Ringön - Escort mk6 -98

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5642
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av RickardEM »

Ringön skrev:
tis aug 04, 2020 10:32 am
RickardEM skrev:
tis aug 04, 2020 6:37 am
Sitter ganska lättåtkomligt på min Ka med motor och växellåda från en Mondeo. Kan vara så illa att startmotorn sitter på framsidan på din, sitter på baksidan på Mondeon.

\Rickard
Hittade den bakom grenröret som du sa. Ska bara fixa ett bättre verktyg så ska det inte vara ngra större problem att byta. Tack för hjälpen!
Inga problem, hoppas att det löser sig till slut. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Tags:

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 194
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Har efter mycket detektivarbete på nätet, med er hjälp och med lite råd från en bilmekaniker kommit fram till att mina plötsliga stopp under körning och problemen med att starta med varm motor med största sannolikhet beror på vevaxelgivaren. Kamaxelgivaren kan vara en medspelare, men troligen inte.

Provade med att få ut felkoder med en OBD2/ELM327, men bilen stödde inte detta. kontakterna ser inte riktigt likadana ut och även om läsaren gick att ansluta och att den fick ström, kunde den inte "hitta" bilen.

Gjorde en felsökning idag och demonterade båda givarna. Kamaxelgivaren såg fin ut med ren motorolja på sig när den kom ut. Mätte upp den och fick värden som jag tror stämmer, det finns resistans i givaren och den ger voltutslag om jag för ett metallföremål framför den. Anslutningens jord var ok.

Vevaxelgivaren å andra sidan var torr och smutsig, fanns sotavlagringar på den och skruven var grönärgad. Gjorde samma mätningar på givaren och den verkar fungera som den ska. Dock så fick jag inget utslag för jord till anslutningen.

Använde denna videon som guide för testerna: https://www.youtube.com/watch?v=RvuzZJqQDf4

Tänker mig således att felet är tvådelat (kamaxelgivaren tror jag är ok), dels så är givaren störd av smuts och dels så finns det ingen jord till den. Smutsen är väl normal på en 22 år gammal bil skulle jag tro, men att det saknas jord var lite jobbigare. Ska köpa ny givare, men måste ju även felsöka jordanslutningen, någon som har bra råd att komma med här?

Upptäckte dessutom att en av bultarna, nära givaren, som håller ihop motorn med växellådan var lös, kan det vara en orsak till att det kommer in smuts?

Lite bilder:
Givaren
IMG_4605.JPG
IMG_4597.JPG
Skruven som ärgat? Kan det vara glykol?
IMG_4604.JPG
Den lösa bulten
IMG_4600.JPG
Senast redigerad av 1 Ringön, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 877
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Blixnabb »

Nu är jag dock inte säker men är inte det en typ av hall givare?
I så fall har den ingen jord utan enbart en signal in och en ut när den påverkas, men jag kan ha fel, ser inte hur många sladdar det går in i den
Vad kör du med för ELM, usb?
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
Tidigare.:Fiesta Titanium XD-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 194
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Det är två sladdar. Läste på lite mer och det kan nog vara som du säger. En kabel är 12V strömförsörjning och den andra är signalkabeln. Tror det är rätt tolkat utifrån denna sida https://www.givarspecialisten.se/vevaxelgivare

Provade med en ELM327 Wi-Fi.

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 877
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Blixnabb »

Kan tänka mig att så är fallet med givaren, kolla om det räcker med rengöring och att dra skruvarna, håller tummarna.
Min Focus gillade inte Wi-Fi varianten, fick ingen bra uppkoppling mot den, köpte en usb på runns för 199:- funkade mycket bättre och troligen säkrare då den inte kopplar ner som Wi-Fi varianten gjorde efter några minuter oavsett vilken av Fordarna som jag körde mot.
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
Tidigare.:Fiesta Titanium XD-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 194
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Tack, ska skruva tillbaka allt imorgon och se om de det räckte med rengöring. Hoppas på det.

Ska prova med en annan OBD.

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 194
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Monterade tillbaka allt idag och bilen starta direkt. Kändes som om den var lite piggare än innan, men det var nog bara inbillning. Körde och tankade och såklart vägrade den starta därefter. Väntade 20 min och körde sedan hem utan problem.
Får ta och byta vevaxelgivaren, rengöring räckte tydligen inte. Bör vara denna då jag inte får ngt varvtalsutslag när jag försöker starta. Startmotorn borde väl åtminstone ge runt 400 varv?

Tycker även att tomgångsvarvtalet är lågt, ca 800-900 varv, eller är det normalt?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5642
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av RickardEM »

Ringön skrev:
sön aug 09, 2020 4:29 pm
Monterade tillbaka allt idag och bilen starta direkt. Kändes som om den var lite piggare än innan, men det var nog bara inbillning. Körde och tankade och såklart vägrade den starta därefter. Väntade 20 min och körde sedan hem utan problem.
Får ta och byta vevaxelgivaren, rengöring räckte tydligen inte. Bör vara denna då jag inte får ngt varvtalsutslag när jag försöker starta. Startmotorn borde väl åtminstone ge runt 400 varv?

Tycker även att tomgångsvarvtalet är lågt, ca 800-900 varv, eller är det normalt?
Felet verkar vara ganska konsekvent nu iallafall, lätt att se om det blir någon förbättring efter bytet. :)
Varvräknaren brukar röra på sig lite iallafall när man startar bilen.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 194
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Då var givarna beställda. Tog Hella-givare efter rekommendation av en mekaniker. Enligt regnr-sökning skulle de passa. Vid sökning på finisnummer fick jag träffa på en Vemo vevaxelgivare, men det var samma prestanda och utseende som Hellas. Byte i helgen och sedan är det bara att hålla tummarna!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10170
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av therealpinto »

Givaren är en VR (variable reluctance, induktiv sensor) och den har två anslutningar plus att kabeln brukar ha en skärmning (som är ansluten till jord vid databoxen/tändmodulen). VR-givaren skapar en spänning när ett metallföremål passerar så den ska inte ha någon spänningsmatning och ingen jordning heller.

Det är inte så ovanligt att de ledsnar.

Det blåa på skruven är låsvätska som Ford använde när bilen byggdes :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 194
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

therealpinto skrev:
tor aug 13, 2020 5:34 am
Givaren är en VR (variable reluctance, induktiv sensor) och den har två anslutningar plus att kabeln brukar ha en skärmning (som är ansluten till jord vid databoxen/tändmodulen). VR-givaren skapar en spänning när ett metallföremål passerar så den ska inte ha någon spänningsmatning och ingen jordning heller.

Det är inte så ovanligt att de ledsnar.

Det blåa på skruven är låsvätska som Ford använde när bilen byggdes :-)

Gustaf
Tack för info, blev lite osäker på mina mätningar. Skönt att kunna utbyta kunskaper.

Hämtade de nya givarna idag så helgen är räddad, om det är givarna som är problemet dvs:)

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 194
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

De nya givarna på plats och bilen provkörd. Körde lika långt som brukar krävas för att den ska vägra "återstarta" och nu fungerar den!!! :woohoo:

Konstigt nog så kom den inte upp i samma temperatur som den gjort det sista; nålen har passerat M i NORMAL, men nu höll den sig rakt upp så som jag vill minnas att den stått förr. Kan temperaturen påverkas av kam- eller vevaxelgivarna?

Blir lite ytterligare provkörning och sedan är det dags för oljebyte och besiktning. Hoppas verkligen att jag löst problemet nu.
IMG_4618.JPG
IMG_4617.JPG

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 194
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Säg den glädje som varar! Fick lite tid över så jag tog en ny sväng, givetvis med motorstopp som följd. Kan iaf utesluta givarna nu! Nu är mina idéer slut, blir verkstan nästa. Om ingen här har en bra lösning dvs :)

Ger upp för idag och tar en öl i solen ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6147
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av nextuz »

Har du varit o ryckt i alla kontakter till givare, multikontakter etc?...
Det känns ju som att du får ett glapp någonstans när den blir varm, som sen återgår när den kyls av.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10170
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av therealpinto »

Kabelfel är förstås bra att kolla men även tändmodul om du har en sådan separat. Det är väl EDIS i den där bilen och det förekommer att modulerna ledsnar. Då brukar de fungera när de är kalla. Motsvarande gäller för tändspolen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar