rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Inlägg av rschneberger »

Holma skrev:Envis var ordet :D Jag är hans son om du inte listat ut det.
Jag åker Mondeo men nog står det en Granada på gården, äpplet faller inte långt från trädet sägs det :rolleyes:
Jodå, det klurade jag ut. Men sen tog det stopp. Dina syskon har jag koll på däremot. :-)
Jag har letat efter en Granada, oavsett generation, men de är svåra att finna.

mvh //Ricky

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10233
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kul att se!

Det tar tid att få till ett X-pack men bilen blir trevlig med det på...

Du har väl kanske följt eller sett mina byggtrådar, det jag kan tipsa om direkt är att överväga att modifiera framvagnen mer. Du kommer få problem med styrradie/scrub radius i framvagnen om du vill fylla X-packskärmar med original fjäderben.

Jag fixade ändrade spindlar med högre KPI för att kunna flytta ut hjulen i hjulhusen utan att öka styrradien ännu mer, men det är ändå lite för låg KPI för att det ska bli bra. En framvagn baserad på Sierraspindlar till exempel har större möjligheter att fungera bra - eller varför inte E39/E36 när du ändå börjat med BMW-grejer?

För att klara vikten över framaxeln med 4.6 kan det också vara lämpligt att ordna fjäderben från en tyngre bil. Capri 2.0 har 690 kg godkänt axeltryck fram, 2.8 har 730 kg.

Jag tror det är helt rätt med en V8 i alla fall, de Capri jag kört med stor motor har fungerat utmärkt!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Inlägg av rschneberger »

therealpinto skrev:Kul att se!

Det tar tid att få till ett X-pack men bilen blir trevlig med det på...

Du har väl kanske följt eller sett mina byggtrådar, det jag kan tipsa om direkt är att överväga att modifiera framvagnen mer. Du kommer få problem med styrradie/scrub radius i framvagnen om du vill fylla X-packskärmar med original fjäderben.

Jag fixade ändrade spindlar med högre KPI för att kunna flytta ut hjulen i hjulhusen utan att öka styrradien ännu mer, men det är ändå lite för låg KPI för att det ska bli bra. En framvagn baserad på Sierraspindlar till exempel har större möjligheter att fungera bra - eller varför inte E39/E36 när du ändå börjat med BMW-grejer?

För att klara vikten över framaxeln med 4.6 kan det också vara lämpligt att ordna fjäderben från en tyngre bil. Capri 2.0 har 690 kg godkänt axeltryck fram, 2.8 har 730 kg.

Jag tror det är helt rätt med en V8 i alla fall, de Capri jag kört med stor motor har fungerat utmärkt!

Gustaf
Tack för tipset om framvagnen, jag har inte ens börjat mäta i den änden. Det är möjligt att det blir mer saker som får ligga kvar på hyllan. :-)

mvh //Ricky

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

kryssmätning,längdmätning och centrummätning - och lite svets

Inlägg av rschneberger »

Det här med att hålla tungan rätt i mun för att slippa göra om, det blir inte mindre viktigt när demensen kommer farande.
Men nu sitter bakaxeln där den ska, med främre rambenen som referens för vågplanet och lite blandade punkter för breddplanet. Så nu återgår vi under veckan till att skära bort dålig plåt och rensa underredsmassa och annat skoj.
Bilagor
IMG_20181209_180423.jpg
Skärmbild från 2018-12-09 18-37-48.png
IMG_20181209_180637.jpg
IMG_20181209_180409.jpg
IMG_20181209_135933.jpg
IMG_20181208_171840.jpg
IMG_20181208_153341.jpg
IMG_20181208_153326.jpg
IMG_20181208_132731.jpg

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

skrapa skrapa skrapa

Inlägg av rschneberger »

God fortsättning!
Det hann visst bli både jul och nyår innan undersidan blev färdiskrapad, men nu är det klart.
Har även bestämt mig för hur bakänden ska se ut. Den blir så som Ford gjorde den, dvs original. Så ny sandplåt är beställd och under tiden som jag väntar ska alla gamla fantastiska lagningar tas bort och ersättas med nya fina. :)

//R
Bilagor
Capri bakände.jpeg
IMG_20181229_143844.jpg
IMG_20190102_193715.jpg
IMG_20190102_193602.jpg
IMG_20190102_193542.jpg
IMG_20190102_175931.jpg
IMG_20190102_173638.jpg
IMG_20190102_173607.jpg
IMG_20190102_173649.jpg
IMG_20190102_173529.jpg

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5741
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

rschneberger skrev:God fortsättning!
Det hann visst bli både jul och nyår innan undersidan blev färdiskrapad, men nu är det klart.
Har även bestämt mig för hur bakänden ska se ut. Den blir så som Ford gjorde den, dvs original. Så ny sandplåt är beställd och under tiden som jag väntar ska alla gamla fantastiska lagningar tas bort och ersättas med nya fina. :)

//R
Ser ut att finnas att göra, smidigt att kunna rotera hela bilen. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7468
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Vilket jobb du gör! Följer med glädje :D.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

mSchneberger
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 10, 2019 5:17 pm
Namn: Markus Schneberger
Kör: Audi s4
Ort: Igelstorp

Inlägg av mSchneberger »

Ser kanon ut .. tänk såhär när det är tungt .
”Det är snart slut med rost”

Heja heja .


Skickat från min iPhone med Tapatalk

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Leveransproblem

Inlägg av rschneberger »

Fick till sist lite plåt igår och tänkte...."äntligen en plåtdetalj som jag slipper spackla". Det var iallafall tanken tills jag öppnade paketet. Leveransen är krediterad, men att beställa en omgång till känns lite sådär med tanke på leveranstiden, och våra transportörer.

Trevlig helg! Jag har lite att göra....

mvh //Ricky
Bilagor
IMG_20190117_185422.jpg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10233
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Trist!

Jag tror jag har två nya bakre sandplåtar liggande, använde ingen till den röda så jag kan ha en "över"...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Inlägg av rschneberger »

therealpinto skrev:Trist!

Jag tror jag har två nya bakre sandplåtar liggande, använde ingen till den röda så jag kan ha en "över"...

Gustaf
Tack för erbjudandet!
Efter att ha konstaterat att den där plåten är omöjlig att fixa (utan att värma och böka) så ringde jag Mekonomen ikväll som tar hem plåtarna till på tisdag. Dessutom billigare än på nätet.
Fördelen är att jag kan kontrollera dom vid disken.

mvh //Ricky

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Sick/fals-maskin

Inlägg av rschneberger »

Om någon har för utlåning eller till salu så söker jag en sick/fals-maskin. Gärna elektrisk och helst med ett djup på minst 250mm.
I trakterna runt Linköping plus/minus 10 mil.

mv h//R

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Bränsletank - internt catchtank.

Inlägg av rschneberger »

Jag letar kompletta kit för att få till en integrerad catchtank. Tips mottages!
Tanken jag svetsar har en intern höjd på ca 260mm.
KL-racing har, men prislappen är ganska vild.
Bilagor
13552.jpg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10233
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Alla sådana kit jag har sett är ganska kostsamma. Radiums motsvarande ligger från runt 8000 kr i Sverige, och det är inte speciellt mycket billigare att handla från USA.

Det är snygga lösningar dock.

Jag började titta själv på att använda armatur från OG Saab 900, det är i praktiken samma lösning fast i plast. Original fylls "catchtanken" via ejektorverkan från huvudpumpen men det går att bygga om.

Nu är det typ snart 20 år sedan jag kikade på det, då var det enkelt att hitta sådana grejer, kanske svårare idag.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Inlägg av rschneberger »

therealpinto skrev:Alla sådana kit jag har sett är ganska kostsamma. Radiums motsvarande ligger från runt 8000 kr i Sverige, och det är inte speciellt mycket billigare att handla från USA.

Det är snygga lösningar dock.

Jag började titta själv på att använda armatur från OG Saab 900, det är i praktiken samma lösning fast i plast. Original fylls "catchtanken" via ejektorverkan från huvudpumpen men det går att bygga om.

Nu är det typ snart 20 år sedan jag kikade på det, då var det enkelt att hitta sådana grejer, kanske svårare idag.

Gustaf

Hahaha! Genier tänker lika!

Biltema säljer ju dessa armaturer för rimliga pengar, men jag fick så mycket skäll när jag nämnde SAAB att jag fortfarande itne krupit fram under sängen.

Problem nummer 2 blev att de skruvas på plats med en gigantisk gänga.

Så planen just nu är fortfarande en intern catch men med pumparna liggande utanpå tanken. Det besparar mig även kabelgenomföringarna. Dock behöver jag se hur mycket förluster det ger att låta pumpen ha en sughöjd på 220mm, då jag vill ha alla anslutningar i ovankant samt vill ha pumparna nedfällda i tankens ovansida.

mvh //Ricky
Bilagor
IMG_20190128_083707.jpg

Skriv svar