Braweheart - Taunus 1600L -75

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Greger skrev:Jag hittade dom gamla emalj-lackerna i båtavdelningen...ty i marin miljö torde vattenbaserad färg räknas som "utsläpp"!?
Ah, just det ja...:D Man glömmer så lätt, jag köpte själv en gång några burkar ur Internationals tåliga sortiment för att stryka tröskellådor svarta med innan jag nånstans senare fick upp ögonen för Alcro Mekanlack, den klassiska och väl så tåliga thinner & alkydoljebaserade varianten (finns den i handeln än?) och nånstans blev det en Taunus coupé generöst handstruken med reahandlad Beckers Futuralux som är ungefär detsamma. Generöst som sagt...:rolleyes: Svar ja på rinningar men det är misstagen man lär sig av :p - t ex att värma färgen till nånstans runt 25 grader med burken i vattenbad, slå i ungefär en standardskruvkork kokt linolja per liter för att sträcka ytan i torkningen, som dock blir lite fördröjd, och därmed göra den lite hårdare och blankare... det och andra småtricks vana emaljlackmålare kan ge en. Skumroller blir förstås bäst och snabbast om man inte har möjlighet att spruta ("Va´... hej granne... att vaddå din tvätt har blivit nerstänkt...?" :D). Två normaltunna lager utan rinningar (de måste i så fall tas bort innan) kan efter några veckors genomhärdning i bra sommarväder handvåtslipas ner försiktigt och sedan varsamt poleras högblankt med först Autosol Kromglans eller motsvarande och sedan hårdvax till en närmast glasartad yta (var noga och arbeta metodiskt framåt i rutor så att det inte blir flammigt) förutsatt att man gått den här vägen och inte köpt nåt olämpligt som t ex Nordsjö Ready 90, klassiska Alcro Servalack eller annat som är för "prylar utomhus" typ. Är det inte listat för åtminstone balkongräcken, flaggstänger och annat i järn så välj nåt annat. Jo, det kommer att mattas på nåt år eftersom det är emaljfärg (lite missvisande namn egentligen) men då går det att polera upp igen på samma sätt. Det finns en del videos på Youtube etc för de som vill ha en tydligare förklaring.

Ska bli spännande att se hur "The Black Orange" blir sen :). Tänk bara på att inte arbeta för i för långa perioder med slipen, det går fan så fort att skaffa sig vibrationsskador av dåligt avvibrerade maskiner. Mer än en timme i sträck åt gången kan räcka för att inom en kort period orsaka bestående cirkulationsbesvär i händerna med domningar och nersatt rörlighet eftersom påverkan börjar smygande öka logaritmiskt över tid efter nånstans där, inget trivsamt att dras med kan jag säga av arbetslivserfarenhet som lämnat spår. Men missa inte att pausa ofta och trumma lite med fingrarna för att kolla att det inte "ger efterklang" i känseln (dags att bryta för dagen) så blir det nog bra :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Varit ut och dragit bort alla dekaler ifrån Bilen idag..

Vissa sitter som f-n och vissa lossnar fint..

Bild
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Då har man lagt en beställning hos bilfarg.se till Forden :D
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Har börjat kolla de som måste svetsas innan lacken, de vill säga framskärmen och trösklarna..
Framskärmen var tyvärr i ett mycket sämre skick än vad jag trott. Har lagt ut förfrågningar om att köpa en begagnad men de verkar riktigt svårt att hitta en vänster skärm.. Höger finns många.

Så här ser den ut iaf..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och sen har jag börjat provslipa huven lite..

Bild
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Man undrar ju varför Lokaris innerskärmar inte satt standardmonterade på Taunus, iaf inte de första två generationerna. Nyproduktion av TC 1:s framflyglar verkar inte göras hos någon av de stora firmorna längre och då har jag kollat under varje sten på nätet tror jag. Men - de finns listade som reprodelar i en katalog https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 8669779678 från 2015 hos guldgruvan Motomobil i Tyskland. Figur 5 i skissen, antingen glasfiber eller stålplåt och plåten kostar som till en ny modell gissar jag, men sånt man får tåla med klassiker :D.

Men kassera inte den gamla skärmen ifall du får tag i en bättre - de är svårfunna nog att vara värda att laga upp i brist på bättre. Skärmkanten är dessutom till största delen identisk med bakre 2-dörrars pressning så man kan skarva in en ekononomikant för att få till det partiet. Midjelinjen är lika långt ner bak och fram så det är lätt att passa in. Främre och bakre hörnen både upptill och nertill handknackade jag till på en utan alltför mycket besvär. Det besvärligaste näst efter ovansidans kurvor i två riktningar (ah, på ett busjobb kan man ju spackla fram formen :D) är bakgaveln men vill man fula lite där det inte syns :D kan man snida till en plan 1 mm plåt med radie för profilen (punktas försiktigt dikt an emot flygeln) som möter dörrstolpen rakt in där originalplåten låg emot, vilket blir lite skillnad mot originalet som är kurvad bakåt för att gå in i hörnet. Eller lägg till en halvcentimeter på plåtbiten utåt och bänd en läpp där med för bredare anliggning om det ska vara kvalitet, det är lätt att sidan slår sig vågig om man bara punktar i hörnet. Med 1 mm tjocklek behövs inga förstyningsveck utöver läppen som skruvarna ska sitta i. Eftersom en bild säger mera så bifogar jag en skiss som visar vart gaveln (blåmarkerad) ska hamna :).
Bilagor
taunus framskärm vänster.bmp
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Släggmek skrev:Man undrar ju varför Lokaris innerskärmar inte satt standardmonterade på Taunus, iaf inte de första två generationerna. Nyproduktion av TC 1:s framflyglar verkar inte göras hos någon av de stora firmorna längre och då har jag kollat under varje sten på nätet tror jag. Men - de finns listade som reprodelar i en katalog https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 8669779678 från 2015 hos guldgruvan Motomobil i Tyskland. Figur 5 i skissen, antingen glasfiber eller stålplåt och plåten kostar som till en ny modell gissar jag, men sånt man får tåla med klassiker :D.

Men kassera inte den gamla skärmen ifall du får tag i en bättre - de är svårfunna nog att vara värda att laga upp i brist på bättre. Skärmkanten är dessutom till största delen identisk med bakre 2-dörrars pressning så man kan skarva in en ekononomikant för att få till det partiet. Midjelinjen är lika långt ner bak och fram så det är lätt att passa in. Främre och bakre hörnen både upptill och nertill handknackade jag till på en utan alltför mycket besvär. Det besvärligaste näst efter ovansidans kurvor i två riktningar (ah, på ett busjobb kan man ju spackla fram formen :D) är bakgaveln men vill man fula lite där det inte syns :D kan man snida till en plan 1 mm plåt med radie för profilen (punktas försiktigt dikt an emot flygeln) som möter dörrstolpen rakt in där originalplåten låg emot, vilket blir lite skillnad mot originalet som är kurvad bakåt för att gå in i hörnet. Eller lägg till en halvcentimeter på plåtbiten utåt och bänd en läpp där med för bredare anliggning om det ska vara kvalitet, det är lätt att sidan slår sig vågig om man bara punktar i hörnet. Med 1 mm tjocklek behövs inga förstyningsveck utöver läppen som skruvarna ska sitta i. Eftersom en bild säger mera så bifogar jag en skiss som visar vart gaveln (blåmarkerad) ska hamna :).
Motomobil har ju men 4000 + frakt är jag inte beredd att betala.. Nä min gamla bli liggande tillsvidare iaf..

Har fått tag på en på Åland nu skall bara komma överens om pris mm
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Huh, dyrt i perspektivet men iofs annat om det gällt att åtgärda en skada på en välbevarad originalare. Jag lär få göra ett varv till min motsvarande flygel då (snabbt hopskarvad av 2 kassa ex + annat rat :p). Åland låter som dyr frakt, men är totalsumman vettig kan det ju bli bra.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Martin ö
Erfaren
Inlägg: 64
Blev medlem: tor jun 12, 2014 6:49 pm
Namn: Martin Östergren
Kör: Escort Cab fiesta 1.1
Ort: Alvesta
Medlemsnummer: 431

Inlägg av Martin ö »


Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Släggmek skrev:Huh, dyrt i perspektivet men iofs annat om det gällt att åtgärda en skada på en välbevarad originalare. Jag lär få göra ett varv till min motsvarande flygel då (snabbt hopskarvad av 2 kassa ex + annat rat :p). Åland låter som dyr frakt, men är totalsumman vettig kan det ju bli bra.
Får skärm till Norrtälje och fick lös den för 800:- Så de funkar..
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Skärmen är i sverige nu. Snart på väg uppåt i landet vilket är skönt de..

Har även börjat demontera backljus, blinkers grill backspeglar mm inför slipning.

Och så kom Rikard som skall lacka bilen och på började slipningen..

Bild
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Ja då är nu skärmen hemma..

Det har gått bra men frakten hit.. Säljare var ifrån Åland men tog med sig skärm till Norrtälje där han skulle på MC träff, sen fick jag tag på en herre i Norrtälje som kunde ta den till Hudiksvall där en polare tog emot den på sitt jobb. Och sen körde jag ner och hämta den idag.

Men tyvärr vart de en liten besvikelse då den var bucklad så de skall ta dagar att knacka ut den igen.

Bild

Bild

Har snack med säljare och jag får igen 40% av priset då jag faktiskt kan använda delar av skärmen till att laga min med..

Bild


Men de bästa vara att de är minimalt med rost bakom skärmen.

Bild
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Att göra en bra av två dåliga kan gå bra, men räkna med mycket pusslande för att få ihop det bra. Ja, åtminstone utanpå ser stommen ju förvånande frisk ut sett till åldern och vår klimatzon :). Fast ju ska jag vara fräck och låna bilden men i ett gott syfte ;), hoppas det är okay; de skarpt gula ytorna på kopian visar på ställena där det ofta finns allvarlig rost, de lätt tonade visar var det brukar finnas mindre angrepp i så fall eller där det också kan behöva bytas plåt på riktigt dåliga bilar. Men det är inte värre än att det kan hamras till på verkstadsbänken även om förstyvningarna framför dörrarna nog görs enklare genom att klyva några tunnväggiga rörstumpar och svetsa på, hellre än att stå och knacka profilerna i plåten.

Lite upprepning av fakta som komplement till bilden: Som tur är brukar framramen bara i extremfall angripas svårt annat än i knäet vid transkåpan och dipparna fram där momentstagen sitter. Tycks som att de balkarna och motsvarigheterna bak är det allra sista att rosta ut i stommen och är de inte slut brukar det enda verkligt svåra att reparera vara hörnen under vindrutan, där större skräp samlas.
Bilagor
taunus - typiska rostpunkter fram.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Släggmek skrev:Att göra en bra av två dåliga kan gå bra, men räkna med mycket pusslande för att få ihop det bra. Ja, åtminstone utanpå ser stommen ju förvånande frisk ut sett till åldern och vår klimatzon :). Fast ju ska jag vara fräck och låna bilden men i ett gott syfte ;), hoppas det är okay; de skarpt gula ytorna på kopian visar på ställena där det ofta finns allvarlig rost, de lätt tonade visar var det brukar finnas mindre angrepp i så fall eller där det också kan behöva bytas plåt på riktigt dåliga bilar. Men det är inte värre än att det kan hamras till på verkstadsbänken även om förstyvningarna framför dörrarna nog görs enklare genom att klyva några tunnväggiga rörstumpar och svetsa på, hellre än att stå och knacka profilerna i plåten.

Lite upprepning av fakta som komplement till bilden: Som tur är brukar framramen bara i extremfall angripas svårt annat än i knäet vid transkåpan och dipparna fram där momentstagen sitter. Tycks som att de balkarna och motsvarigheterna bak är det allra sista att rosta ut i stommen och är de inte slut brukar det enda verkligt svåra att reparera vara hörnen under vindrutan, där större skräp samlas.
Ja det skall kollas runt om i hjulhuset där.. Och ang skärmen så kommer jag att fixa min gamla med delar ifrån den nya..
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Braweheart
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: sön okt 30, 2016 9:21 pm
Namn: Roger Modigh
Kör: V70 Classic -00 -- Chevrolet Trans Sport AWD -04
Ort: HÄRNÖSAND
Medlemsnummer: 437
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

Just nu är de mycket jobb så hinner inte med så mycket som jag vill göra men får gjort lite på kvällar och dagar iaf..

Här har Rikard varit o slipat huv, framskärm o dörr..

Bild

Fick lite huvudbry när jag skulle få lös emblemen bak.. Vill ju inte ta sönder något då det skulle kosta 1780:- plus frakt att ta hem nya.

Bild

Bild

Bild

Men fick lös dem genom att bända med en vass skruvmejsel på utsidan..

Bild

Bild

Så bagage, vänster bakskärm o tak har jag gjort idag..

Bild

Så här ojämn var lacken på hela bilen så ni förstår kanske vilket jobb de :O

Bild

Bild

Någon eller något har gjort taket en bula tidigare :)

Bild

Sen en bonus bild då..

Bild
Roger Modigh WWW.BRAWEHEARTFOTO.SE
"You can take my life, but you can never take my freedom!" Braweheart på garaget.org

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3311
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

So-o-ommar, sommar å sol... hur gick resten av den där dansbandsdängan? Ingen här som vet tror jag...:D Roligt att det rör sig :).

De där rörclipsen är typ som skruvexpanderna man använder för att fästa i gipsskivor etc med, de går bäst att lossa från baksidan med en polygriptång eller liknande innan man försöker få loss emblemen. Tur att emblemen i sig höll att bända loss utifrån men det är 50/50 chans att inte ha sönder dom eftersom de är av stumt zinkgjutgods, hårt nog att göra dörrhandtagen av men bräckligt i de där tjocklekarna. Tål knappt att man knackar ut dom på pinnarna bakifrån ens. Har allt guckat ihop ordentligt brukar det vara lugnast att mycket varsamt bända isär clipsen med en liten plattmejsel innan man försöker lossa emblemen.

Syns som att bilen burit en klassisk rollerlack á la apelsinskal :D (vilket iofs kan göras ganska bra med trix och tålamod för våtslip & polering), sånt där har jag en del av på samvetet :rolleyes:. Bucklan i taket tyder på antingen för många pilsner i passagerarna under karriären men den där smockan i bakskärmen kan jag med nästan absolut säkerhet säga är en indirekt konstruktionsförvållad :p mindre krockskada som tyder på inspirerad vinterkörning - tittar man noga på orenoverade bruks-Taunusar så brukar fler än inte ha små veck just där på bakskärmarna efter att först ha justerat en snödriva och sedan fått bucklan utfloppad av föraren :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar