Braweheart - Taunus 1600L -75

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Martin ö skrev:Har en uppsättning med med likadana fälgar
Fint de. Kom över denna för en femhunka

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Tags:

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Vart en beställning nu på Dalhems.. Rattnav och luftfilter..

Bild

Bild
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Första paketet till Tc1:an har nu kommit. Det vart ett öppet luftfilter till webern..

Bild
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5217
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Braweheart skrev:Första paketet till Tc1:an har nu kommit. Det vart ett öppet luftfilter till webern..
Snyggt, blev det lite goare ljud på köpet? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

RickardEM skrev:Snyggt, blev det lite goare ljud på köpet? :)

\Rickard
Ja de vart gött ljud i han nu..

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Med uppkommen anledning nu så läste jag lite om hur man går tillväga när man aga-diffar, inte så svårt kan man tycka.. Så punkta upp kugghjulen och plockade ur ditten för att svetsa den.. Sagt o gjort så vart de mass jobb men till slut så var de gjort..

Passade även på att rostbehandla o lacka kåpan..

Bild

Bild

Här lite bilder ifrån dagens jobb.. Svetsarna ser förjävliga ut men dem håller iaf.. :D

Bild

Bild

Bild

Sen e bonus bild på min höggravida sambo som torka ur gammal olja och metallrester medans jag svetsade :D


Bild

Sen har nu även rattnavet kommit.. Det skall monteras när jag fått ner bilen på backen ingen.. Skall fixera avgassystemet lite först..


Bild
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Greger
Veteran
Inlägg: 300
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Trist yta att ha garagedomkraft, pallbockar och sambo på. Var rädda om er.

G.

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Greger skrev:Trist yta att ha garagedomkraft, pallbockar och sambo på. Var rädda om er.

G.
Jag kan bara hålla med. Men bilen står säkert och stabilt, annars hade hon inte fått ligga där kan jag lova.
Hade ju velat haft asfalt eller betong under jag..
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Härligt familjeprojekt :jump::lol: och extrapoäng till sambon för det starka engagemanget :thumb:. Men jag måste bestämt säga till om att man ska absolut inte nöja sig med att palla med bockar direkt på grus - bortsett från att underlaget är instabilt så vet man aldrig med mindre än en markundersökning om där inte finns en vattenåder nånstans som kan underminera och plötsligt öppna en grop, särskilt nu under våren då tjälen släpper lite eftersom beroende på temperaturökningen i olika marktyper och dessutom kan knäcka rörledningar som orsakar sättningar av läckaget. Mjo, jag har fuskat lite sådär i brådska ibland när jag bara lyft för att byta nåt däck eller så men då också fått sänka domkraften lika snabbt för att den - tyckte jag :banghead: - torra marken börjat sätta sig efter en stund.

Men nu ska jag inte vara för negativ utan i stället tipsa om att leta upp en kasserad bordsskiva av träfiber i ett par centimeters tjocklek, kontorsbord brukar ha rätt kvalitet (vanlig fiberplatta typ MDF - Medium Density Fibreboard - och liknande har inte samma hårda limbindning så det duger inte!) och såga till ett par lagom stora bitar (åtminstone nån halv kvadratmeter per styck). Tar man bara in dom när jobbet är klart så håller de hur länge som helst (miljölagarna förbjuder att elda upp sånt, vilket säger en del om den kemiska motståndskraften mot fukt och annat). Trycket fördelas då över den större ytan så att man slipper oroa sig så mycket. Lite erfarenhet från markarbeten säger att en asfalterad yta är inte nödvändigtvis säker heller, utan kan tvärtom dölja instabilitet i underlaget särskilt om det är sandjord som kan sjunka snabbt vid klimatändringar som påverkar grundvatten osv. Det beror förstås också på hur väl ytan isolerats och vilket fyllnadsmaterial som använts men jag har sett en del fusk i gamla parkeringar etc. och finns en gatbrunn eller dylikt där så bör man undvika hålla till för nära eftersom det ofta brukar bli sättningar omkring med tiden.

Klart... rejäla slukhål kan man ju aldrig gardera sig mot (hela GM:s Corvette-museum i Bowling Green, Kentucky försvann i ett, kan ses på Youtube) men det är iaf en bättre lösning än inget under. Ett annat beprövat trick (även på bilskrotarna) är förstås att stapla däck under vilket ju ger extra fördel av bred anliggning även mot underredet och är bra om man är osäker på om rostmasken hunnit före dit.

Andra trevliga tillbehör är förstås en extra, okapad platta täckt med en matta av EVA-skum (brukar finnas hos Dollarstore) som liggunderlag (eller om man täcker lastpallar med plywood så får man en hel arbetsplats isolerad från kyla och markfukt och kan bekvämt hålla på mest närsomhelst utan att börja jobba på ledbesvär i framtiden, borde man ju tänkt på för många år sen :p). Nääfan, nu börjar det likna Äntligen Hemma det här :tihi: men lite fältmässighet i mekat skadar aldrig.

Den där svetsmetoden brukar förresten kallas Ankskit på ofriserat fackspråk ;):laughing: men har det bara bränt in ordentligt så borde det väl hålla, ser ju inte porigt ut iaf :). Annars är väl nästa steg en Volvo 1030/1031 från 740 och Aussie Locker på det sägs ju vara en mycket bra och rätt billig lösning - trägen vinner :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Släggmek skrev:Härligt familjeprojekt :jump::lol: och extrapoäng till sambon för det starka engagemanget :thumb:. Men jag måste bestämt säga till om att man ska absolut inte nöja sig med att palla med bockar direkt på grus - bortsett från att underlaget är instabilt så vet man aldrig med mindre än en markundersökning om där inte finns en vattenåder nånstans som kan underminera och plötsligt öppna en grop, särskilt nu under våren då tjälen släpper lite eftersom beroende på temperaturökningen i olika marktyper och dessutom kan knäcka rörledningar som orsakar sättningar av läckaget. Mjo, jag har fuskat lite sådär i brådska ibland när jag bara lyft för att byta nåt däck eller så men då också fått sänka domkraften lika snabbt för att den - tyckte jag :banghead: - torra marken börjat sätta sig efter en stund.

Men nu ska jag inte vara för negativ utan i stället tipsa om att leta upp en kasserad bordsskiva av träfiber i ett par centimeters tjocklek, kontorsbord brukar ha rätt kvalitet (vanlig fiberplatta typ MDF - Medium Density Fibreboard - och liknande har inte samma hårda limbindning så det duger inte!) och såga till ett par lagom stora bitar (åtminstone nån halv kvadratmeter per styck). Tar man bara in dom när jobbet är klart så håller de hur länge som helst (miljölagarna förbjuder att elda upp sånt, vilket säger en del om den kemiska motståndskraften mot fukt och annat). Trycket fördelas då över den större ytan så att man slipper oroa sig så mycket. Lite erfarenhet från markarbeten säger att en asfalterad yta är inte nödvändigtvis säker heller, utan kan tvärtom dölja instabilitet i underlaget särskilt om det är sandjord som kan sjunka snabbt vid klimatändringar som påverkar grundvatten osv. Det beror förstås också på hur väl ytan isolerats och vilket fyllnadsmaterial som använts men jag har sett en del fusk i gamla parkeringar etc. och finns en gatbrunn eller dylikt där så bör man undvika hålla till för nära eftersom det ofta brukar bli sättningar omkring med tiden.

Klart... rejäla slukhål kan man ju aldrig gardera sig mot (hela GM:s Corvette-museum i Bowling Green, Kentucky försvann i ett, kan ses på Youtube) men det är iaf en bättre lösning än inget under. Ett annat beprövat trick (även på bilskrotarna) är förstås att stapla däck under vilket ju ger extra fördel av bred anliggning även mot underredet och är bra om man är osäker på om rostmasken hunnit före dit.

Andra trevliga tillbehör är förstås en extra, okapad platta täckt med en matta av EVA-skum (brukar finnas hos Dollarstore) som liggunderlag (eller om man täcker lastpallar med plywood så får man en hel arbetsplats isolerad från kyla och markfukt och kan bekvämt hålla på mest närsomhelst utan att börja jobba på ledbesvär i framtiden, borde man ju tänkt på för många år sen :p). Nääfan, nu börjar det likna Äntligen Hemma det här :tihi: men lite fältmässighet i mekat skadar aldrig.

Den där svetsmetoden brukar förresten kallas Ankskit på ofriserat fackspråk ;):laughing: men har det bara bränt in ordentligt så borde det väl hålla, ser ju inte porigt ut iaf :). Annars är väl nästa steg en Volvo 1030/1031 från 740 och Aussie Locker på det sägs ju vara en mycket bra och rätt billig lösning - trägen vinner :).
Angående underlaget så är det i vanliga fall mycket riktigt att grus är lumskt att palla upp bilen på. Men har pallat upp här förr och bilen står mycket stadigt på denna plats..

Ja min sambo hjälper gärna till om hon kan.. Hon säger ju att de är hennes bil.. Vet inte vad hon pratar om :D
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Låter väl okay så långt...:wink2: Tänk bara på att man ska aldrig tänka "jag ska bara..." och hoppa över nån försiktighetsåtgärd för att snabba på lite. Jag har sett en del fall där det gått illa och kunde slutat ännu värre.

Ska vi slå vad om att gumman din kommer att casha in på slitet :jobbar5::ok: när den är klar och visa att hon menade allvar med den där kommentaren om :av-26::eclipsee_"hennes bil"? :D;)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

har du en axel till?? annars lär det bli 2 på bes, iaf om han försöker göra en skarp sväng å hör hur det bryter å smäller i bak

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

meanxpress skrev:har du en axel till?? annars lär det bli 2 på bes, iaf om han försöker göra en skarp sväng å hör hur det bryter å smäller i bak
De n e besiktigad med agadiff redan.. Var de på nu ifjol med, men svetsning var dåligt gjord så förstärkte upp detta.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Släggmek skrev:Låter väl okay så långt...:wink2: Tänk bara på att man ska aldrig tänka "jag ska bara..." och hoppa över nån försiktighetsåtgärd för att snabba på lite. Jag har sett en del fall där det gått illa och kunde slutat ännu värre.

Ska vi slå vad om att gumman din kommer att casha in på slitet :jobbar5::ok: när den är klar och visa att hon menade allvar med den där kommentaren om :av-26::eclipsee_"hennes bil"? :D;)
Det är lugnt.. Har skruvat såpass mycket att jag vet att man måste se säkerheten först..

Hahaha Hon kan få kalla den de så mycket hon vill. Hon saknar körkort så jag är den ända chafför av denna Taunusen..
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

SK Racing skrev:Jag har funderat på det, jänkebilsnissarna monterar ju något som benämns som Spole o det verkar ju vara godkänt och vad jag förstått så är det helt stumt?
Detta har jag helt missat.. Men låter ju som att det kan vara värt att kolla upp..
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Skriv svar