Ringön - Escort mk6 -98
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Inga problem, hoppas att det löser sig till slut.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
Tags:
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Har efter mycket detektivarbete på nätet, med er hjälp och med lite råd från en bilmekaniker kommit fram till att mina plötsliga stopp under körning och problemen med att starta med varm motor med största sannolikhet beror på vevaxelgivaren. Kamaxelgivaren kan vara en medspelare, men troligen inte.
Provade med att få ut felkoder med en OBD2/ELM327, men bilen stödde inte detta. kontakterna ser inte riktigt likadana ut och även om läsaren gick att ansluta och att den fick ström, kunde den inte "hitta" bilen.
Gjorde en felsökning idag och demonterade båda givarna. Kamaxelgivaren såg fin ut med ren motorolja på sig när den kom ut. Mätte upp den och fick värden som jag tror stämmer, det finns resistans i givaren och den ger voltutslag om jag för ett metallföremål framför den. Anslutningens jord var ok.
Vevaxelgivaren å andra sidan var torr och smutsig, fanns sotavlagringar på den och skruven var grönärgad. Gjorde samma mätningar på givaren och den verkar fungera som den ska. Dock så fick jag inget utslag för jord till anslutningen.
Använde denna videon som guide för testerna: https://www.youtube.com/watch?v=RvuzZJqQDf4
Tänker mig således att felet är tvådelat (kamaxelgivaren tror jag är ok), dels så är givaren störd av smuts och dels så finns det ingen jord till den. Smutsen är väl normal på en 22 år gammal bil skulle jag tro, men att det saknas jord var lite jobbigare. Ska köpa ny givare, men måste ju även felsöka jordanslutningen, någon som har bra råd att komma med här?
Upptäckte dessutom att en av bultarna, nära givaren, som håller ihop motorn med växellådan var lös, kan det vara en orsak till att det kommer in smuts?
Lite bilder:
Givaren Skruven som ärgat? Kan det vara glykol? Den lösa bulten
Provade med att få ut felkoder med en OBD2/ELM327, men bilen stödde inte detta. kontakterna ser inte riktigt likadana ut och även om läsaren gick att ansluta och att den fick ström, kunde den inte "hitta" bilen.
Gjorde en felsökning idag och demonterade båda givarna. Kamaxelgivaren såg fin ut med ren motorolja på sig när den kom ut. Mätte upp den och fick värden som jag tror stämmer, det finns resistans i givaren och den ger voltutslag om jag för ett metallföremål framför den. Anslutningens jord var ok.
Vevaxelgivaren å andra sidan var torr och smutsig, fanns sotavlagringar på den och skruven var grönärgad. Gjorde samma mätningar på givaren och den verkar fungera som den ska. Dock så fick jag inget utslag för jord till anslutningen.
Använde denna videon som guide för testerna: https://www.youtube.com/watch?v=RvuzZJqQDf4
Tänker mig således att felet är tvådelat (kamaxelgivaren tror jag är ok), dels så är givaren störd av smuts och dels så finns det ingen jord till den. Smutsen är väl normal på en 22 år gammal bil skulle jag tro, men att det saknas jord var lite jobbigare. Ska köpa ny givare, men måste ju även felsöka jordanslutningen, någon som har bra råd att komma med här?
Upptäckte dessutom att en av bultarna, nära givaren, som håller ihop motorn med växellådan var lös, kan det vara en orsak till att det kommer in smuts?
Lite bilder:
Givaren Skruven som ärgat? Kan det vara glykol? Den lösa bulten
Senast redigerad av 1 Ringön, redigerad totalt 0 gånger.
- Blixnabb
- Veteran
- Inlägg: 921
- Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
- Namn: Ronnie Andersson
- Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05 + ST180-15
- Ort: Borås
- Kontakt:
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Nu är jag dock inte säker men är inte det en typ av hall givare?
I så fall har den ingen jord utan enbart en signal in och en ut när den påverkas, men jag kan ha fel, ser inte hur många sladdar det går in i den
Vad kör du med för ELM, usb?
I så fall har den ingen jord utan enbart en signal in och en ut när den påverkas, men jag kan ha fel, ser inte hur många sladdar det går in i den
Vad kör du med för ELM, usb?
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150+ST180
Tidigare.:Fiesta Titanium-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150+ST180
Tidigare.:Fiesta Titanium-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Det är två sladdar. Läste på lite mer och det kan nog vara som du säger. En kabel är 12V strömförsörjning och den andra är signalkabeln. Tror det är rätt tolkat utifrån denna sida https://www.givarspecialisten.se/vevaxelgivare
Provade med en ELM327 Wi-Fi.
Provade med en ELM327 Wi-Fi.
- Blixnabb
- Veteran
- Inlägg: 921
- Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
- Namn: Ronnie Andersson
- Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05 + ST180-15
- Ort: Borås
- Kontakt:
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Kan tänka mig att så är fallet med givaren, kolla om det räcker med rengöring och att dra skruvarna, håller tummarna.
Min Focus gillade inte Wi-Fi varianten, fick ingen bra uppkoppling mot den, köpte en usb på runns för 199:- funkade mycket bättre och troligen säkrare då den inte kopplar ner som Wi-Fi varianten gjorde efter några minuter oavsett vilken av Fordarna som jag körde mot.
Min Focus gillade inte Wi-Fi varianten, fick ingen bra uppkoppling mot den, köpte en usb på runns för 199:- funkade mycket bättre och troligen säkrare då den inte kopplar ner som Wi-Fi varianten gjorde efter några minuter oavsett vilken av Fordarna som jag körde mot.
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150+ST180
Tidigare.:Fiesta Titanium-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150+ST180
Tidigare.:Fiesta Titanium-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Tack, ska skruva tillbaka allt imorgon och se om de det räckte med rengöring. Hoppas på det.
Ska prova med en annan OBD.
Ska prova med en annan OBD.
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Monterade tillbaka allt idag och bilen starta direkt. Kändes som om den var lite piggare än innan, men det var nog bara inbillning. Körde och tankade och såklart vägrade den starta därefter. Väntade 20 min och körde sedan hem utan problem.
Får ta och byta vevaxelgivaren, rengöring räckte tydligen inte. Bör vara denna då jag inte får ngt varvtalsutslag när jag försöker starta. Startmotorn borde väl åtminstone ge runt 400 varv?
Tycker även att tomgångsvarvtalet är lågt, ca 800-900 varv, eller är det normalt?
Får ta och byta vevaxelgivaren, rengöring räckte tydligen inte. Bör vara denna då jag inte får ngt varvtalsutslag när jag försöker starta. Startmotorn borde väl åtminstone ge runt 400 varv?
Tycker även att tomgångsvarvtalet är lågt, ca 800-900 varv, eller är det normalt?
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Felet verkar vara ganska konsekvent nu iallafall, lätt att se om det blir någon förbättring efter bytet.Ringön skrev: ↑sön aug 09, 2020 4:29 pmMonterade tillbaka allt idag och bilen starta direkt. Kändes som om den var lite piggare än innan, men det var nog bara inbillning. Körde och tankade och såklart vägrade den starta därefter. Väntade 20 min och körde sedan hem utan problem.
Får ta och byta vevaxelgivaren, rengöring räckte tydligen inte. Bör vara denna då jag inte får ngt varvtalsutslag när jag försöker starta. Startmotorn borde väl åtminstone ge runt 400 varv?
Tycker även att tomgångsvarvtalet är lågt, ca 800-900 varv, eller är det normalt?
Varvräknaren brukar röra på sig lite iallafall när man startar bilen.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Då var givarna beställda. Tog Hella-givare efter rekommendation av en mekaniker. Enligt regnr-sökning skulle de passa. Vid sökning på finisnummer fick jag träffa på en Vemo vevaxelgivare, men det var samma prestanda och utseende som Hellas. Byte i helgen och sedan är det bara att hålla tummarna!
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Givaren är en VR (variable reluctance, induktiv sensor) och den har två anslutningar plus att kabeln brukar ha en skärmning (som är ansluten till jord vid databoxen/tändmodulen). VR-givaren skapar en spänning när ett metallföremål passerar så den ska inte ha någon spänningsmatning och ingen jordning heller.
Det är inte så ovanligt att de ledsnar.
Det blåa på skruven är låsvätska som Ford använde när bilen byggdes :-)
Gustaf
Det är inte så ovanligt att de ledsnar.
Det blåa på skruven är låsvätska som Ford använde när bilen byggdes :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Tack för info, blev lite osäker på mina mätningar. Skönt att kunna utbyta kunskaper.therealpinto skrev: ↑tor aug 13, 2020 5:34 amGivaren är en VR (variable reluctance, induktiv sensor) och den har två anslutningar plus att kabeln brukar ha en skärmning (som är ansluten till jord vid databoxen/tändmodulen). VR-givaren skapar en spänning när ett metallföremål passerar så den ska inte ha någon spänningsmatning och ingen jordning heller.
Det är inte så ovanligt att de ledsnar.
Det blåa på skruven är låsvätska som Ford använde när bilen byggdes :-)
Gustaf
Hämtade de nya givarna idag så helgen är räddad, om det är givarna som är problemet dvs:)
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
De nya givarna på plats och bilen provkörd. Körde lika långt som brukar krävas för att den ska vägra "återstarta" och nu fungerar den!!!
Konstigt nog så kom den inte upp i samma temperatur som den gjort det sista; nålen har passerat M i NORMAL, men nu höll den sig rakt upp så som jag vill minnas att den stått förr. Kan temperaturen påverkas av kam- eller vevaxelgivarna?
Blir lite ytterligare provkörning och sedan är det dags för oljebyte och besiktning. Hoppas verkligen att jag löst problemet nu.
Konstigt nog så kom den inte upp i samma temperatur som den gjort det sista; nålen har passerat M i NORMAL, men nu höll den sig rakt upp så som jag vill minnas att den stått förr. Kan temperaturen påverkas av kam- eller vevaxelgivarna?
Blir lite ytterligare provkörning och sedan är det dags för oljebyte och besiktning. Hoppas verkligen att jag löst problemet nu.
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Säg den glädje som varar! Fick lite tid över så jag tog en ny sväng, givetvis med motorstopp som följd. Kan iaf utesluta givarna nu! Nu är mina idéer slut, blir verkstan nästa. Om ingen här har en bra lösning dvs
Ger upp för idag och tar en öl i solen
Ger upp för idag och tar en öl i solen
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Har du varit o ryckt i alla kontakter till givare, multikontakter etc?...
Det känns ju som att du får ett glapp någonstans när den blir varm, som sen återgår när den kyls av.
Det känns ju som att du får ett glapp någonstans när den blir varm, som sen återgår när den kyls av.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Kabelfel är förstås bra att kolla men även tändmodul om du har en sådan separat. Det är väl EDIS i den där bilen och det förekommer att modulerna ledsnar. Då brukar de fungera när de är kalla. Motsvarande gäller för tändspolen.
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost