rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Min plan var att operera fast en fläns för gängan på tanken, men det blev aldrig av. Men det går ju att göra en lösning där den kläms i en annan typ av fläns om man vill.
Jag valde en relativt enkel lösning, en extern catchtank från Integrated Engineering som matas av en Volvo 940 in-tankpump.
Till nästa bygge överväger jag en "burk" i tanken som skvalpskott, och en bränslepumpshållare typ de som Holley säljer;
https://www.holley.com/products/fuel_sy ... rts/19-165
Gustaf
Jag valde en relativt enkel lösning, en extern catchtank från Integrated Engineering som matas av en Volvo 940 in-tankpump.
Till nästa bygge överväger jag en "burk" i tanken som skvalpskott, och en bränslepumpshållare typ de som Holley säljer;
https://www.holley.com/products/fuel_sy ... rts/19-165
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Rillor i plåt
Hej,
Någon som har tips på hur jag kan göra rillor i en bagagerumsplåt hemma i verkstan?
Det här är tydligen något som pressas in normalt och ska man valsa fram dom så blir plåten som en oljetunna.
Tips som fungerar mottages!
Någon som har tips på hur jag kan göra rillor i en bagagerumsplåt hemma i verkstan?
Det här är tydligen något som pressas in normalt och ska man valsa fram dom så blir plåten som en oljetunna.
Tips som fungerar mottages!
- Bilagor
-
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
ovala lättningshål
Under tiden som jag klurade på golvplåten så testade jag att göra ovala lättningshål som eventuellt ska läggas mot bakstammen för att komma åt kabelpiskan som går till baksljusen.
Nu har jag testat hur jag itne ska göra, så de som väl görs kommer att bli som jag tänkt mig.
Nu har jag testat hur jag itne ska göra, så de som väl görs kommer att bli som jag tänkt mig.
- Bilagor
-
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6185
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Ett mothåll i trä med den tänkta formen och sen gå lös med värme o kulhammaren?rschneberger skrev:Hej,
Någon som har tips på hur jag kan göra rillor i en bagagerumsplåt hemma i verkstan?
Det här är tydligen något som pressas in normalt och ska man valsa fram dom så blir plåten som en oljetunna.
Tips som fungerar mottages!

-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
....kanske dags att köpa eller bygga en sick&fals trots allt.
Kollar man alla youtube-videos så blir det ju jättebra, så jag vet itne riktigt vad plåtkillarna menar med att det INTE blir bra...
https://www.youtube.com/watch?v=l7Db8BpKDV0
Kollar man alla youtube-videos så blir det ju jättebra, så jag vet itne riktigt vad plåtkillarna menar med att det INTE blir bra...
https://www.youtube.com/watch?v=l7Db8BpKDV0
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
En kväll fylld med "plåtskalning"
Inga stora saker har hänt, men snart är det iallafall dags att ta bort bakre sandplåten. Att slipa bort gammal plåt för att komma fram till underliggande rostfria plåtar tar tid, men är väldigt terapeutiskt. Har även fixat en snyggare placering av avgastutorna, då jag alltid tyckt att Ford slarvade med den biten.
Med lite tur så kommer även en rillad golvplåt att komma på plats under morgondagen nu när jag fått rent på det mesta runtomkring.
Med lite tur så kommer även en rillad golvplåt att komma på plats under morgondagen nu när jag fått rent på det mesta runtomkring.
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Äntligen en komplett karosslinje!
8.8-skruven får lida pin när det ska fasas hål. Hålen har tre funktioner. Dels att förhindra kondensfickor mellan plåt och glasfiberskärm, dels ge mig möjlighet att spruta in rostskydd och dels att förstyva plåten. Imorgon _kanske_ den bakre skärmen plastas på plats. Eller så fortsätter jag med något annat. plåten runt avgastutorna behöver jag lära mig att knacka så det blir lite ordning på formerna, och så borde jag ta tag i aluminiumsvetsningen några timmar.
Det finns mao att göra!
Trevlig helg på er, nu blir det lite GrandTour.
mvh //Ricky
Det finns mao att göra!
Trevlig helg på er, nu blir det lite GrandTour.
mvh //Ricky
- Bilagor
-
-
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Milstolpe! 50% färdigt.
Äntligen är hela vänster sida klar på bilen. Imorgon är det höger A-stolpe som ska rensas upp. Ska bli spännande. Måste alla 3 plåtarna i stolpen bytas eller...... Vi får se!
Testade att falsa det ovala hålet med en kulhammare innan jag skar bort plåten. Det kommer att fungera alldeles utmärkt.
Och innerskärmen ligger som en smäck i linjen mot yttre skärm, så det där är bara att plasta ihop sen.
Testade att falsa det ovala hålet med en kulhammare innan jag skar bort plåten. Det kommer att fungera alldeles utmärkt.
Och innerskärmen ligger som en smäck i linjen mot yttre skärm, så det där är bara att plasta ihop sen.
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
inget nytt under solen
Det var ett tag sedan, men det som har hänt är att karossen numera är tät igen.
Balkar inuti bilen är helsvetsade och likaså är golvet ut mot trösklarna helsvetsat.
A-stolpen är så förbenat tråkig att hålla på med, men den är ihop vilken dag som helst.
Under tiden funderar jag på det här med fälgar. Jag får plats med 10" i bredd om jag måste, men vilken höjd ska jag ha? Jag tycker nog Caprin gör sig med lite gummi på fälgarna. Yttre hjuldiameter att ta hänsyn till är 600mm, och max 17" i fälgdiameter, gärna mindre. Men risken är att det är på 17" vi hamnar med tanke på frambromsarna. Det där kom jag på nu. Frambromsarna!
Dåså - under tiden som jag beställer fälgar så bjuder jag på lite bilder. Ingen som har hittat en växellåda till mig?
Gjorde även en justerbar fälgbana för att kunna mäta ut ET m.m.
mvh //Ricky
Balkar inuti bilen är helsvetsade och likaså är golvet ut mot trösklarna helsvetsat.
A-stolpen är så förbenat tråkig att hålla på med, men den är ihop vilken dag som helst.
Under tiden funderar jag på det här med fälgar. Jag får plats med 10" i bredd om jag måste, men vilken höjd ska jag ha? Jag tycker nog Caprin gör sig med lite gummi på fälgarna. Yttre hjuldiameter att ta hänsyn till är 600mm, och max 17" i fälgdiameter, gärna mindre. Men risken är att det är på 17" vi hamnar med tanke på frambromsarna. Det där kom jag på nu. Frambromsarna!
Dåså - under tiden som jag beställer fälgar så bjuder jag på lite bilder. Ingen som har hittat en växellåda till mig?

Gjorde även en justerbar fälgbana för att kunna mäta ut ET m.m.
mvh //Ricky
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Delar av en reservhjulsbalja
Om det är någon som är intresserad av ett nästan komplett och rostfritt reservhjulsgolv så finns det.
mvh //R
mvh //R
- Bilagor
-
-
-
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg