rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Inlägg av rschneberger »

therealpinto skrev:
mån mar 15, 2021 8:34 am
Speedhut är grymma. Det är ju en sådan hastighetsmätare jag har, väljer du rätt storlekar så kan du montera dem i Caprins originalkluster och det går att ta bort glasen på de mätarna så du behåller Caprins glas.

DSC_4270 (Medium).JPG

Jag klantade mig i beställningen så jag har inställningsknappen på framsidan, den går att få på sladd.

Det är vägen jag planerar i mitt nästa bygge, alla instrument från Speedhut i originalklustret.

Gustaf
Tjusigt! Jag gillar de vita mätarna. Min Ghia var sån original. Min "S" har däremot svarta bottnar, men det lutar åt Ghia-style.
Ska plocka fram instrumentbrädan och mäta lite.

mvh //Ricky

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Kylarpaket från Airtec

Inlägg av rschneberger »

Råkade ramla på ett komplett kylarpaket från Airtec som passar som hand i handske i fronten på bilen.

https://www.burtonpower.com/intercooler ... int17.html
IMG_20210405_164812.jpg
IMG_20210405_164825.jpg
mvh //Ricky

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Borra om hjulnaven till 5-bult

Inlägg av rschneberger »

Eftersom jag har 5-bult bak så vill jag även ha 5-bult i de främre hjulnaven.
Och i min iver att fixa det här så svetsade jag igen de 4 originalhålen för att sen borra 5 nya hål.
Problemet är att svetsarna har härdat, vilket jag löste genom att borra med hårdmetallborr.
Nu ska det dock gängas, och att köpa en gängtapp i hårdmetall är _dyrt_ .
Så hur räddar jag det här misstaget?

Finns det andra nav som man kan använda istället och som är 5-bult (BMW) från början?

I värsta fall så har jag fler nav där jag istället för att svetsa igen de nuvarande hålen istället pressar i stång....

Någon som har någon bra idé? 5-bult på en Capri borde väl ha gjorts av "många"?

mvh //Ricky

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker ju "rätt" lösning är att pressa i riktiga pinnskruvar, som alla vettiga bilar har :-) Då är det inget problem och så kan man byta hjul utan att bli tokig... :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Inlägg av rschneberger »

therealpinto skrev:
sön okt 10, 2021 5:57 pm
Jag tycker ju "rätt" lösning är att pressa i riktiga pinnskruvar, som alla vettiga bilar har :-) Då är det inget problem och så kan man byta hjul utan att bli tokig... :-)

Gustaf
Så kan man absolut göra! :thankyous

mvh //Ricky

Användarvisningsbild
Remko
Erfaren
Inlägg: 69
Blev medlem: fre mar 16, 2018 12:30 am
Namn: Remko K.
Kör: Escort mk4 1.6
Escort mk6 XR3i
Ort: Eskilstuna
Medlemsnummer: 438

Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Inlägg av Remko »

Scorpio I har 5bult delning. 5x112? Någonstans i förflutet så svarvade ut min kompis Sierra 'knuckles' så Scorpio hjullager och naven passade.
'Flaxande Holländeren'
SMA försäkring - check!

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

kardan eller yoke sökes

Inlägg av rschneberger »

Jag letar efter yoke eller komplettt kardan till en manuell Mustang 96-04. Yoken ska ha 31 splines med yttre diameter 34.5mm. :thankyous
936-618-005__ra_p.jpg
mvh //Ricky

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Rampdiff monterad

Inlägg av rschneberger »

Fick hem min rampdiff och passade på att montera den. Racingdiffs.com tillverkar och säljer de här lösningarna och ordinarie pris brukar ligga runt 280$. De finns även som kinavarianter för 30$ som utseendemässigt påminner om racingdiffs. Skillnaden är att de inte har rampfunktion utan endast låser med hjälp av friktionen som åstadkoms av fjädertrycket. Det gör att man hittar mycket dåliga recensioner av den här lösningen ute på nätet. Ska dock sägas att även Racingdiffs variant nog inte klarar att åka på tvären med hela dagarna, men till det jag ska ha bilen till så tror jag att det räcker. Annars får jag leta reda på en "riktig" LSD.
IMG_20211205_123252.jpg
IMG_20211205_124529.jpg
IMG_20211205_124515.jpg
IMG_20211205_124503.jpg
IMG_20211205_124445.jpg
IMG_20211205_124427.jpg
IMG_20211205_124406.jpg
IMG_20211205_124331.jpg
IMG_20211205_123444.jpg
IMG_20211205_123440.jpg
IMG_20211205_121819.jpg
IMG_20211205_130056.jpg
IMG_20211205_130044.jpg
IMG_20211205_124906.jpg
IMG_20211205_124610.jpg
IMG_20211205_133530.jpg
IMG_20211205_132625.jpg
IMG_20211205_132058.jpg
IMG_20211205_130937.jpg
IMG_20211205_135001.jpg
mvh //Ricky
Senast redigerad av 1 rschneberger, redigerad totalt 0 gånger.

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

fosfatering av gamla skruvar

Inlägg av rschneberger »

Vi vet ju alla hur tråkigt det är med rostiga originalskruvar. Lika tråkigt tycker jag att det är med nya blanka elförzinkade saker. Jag är nog ingen vän av gulkromaterade heller. Istället vill jag återanvända skruv så mycket jag kan och då det alltid är rostigt så brukar jag lägga alla skruvar, brickor och hållare i en kall fosforlösning. Där får dom ligga 10-20timmar eller till dess de är svarta och orostiga. Sedan ner med dom i ett vattenbad för sköljning och därefter får de ligga i linolja eller vanlig olja eller vad som nu finns.
Efter en minimal arbetsinsats så ser dessa rostiga och tråkiga skruvar helt plötsligt ut så här, redo att monteras.
IMG_20211108_174342.jpg
mvh //Ricky

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

kardanaxel

Inlägg av rschneberger »

Har nu hittat allt som krävs för att få ihop en ny kardan.
Den jag hade var i aluminium, och det är svårt att korta och skarva en sån på ett hållbart sätt hemma i min verkstad. Istället fick det bli en mindre exotisk stålkardan som ska kortas i båda rören, för att få stödlagret på rätt plats, och därefter giftas ihop med en yoke från Mustang GT.
IMG_20211108_175914.jpg
IMG_20211108_181513.jpg
IMG_20211108_181640.jpg
IMG_20211108_181909.jpg
mvh //Ricky

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Trollhättan
Medlemsnummer: 188

Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Inlägg av Nemesis_se »

Kul med mycket bilder, men hur fungerar ramp-funktionen i diffen, verkar ju bara vara ett fjäder-block?
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Inlägg av rschneberger »

Nemesis_se skrev:
mån dec 06, 2021 11:49 am
Kul med mycket bilder, men hur fungerar ramp-funktionen i diffen, verkar ju bara vara ett fjäder-block?
Enligt tillverkaren:

Som du ser så är inte hålet cylindriskt utan snarare ovalt. Den här ovaliteten finns i några olika utföranden och när diffpinnen försöker snurra så kommer den att vilja pressa isär blocken, och då uppnås rampfunktionen.
Det finns en hel del videos och tester m.m. på tillverkarens hemsida.

Enligt FAQ:
"14. What is the main difference between your Progressive LSD conversion set and other known products such as Phantom grip?
1. Other products rely only on pre-load locking the differential by using high rated springs. The Specific Ramp angle design of our conversion set allows for low pre-load, while still retaining a progressive lock capability; basically, the vehicle will feel like driving on an open diff in slow turns / street driving, but it transmits torque to both drive wheels under load (higher revs).
2. Material wrapping as a side effect of similar products is a major concern. To address this, we put friction shims between gears and plates. The same material our LSD clutch plates are made of is used. This provides superior resistance and longevity. Friction plates are replaceable.
3. Material that we use in production is the high-grade tool steel. All components are chemically heat treated for maximum durability."

mvh //Ricky

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Trollhättan
Medlemsnummer: 188

Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Inlägg av Nemesis_se »

Intressant !
Tack för förklaringen. Hoppas vi får någon utvärdering när du testat...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Inlägg av rschneberger »

Nemesis_se skrev:
ons dec 08, 2021 11:48 am
Intressant !
Tack för förklaringen. Hoppas vi får någon utvärdering när du testat...
Stay Tuned! :thumbsup:

Kanske finns det en provkörning att leverera 2023. :-)
Håller dock på med en likadan lösning i en annan bil jag har, så jag kan nog återkomma med resultat från den nu under våren.

mvh //Ricky

rschneberger
Veteran
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Första formslipet avklarat

Inlägg av rschneberger »

Då har även Caprin fått några timmar av kärlek och är nu formslipad ett första varv runt om.
Fantastiskt trevligt kolfiberspackel som både var enkelt att lägga och snabbslipat. Inte alls som de där glasfiberspacklen jag är van vid där trådarna hänger en meter efter spateln medan man lägger det.
Ska försöka göra ett lager med spackel i närtid, men så här års måste man ju tajma det med vädret för att få lite värme, om inte elmätaren ska sprängas.
Måste även få dit alla luckor och dörrar för att få övergångarna rätt.
index.jpeg
2.jpeg
1.jpeg
mvh //Ricky

Skriv svar