Sida 8 av 12

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: lör jun 06, 2020 3:15 pm
av Ringön
I brist på andra nationaldagstraditioner blev det en tvätt och efterföljande tur med Escorten idag.
Tyvärr visade det sig att felet med att den inte startar när den är varm kvarstår trots byte av tändspole.Efter 1,5h körning gick den inte att starta om i garaget (eller som vanligt den tände, men stannande direkt för att sedan inte tända alls innan den svalnat). Får fortsätta felsöka, nu är ju iallafall tändspolen utesluten.
IMG_4379.JPG

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: sön jun 07, 2020 6:47 pm
av Nemesis_se
Du har inte nåt gammalt larm sittande i typ CarGuard eller liknande, hade det i en Fiesta jag hade, betedde sig precis så och jag fattade inget då hälften var urslitet och det var först jag skulle fixa något på rattstången jag såg att det gick kablar från tändningslåset in bakom radion... :angryfire

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: sön jun 07, 2020 7:32 pm
av Ringön
Nemesis_se skrev:Du har inte nåt gammalt larm sittande i typ CarGuard eller liknande, hade det i en Fiesta jag hade, betedde sig precis så och jag fattade inget då hälften var urslitet och det var först jag skulle fixa något på rattstången jag såg att det gick kablar från tändningslåset in bakom radion... :angryfire
Det tror jag inte, men jag ska kolla. Finns anslutning för larm vid motorhuven, men jag tror att det bara är "förberedelse" för inkoppling av larm.
Har följt bilen sedan 2003 då farmor köpte den och hon hade aldrig dessa problem. Felet uppstod när jag började ställa av bilen på vintern. Innan dessa gick den kanske en gång i veckan utan problem... Känns nästan som om ngt kärvar fast när den står still :confused: :banghead:

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: mån jun 08, 2020 5:04 pm
av Jimmy86
Riktigt enerverande fel. Får hoppas att det löser sig för dig.

// Jimmy

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: mån jun 08, 2020 6:20 pm
av RickardEM
Ringön skrev:I brist på andra nationaldagstraditioner blev det en tvätt och efterföljande tur med Escorten idag.
Tyvärr visade det sig att felet med att den inte startar när den är varm kvarstår trots byte av tändspole.Efter 1,5h körning gick den inte att starta om i garaget (eller som vanligt den tände, men stannande direkt för att sedan inte tända alls innan den svalnat). Får fortsätta felsöka, nu är ju iallafall tändspolen utesluten.

IMG_4379.JPG
Tråkigt att felet fortfarande finns kvar. :(

\Rickard

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: sön jun 21, 2020 12:37 pm
av Ringön
Fortsatte felsökandet idag. Har sett över vakuumslangarna, kollat spjällhuset, mätt upp luft- och vattentempgivarna och allt ser bra ut. Kollade även luftfiltret, men givetvis så är en av skruvarna till filterhuset runddragen så jag kunde bara lätta på locket. Filtret såg bra ut, men jag upptäckte ett hål i botten på filterhuset. Ska borra ur skruven vid tillfälle, vill ha en ny redo först bara. Tog en bild underifrån och då upptäckte jag även att torkfiltret till ACn var alldeles oljigt. Två olika problem, men skulle startproblemen kunna bero på hålet i filterhuset?
Oljan får jag söka vidare efter källan till. Behöver hissa upp bilen.
IMG_4403.JPG
Bild på filterhuset.
IMG_4407.JPG
Här syns hålet i filterhuset.
IMG_4404.JPG
Bild på torkfiltret till ACn.

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: mån jun 22, 2020 4:23 pm
av Ringön
Fick loss luftrenaren idag. Visade sig att ett av fästena under gått sönder och fösvunnit (?!). Blir till att hitta en ny på skroten.
IMG_4416.JPG
IMG_4412.JPG
Gjorde rent idag. När det torkat ska jag dra på lite rostskydd innan jag monterar den nya luftrenaren.

Lite funderingar som uppstått:
IMG_4417.JPG
Vad är det i lådan som hänger ihop med luftrenaren (till höger)? Förstår att det är någon form av filter det också, men till vad?
IMG_4411.JPG
Torkade rent lufttorken till ACn och rören som är anslutna till den. Kan inte hitta någon oljeläcka som sölat ner dem. Kändes mer som fett. Ngn teori?
IMG_4419.JPG
Vad är detta för svart liten "dosa" som sitter vid kopplingen?

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: mån jun 22, 2020 6:47 pm
av nextuz
På luftburken så är det en ljuddämpare :)
Oljan på torkfiltret kan vara olja från ACn om det läcker lite i en koppling, kan ju även vara oljespray från annan plats, beror lite på hur blött det var.
På växellådan så har du fotat ventilationen på växellådan. Luften inne i lådan måste kunna expandera :)

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: mån jun 22, 2020 7:10 pm
av Ringön
Ah, tack för svar. Ibland känner man sig verkligen som den nybörjare man är när det kommer till att meka. :)

Har torkat bort oljan nu så det borde bli lättare att hitta en ev läcka.

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: mån jun 22, 2020 7:53 pm
av nextuz
Ringön skrev:Ah, tack för svar. Ibland känner man sig verkligen som den nybörjare man är när det kommer till att meka. :)

Har torkat bort oljan nu så det borde bli lättare att hitta en ev läcka.
Alla har vi varit nybörjare :)
Vi är ju här för att hjälpas åt :)

Ja, att torka reda på och göra rent är steg ett i läcksökning... Så länge det inte gäller luft :p

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: tis jun 23, 2020 4:42 pm
av Ringön
nextuz skrev:Så länge det inte gäller luft :p
Haha, det tipset ska jag komma ihåg ;) :p

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: ons jun 24, 2020 10:10 am
av Ringön
Hittade denna filterburk på bildelsbasen. Att den är till 1,8l motorn borde väl inte spela ngn roll? Den ser likadan ut som min gamla till 1,6l motorn.
C356166D-63DD-45C4-9B85-5FE93C5E3C6E.jpeg
BA6179CC-AC0A-4002-92BD-949E3E96989E.jpeg

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: ons jun 24, 2020 11:11 am
av RickardEM
Ringön skrev:Hittade denna filterburk på bildelsbasen. Att den är till 1,8l motorn borde väl inte spela ngn roll? Den ser likadan ut som min gamla till 1,6l motorn.

C356166D-63DD-45C4-9B85-5FE93C5E3C6E.jpeg

BA6179CC-AC0A-4002-92BD-949E3E96989E.jpeg
Är tydligen olika artikelnummer på dem. Kanske är olika diametrar på luftmassemätarna?
Fast bottendelen borde vara likadana kan man tycka?

\Rickard

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: ons jun 24, 2020 3:46 pm
av Ringön
RickardEM skrev:
Ringön skrev:Hittade denna filterburk på bildelsbasen. Att den är till 1,8l motorn borde väl inte spela ngn roll? Den ser likadan ut som min gamla till 1,6l motorn.

C356166D-63DD-45C4-9B85-5FE93C5E3C6E.jpeg

BA6179CC-AC0A-4002-92BD-949E3E96989E.jpeg
Är tydligen olika artikelnummer på dem. Kanske är olika diametrar på luftmassemätarna?
Fast bottendelen borde vara likadana kan man tycka?

\Rickard
Såg det nu när jag sökte på 7zap. Ringde även till Begagnade Bildelar i Norrköping, men de kunde inte ge ett rakt svar. De lovade att mäta åt mig imorgon. Har iofs svårt att tro att Ford har gjort olika luftrenare till samma bilmodell. Botten borde ju passa. (man kan ju alltid hoppas iallafall:))

Uppdatering: Kollade vad det skulle vara för filter till 1,6 resp 1,8 och det är samma. Drar således slutsatsen att bottendelen borde vara samma. Vad säger ni andra?

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Postat: tor jun 25, 2020 5:52 am
av RickardEM
Ringön skrev:Såg det nu när jag sökte på 7zap. Ringde även till Begagnade Bildelar i Norrköping, men de kunde inte ge ett rakt svar. De lovade att mäta åt mig imorgon. Har iofs svårt att tro att Ford har gjort olika luftrenare till samma bilmodell. Botten borde ju passa. (man kan ju alltid hoppas iallafall:))

Uppdatering: Kollade vad det skulle vara för filter till 1,6 resp 1,8 och det är samma. Drar således slutsatsen att bottendelen borde vara samma. Vad säger ni andra?
Är det samma filter så borde det ju vara minst samma bottendel som du säger. :)

\Rickard