Sida 1 av 2

fordmaffian - Sierra vingebil replika

Postat: mån nov 12, 2018 8:21 pm
av fordmaffian
Hejsan! Tänkte starta upp en projekt tråd på min 3-dr sierra.

Följande spec kommer jag använda mig av såhär i början på en helt otestad turbo konverterad motor.

Scorpio 2.3 16v med borttagna balansaxlar och annat oljetråg

Mitsubitsi 15g turbo med 7ans avgashus från
Volvo V70 AWD

Mt75 växellåda

Scorpio bakvagn från en -97a

Styrsystem EMU Classic och kabelhärva från GZ Racing

Koppling 6-puckad från kl racing med 695 tryckplatta.

Intercooler blir till en början sierra cosworth orginal ic.


Exteriört

cosworth kofångare fram, tyvärr bara en kopia men..

Sierra mk2 sidokjolar

Sierra mk1 bak kjol

Sierra cosworth rs 500 vingen plus gummi vingen.

Interiört är inte bestämt än. Jag har båge liggandes men är osäker om jag ska stoppa i den. För övrigt är den rensad inuti just nu för närvarande.

Bilder kommer snart

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: mån nov 12, 2018 9:17 pm
av RickardEM
Ska bli skoj att följa, blir det några andra modifiering på motorn? :)

\Rickard

Postat: mån nov 12, 2018 11:49 pm
av fordmaffian
RickardEM skrev:Ska bli skoj att följa, blir det några andra modifiering på motorn? :)

\Rickard




Ja de hoppas jag , ja jag har fått modifiera blocket för att få dit ett nytt oljetråg från föregångaren till de 16 ventilerna som satt i scorpio/escort/galaxy vars motorkod heter Y5A, nämligen twincam motorn som kom -89 på sierra/scorpio/transit, I4 som motorkoden heter. Blocket har jag byggt om med delar från I4 motorn bla oljepickup/oljetråg/oljepumpsdrivning/ bröstkåporna/stödgödlar osv så de är en del finurlande gjort


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: mån nov 12, 2018 11:59 pm
av fordmaffian
BildBildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: tis nov 13, 2018 6:00 pm
av RickardEM
fordmaffian skrev:Ja de hoppas jag , ja jag har fått modifiera blocket för att få dit ett nytt oljetråg från föregångaren till de 16 ventilerna som satt i scorpio/escort/galaxy vars motorkod heter Y5A, nämligen twincam motorn som kom -89 på sierra/scorpio/transit, I4 som motorkoden heter. Blocket har jag byggt om med delar från I4 motorn bla oljepickup/oljetråg/oljepumpsdrivning/ bröstkåporna/stödgödlar osv så de är en del finurlande gjort


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Tack för infon, har en 2,3l motor hängandes i motorstativet som ska in i något roligt projekt när tid finnes så det blir att följa den här tråden extra noga. :D

\Rickard

Fordmaffian - Sierra vingebil replika

Postat: sön nov 18, 2018 3:47 pm
av fordmaffian
För att kunna montera kåpan vid veven och kunna montera den kortare kedjan till oljepumpen måste denna stödgödel tas från twincam motorn. Som tur är den bultad och passar bolt-on. vidare måste 2 bultar till mittersta ramlageröverfallet bytas ut till andra med en ”pinnbult” för att kunna montera skvalp plåten. Allting är bolt-on så de behövs enbart titta hur allt sitter på I4 motorn ( twincam motorn) glöm inte skruva dit oljepickupen från I4 motorn , glömmer man den får man fruktansvärt svårt att kunna få upp oljetrycket .

Bild


Skickat från min iPhone med TapatalkBildBild

Fordmaffian - Sierra vingebil replika

Postat: sön nov 18, 2018 4:13 pm
av fordmaffian
Som man ser är de ju en del av blocket som fattas på Y5A eftersom kedjan som driver balansaxlarna löper just där, denna blockbit finns ju på I4 motorn så jag helt sonika mätte ut exakt hur stor bit som fattades och kapade ur exakt så stor bit jag behövde. Sen förvärmde jag blocket med gas och drog på med stark ström med migsvetsen, sen avslutade jag med att slipa ner svetsen till så utan blev någulunda slät yta. Detta är den största modden man får göra och de krävs att man får dit den exakt med tanke på att den tätar mot både tråget och bröstkåpan


Skickat från min iPhone med TapatalkBildBildBild

Postat: sön nov 18, 2018 4:35 pm
av fordmaffian
Innan man monterar I4 tråget på Y5A motorn måste man plugga detta hålet då de är oljetillförseln till de gamla balansaxlarna. Jag gängade i en plugg bara med lite loctite nu är de bara montera ihop allt med nya packboxar och packningar sen smäcka på tråg och bröstkåpan efter man monterat I4a motorns kedja och spännare till oljepumpen , Bild

Då jag är klar i nedre delen av motorn tog ja itu med övre delen av motorn, nämligen övre bröstkåpan och ventilkåpan. Bröstkåpan tar man från I4 motorn och likaså drivningen till fördelaren. Drivningen är bara en hylsa som sitter i samma skruv som drevet, så lossa skruven lite försiktigt och montera hylsan och på med bröstkåpan .Nu kommer nästa bekymmer, ventilkåpan , jag skickade in min kåpa för omsvetsning så man kan använda den för fördelartändning och här är jag idag Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: sön nov 18, 2018 4:38 pm
av fordmaffian
Bilder kommer komma när ventilkåpan och bröstkåpan är monterade


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: sön nov 18, 2018 5:16 pm
av fordmaffian
BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fordmaffian - Sierra vingebil replika

Postat: fre nov 30, 2018 12:18 am
av fordmaffian
Nu ikväll blev de lite mer gjort och snart är de dags för uppstart, borrade upp den gamla oljekanalen till balansaxlarna med ett 8.5 mm borr och gängade upp hålet till 1/8 ntp gänga. Beställde hem även en passande plugg från ddesign.nu. https://www.ddesign.nu/product/plugg-1-8-nptfor-egt-uttag-vibrant-performance.

Efter att jag fått hem den i början på nästa vecka blir de att smacka dit den och sen blir de montering i bil och inkoppling av el och bränsle

Efter att jag fått ner den i bilen igen kommer jag börja på att bygga turbogrenröret

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: fre nov 30, 2018 6:44 am
av Jimmy86
Kul med lite hybridmotor, blir nog bra när det är klart. En fråga bara, varför inte köra Edis4 tändning på den och skita i fördelare?

// Jimmy

Fordmaffian - Sierra vingebil replika

Postat: fre nov 30, 2018 7:08 am
av fordmaffian
Jimmy86 skrev:Kul med lite hybridmotor, blir nog bra när det är klart. En fråga bara, varför inte köra Edis4 tändning på den och skita i fördelare?



// Jimmy




Jo, en mycket simpel anledning. Denna motorn agerar även lite som en testrigg till en Granada som troligtvis ska få en 2.3a ist för pinton som sitter där nu slutkonceptet kommer den få antingen edis eller vag spolar


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: ons dec 05, 2018 5:48 pm
av fordmaffian
Blev den sista detaljen innan montering av motorn i bilen, nämligen plugg köpt från ddesign till de gamla balansaxlarnas oljematning , 1/8 npt gänga



Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: ons dec 05, 2018 8:04 pm
av fordmaffian
Efter ett litet missöde med en brusten gängtapp fick jag fast pluggen och oljetråget åkte på


BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk