rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Det är ju fingäng i skruvarna som sitter och håller framvagnsbalken men jag ska förbi Wurth idag och se vad de har.therealpinto skrev: ↑tis jan 19, 2021 8:13 amSpaken brukar ju gå att vinkla så den kommer där man vill ha den, med min T5-låda är det tvärtom, den är lite långt bak.
Du har säkert koll, men man vill ju inte sänka ned hela framvagnsbalken permanent, det sabbar rollcentret. Så fort man börjar flytta runt saker där påverkar man geometrin och det blir fort knepigt.
Däremot funkar det ofta bra att ha en uppsättning långa skruvar till balken, då kan man kontrollerat släppa ned den en bit när man ska montera växellåda och/eller motorn.
Jag har insett att med T5-lådan är det enklast att lossa lådan från sprängkåpan, det är bara 4 skruvar och så kan man dra lådan nästan rakt bakåt. Sedan kommer man åt skruvarna mellan motor och sprängkåpa. Det är enklare vid montering också. Tyvärr är väl T45 inte uppbyggd på det sättet :-(
Gustaf
Balken ska absolut inte ner permanent. Då blir det ju en Mexikansk Gasser av bilen. :-D
Jag tror dock att det kan räcka med att hänga av insuget. Då tror jag att jag får till vinkeln på motorn utan att sänka balken under monteringen.
Återkommer i ärendet. Men så här långt är jag rätt nöjd.
Frågan är sen, ska jag ha stödlager på kardan eller ska jag åka med en enda lång kardan mellan växellåda och bakaxel?
Vad säger erfarenheten?
mvh //Ricky
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Skruvarna är vanlig UNF så det är inget exotiskt egentligen. Men långa UNF kan ju vara beställningsvara.
Fördelen med stödlager är att man kan gå ned i ytterdiameter utan risk för självsvängningar som knäcker kardanröret. Men en Capri är ganska kort, så man klarar sig normalt sett med 3" kardanrör även om man kör utan stödlager. Men stödlager kan vara smidigt ut monteringssynpunkt också, enklare att vika ihop och ta ned kardanen, speciellt kanske med delad bakaxel där man inte får hjälp av att bakaxeln rör sig nedåt när man lyfter bilen.
Gustaf
Fördelen med stödlager är att man kan gå ned i ytterdiameter utan risk för självsvängningar som knäcker kardanröret. Men en Capri är ganska kort, så man klarar sig normalt sett med 3" kardanrör även om man kör utan stödlager. Men stödlager kan vara smidigt ut monteringssynpunkt också, enklare att vika ihop och ta ned kardanen, speciellt kanske med delad bakaxel där man inte får hjälp av att bakaxeln rör sig nedåt när man lyfter bilen.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Bra synpunkter. JAg ska klura lite och se. Jag har ju sparat kardanen från Thunderbirden, och den är nog på dryga 3".therealpinto skrev: ↑tis jan 19, 2021 10:56 amSkruvarna är vanlig UNF så det är inget exotiskt egentligen. Men långa UNF kan ju vara beställningsvara.
Fördelen med stödlager är att man kan gå ned i ytterdiameter utan risk för självsvängningar som knäcker kardanröret. Men en Capri är ganska kort, så man klarar sig normalt sett med 3" kardanrör även om man kör utan stödlager. Men stödlager kan vara smidigt ut monteringssynpunkt också, enklare att vika ihop och ta ned kardanen, speciellt kanske med delad bakaxel där man inte får hjälp av att bakaxeln rör sig nedåt när man lyfter bilen.
Gustaf
Borde iofs även ha den gamla BMW-kardanen någonstans och den är ju delad.
mvh //Ricky
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Bakaxeln redo för montering
Har gått och väntat på lite mildare väder för att kunna montera mina skärmar. Känns dumt att försöka trycka upp värmen i verkstan till dryga 20 grader när det är minus 14 utanför. Under tiden har det mest måttats och planerats för att få plats med avgasrör och dvs andra rör lite här och där.
Samt så har bakaxeln blivit klar. Gillar helt klart det svarta färgvalet. Mycket mer OEM än den aluminium som det är original.
Ska man göra skruvar rena och fräscha utan att det ska blänka en massa så är fosforbad fantastiskt. Dessutom ger hinnan som bildas ett visst korrosionsskydd.
mvh //Ricky
Samt så har bakaxeln blivit klar. Gillar helt klart det svarta färgvalet. Mycket mer OEM än den aluminium som det är original.
Ska man göra skruvar rena och fräscha utan att det ska blänka en massa så är fosforbad fantastiskt. Dessutom ger hinnan som bildas ett visst korrosionsskydd.
mvh //Ricky
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Snyggt !
Egenbyggt verktyg till bussningarna?
Egenbyggt verktyg till bussningarna?
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Japp, jag hittade två kortbitar fyrkantsprofil i skrotlådan och en M16 gängstång.
Det är kul att göra verktyg som man sen kan hänga på en krok i verktygsvagnen när man använt dom.
mvh //Ricky
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
How to Build Max-Performance
Är man uppfödd med Haynesmanuler och haft en sådan till varje bilmodell man ägt så är det här en självklarhet...
mvh //Ricky
mvh //Ricky
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
ABSTRAKT tänkande
Det här med att tänka abstrakt när man har passerat 40 år med ett decennium är lite sådär....Jag måste iallafall se saker IRL.
Så....kvällens projekt.
- Bränsletank med en volym för att tillåta Grand Tour-resor.
- Få till en så stor ljuddämpare som möjligt, så långt bak som möjligt. #GT3style
Har även bestämt mig för externa bränslepumpar. Främst för att jag inte vill göra en lucka i golvet för att komma åt tankarmaturen, men även för att det finns plats precis bakom bakaxeln. Där behöver jag iallafall lämna utrymme för att kunna byta diffklump och/eller byta bussningar utan att sänka bakaxelbryggan.
mv h//Ricky
Så....kvällens projekt.
- Bränsletank med en volym för att tillåta Grand Tour-resor.
- Få till en så stor ljuddämpare som möjligt, så långt bak som möjligt. #GT3style
Har även bestämt mig för externa bränslepumpar. Främst för att jag inte vill göra en lucka i golvet för att komma åt tankarmaturen, men även för att det finns plats precis bakom bakaxeln. Där behöver jag iallafall lämna utrymme för att kunna byta diffklump och/eller byta bussningar utan att sänka bakaxelbryggan.
mv h//Ricky
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
växellådsfäste att fästa bilen i...men vad ska rören monteras med?
Fått ordning på fästet för växellådan till sist och även förstärkt golvet så det inte brakar iväg.
Det blev två motorkuddar från Maxda MX5 som får sitta på tvären. Det blev ett riktigt kompaktbygge så fortfarande är golvet för baksätespassagerarna lägsta punkt på bilen.
Klurar på bränsle och bromsledningar nu, och tänker mig 10mm hydraulrör under bilen för bränsle t/r.
Någon som har tips på kombi-klipps där man får med sig 3 rör (2x10mm+bromsrör)?
T-clips är ju en variant och sen dra bromsrör vid sidan, men tips mottages tacksamt.
mvh //Ricky
Det blev två motorkuddar från Maxda MX5 som får sitta på tvären. Det blev ett riktigt kompaktbygge så fortfarande är golvet för baksätespassagerarna lägsta punkt på bilen.
Klurar på bränsle och bromsledningar nu, och tänker mig 10mm hydraulrör under bilen för bränsle t/r.
Någon som har tips på kombi-klipps där man får med sig 3 rör (2x10mm+bromsrör)?
T-clips är ju en variant och sen dra bromsrör vid sidan, men tips mottages tacksamt.
mvh //Ricky
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Det finns "kombiclips" på en hel del bilar men kanske inte så lätt att spåra upp.
En snabb E-bayrunda gav till exempel;
https://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-5-GT ... Sw92heamDU
Men vill man ha exakta mått är det kanske läge att leta rätt på någon med 3D-skrivare...
Gustaf
En snabb E-bayrunda gav till exempel;
https://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-5-GT ... Sw92heamDU
Men vill man ha exakta mått är det kanske läge att leta rätt på någon med 3D-skrivare...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Svårt att få det o hålla med 3D-printat :/
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Med bra material/filament ska det nog funkar men knappast med standard PLA eller vad det heter. Jag är inte så insatt, försöker att inte drunkna i det träsket också :-)
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Re: växellådsfäste att fästa bilen i...men vad ska rören monteras med?
Om du kollar på Bad Obsession Motorsport och deras Binky bygge så löste dom det genom att ta gummiklossar, borra 4 hål, såga rakt igenom hålen, så fick dom hållare för 4 rör... ca 16 min in i avsnitt 15...rschneberger skrev: ↑lör feb 13, 2021 3:42 pm
Klurar på bränsle och bromsledningar nu, och tänker mig 10mm hydraulrör under bilen för bränsle t/r.
Någon som har tips på kombi-klipps där man får med sig 3 rör (2x10mm+bromsrör)?
T-clips är ju en variant och sen dra bromsrör vid sidan, men tips mottages tacksamt.
mvh //Ricky
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Re: växellådsfäste att fästa bilen i...men vad ska rören monteras med?
Tack för tipset! Riktigt bra!Nemesis_se skrev: ↑ons feb 17, 2021 2:00 pmOm du kollar på Bad Obsession Motorsport och deras Binky bygge så löste dom det genom att ta gummiklossar, borra 4 hål, såga rakt igenom hålen, så fick dom hållare för 4 rör... ca 16 min in i avsnitt 15...rschneberger skrev: ↑lör feb 13, 2021 3:42 pm
Klurar på bränsle och bromsledningar nu, och tänker mig 10mm hydraulrör under bilen för bränsle t/r.
Någon som har tips på kombi-klipps där man får med sig 3 rör (2x10mm+bromsrör)?
T-clips är ju en variant och sen dra bromsrör vid sidan, men tips mottages tacksamt.
mvh //Ricky
Nu blev det till sist plaströr och s.k. T-clips.
Återkommer med bilder på hur det blir när det är färdigbockat.
mv h//Ricky
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Alla skärmarna på plats!
Det här har jag våndats över.
Och det började med att jag nere på båtvarvet här i stan fick se hur lätt man kan bryta loss polyester från en slätplåt. Därefter har det gnagt i huvudet på mig att det måste finnas bättre sätt att göra det här på. Efter lite googlande så upptäckte jag att de som håller på med "rebody kit cars" allt som oftast limmar dit sina paneler med olika 2k-lim på donatorkarossen.
Så efter lite letande så fastnade jag för Wurths 2k-lim "Powerbond" https://www.wurth.se/produkter/kemi/lim ... powerbond/#/.
Svindyrt - men det räcker gott med en patron till 4st skärmar.
Nu ska allt härda och sen kommer jag att "sömma ihop" alla innerskärmar med flasfiberremsor så att jag får täta hjulhus.
mvh //Ricky
Och det började med att jag nere på båtvarvet här i stan fick se hur lätt man kan bryta loss polyester från en slätplåt. Därefter har det gnagt i huvudet på mig att det måste finnas bättre sätt att göra det här på. Efter lite googlande så upptäckte jag att de som håller på med "rebody kit cars" allt som oftast limmar dit sina paneler med olika 2k-lim på donatorkarossen.
Så efter lite letande så fastnade jag för Wurths 2k-lim "Powerbond" https://www.wurth.se/produkter/kemi/lim ... powerbond/#/.
Svindyrt - men det räcker gott med en patron till 4st skärmar.
Nu ska allt härda och sen kommer jag att "sömma ihop" alla innerskärmar med flasfiberremsor så att jag får täta hjulhus.
mvh //Ricky