-73 granada coupè

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

-73 granada coupè

Inlägg av Jimmie-E »

Efter sisådär 26 års suktande (sålde min förra när dottern föddes) så kom äntligen rätt Granada coupè min väg iom ett inbyte mot en volvo express. Regad med diesel på -00 talet, en 2,5 fyra ur en -85a Granada. Planen är att först och främst få den besiktigad, sen får vi se..

Jag har haft en vision i alla år om guldflake, feta cragar S/S 14", dubbla utblås, och en trimmad V6a, men som det känns just nu skulle det kunna bli diskret svart lack, alt original, med modernare säten och en stöddig turbodiesel, tex bmw,s TDS, eller möjligtvis en volvofemma och modernare stora fälgar. Time will tell, och jag skulle uppskatta input ifrån er, allas åsikt kommer beaktas.

Bild

Bild

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5112
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Den passar riktigt bra sänkt och med stora fälgar. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 567
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Fan så feeet :) Vill också ha en sån å glida runt i!

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Grymt stuk! Bara karossformen gör mej glad, och fälgar och färg är trevliga tillsammans. Bilen skulle göra sej bra även i "gun-metall" eller någon 70-tals trendfärg i metallic, precis som den är.

Det JAG tycker ser inspirerande ut är den mörka högerlampan, även om det beror på att den saknas. Likaså har jag "alltid" störts av dom bleka blinkerlamporna bak, så svärtade lampor skulle ingå i mitt recept.

Airride verkar redan ingå i ditt. Fet bil!!!

Greger.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3309
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hmm... nu är jag ju gammal nog att minnas när en sån dök upp i skylten hos ortens Ford-handlare på hösten -71, så jag är väl periodiskt färgad... men erfarenheten säger att man bör inte avvika för långt från ursprunget (utom möjligen ifall man har ett riktigt råttigt objekt som saknar många svårfunna/dyra originaldetaljer) eller att det är en rätt vanlig modellvariant med många överlevare och man har en väl utarbetad plan. Detta kan väl anses hamna nånstans mittemellan. Visst vore den värd att återställa till originalskick (inte många såna kvar och den verkar ju ha det mesta i behåll utom motorn) men en förtänksam ombyggnad som går att återställa är väl inte fel med tanke på det ruffiga skicket :). Själv har jag en gammal idé för en sån där om att gå lite tänk-om (typ som vår vän Greger är en fena på att spåna :D:thumb:) med just en sån Consul-coupé utifrån att Ford flörtade hårt via ombud med den italienska stilen vid tiden. Egentligen kunde den mycket väl ha gjorts vad amerikanarna anser "exotisk" för att falla i smaken på deras kunder som gillar importerade sportbilar, ungefär som sen Sierra XR4i blev Merkur i USA. Här är den verkliga bakgrunden för ett sånt hittepåkonceptbygge:

- Föregångaren Taunus 20M byggdes även som specialaren Ford-OSI 20M, en fastback-coupé med helt egen italiensk kaross som var tänkt att kompletteras med en cabbe innan samarbetspartnern gick i konkurs och all tillverkning upphörde.

- Ford låg i hårt för att få köpa Ferrari men fick nobben, därför kontrade man på Henry Ford II:s order med att bygga GT40 och lyckades också köra i från dom på LeMans :D.

- Ford samarbetade samtidigt också med italienska sportbilstillverkaren De Tomaso som lånade friskt av Fords teknik till flera modeller. Pantera marknadsfördes och såldes i USA av Fords dealerships nästan som om det var deras egen modell, vilket inte var sååå långt från sanningen med motorerna och mycket annat. Det har sagts mig att Panteras framvagn är i princip Granadas (delar i rattstången är iaf från Escort), men jag har det inte belagt även om det syns så av bilder på den.

- Granada designades av Tom Tjaarda (son till Ford-mannen John Tjaarda) som arbetade hos redan då Ford-anknutna Ghia i Italien och även designade De Tomaso Longchamps, en stor sedanmodell med Ford V8 och bra mycket Granada i linjerna som av en händelse faktiskt fick låna strålkastare och främre blinkers från Consul Granada... japp, de vita man ser på Ebay ibland - ofta med deras emblem på påsarna :cool:.

- Capri II såldes i USA via Mercury som Mercury Capri och man framhöll gärna det sportiga och europeiska, mycket pekar på att Taunus var tänkt att introduceras inom samma ramar och Granada GXL 3.0 mk 1 togs in i nåt 20-tal ex på prov men ogillades av testkunderna - annars kunde det ha blivit en Lincoln Granada (minst en stylades om för utvärdering, bilder på nätet).

Så... mina 2 cents, om det kan hjälpa: jag föreslår utifrån ovan att gå lite efter stilen på Pantera och lika italienskt anstrukna Mustang Mach I Sportsroof (minus tejpdekoren :D), tydligt tidigt 70-tal med borttagna sidolister (snikversionen av Consul hade inga) och mörkat runt sidofönstren, ta gärna av pyntet bak (och spara allt!) ifall du finner de där tunna matchat lackade blecken som täckte skärmarnas fogar i hörnen på snikmodellen. Bara försiktigt sänkt bak (nutida Fast-n-Furious-asfaltskrapare med hjul i hästvagnsradier kommer snart att vara lika utdaterade som 90-talets Pro Street-stuk :Odd:) och lite mera i fram, lämna gärna en strimma luft mellan däck och kant, det är ju ingen lowrider eller 16-årsbil byggd för krypkörning och bör inte se ut så heller då iaf i min bok, det funkar bättre stilmässigt på de svulligare fyrdörrarssedanerna med gangsterkomplex och historik som pundartaxis på 80-90-talen :p. Man ska dessutom tänka på att Camber-vinklarna kan inte justeras på Granada, så egentligen fordras antingen att bygga om fästena på fram- och bakvagn eller (nej, nej...) flytta upp fästena för att inte den ska sitta som arslet på en ofjädrad VW-bagge och bli tungstyrd med ökat slitage på däck och lager m m. Fälgar nånstans 16 tum höga max bör vara lagom för att inte bli oproportionerliga och inte tvärtom höja markfrigången men se till att de har rekorderligt djup och bredd (en Granada SKA bara inte ha femekerfälgar med ekrarna i plan med däcket som moderna FWD-bilars, på den tiden var det bara leksaks-granadorna från Siku som såg ut så :p och det smalaste som fanns i alu till dom var Wolfrace 6" slot mags som "alla" välavlönade Granada-raggare brukade ha fram men som 8" bak) och lacken kan gärna vara en metallic (en färgad helst), en skarp solid nyans typ Ferrari Monza röd, deras gula, de sena Mustangernas blå (klart, jag gillar Volvo Polestar-blå bättre :p) eller... jaa, svart är ALDRIG fel på en kaxig bil...:D. Undvik gråmetallic bara, så den inte kommer bort på stormarknadens parkering bland alla svennekapslar :p.

Vad gäller baklysena så är den gammal nog för att passera med omlackade glas (röda blinkers bak och vita fram är okay vid besiktning t o m årsmodell 1975 även om det inte var så i original). Röktonat kan passera om overallerna tycker att det inte försämrar ljusgenomsläppet (finns det inte på hyllan så kan man blanda lite solid svart (ca 5-10%) i klarlack och duscha ett par varv med en blomsterduschflaska eller nåt (pensel/roller blir lätt flammigt eftersom de solida svarta pigmenten tenderar klumpa ihop sig ifall man rör runt dom i klarlacken vid påföringen). Helt svarta glas kan orsaka diskussioner om man kör in på bes så, snutarna brukar vilja stanna och kolla också.

Ska inredningen ha sig en överhalning dessutom så tycker jag att ta ut allt original om det är fräscht (finns knappt att få tag i) och skär till nya paneler, finn nya sämre säten att klä om osv, klä allt i svart och skit i kolfiberpaneler utan flocka brädan för klassiskt no-bullshit racestuk utan reflexer.

Men det är ju bara som antik-intresserade jag tycker alltså, med risk att det låter som den tvärsure mackägaren i 80-talsfilmen "G", typ som hans bevingade replik "Alltså, en sak ska du veta att min moral den är jäääävligt gammal!!:wild:" :D, det var som sagt som det skulle se ut när de var rätt nya (okay, svarta bakljus är VÄLDIGT 80-tal men så snyggt på dom ;)).

Just ja, drivlinan för fasen... det viktigaste egentligen. Ja, 90-tals Explorers 4.0 Cologne OHV V6 vore ju som hemma (samma familj som den 2.6 som ofta satt original i dom) och kan fås billigt på skrot men SBP är inte så förtjust i kombinationen av nån anledning. Ändå är ju effekten inte så hiskelig... okay, de hade väl max 145 hk DIN från fabrik och den ligger på ca 180-200 hk SAE Net vilket blir nånstans 175-195 hk DIN tror jag. Det finns iaf några omtypade med den inom original (eller möjligen Ombyggt Fordon) papper så inget är omöjligt om resten klarar det, en del har smugit ner Fords Windsor V8:or (finns ner till 221 cu in från 60-talet, fast motornumret säger inget om storleken) och fått igenom. Byte till Scorpios diff blir då tvunget men som vanligt har någon klarat att göra egna fästen (om inte annat har jag bilderna sparade från nätet på papper nånstans). Vill du ha automat så är det Ford C4 bakom V6:orna iaf i äldre bilar, för manuell låda är det väl gamla Muncie som jänkarna brukade sätta bakom tror jag, men Tremec (ex Borg-Warners) T5/T56/T10 finns ju otaliga av ifrån Camaros, lätta lastbilar, större japansk SUV:ar m m. V6-modellernas drivaxlar hänger med för rätt mycket (starkaste satt på 3.0) och bakbromsarna är rätt bra trummor medan frambromsarna kunde vara bättre (utom nån sällsynt 4-kolvs) men det finns gott om lösningar postade i forumets arkiv för den detaljen.

2,5 liters diesel-fyra ur en 80-tals Granada....:kopfkratz ...Ja, i så fall har du Peugeots evighetsmaskin som hittas i 505, eller om man vill tillbaka till minst 404 om inte ända ner på 50-talet (troligen 403, möjligen 203 men där brister min koll). Jag minns faktiskt en 504 Diesel på 80-talet som fick en hemmasmidd turboinstallation (tror aggregatet var Rajay, iaf en personbilsturbo) och torkade av en tvärsäker och omtalad trimmad Amazon med flera billängder :D redan efter en kort sträcka, så det kan ju vara nåt att tänka på ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag är ju extremt svag för de här karosserna, min första "egna" bil var en 2.3 Coupé (1972).

När det gäller karossmässiga modifieringar tycker jag att vita blinkers runtom (jag slipade bort färgen från insidan av glasen bak med en mässingborste) räcker, original är bra på de här bilarna.

Jag är absolut ingen dieselfantast utan tycker att Granadan ska ha V8, i alla fall om man ska byta motor. En sexa är trevlig men då kan man köra närmast original. Ska man ändå till ombyggt fordon för att klara effekt/vridökning är V8 inte mer jobb än något annat och en 302/5.0 passar så fint i motorrummet...

Det är en relativt stor bil och jag tycker nog att den tål 17" hjul utan att det känns för stort.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Underbar feedback! Här kommer vi trivas känner jag. I första fasen kommer jag nog bara snyta på en turbo och ic på originalmotorn, men den låter ju för hemskt. Slö är den också. Som av en händelse råkade jag köpa på mig en Eaton M61 härom veckan, som skulle sitta som en smäck uppe på en amerikansk 4,0 v6, och för att göra livet ännu lite besvärligare så står det en rätt hårt trimmad (~350hk) volvo B230ft komplett med styrsystem i garaget. Vad som hamnar i Coupén får nog handla om dagsformen, och vad som känns roligast just när md3,an åker ut. Angående bakljusen så har jag köpt några hundra dioder som jag tänkt löda in bakom en klar plastskiva, för att få nå eget stuk. Återstår att se om verkligheten blir lika kul som idén i mitt huvud.

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Nämenvaf.. Är Pro-street ute? Å jag som inte byggt färdigt än..:(

Då är det kanske tur att tre liter pastellfärg torkat i burken också.

Det (vad nu DET är) kommer bli helt perfekt, så länge det är vad kreatören tycker.

Hoppas det blir en levande projekt-tråd av detta intressanta objekt. GO Jimmie, så åker jag med och jublar.

Mvh G.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3309
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ah, nu börjar vi komma igång med spånandet här :D, kul!

Greger; du kan förstås lugnt bygga Pro Street på nån av Escorterna ;) och presentera det med glimten i ögat som ett retrobygge i 90-talsstil, det skulle ju t o m vara lite nyskapande (nåja, minst nån har gjort det på en amerikansk mk III därborta men det är ju inte exakt samma modell) och bara man följer en linje brukar det mesta bli lyckat. Man ska främst följa sin instinkt om den är tydlig, sen finns alltid faran att lyssna för mycket på vad andra tycker och det brukar vara då det går snett (fundera ett ögonblick på hur många gamla showcustoms som överlevt efter att de slutat turnera) om man bygger det andra vill se och inte vad man själv vill ha. Som nån Ford ´32-körande street rodder i USA sagt, "ska du bygga bilen för att andra ska gilla den så måla den röd, ska du göra det för dig själv så måla den svart :cool:".

Fortsättning på det jag spånade igår natt (ack detta tankeflöde :hyper: :rolleyes:): Det viktiga är förstås att göra nåt slags idékoncept i skallen och gärna på papper/i datorn innan man sätter igång, är man bra på digital bild så är det förstås bra idé att klippa in alternativa fälgar, sänka höjd och vända färger osv, det finns bra gratisprogram som är ganska lätta att använda (fråga gärna om det kärvar). Lite kalkyl på kostnader och effektiv tidsåtgång (sen multiplicera med 3 för att få med vardagsanpassningar & Lagen Om Alltings Jävlighet i beräkningen så är man rätt nära om det går som man tänkt :D) är ett bra nästa steg. Glöm inte addera tid för diverse väntan och jagande av tjänstemän på telefon ifall bygget kräver omtypning/nyregistrering, det kan även kräva att man ser över sin retoriska förmåga för att kunna argumentera för sina lösningar (som i att fundera vad man behöver fråga och kunna svara på och skriva lite kortfattade stolpar kring det innan man ringer till SBP:s Tekniska Avdelning t ex).

Jimmie-E; det låter ju rätt spännande med alla de där alternativen. Du tycks redan vara på rätt väg, Eaton-kompressor på en 4.0 vore något jag själv gärna skulle pröva :D men en hårdtrimmad Volvo-maskin som redan råkar stå där kan ju vara värd att åtminstone utvärdera på plats :516::revs:.

Originalmotorn, är inte det en Essex 3.0 V6? En väldigt stabil maskin (konstruerad för att kunna byggas även som diesel, därför nästan lika tung som Windsor V8 med de gamla/mindre topparna) och ofta omnämnd som en bättre motor än Cologne men jag har hört både för och emot om bägge (t ex att Essex har snävare toleranser vilket gör den kinkigare att montera sa en mek). Släng ett PM till Anglofilen om dessa så får du säkert ett omfattande och kunnigt svar (men låt honom inte övertala dig till att behålla den bara för att de är hans favoritmotorer :D).

Den "amerikanska" 4.0 V6:an är förresten lika mycket tysk eftersom som namnet antyder tillverkas de i Fords motorfabrik i Köln (jag tror fortfarande, men de monteras inte längre i personbilar/SUV/PU) och har enbart tillverkats där. Ursprunget ligger i Fords lilla 1,2 liters Taunus V4 som vad jag förstått utvecklades i USA (1962 Taunus 12M konstruerades för den amerikanska marknaden egentligen, lång historia) som byggdes ut till den första V6:an kallad "Tornado" (sitter i Taunus 20M) och där kom Saab med och hjälpte tyskarna att förbättra konstruktionen på 60-talet. Nåja, lång historia. Cologne 4.0L OHV är ett storasyskon till Cologne 2.9i med samma yttermått men få utbytbara delar. Det finns nån fyra generationer av den genom stegvisa uppdateringar under 80-90-talen (man får kolla på årsmodell/motornummer - ett evigt problem även med Fords V8:or) för att komma tillrätta med sånt som det eviga varmgångsproblemet (hotspots i topparna) som alltid förföljt Cologne-motorerna. Antalet byggda motorer (även som basmotor i Mustang tills 2012 var det nog) säger ändå att det är en i grunden stabil maskin som dock trivs bäst i originalskick eller åtminstone inte är så värst lämpad för konventionell trimning. Å andra sidan har ju senare generationer konverterats till SOHC (i grunden en OHV-bottendel med påbyggd kamdrivning utanpå nosen vad jag förstår) men jänkarna tycker inte de är lönt att trimma när man får samma pulver rakt ut av en gammal Windsor 5.0L V8 (eller jämnåriga 4.6L V8 utvecklad av Yamaha ((INTE samma motor som i Volvo XC90 etc)) som dock redan ersatts p g a nåt strul jag glömt).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Jag vägrar åka förgasare! Efter sisådär 30 år, mekandes med gamla rochester, Holley, Carter och Edelbrocks så är jag less. Gammeldags less. Tanken har ju slagit mig, att köpa ett 5.0 paket från en skrot, men jag har aldrig kommit överens med fords v8or. Dessutom har jag alltid byggt v8 förr, senaste sexabilen jag engagerade mig i var en -53 cheva kustom, anno 1995 eller så.
FT,n känns lite för enkelt på nå vis, och den är eg redan tingad till min 245a. Fordsexor har jag knappt rört sedan jag gick gymnasiet, annat än högst nödvändigt panikmek för att ta mig iväg till jobbet nästa dag. Men de låter så väldigt, väldigt rätt i en MK1.. Fast samtidigt så låter en påställd dieselfemma aldrig fel heller, jag har bruksat en V70tdi, kcr boxad med roligare tilluftssystem å rakt 3", och den både lät sjukt, gick som den var stulen och behövde då aldrig tankas.. Jag gillar moderna dieslar alltså.
Som lök på laxen vart jag erbjuden en snudd på skänkes -97 scorpio 2,9 automat idag. Kompressor på en sån kan ju bli rätt kul.

Fan att allt ska bli så svårt jämt:banghead:.

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Släggmek skrev:

Jimmie-E; det låter ju rätt spännande med alla de där alternativen. Du tycks redan vara på rätt väg, Eaton-kompressor på en 4.0 vore något jag själv gärna skulle pröva :D men en hårdtrimmad Volvo-maskin som redan råkar stå där kan ju vara värd att åtminstone utvärdera på plats :516::revs:.

Originalmotorn, är inte det en Essex 3.0 V6? En väldigt stabil maskin (konstruerad för att kunna byggas även som diesel, därför nästan lika tung som Windsor V8 med de gamla/mindre topparna) och ofta omnämnd som en bättre motor än Cologne men jag har hört både för och emot om bägge (t ex att Essex har snävare toleranser vilket gör den kinkigare att montera sa en mek). Släng ett PM till Anglofilen om dessa så får du säkert ett omfattande och kunnigt svar (men låt honom inte övertala dig till att behålla den bara för att de är hans favoritmotorer :D).
.
Original är en 2300 enligt skärmemblemen, men det är nog jättelänge sen den gick hädan. Nån nämnde att den vart donerad till en isracingbil på -90 talet redan.

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jimmie-E skrev: Fan att allt ska bli så svårt jämt:banghead:.
:) Själv tycker jag det jävligaste är att det roligaste är skitlångt bort, svårt å få tag i, antagligen för långt och fulständigt orimligt...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Barra_engine

Motsvarande roligheter finns i form av hemi-head till Chryslers slant-six, som jag drömde om att genomföra...men det var också orimligt.

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 181
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jimmie-E »

Bild

Om EN enda kaross i världshistorien har förtjänat dubbla avgas så måst det vara MK1,an. Som av en händelse så måste jag ta ner tanken och byta plåt i bakstammen, bla tankbandens infästningar är sopslut.. Finns viss risk att tanken blir flyttad så det får plats ett 2,5" rör på vardera sida.. Typ stor risk, skitstor om vi ska vara riktigt ärliga.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10093
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är klart att en Ford 5.0 med sprut skulle sitta som en smäck i bilen. Jag tycker inte att man ska fundera så mycket över att göra något annorlunda, enkla lösningar som fungerar är bra lösningar och som sagt, bilen förtjänar det.

Visst, en 2.9 eller 4.0 med kompressor har sina uppsidor men jag vet ännu ingen byggare som varit helt nöjd med en relativt liten kompressormotor. En rätt byggd 5.0 ger ju både vrid från botten, toppeffekt och karaktär :-)

Dubbla utblås blir väl helt rätt tycker jag.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8899
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Åhh!! Så fin!!
Jag personligen gillar tvåtons lack, kanske ingen höjdare med vinyltaket men just att du har en annan kulör bryter av en del och framhäver karossen.

Jag är själv svag för ST/RS femman och coyote v8an som sitter i nyare mustanger. Tror den sistnämnda hade suttit klockrent!
Om det går att få plats med så: dubbla centrerade blås? :D

Luftfjädring, check! Helt rätt stuk på bilden iaf.
Nu på senare år har jag börjat gilla orangea blinkers igen.. med en lätt röktoning.

Du verkar ha en hel del vettiga idéer själv så det blir nog hur bra som helst oavsett. :)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Skriv svar