Ringön - Escort mk6 -98

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av nextuz »

Ingen EDIS på mk6:an.
Luskade med det när jag hade problem med min 1,6.
therealpinto skrev:
mån aug 17, 2020 9:28 am
Kabelfel är förstås bra att kolla men även tändmodul om du har en sådan separat. Det är väl EDIS i den där bilen och det förekommer att modulerna ledsnar. Då brukar de fungera när de är kalla. Motsvarande gäller för tändspolen.

Gustaf

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av therealpinto »

nextuz skrev:
tor aug 20, 2020 9:54 am
Ingen EDIS på mk6:an.
Luskade med det när jag hade problem med min 1,6.
Men visst är det fördelarlöst? Då är det väl EDIS men med själva EDIS-modulen inbyggd i ECU, så är det på senare Mondeo, och på Focus.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av nextuz »

Ja såklart :) Ingen separat modul.

therealpinto skrev:
tor aug 20, 2020 6:35 pm
nextuz skrev:
tor aug 20, 2020 9:54 am
Ingen EDIS på mk6:an.
Luskade med det när jag hade problem med min 1,6.
Men visst är det fördelarlöst? Då är det väl EDIS men med själva EDIS-modulen inbyggd i ECU, så är det på senare Mondeo, och på Focus.

Gustaf

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Jag har bytt tändspolen, men det hjälpte inte. Kan man byta ECU? Eller kolla dess funktion?

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Greger »

Har du bytt bränslepumpen?

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Greger skrev:
fre aug 28, 2020 8:04 pm
Har du bytt bränslepumpen?
Nej, har inte gjort det än. Fick tips om givarna och gav mig på det först. Var lite enklare. Ska lämna in den nästa vecka så får vi se vad de kan hitta. Orkar inte mer själv nu :headshake

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av nextuz »

När den inte startar, snurrar bränslepumpen när du vrider nyckeln till läge två?

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

nextuz skrev:
mån aug 31, 2020 9:37 pm
När den inte startar, snurrar bränslepumpen när du vrider nyckeln till läge två?
Ibland, ibland inte. Tänkte mig att det beror på att den inte får signal från givarna om att den ska pumpa. Men det verkar ju vara pumpen nu... Verkstan får kolla.

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Så då har äntligen bilen varit på verkstad. Efter alla felsökningar och givarbyten återstod bara bensinpumpen och där kände jag att mina kunskaper tog slut. De lyckades återskapa mina problem när de hade bilen. Det gick till och med så illa att de fick pumpen att sluta fungera helt. Men nu är den bytt och jag har kunnat köra en sväng. Längesedan jag vågade ge mig ut och köra med bilen bara för nöjes skull, kul! Blev en tvätt också och nu väntar besiktning.
Dock har ett nytt fel uppstått: När jag stänger av motor fortsätter fläkten att gå (iofs inte konstigt), men den stoppar inte. Lät den gå i en kvart innan jag la av batteriet. La tillbaka polen igen och fläkten startade åter. La av polen och lät den vila en stud, ingen fläkt. Körde lite med den och samma problem uppstod igen. Tempmätaren visar normal temperatur och den går ned efter stopp. Får ringa verkstaden imorgon och fråga om de provat ngt med fläkten. Aldrig får man vara riktigt nöjd, men nu går bilen och den är ren, åtminstone ngt att glädjas åt! :)

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av davve d »

Kul att det börjar lösa sig :thumbsup:

Hoppas nästa säsong blir bekymmersfri för dig :checkered
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av RickardEM »

Ringön skrev:
tis sep 29, 2020 7:09 pm
Så då har äntligen bilen varit på verkstad. Efter alla felsökningar och givarbyten återstod bara bensinpumpen och där kände jag att mina kunskaper tog slut. De lyckades återskapa mina problem när de hade bilen. Det gick till och med så illa att de fick pumpen att sluta fungera helt. Men nu är den bytt och jag har kunnat köra en sväng. Längesedan jag vågade ge mig ut och köra med bilen bara för nöjes skull, kul! Blev en tvätt också och nu väntar besiktning.
Dock har ett nytt fel uppstått: När jag stänger av motor fortsätter fläkten att gå (iofs inte konstigt), men den stoppar inte. Lät den gå i en kvart innan jag la av batteriet. La tillbaka polen igen och fläkten startade åter. La av polen och lät den vila en stud, ingen fläkt. Körde lite med den och samma problem uppstod igen. Tempmätaren visar normal temperatur och den går ned efter stopp. Får ringa verkstaden imorgon och fråga om de provat ngt med fläkten. Aldrig får man vara riktigt nöjd, men nu går bilen och den är ren, åtminstone ngt att glädjas åt! :)
Skönt att de hittade felet iallafall. :)

Angående fläkten, inte bara någon kabel som har lossnat till tempgivaren? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Så då var bilen besiktigad och klar för ytterligare 14 månader! Inga anmärkningar utan mest beundran över att det överhuvudtaget fanns en Escort Mk6 kvar i trafik :)

Tack alla som kommit med tips och hejarop längs resan!

Tänkte kolla alla kablar till fläkten i helgen, men nu när jag parkerade i garaget var problemet borta. Ska gå över allt ändå då jag upptäckte att verkstaden slavat med att sätta fast luftmassemätaren mot luftrenaren på rätt sätt. Kan ju finnas fler missade saker.

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Kollade kablarna till fläkten igår och var hela. Passade också på att göra rent dem, men fläkten går ändå. Körde ut bilen ur garaget igår, ca 4 meter, och stängde av motorn, fläkten gick för fullt. Den stoppar nu mera efter 10 min, ungefär som den ska göra på sommaren när motorn är varm. Är det givaren på kylvattnet som gett upp? Tempmätaren i bilen visar rätt. Eller kan det vara ett relä som hänger sig?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av RickardEM »

Ringön skrev:
sön okt 04, 2020 9:15 am
Kollade kablarna till fläkten igår och var hela. Passade också på att göra rent dem, men fläkten går ändå. Körde ut bilen ur garaget igår, ca 4 meter, och stängde av motorn, fläkten gick för fullt. Den stoppar nu mera efter 10 min, ungefär som den ska göra på sommaren när motorn är varm. Är det givaren på kylvattnet som gett upp? Tempmätaren i bilen visar rätt. Eller kan det vara ett relä som hänger sig?
Borde vara 2st temperaturgivare på termostathuset, den undre går till temperaturmätaren och den övre till motorstyrningen. Det är den övre som styr fläkten, fläkten ska även vara igång när luftkonditionering är på. :)
Prova att ohm-mäta givaren, den ska ha följande värden:
Vid 0°C - 89-102kΩ
Vid 20°C - 35-40kΩ
Vid 100°C - 1,9-2,5kΩ
Vid 120°C - 1,0-1,4kΩ

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Toppen det ska jag kolla!
Har även en givare på kylslangen under luftinsuget som enligt Haynes ska vara till fläkten. Får prova att mäta den också.
Tack för tips!

Skriv svar