rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Nu börjar det likna något.
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Hoppas det funkar bra.
Hur elastiskt blir limmet? Jag ser att Wurth anger 80 shore, det är ju fortfarande flexibelt.
Jag är tveksam till lim (även om vi limmade panelerna på Mavericks Capri MkI), om det inte har samma egenskaper som glasfibern/polyestern som man senare ska täcka med. Inte bara för att det kan röra sig men också för att polyester och lim kan bete sig olika med värme.
Gustaf
Hur elastiskt blir limmet? Jag ser att Wurth anger 80 shore, det är ju fortfarande flexibelt.
Jag är tveksam till lim (även om vi limmade panelerna på Mavericks Capri MkI), om det inte har samma egenskaper som glasfibern/polyestern som man senare ska täcka med. Inte bara för att det kan röra sig men också för att polyester och lim kan bete sig olika med värme.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Ytan är "glashård" nu efter härdning. Om det är bättre eller sämre än polyester vet jag inte. Men även Corvette har, iallafall sen tidigt 70-tal, limmat ihop karosspanelerna på bilarna. Och efter att ha kollat på karossverkstäder så ville jag testa. Jag gillade inte slafset med polyester då jag monterade en av skärmarna, därav limmet.therealpinto skrev: ↑mån feb 22, 2021 6:13 amHoppas det funkar bra.
Hur elastiskt blir limmet? Jag ser att Wurth anger 80 shore, det är ju fortfarande flexibelt.
Jag är tveksam till lim (även om vi limmade panelerna på Mavericks Capri MkI), om det inte har samma egenskaper som glasfibern/polyestern som man senare ska täcka med. Inte bara för att det kan röra sig men också för att polyester och lim kan bete sig olika med värme.
Gustaf
mvh //R
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Då så, då kan det absolut funka.
Lim i sig är absolut en bra lösning för att fästa saker, om man har rätt lim, rätt förbehandling av ytorna och rätt miljö (temperatur och luftfuktighet). Det är som sagt bara risken för olika rörelse mellan panelerna som jag är orolig för. Det är ju bara ett problem när man monterar ett kit som ska övergå till andra paneler sömlöst (dvs spacklas/plastas över). Monterar man med skarv eller "lösa" paneler skulle jag aldrig överväga något annat än lim.
Nu är det ett tag sedan men jag har jobbat en del med kvalitetsstyrning inom fordonsindustrin där vi limmade massor, med olika limsorter. Det är komplext men rätt utfört väldigt smidigt.
Gustaf
Lim i sig är absolut en bra lösning för att fästa saker, om man har rätt lim, rätt förbehandling av ytorna och rätt miljö (temperatur och luftfuktighet). Det är som sagt bara risken för olika rörelse mellan panelerna som jag är orolig för. Det är ju bara ett problem när man monterar ett kit som ska övergå till andra paneler sömlöst (dvs spacklas/plastas över). Monterar man med skarv eller "lösa" paneler skulle jag aldrig överväga något annat än lim.
Nu är det ett tag sedan men jag har jobbat en del med kvalitetsstyrning inom fordonsindustrin där vi limmade massor, med olika limsorter. Det är komplext men rätt utfört väldigt smidigt.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Bränslerör dragna
En del kvällar blir det inte mycket gjort. Mest lite sorterande av verktyg och koll av vad som finns hemma och vad som behöver köpas.
Målsättningen är att göra innerskärmarna imorgon så medan jag klurade på det så drog jag iallafall dit bränslerören. De är bara temporärt monterade med skruv. De kommer senare att nitas på plats, efter att jag lackat.
Att rören är dragna som de är beror på att jag inte vill ha dom som lägsta punkt på bilen, utan så skyddade som möjligt.
mvh //Ricky
Målsättningen är att göra innerskärmarna imorgon så medan jag klurade på det så drog jag iallafall dit bränslerören. De är bara temporärt monterade med skruv. De kommer senare att nitas på plats, efter att jag lackat.
Att rören är dragna som de är beror på att jag inte vill ha dom som lägsta punkt på bilen, utan så skyddade som möjligt.
mvh //Ricky
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Blev kanonbra, vad är det för rör?
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Jag köpte dom på Mekonomen https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... -pa22177sv.
Dock tveksam till om de tål en skärringskoppling då de endast är 1mm i godset. Så jag kommer att montera stödhylsa i ändarna och sedan montera en gummislang med klammer som övergång. Är det någon som vet om det funkar att montera kopplingar direkt så lyssnar jag gärna.
Mekonomen hade ett helskotta att ens få fram huruvida plaströren är E85-godkända, men det är dom. Alla frågor därutöver skapade endast ett tomt vakuum.
mvh /Ricky
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Jag tror att de funkar med rätt typ av skärringskopplingar, du får väl prova.
I "alla år" har jag kört slang till tryckluftsbromsar från lastbil som bränsleledning, det är normalt sett en polyamidslang. De som suttit längst på min bil har nog hängt med i 20 år nu och det funkar klockrent. De trycksatta delarna är anslutna antingen med tryckluftskoppel (snabbkoppel) eller på slangstolpar med hullingar, där är slangen lätt värmd och sedan är kopplingen ditknackad (slangen oftast i skruvstycke med träbitar som har en "kanal" så man klämmer lagom.
Risken med stödhylsa och klammer är att det inte finns någon hulling som gör att det inte glider. Jag har gjort så på retursidan men undviker det på trycksidan. Speciellt när man kör överladdat kan ju bränsletrycket gå över 5 bar så det vill till att det sitter kvar.
Gustaf
I "alla år" har jag kört slang till tryckluftsbromsar från lastbil som bränsleledning, det är normalt sett en polyamidslang. De som suttit längst på min bil har nog hängt med i 20 år nu och det funkar klockrent. De trycksatta delarna är anslutna antingen med tryckluftskoppel (snabbkoppel) eller på slangstolpar med hullingar, där är slangen lätt värmd och sedan är kopplingen ditknackad (slangen oftast i skruvstycke med träbitar som har en "kanal" så man klämmer lagom.
Risken med stödhylsa och klammer är att det inte finns någon hulling som gör att det inte glider. Jag har gjort så på retursidan men undviker det på trycksidan. Speciellt när man kör överladdat kan ju bränsletrycket gå över 5 bar så det vill till att det sitter kvar.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
De slangarna är lite grövre i godset om jag inte minns fel? Jag stod och tittade på dom nere på Scaniaverkstan här i stan. Tror de var 10/7mm. Kunde dock inte hitta datablad på dom som angav att de klarar E85, och eftersom jag ska regga in bilen med E85 och besiktningskillen sagt att jag behöver kunna dokumentera materialet så....therealpinto skrev: ↑tor feb 25, 2021 9:24 amJag tror att de funkar med rätt typ av skärringskopplingar, du får väl prova.
I "alla år" har jag kört slang till tryckluftsbromsar från lastbil som bränsleledning, det är normalt sett en polyamidslang. De som suttit längst på min bil har nog hängt med i 20 år nu och det funkar klockrent. De trycksatta delarna är anslutna antingen med tryckluftskoppel (snabbkoppel) eller på slangstolpar med hullingar, där är slangen lätt värmd och sedan är kopplingen ditknackad (slangen oftast i skruvstycke med träbitar som har en "kanal" så man klämmer lagom.
Risken med stödhylsa och klammer är att det inte finns någon hulling som gör att det inte glider. Jag har gjort så på retursidan men undviker det på trycksidan. Speciellt när man kör överladdat kan ju bränsletrycket gå över 5 bar så det vill till att det sitter kvar.
Gustaf
Men jag kanske har övertolkat honom?
mvh //Ricky
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Det kan vara så att de är grövre kanske, men spontant sett tror jag inte det. Min känsla är att de jag använder har 8 mm nominell innerdiameter (man kan i alla fall gänga in en M8 som inte är helgängad så det blir en plugg om det krisar).
Man ska kunna visa att de tål E85, helt rätt.
Gustaf
Man ska kunna visa att de tål E85, helt rätt.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Jenolite vs. Jenolite
En gris är inte alltid en gris bara för att den säger Nöff.....
Jag har använt Jenolite Rust Converter på sprayburk men lyckades inte hitta annat än 1-litersförpackningar sist när jag beställde. Tyvärr fick jag hem något som var som traditionella rostkonverterare. Inte vad jag ville ha, så jag tog kontakt med Jenolite.
"The aerosol is epoxy based the liquid is different, both work well but I would agree that the aerosol is a better product. Thanks to Brexit and Amazon struggling with its systems we have run out of stock in Europe and have been unable to replenish since the new year. That is slowly changing and we hope to be back in stock soon but it is likely to be late March or early April before you see availability online. Sorry."
Så - När jag säger att jag är nöjd med Jenolite rust converter så är det sprayburken jag pratar om. Inget annat.
mvh //Ricky
Jag har använt Jenolite Rust Converter på sprayburk men lyckades inte hitta annat än 1-litersförpackningar sist när jag beställde. Tyvärr fick jag hem något som var som traditionella rostkonverterare. Inte vad jag ville ha, så jag tog kontakt med Jenolite.
"The aerosol is epoxy based the liquid is different, both work well but I would agree that the aerosol is a better product. Thanks to Brexit and Amazon struggling with its systems we have run out of stock in Europe and have been unable to replenish since the new year. That is slowly changing and we hope to be back in stock soon but it is likely to be late March or early April before you see availability online. Sorry."
Så - När jag säger att jag är nöjd med Jenolite rust converter så är det sprayburken jag pratar om. Inget annat.
mvh //Ricky
Senast redigerad av 1 rschneberger, redigerad totalt 0 gånger.
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Tack så mycket.rschneberger skrev: ↑tor feb 25, 2021 7:28 amJag köpte dom på Mekonomen https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... -pa22177sv.
Dock tveksam till om de tål en skärringskoppling då de endast är 1mm i godset. Så jag kommer att montera stödhylsa i ändarna och sedan montera en gummislang med klammer som övergång. Är det någon som vet om det funkar att montera kopplingar direkt så lyssnar jag gärna.
Mekonomen hade ett helskotta att ens få fram huruvida plaströren är E85-godkända, men det är dom. Alla frågor därutöver skapade endast ett tomt vakuum.
mvh /Ricky
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Ikväll var det filmkväll.
Mel Gibson och Goldie Hawn stod på schemat....
....hittade den här filmen istället. Och även om årtalen på filmerna var desamma så var den här filmen "nått" mer intressant..
#Ford - 4.6L V8 Complete Training
mvh //Ricky
....hittade den här filmen istället. Och även om årtalen på filmerna var desamma så var den här filmen "nått" mer intressant..
#Ford - 4.6L V8 Complete Training
mvh //Ricky
-
- Veteran
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
monteringspunkter för tankband
Det är ju det där med att komma ihåg saker.
Innan jag stängde till balkarna så var ju tanken att få dit muttrar för tankbanden. Glömde det.
MEn med en lååång magnetstav och tålamod så löste det sig. Jag vill ha muttrarna på insidan av balken så att jag inte riskerar att tappa tanken ifall en muttersvets spricker och faller. Nu kan inte det hända.
mvh //Ricky
Innan jag stängde till balkarna så var ju tanken att få dit muttrar för tankbanden. Glömde det.
MEn med en lååång magnetstav och tålamod så löste det sig. Jag vill ha muttrarna på insidan av balken så att jag inte riskerar att tappa tanken ifall en muttersvets spricker och faller. Nu kan inte det hända.
mvh //Ricky
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Är det det som kallas titt-håls-mek?
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)