Sida 4 av 6

Postat: fre sep 20, 2019 1:04 pm
av Peän
Är metallskölden nödvändig med tanke på insprutningen?
Ur störningssynpunkt då givetvis..

Postat: tis sep 24, 2019 4:59 pm
av Peän
Vad gör den här?
Sökning ger nån slags ECU control unit... typ

Postat: tis sep 24, 2019 5:38 pm
av RickardEM
Peän skrev:Vad gör den här?
Sökning ger nån slags ECU control unit... typ
Får fram att det ska var en tändmodul? :confused:
Nummer 44 på denna sida: LÄNK

\Rickard

Postat: tis sep 24, 2019 5:47 pm
av Peän
2 av kablarna visade sig gå till kontaktdonet till servopumpen....

Postat: ons sep 25, 2019 7:30 am
av therealpinto
Har du något stag till bränslepumpen eller hänger den bara i slangen? Jag kör på liknande sätt och har haft lite problem med att röret som går genom "locket" släpper i lödningen. Nu har jag fixerat röret mot returröret med en form av klammer och då verkar det funka bättre.

Metallkoppen runt fördelarlocket är inte kritisk.

Gustaf

Postat: ons sep 25, 2019 8:21 am
av RickardEM
Peän skrev:2 av kablarna visade sig gå till kontaktdonet till servopumpen....
Efter lite mer Googlande så hittade jag det här om Scorpion (eller Granada Mk3):
At low speeds, the variable-rate power steering promises a level of feedback on a par with a Sapphire Cosworth, but beyond 20mph it becomes fingertip-light. That makes the first few high-speed bends a bit disconcerting. The car’s nose is hard to place, but it doesn’t take long to realise how incredibly well composed the suspension is on this 1.4-ton monster. Turn in hard and there’s no sudden lateral lurch or nose- bounce into wheel-flailing understeer. It remains impressively neutral, faithful to its line, and so level you’d think it must have some kind of active suspension system. It doesn't. It has conventional McPherson struts up front and transverse arms at the rear, kept in check with anti- roll bars, but Cosworth was thorough in setting up the spring and damper rates.
\Rickard

Postat: ons sep 25, 2019 12:40 pm
av Peän
therealpinto skrev:Har du något stag till bränslepumpen eller hänger den bara i slangen? Jag kör på liknande sätt och har haft lite problem med att röret som går genom "locket" släpper i lödningen. Nu har jag fixerat röret mot returröret med en form av klammer och då verkar det funka bättre.

Metallkoppen runt fördelarlocket är inte kritisk.

Gustaf
Röret är betydlig bättre lött än originalet och eftersom det inte är en svängbil borde det funka. Ska naturligtvis hålla ett öga på det och så småningom ska det dit skvalpskott och passar väl på att staga då.

Ok :)

Postat: sön okt 06, 2019 11:00 pm
av Peän
Borde varit lite bilder å rapporteringar gjorda innan dett inlägg :)

Startförsök gjort..... startmotor funkar, bränslepump gick vid test innan jag kopplade in ECUn.
Ingen gnista.....
Vad har jag missat???
Använt detta schema....
Nr 17.... STOP FAKTOR är jag lite undrande över....

Postat: mån okt 07, 2019 6:02 am
av RickardEM
Peän skrev:Borde varit lite bilder å rapporteringar gjorda innan dett inlägg :)

Startförsök gjort..... startmotor funkar, bränslepump gick vid test innan jag kopplade in ECUn.
Ingen gnista.....
Vad har jag missat???
Använt detta schema....
Nr 17.... STOP FAKTOR är jag lite undrande över....
Nr 17 går till stift 10 på ECU:n och det verkar bara vara till tryckgivare och sånt till AC:n?

Har du 12V på den svarta kabeln på tändspolen med tändningen på?

\Rickard

Postat: mån okt 07, 2019 9:09 am
av Peän
Ahaa, AC hade den ju.. tryckvakt för att veta om den kan slå på kylfläkten :)

Tror jag kollade + till spolen... det blev liiite sent inatt :)
Om jag inte har ström där då? Tips....

Postat: mån okt 07, 2019 3:40 pm
av Peän
Ingen ... eller ja 0.03 volt på tändspole + ....

Postat: mån okt 07, 2019 8:18 pm
av therealpinto
Vad kommer schemat från?

Har du spänning på de andra komponenterna som matas av huvudrelät? Går soppapumpen när du kör på startmotorn?

Oftast missar man en jordpunkt, den som förser huvudrelät med jord till stift 85. Kolla alla bruna kablar...de är jord.

Gustaf

Postat: tis okt 08, 2019 7:27 am
av RickardEM
Peän skrev:Ahaa, AC hade den ju.. tryckvakt för att veta om den kan slå på kylfläkten :)

Tror jag kollade + till spolen... det blev liiite sent inatt :)
Om jag inte har ström där då? Tips....
Ser ut att komma direkt från tändningslåset, använder du säkringsbox och allting från Scorpion?
Kabeln från tändningslåset ser ut att vara en 5-polig kontakt som ansluts till centralsäkringsdosan. :)

\Rickard

Postat: tis okt 08, 2019 7:25 pm
av Peän
Nu har jag grejat lite...
Schemat hittade jag här:

ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/elektro ... EZ_KAT.jpg

Ser det ok ut? :)

Det behövs ju bara 2 relän enligt det schemat så jag skrotade orginalgrejerna.

Hade tolkat matningen till systemströmmen fel... typ...
Allt som var kvar av helbruna jordkablar är jordade...
Nu slår huvudrelät på.. som det gjorde innan... och bränslepumpen går men stannar efter
1-2sek... pumpen startar inte om jag kör startmotorn(som snurrar på i raskt tempo)
Har ingen tändström...

Postat: ons okt 09, 2019 5:25 am
av RickardEM
Peän skrev:Nu har jag grejat lite...
Schemat hittade jag här:

ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/elektro ... EZ_KAT.jpg

Ser det ok ut? :)

Det behövs ju bara 2 relän enligt det schemat så jag skrotade orginalgrejerna.

Hade tolkat matningen till systemströmmen fel... typ...
Allt som var kvar av helbruna jordkablar är jordade...
Nu slår huvudrelät på.. som det gjorde innan... och bränslepumpen går men stannar efter
1-2sek... pumpen startar inte om jag kör startmotorn(som snurrar på i raskt tempo)
Har ingen tändström...
Har du 12V på tändspolen nu? :)

\Rickard