rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Det där med att bygga om en bil har många bottnar. Alltifrån hur man i tanken föreställer sig hur den ska se ut, till att man ska få den att se ut så. Det är inte alltid det där går hand i hand.
Dessutom behöver man hjälp av andra människor, och då gäller det bla att hitta ett passande forum där man kan ställa sina frågor, men även få kompetenta svar.
Jag har ägt den här bilen sedan 1995 och under åren har tankarna alltid lutat åt en Grupp5-replika, eller Zakspeed-kopia som de oftast benämns. Men efter att någonstans runt 1999 ha fått möjlighet att mäta på en sådan bil så insåg jag ganska raskt att det är omöjligt att få en standard Capri att bli en grupp5-bil utan att sektionera hela karossen. Och till det räckte, och räcker, inte mina kunskaper. Dessutom är bilen i ett bra skick vad gäller rosten.
Kvar fanns att försöka hitta ett Fibresportkit eller XX-pack special.
Efter lite letande så hittade jag via Ford Capri-klubben 4st X-packskärmar som jag åkte och köpte.
En 3-liters motor byggdes och trimmades med tanken att bilen aldrig skulle gå på vägen utan bara användas på trackdays, något som på den tiden innebar ”klubbkörningar”.
Några år senare kom så tanken att kunna ta bilen till Ringen och helt plötsligt var ju bilen tvungen att kunna besiktas. Kontakt togs med SFRO som hänvisade till avgasregler och sa att den där bilen aldrig skulle gå genom med mitt motorval.
Så där stod jag nu med en bil som hade helt nya krav att uppfylla och en verkstad fylld med saker som jag inte skulle kunna använda. Fine.
Så nu är vi här, 23 år senare, med en klar målbild och ett fokus på att göra bilen klar i närtid. Det innebär att den troligen kommer att landa på hjulen under första halvan av januari 2019 och sedan ska drivlinan göras komplett.
Målbilden är:
bränslekonverterad Ford 4.6 3V från en Thunderbird -94
rootskompressor (bolton-kit)
eftermarknads-ECU
6-växlad manuell låda
BMW E39 touring bakvagn
Bromsar är en blandning av BMW M5 och Fiat Turbo.
Framvagn är en ombyggd originalframvagn
Målet med motoreffekten är 225hkr, beroende på slutlig vikt.
Bilen kommer att besiktas som ombyggt fordon.
Dessutom behöver man hjälp av andra människor, och då gäller det bla att hitta ett passande forum där man kan ställa sina frågor, men även få kompetenta svar.
Jag har ägt den här bilen sedan 1995 och under åren har tankarna alltid lutat åt en Grupp5-replika, eller Zakspeed-kopia som de oftast benämns. Men efter att någonstans runt 1999 ha fått möjlighet att mäta på en sådan bil så insåg jag ganska raskt att det är omöjligt att få en standard Capri att bli en grupp5-bil utan att sektionera hela karossen. Och till det räckte, och räcker, inte mina kunskaper. Dessutom är bilen i ett bra skick vad gäller rosten.
Kvar fanns att försöka hitta ett Fibresportkit eller XX-pack special.
Efter lite letande så hittade jag via Ford Capri-klubben 4st X-packskärmar som jag åkte och köpte.
En 3-liters motor byggdes och trimmades med tanken att bilen aldrig skulle gå på vägen utan bara användas på trackdays, något som på den tiden innebar ”klubbkörningar”.
Några år senare kom så tanken att kunna ta bilen till Ringen och helt plötsligt var ju bilen tvungen att kunna besiktas. Kontakt togs med SFRO som hänvisade till avgasregler och sa att den där bilen aldrig skulle gå genom med mitt motorval.
Så där stod jag nu med en bil som hade helt nya krav att uppfylla och en verkstad fylld med saker som jag inte skulle kunna använda. Fine.
Så nu är vi här, 23 år senare, med en klar målbild och ett fokus på att göra bilen klar i närtid. Det innebär att den troligen kommer att landa på hjulen under första halvan av januari 2019 och sedan ska drivlinan göras komplett.
Målbilden är:
bränslekonverterad Ford 4.6 3V från en Thunderbird -94
rootskompressor (bolton-kit)
eftermarknads-ECU
6-växlad manuell låda
BMW E39 touring bakvagn
Bromsar är en blandning av BMW M5 och Fiat Turbo.
Framvagn är en ombyggd originalframvagn
Målet med motoreffekten är 225hkr, beroende på slutlig vikt.
Bilen kommer att besiktas som ombyggt fordon.
- Bilagor
-
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Lite samlade bilder från de tidiga åren
Här följer en liten bild-svit från tidigare arbeten. Det är lite fjäderbensmeck och lite rostlagning och en hel del tänkande. När ryggen krånglade så fick yngsta dottern rycka in för att få ner bakaxeln, alltid med ett leeende.
Det där med att få dit skärmar så att de följer linjen på en bil är inte heller självklart. Det är många linjer att hålla reda på, och att A-stolpen innehöll 3 lager med plåt, alla lika rostiga, vem hade räknat med det?
Det där med att få dit skärmar så att de följer linjen på en bil är inte heller självklart. Det är många linjer att hålla reda på, och att A-stolpen innehöll 3 lager med plåt, alla lika rostiga, vem hade räknat med det?
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
bakre hjulhuset
profilen börjar se ut som jag tänkt mig iallafall. Det är bakänden som jag inte är helt klar med hur den ska se ut och som vanligt så är det den viktigaste biten.
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Fjäderbenen får sina justeringar
och så uppgraderar jag bromsarna. Det blir en blandning av BMW E39 och Fiat Turbo och så 2.25" Coiloverrör.
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Verkligen en massiv arbetsinsats som går att ana . Imponerande uthållighet , det stärker verkligen tesen att om något är tillräckligt mugget så är det enklare att riva isär det mer eller mindre totalt och "rita mellan punkterna" hellre än att pussla med småbitar. Ändå gissar jag att någon purist kommer fram när den är klar och smattrar ilsket om att du "förstört en fin gammal bil" . Bra och åskådliggörande bilder, hoppas vi får se även några på de nya hjulställen som enheter och gärna mer detaljerade "recept" på vad som ingår.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Jajamän! Jag har alltid varit lite avis på hur han envist hållit liv i sina Granador. :-)Holma skrev:Bra jobbat Ricky!
Du verkar ha god hjälp också, underbart att ha hjälp av ungarna
(Väldigt OT: Lennart i Ekebyborna låter bekant för dig va?
Ditt namn känns för unikt för att det ska finnas 2 i "borensberg".)
mvh //Ricky
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Man ska be om hjälp!
Jag kände att jag absolut inte hann med att svarva fästen till bakaxeln så i förra veckan lejdes det bort till bror, som gjorde en fantastisk insats med sin plåtrullare och sin svarv. :-)
En plugg att mäta på fixades med lite smältlim.
Och efter lite urkapningar och kryssmätningar och höjdjusteringar så hamnade allt där det skulle ikväll. Så nu är den här tråden i fas med verkligheten.
För eget minne så sitter hjulaxeln i centrum vilket är 33.5cm mätt i karossvecket.
Imorgon sömmas allt då inmätning tog längre tid ikväll än planerat.
En plugg att mäta på fixades med lite smältlim.
Och efter lite urkapningar och kryssmätningar och höjdjusteringar så hamnade allt där det skulle ikväll. Så nu är den här tråden i fas med verkligheten.
För eget minne så sitter hjulaxeln i centrum vilket är 33.5cm mätt i karossvecket.
Imorgon sömmas allt då inmätning tog längre tid ikväll än planerat.
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
manuell låda till en 4.6 sökes!
Jag letar efter en manuell låda till min 4.6, gärna inkl svänghjul.
Motorn är från en Thunderbird -94 så det bör gå med lådor från senare Mustanger , men även med en T45 från mitten av 90-talet, även om många tycker att man ska hålla sig borta från dom pga brist på delar.
T56 finns väl bara till 5.4-liters motorerna, och om de passar i bultdelningen mot motorblocket vet jag inte. Det kanske någon här har kunskap om? 6-växlar vore ju kul även om det kanske inte kommer att behövas.
Alternativet är att ta en låda från en större (diesel,V8) BMW, exempelvis, och snickra ihop en konvertering. Men sånt där tar tid om det inte finns bolton att hitta, och även om det är skitkul att sitta på pallen och grubbla så innebär det att saker stannar upp.
Men finns det någon som har tips eller vet så tas det tacksamt emot.
mvh //Ricky
Motorn är från en Thunderbird -94 så det bör gå med lådor från senare Mustanger , men även med en T45 från mitten av 90-talet, även om många tycker att man ska hålla sig borta från dom pga brist på delar.
T56 finns väl bara till 5.4-liters motorerna, och om de passar i bultdelningen mot motorblocket vet jag inte. Det kanske någon här har kunskap om? 6-växlar vore ju kul även om det kanske inte kommer att behövas.
Alternativet är att ta en låda från en större (diesel,V8) BMW, exempelvis, och snickra ihop en konvertering. Men sånt där tar tid om det inte finns bolton att hitta, och även om det är skitkul att sitta på pallen och grubbla så innebär det att saker stannar upp.
Men finns det någon som har tips eller vet så tas det tacksamt emot.
mvh //Ricky
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Tack! Jag insåg att om jag ska kunna hålla lite takt på saker och ting så kommer jag att behöva kunskapshjälp, så det var ett litet funderande på vilket forum som skulle väljas. Det gamla Capri-forumet har alltid varit skakigt, men här hoppas jag hitta det jag söker.Järnkaminen skrev:Mycket intressant projekt! Ska följas med glädje . Hoppas få möjligheten att se den live redan till sommaren !
mvh //Ricky