-73 granada coupè

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Åhh!! Så fin!!
Jag personligen gillar tvåtons lack, kanske ingen höjdare med vinyltaket men just att du har en annan kulör bryter av en del och framhäver karossen.

Jag är själv svag för ST/RS femman och coyote v8an som sitter i nyare mustanger. Tror den sistnämnda hade suttit klockrent!
Om det går att få plats med så: dubbla centrerade blås? :D

Luftfjädring, check! Helt rätt stuk på bilden iaf.
Nu på senare år har jag börjat gilla orangea blinkers igen.. med en lätt röktoning.

Du verkar ha en hel del vettiga idéer själv så det blir nog hur bra som helst oavsett. :)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Greger skrev::) Själv tycker jag det jävligaste är att det roligaste är skitlångt bort, svårt å få tag i, antagligen för långt och fulständigt orimligt...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Barra_engine

Motsvarande roligheter finns i form av hemi-head till Chryslers slant-six, som jag drömde om att genomföra...men det var också orimligt.
Iofs är ju utmaningar en del av bilnöjet också...:D Hittade en mer ingående beskrivning av Barra 182 här: http://australiancar.reviews/Barra_182_Engine.php Amerikanska Falcon-sexor från 60-talet går att finna på skrot, kanske går det att konvertera en till något liknande Barra-sexan med avancerat och omfattande eget tänk och nåt modernare topplock från skroten med rimligt samma cylinderspacing, placering av topplocksbultar osv och om möjligen Cologne 4.0L V6:ans kamdrivning kunde anpassas för en rak sexa men förstås knappt lönt sett till allt jobb och kostnad.

Annars har ju relativt många byggen gjorts Volvo-fyrornas toppar på Lima 2.3L (Pinto 2.0´s amerikanska storebror) trots att det inte är nåt bolt-on (jag har en massa antecknat från en kille som byggt fyra stycken såna :D) så det mesta är möjligt för den som tänker utanför lådan och har rätt maskiner och kunskap tillgängliga men detta syns ju inte vara problematiskt. Jaa, dubbla utblås är ju närmast ett stilmässigt måste :D på denna Consul, helt seriöst :), så då är det väl nån Windsor-vinkel e dyl som bubblar upp igen ;). En Ford-frälst beg. motorhandlare/installatör etc jag pratade med en gång ansåg att Windsor är bland de tacksammaste V8-motorerna att konvertera det mesta av stora gamla RWD-européer med eftersom de är smalare (dock aningen längre) och lite lättare än Chev SB plus förstås att de är lite svåra att avgöra volymen på genom att läsa innantill :D. Nackdelen är väl mest de färre topplocksbultarna som kan ställa till det, Ford tycks ha ritat kanalerna först och planerat in bultarna sedan medan GM verkar ha tänkt tvärtom.

Insprutning ett krav, hm? Bästa lösningen måste väl vara ett eftermarknadssprut av stand-alone-typ då, som klarar sig utan en knashärva som fordrar en massa avkännare med varsin mikroprocessor som vägrar starta motorn om inte alla har knäppt fast säkerhetsbältena och hunden fiser i baksätet eller nåt :Odd:. Jag blir lite orolig när du för en billig Scorpio på tal i samma kommentar som bilelektronik...:p
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè

Inlägg av Jimmie-E »

Inga roliga uppdateringar.. Har hållt på och vinterstökat runt garaget, hyr in mig hos brorsan just nu.. Grävt och lagat en vattenläcka, och trixat med avloppsstammen som varit dålig sedan hedenhös. Trist att man inte kan leka med bilar jämt.. Den sista bromsslangen är bytt nu iaf, jag hade missat den yttepyttelilla som sitter i motorrummet, och naturligtvis var den tät åt ett håll. Rensar och laddar i helgen för att plocka ner tanken, och laga bakstammen. Blir nya tankinfästningar, och flytt av tanken samtidigt, så vi får plats med ett muskligt avgassystem när jag ändå är där och river.

Lillebror har startat operation "skärp dig för fan" och hävdar minsta motståndets lag. Vi har byggt en massa bilar tillsammans, baserat på cheva sb, och där har man ju faktiskt biggest bang per buck. En tbi maskin med headers och kul kam, minus avgasrening och original tilluftsystem tangerar 250, riktigt brukstrevlig, skottsäkra hästar. Kallstart och lambdareglering är ju trevliga bieffekter, samt bra lådor.. En 700 är ju odödlig i såhär lätt bil, och är bekväm även ljudmässigt med 4 steg och lockup.

Användarvisningsbild
gxlv8
Veteran
Namn: henrik nielsen
Kör: mercedes slk, ferrari, capri 5.0, suzuki gs1000 roadracing, hundkoja pickup, HD.

Inlägg av gxlv8 »

vist är det billigare med cheva 350 MEN mycket fräckare med en ford 302 smal block med 5 eller 6 växlad tremec låda
hitta en krockad mus o ta hela kittet därifrån, eller leta upp han jag köpte av.
jag köpte motor o låda i Göteborg, kommer inte ihåg namnet men han brukar annonsera på blocket med hela motor paket.

Skriv svar