas. Formella regler...

Liiite stelbenta regler, samma axel duger ju alltså i en sedan/1,3kombi som haft den lilla axeln och bytt till 2,9an.


Ska du ha Fox-bakaxel, gå på en 8.8 direkt så har du alla möjligheter till att byta utväxlingar och liknande sedan. Den har ju också fästen för K-länk, förmodligen kan du använda öronen på klumpen och bygga nya stag så det funkar i Taunus om du vill.

Vi får se........


Sierra med AC som donator? Om du orkar skruva ur och sälja AC-bitarna finns det nog spekulanter på sånt.


Det är en Scorpa :)


Gustaf

Postat: ons sep 11, 2019 11:02 am
av Peän
Släggmek skrev:Ryktet har att Fox-bakaxeln har bra nära samma mått och vinklar (det går att hitta exakta uppgifter iaf om avstånd inbördes på nån amerikansk Mustang/Fox-body-sajt om jag bara kom ihåg vart :banghead:) på fästena som Taunus-Cortina, så det bör vara väl värt en närmare koll :). Säkert har nån britt eller aussie gjort transplantationen nån gång.

Rent allmän info re. dissade :D Volvo så är medbringaren på bakaxeln mycket nära i radie och bultcirkel på plattan men tyvärr ej exakt lika, borde dock gå att anpassa för de som funderar i dom banorna och har känningar på mekverkstad. Deras knutkors är samma som GM:s lilla, tyvärr inte exakt matchning mot Ford (tyska har dessutom ett annat än jänkefordarna).

Inga problem att svarva å fräsa på jobbet.. :)

Postat: ons sep 11, 2019 12:11 pm
av therealpinto
Numera brukar inte Transportstyrelsen nöja sig med att man byter till delar som fanns i karossen, så har man en Taunus 1.6 blir den inte ett ombyggt fordon för att man byter till delar från en 2.0 eller 2.3. Sedan förekommer förstås varianter på vad olika besiktningsingenjörer accepterar.

Jag kan hålla med om att reglerna är stelbenta i vissa fall.

Gustaf

Postat: ons sep 11, 2019 7:21 pm
av Släggmek
Mhm, man tycker ju att det borde vara hemma om man monterar delar som motsvarar ett annat originalutförande, men det handlar väl om EU-anpassning på gott och ont också :(. Vi får vara glada så länge vi tillåts skruva själva.

Iaf, jag fann lite osorterade ströuppgifter om detta med Mustang-axeln när jag satt och letade annat på en USB-sticka, klistrar in rakt av:

En engelsman på ett forum beskrev byte till USA-Ford bakaxel på Taunus-Cortina så här: man kan använda Fox-Mustangernas bakaxlar genom att hänga axeln i TC-bilens egna länkarmar. Det fordras några mindre modifikationer på länkarmarna för att behålla vinklarna korrekta. Inte värre än att någon mera garvad hemmapulare kan fixa det i garaget. Skillnaden i hållbarhet är naturligtvis väldigt stor särskílt för den fembultade axeln. Det verkar som att samma grundmodell av den klenare med 4-bultcirkel användes på den sexcylindriga basmodellen av Mustang ända till -98, men passar nog inte riktigt lika enkelt.



En lista på bilarna byggda på Fox-plattformen som bör vara komplett:

1978-83 Ford Fairmont - Mercury Zephyr
1979-93 Ford Mustang
1979-86 Mercury Capri
1980-88 Ford Thunderbird - Mercury Cougar
1981-82 Ford Granada - Mercury Cougar sedans and wagons
1983-86 Ford LTD - Mercury Marquis
1982-86 Lincoln Continental
1984-92 Lincoln Mark VII

(Uppgifterna kommer närmast från Fox-body Mustang-sajten Four-Eyed Pride.)

Har för mig det är samma bultcirkel som euro-Ford men kolla det i fall det blir köpläge. Kan ju bredda sökurvalet på USA-bilsskrotarna och det är säkert mindre piskade bakaxlar tagna ur familjebilarna.

Som jämförelse kan tilläggas att Mustang III och Fairmont/Zephyr är så lika i måtten att det dök upp en Fairmont hgv på webben med ca -93 Mustang front som sas vara bolt-on fast inte så exakt passande mot alla pressveck eller iaf inte med alla lister medföljande. https://www.stangnet.com/mustang-forums ... tf.845634/ Sett med svenska ögon ser den ut rätt mycket som en kantigare Scorpio hgv tycker jag :D. Tydligen inte en helt ovanlig :Odd: konvertering men de som gjorts om med de kantigare nosarna från äldre Fox-Mustanger ser betydligt bättre ut.

Postat: ons sep 11, 2019 8:04 pm
av therealpinto
Det är absolut ingen EU-anpassning, utan Transportstyrelsens helt egna åsikter...

4-bultad Mustang (alla Fox och Mustang II) har 4x108 så det funkar fint så.

Gustaf

Postat: mån sep 16, 2019 9:23 pm
av Peän
Ut med den gamla..

Tomt.....

In med den ”nya”...

På plats utan externt stöd...

Postat: tis sep 17, 2019 5:02 am
av Granworth
hej.

... jo den nya sitter ju som en smäck ...

trodde faktiskt att det skulle vara mycket tajtare ..

tummen upp för detta projekt..

// MVH

Postat: tis sep 17, 2019 10:56 am
av Peän
Jo, det är ganska rymligt i de ”moderna” Taunusarna.
Men 2,9an är liite lång, får inte rum med viscofläkten.

Postat: tis sep 17, 2019 1:48 pm
av Granworth
Hej.

Viskofläkten är väl lite omodern typ....


Om du har plats så ...

Har själv en scorpio 94 där jag tog bort viskon och ersatte denna med elfläktarna ( svarta ) med plastkåpa från en 95 - 98 , 2.9 Scorpa
funkar klockrent för mig och hårdtestat dessa i 35* - 40* och 12 km kö.. jo svettigt värre..

Kika även på volvo 940-960 senare årsmodeller men även dessa har ju plastkåpor ,,, annars så prova med AC fläkten från scorpan som " blåser " , vet att nån har kört så men vet ej om den klarar av att hålla tempen nere..

styrningen sköter jag både manuellt och per automatik , plus / med en liten kontroll lampa som visar när fläktarna är i gång.

// MVH

Postat: ons sep 18, 2019 8:15 am
av Peän
I min värld är en hel och fungerande viscofläkt att föredra.... :)
Inga Volvodelar.... pungt slut...


Filteradapter på g...

Postat: fre sep 20, 2019 12:24 pm
av Peän
Inlopp, avlopp å bränslematning....

Postat: fre sep 20, 2019 1:04 pm
av Peän
Är metallskölden nödvändig med tanke på insprutningen?
Ur störningssynpunkt då givetvis..