Ringön - Escort mk6 -98

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Jimmy86
Veteran
Inlägg: 584
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Usch vilken puts! hade fått ångest varje gång jag tog ut bilen för att den skulle bli skitig :)

Tags:

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Inlägg av Ringön »

RickardEM skrev:Wow! *drool*
Bättre än nyskick. :)

Är bilderna tagna med mobilen?

\Rickard
Tack!
Ja, insidan av huven är nog faktiskt bättre än när den var ny ;)

Bilderna är tagna med min mobil.
Jimmy86 skrev:Usch vilken puts! hade fått ångest varje gång jag tog ut bilen för att den skulle bli skitig :)
Jag har ångest varje gång jag tar ut den i damm eller regn... :rolleyes3:rolleyes2

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6115
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Ringön skrev:Tack!
Ja, insidan av huven är nog faktiskt bättre än när den var ny ;)

Bilderna är tagna med min mobil.



Jag har ångest varje gång jag tar ut den i damm eller regn... :rolleyes3:rolleyes2
Jag är nästan tvärt om :p
Finbilen ska brukas och användas. Kör både släp, kör till tippen och lastar möbler i vår snygging från -83 :)

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Inlägg av Ringön »

nextuz skrev:Jag är nästan tvärt om :p
Finbilen ska brukas och användas. Kör både släp, kör till tippen och lastar möbler i vår snygging från -83 :)
Riktigt så illa är det inte. Jag kör Escorten så länge det är saltfritt på vägarna. Dock så ska tilläggas att jag inte tycker om när vardagsbilen, 9-3an, är smutsig heller. :)

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Krypström

Inlägg av Ringön »

Blev lite mer puts idag. Motorrummet fick sig en omgång.

Noterade dock att det är något som drar ström. Har kontrollerat all belysning och radion, allt är släckt när tändningen är av. Batteriet är visserligen inte nytt, men det har fungerat felfritt hittills. Laddade förra veckan och kom upp i 14V, idag var det nere på 9V igen. Någon som har något tips som vad som kan dra ström? Eller är det så enkelt att batteriet är slut?
Bilagor
IMG_4156.JPG

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6115
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Ringön skrev:Blev lite mer puts idag. Motorrummet fick sig en omgång.

Noterade dock att det är något som drar ström. Har kontrollerat all belysning och radion, allt är släckt när tändningen är av. Batteriet är visserligen inte nytt, men det har fungerat felfritt hittills. Laddade förra veckan och kom upp i 14V, idag var det nere på 9V igen. Någon som har något tips som vad som kan dra ström? Eller är det så enkelt att batteriet är slut?
Lägg av pluspolen och sätt multimetern mellan batteripol och kabeln och mät Ampere :)
Då ser du om något drar.
Gör det de så kan du börja dra ur säkringar och se när strömmen upphör, då kan du lokalisera vad som drar ur.

Men är batteriet inte friskt så drar det ju ur sig själv

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Inlägg av Ringön »

nextuz skrev:Lägg av pluspolen och sätt multimetern mellan batteripol och kabeln och mät Ampere :)
Då ser du om något drar.
Gör det de så kan du börja dra ur säkringar och se när strömmen upphör, då kan du lokalisera vad som drar ur.

Men är batteriet inte friskt så drar det ju ur sig själv
Ja, det verkar inte bättre än att batteriet är slut. Har laddat ett dygn nu, men bara kommit upp i 10,7V.
Tack för tipset om hur att mäta. Det ska jag passa på att göra även om det blir ett nytt batteri!

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6115
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Ringön skrev:Ja, det verkar inte bättre än att batteriet är slut. Har laddat ett dygn nu, men bara kommit upp i 10,7V.
Tack för tipset om hur att mäta. Det ska jag passa på att göra även om det blir ett nytt batteri!
Då har säkerligen plattorna i batteriet fått kontakt med varandra :/
Blir nån kristalluppbyggnad på plattorna så de når varan till slut.
Finns laddare som ger pulser och på så vis ska dom stötas bort från plattorna och batteriet repar sig lite :)

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Lyckades skrämma igång bilen med det gamla batteriet efter lite laddning. Ska köpa nytt batteri när det är dags att ställa på igen. Härligt att höra motorn hoppa igång efter fyra månaders stillastående. Nu ska andra sidan vaxas och sedan ska sommardäcken på igen efter att fälgarna fått lite vård. Våren närmar sig med stormsteg!

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Då var det vår! Ställde på idag och efter batteribyte startade bilen fint. Körde i över en timma innan jag stängde av motorn i garaget. När jag sedan skulle starta och backa in på min plats var det slut på det roliga: delvis samma fel som förra året, startar, men dör direkt. Därefter är det bara startmotorn som går. Väntade 20 minuter, samma resultat. Fick knuffa in bilen på rutan. Provade att starta på nytt efter 2 timmar och självklart gick den igång direkt. Något i motorn gillar inte när den är varm... Gnista finns, el finns, bränsle finns... Vad kan det vara?

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

Lite uppdatering: Bilen har sedan förra stoppet gått felfritt. Har kollat det mesta som har med tändsystemet att göra och inte funnit några fel. Tröttnade och började fixa med min Saab istället, vilket resulterade i en trasig domkraft. Fick bli en sväng förbi skroten för att köpa en "ny". Passade då även på att köpa en tändspole till Escorten. Skulle köpt fler delar hade jag tänkt, men självplocken var stängd pga corona (!?). Får bli en ny utflykt senare. Nedan är lite bilder på dagens arbete med att byta spolen.

Ordning och redan, välpackat och uppmärkt.
IMG_4320.JPG
IMG_4321.JPG
Nya spolen före rengöring...
IMG_4322.JPG
... och efter.
IMG_4323.JPG
Skönt att se att de var likadana ;)
IMG_4324.JPG
Överdrev lite och gjorde även rent den gamla. Den blir kvar som reserv då jag inte med säkerhet kan säga att det var den som var problemet. Mäter jag upp den så stämmer ohm-talen. Blev grönt av ärg i kontakterna.
IMG_4325.JPG
Nytt batteri har det också blivit. Det gamla för 599 kr på Harald Nyborg höll i 11 år!
IMG_4288.JPG
IMG_4285.JPG
Avslutar med två bilder från när bilen passerade 5000 mil, förlåt, jag menar 15000 mil :)
IMG_4286.JPG
IMG_4318.JPG

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5349
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av RickardEM »

Ringön skrev:Lite uppdatering: Bilen har sedan förra stoppet gått felfritt. Har kollat det mesta som har med tändsystemet att göra och inte funnit några fel. Tröttnade och började fixa med min Saab istället, vilket resulterade i en trasig domkraft. Fick bli en sväng förbi skroten för att köpa en "ny". Passade då även på att köpa en tändspole till Escorten. Skulle köpt fler delar hade jag tänkt, men självplocken var stängd pga corona (!?). Får bli en ny utflykt senare. Nedan är lite bilder på dagens arbete med att byta spolen.

Ordning och redan, välpackat och uppmärkt.
IMG_4320.JPG
IMG_4321.JPG

Nya spolen före rengöring...
IMG_4322.JPG

... och efter.
IMG_4323.JPG

Skönt att se att de var likadana ;)
IMG_4324.JPG

Överdrev lite och gjorde även rent den gamla. Den blir kvar som reserv då jag inte med säkerhet kan säga att det var den som var problemet. Mäter jag upp den så stämmer ohm-talen. Blev grönt av ärg i kontakterna.
IMG_4325.JPG

Nytt batteri har det också blivit. Det gamla för 599 kr på Harald Nyborg höll i 11 år!
IMG_4288.JPG
IMG_4285.JPG

Avslutar med två bilder från när bilen passerade 5000 mil, förlåt, jag menar 15000 mil :)
IMG_4286.JPG
IMG_4318.JPG
Då håller vi tummarna att det blir bra nu. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Ringön - Escort mk6 -98

Inlägg av Ringön »

RickardEM skrev: Då håller vi tummarna att det blir bra nu. :)

\Rickard
Tack, det gör jag också :) Var ute och körde förut, 4 mil och inga problem. Startade direkt efter att jag stängt av i garaget.
Ska gå igenom lite mer kring insprutningen och trottelhuset när jag hinner. Om inte annat för att göra rent!

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re:

Inlägg av Ringön »

Ringön skrev:
Ser ganska bra ut i hjulhusen för att vara 21 år. Dock så var höger framhjul täckt med en vätskefilm på baksidan. Vätskan fanns även på upphängningsarmarna till hjulen. Vätskan verkar ha krupit fram från undersidan av motorn. Har tidigare haft problem med att det läckt glykol in på passagerarmattan så jag tänkte att det var glykol, men det kändes mer som olja. Kan dock inte se var läckan kommer ifrån och det saknas inga vätskor i behållarna (vad jag kan se). Någon som har några tips? Blev tyvärr ingen bild från hjulhuset då jag var allt för oljig.

Får väl köra till macken och lyfta innan jag ställer av så att jag kan hitta läckan.
Lite glädjande i all annan felsökning var att jag hittade vad som läckt olja i hjulhuset. Den fyra år gamla stötdämparen har redan börjat läcka och då har bilen inte gått många mil, knappt 500 mil. Irriterande, men skönt att ha hitta felet!

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5349
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Re:

Inlägg av RickardEM »

Ringön skrev:
Ringön skrev:
Ser ganska bra ut i hjulhusen för att vara 21 år. Dock så var höger framhjul täckt med en vätskefilm på baksidan. Vätskan fanns även på upphängningsarmarna till hjulen. Vätskan verkar ha krupit fram från undersidan av motorn. Har tidigare haft problem med att det läckt glykol in på passagerarmattan så jag tänkte att det var glykol, men det kändes mer som olja. Kan dock inte se var läckan kommer ifrån och det saknas inga vätskor i behållarna (vad jag kan se). Någon som har några tips? Blev tyvärr ingen bild från hjulhuset då jag var allt för oljig.

Får väl köra till macken och lyfta innan jag ställer av så att jag kan hitta läckan.
Lite glädjande i all annan felsökning var att jag hittade vad som läckt olja i hjulhuset. Den fyra år gamla stötdämparen har redan börjat läcka och då har bilen inte gått många mil, knappt 500 mil. Irriterande, men skönt att ha hitta felet!
Tur i oturen, bra att veta vart oljan kommer ifrån iallafall. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar