Sida 1 av 4

Remko - 2006 Fiesta ST150

Postat: sön jun 17, 2018 6:26 pm
av Remko
Hej! Jag är ny på klubben men inte på Ford. Har haft 6-7 Sierran men det var för länge sen. Nu är jag glad ägeren av en ST150 med lite över 11t mil sedan i Mars. Håller på med preppa den till bankörning samt som min dagliga bil. Än så länge har gjort det vanliga. Bytt till Mondeo ok med 300mm Focus skivor och goodridge bromsslangar. Pipercross luftfilter i stället för ett väldigt smutsigt original filter. Sen har jag bytt tändstift, olja och tändningskablarna. Lackade fälgerna vita och satt dit stänklappar. Igår så sänkte jag bilen med Eibach fjädrar.

Näst blir anpassa servostyrning behållarens plats så att den inte längre kokar upp servostyrningsvätskan. Sen tänker jag skriva dit en strutbrace (Vet inte vad det heter på svenska.) och skaffa 10mm spårbreddare. Såna som man skruvar bakom nävarna. Har hört att det gör bilen lite stabilare i bakänden. Nåt som är ingen lyx.

I framtiden kommer jag att bytta till Bilstein eller Koni stötdämpare. Bytta grenrör och mm. Kort sagt ska jag försöka att få det bästa ur Fiestan utan att gå i konkurs samt bilen kommer att vara kvar på gatan. Typ som en Rolling Project. Tack för titta!

Postat: sön jun 17, 2018 7:20 pm
av Järnkaminen
Trevligt! Välkommen till klubben :)!

Lägg gärna upp bilder sen när du löst det med servobehållaren. Har själv inte fått tummen ur och löst det.

Postat: sön jun 17, 2018 8:45 pm
av Nemesis_se
Vet att "Farsan" och Daniel666 hade någon lösning på servo problemen när dom körde ST150. Kanske finns något i historian...

Postat: sön jun 17, 2018 10:14 pm
av davve d
Än en gång välkommen till klubben :wave:

Kul att du dök upp på Lunda sist. Bilen din såg riktigt fin ut, kommer trivas som fisken i vattnet på Gelleråsen:starter:

Postat: sön jun 17, 2018 10:57 pm
av nextuz
Kokar upp olja? :o Blir den varm, eller kommer det tillbaka med tryck?

Postat: mån jun 18, 2018 10:24 am
av Remko
Tack för alla vänliga hälsningar. :cool:

Problemet är att vätska behållaren sitter för nära motorn. Kör man hård med bilen så är det inte ovanligt att vätskan kokar upp. Samt pumpan kommer att låta väldigt högljudd. (På engelska skulle man säga 'a whining sound') Pumaspeed har en sats som bytter plats på behållaren. Typ till bakom batteriet. Själv tänker jag också bytta styrpumpen. Vet inte hur mycket stryk den har fått i sitt liv. Vore inte kul om den skiter sig på väg till Nurburgring i September. Och så klart ny vätska.

Ser väldigt mycket framemot till den 15/7. Bilen kommer att vara ännu bättre. Var kul att träffa er också!

Postat: mån jun 18, 2018 10:46 am
av nextuz
Remko skrev:Tack för alla vänliga hälsningar. :cool:

Problemet är att vätska behållaren sitter för nära motorn. Kör man hård med bilen så är det inte ovanligt att vätskan kokar upp. Samt pumpan kommer att låta väldigt högljudd. (På engelska skulle man säga 'a whining sound') Pumaspeed har en sats som bytter plats på behållaren. Typ till bakom batteriet. Själv tänker jag också bytta styrpumpen. Vet inte hur mycket stryk den har fått i sitt liv. Vore inte kul om den skiter sig på väg till Nurburgring i September. Och så klart ny vätska.

Ser väldigt mycket framemot till den 15/7. Bilen kommer att vara ännu bättre. Var kul att träffa er också!
Ahh, jag förstår. Räcker det med värmesköld?

EDIT: Eller glöm det... såg nu på bilder... oerhört dum plats :o

Postat: tis jun 19, 2018 9:15 pm
av Nemesis_se

Postat: fre jun 22, 2018 8:52 am
av Remko
Tänker visa lite mer. Kanske hjälper nån annan. Som sagt har jag monterad Mondeo bromsok samt Focus skivor. Om nån funderar göra samma sak så kan du ta ok från vilken som helst mondeo mk3. Alla har densamma. Och Jaguar x-typen använder samma ok. Enda som behövs är att borra upp navet från 10,5mm till 12,5mm. 12mm är för trångt. Har jag försökt. Sen bromsoken jag har är renoverade och lackade med foliatec färg. Nya kolv och tätningar.

Och en bild på Pipercross filter jag monterade. Fick sätta en liten filter på ventillockvent. När jag tog bort OEM luftfilterhuset så sprack gummi slangen.... Var verkligen dags att bytta filtret med. Var svart i stället för vitt. :yuck:

Postat: lör jun 30, 2018 2:07 pm
av Remko
Lite framgång. Har bytt växellådöljan och stryrservo vätskan.
Och så här börjar med lacka fälgcenterkåpar. Blev lite färgglad. :)
Hade tänkt sätta dit en ny styrpumpa och en s.k. relocationkit men jag tillfälligt ångrade mig. Blir nästa månad. Tänker prova med ny vätska först och se hur det går.
Näst är en fjäderbenstag och nya justerbara droplinks. Hade problem med få fast en så bestämde mig att byta ut dem. Lika bra att köpa justerbara i förberedning till en annan krängningshämnare som jag tänker montera.
Näste helg kommer en svetsare att konstruera en bältfäste till Sabelt 4punktsbältar som också kommer att sätta dit till bandagar osv. Blir många bildar!

Postat: tor jul 05, 2018 7:42 pm
av Nemesis_se
Snyggt !

Postat: ons jul 11, 2018 7:42 am
av Remko
Några prylar som kommer hjälpa med väghållning och framtidens upgradringar.
Köpte ett OMP fjäderbenstag (på Ebay). Var lätt som en plätt att installera men går väldigt nära bromsvätska behållaren. Gör det lite svårt att öppna men det behövs inte göras så ofta. Enligt hemsidan kommer bilen att känna lite mer precis. Tillsammans med sänkningen borde det blir fin på banan söndag. :333:
Sen har bytta ut OEM droplinks. En sida av de originale var svårt att fastna och lossna när jag sänkte bilen pga rostad insats. Köpte justerbara med tanken att i framtiden jag kommer att vilja en lite tjockare justerbar krängningshamnare.

Tyvärr blev bältfäste inte av. Svetsaren var sjuk så det blir i framtiden. Då kommer jag också att sätta dit ett brandsläckerefäste.
Efter söndag så kommer jag att bestämma vad bilen behöver. Tror min original plan kommer att blir av. Stryrservovätskabehålleren (framöver SSVB :513: ) plats bytte.
Och få se om jag nån att fixa bak bromsslangerna. Har inte vågad att försöka få loss vänster bak slangen. Ville inte ha sönder nåt så kort innan gelleråsen. :banghead:
Kanske jag ska dyka in att uppgradera handbromserna. Kanske det kan hålla bakänden lite i ordning med lite mer bakbromsning.

Ssvb mod

Postat: lör aug 04, 2018 2:53 pm
av Remko
Som tänkt fick jag bytta plats på ssvb. Det visade sig att vätskan kokade ur behållaren ändå. Så jag köpte satsen på Ebay. Den är precis detsamma som är såld av Pumaspeed fast billigare! Och lägre frakt. :icon_idea

Jag började med ta redo på var allt skulle få plats så tog ur batteriet och batterielådan. Lådan sitter fast med 3 skruvar (hylsa 13)
Sen borrade jag 2 5mm hål att skruva dit flasken.
Då var det tid att ta bort den originale flaske från servopumpan och skruva på en adapter.
Original flasken sitter fast med 3 små skruvar (hylsa 8) En var lite knasigt att komma åt men med en flexi gick det precis.

Med allt på sin plats, så la jag dit slangarna och kapade de till rätt längden. Tyvärr var nya returslangen lite för kort att låta mig ta bort den originale i stället för att koppla ihop de (Som tillverkaren har tänkt). Hade velat sätta den nya slangen direkt på servon.

Nu med båda slangerna i rätt längd jag skruvade ihop allting och fyllde på systemet. Med mer längd i slangerna och en lite större ssvb borde det går bra nu. Och i sämst fall att den skulle koka över hamnar vätskan rakt över motorn. Väl värt 1700sek.
Alltihop tog mig det 3,5 timmar att sätta dit satsen.

Jag hoppas det här hjälper andra ST150 ägare.

Postat: mån aug 06, 2018 7:08 am
av Nemesis_se
Såg lite småtrångt ut?
Kul med mycket bilder :)

Postat: tis aug 07, 2018 10:33 am
av Remko
Mja.. jag har ju a/c kvar. Har skrapat mina armar några gånger. Var lättare än det ser ut med batteriet borta. Men att säga att det var gott om plats? Nej :D :D