rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Jimmy86
Veteran
Inlägg: 591
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Fint plåthantverk må jag säga! Säkert skrivet i tråden innan men vad blir det för motor i den sen?

Mvh Jimmy

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Inlägg av rschneberger »

Jimmy86 skrev:Fint plåthantverk må jag säga! Säkert skrivet i tråden innan men vad blir det för motor i den sen?

Mvh Jimmy
Tack!
Det blir en etanolkonverterad 4.6L 2V V8 med turbo. Jag har en helt iordninggjord 3.1liters Essex men tyvärr går det inte att besiktiga med den. Orsaken till etanolkonverteringen är för att kunna använda eftermarknadsECU, och turbon finns med för att jag har möjlighet att få med det tillsammans med etanol och ECU-konverteringen.

mvh //R

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Däckval

Inlägg av rschneberger »

Efter lite jonglerande ikväll så ser det ut att landa på 9x17" i fälgstorlek och däck med dimensionen 235/40-17 (bak). Det är en däckdimension som det finns ett bra urval från, även om höjden på hjulen blir i mesta laget (620mm), men det ska nog gå....
Fram är det lite mer flexibelt, än så länge.
Bilagor
Skärmbild från 2019-02-14 23-13-35.png
image-wheels-bbm-16.jpg
Skärmbild från 2019-02-14 22-49-35.png
Skärmbild från 2019-02-14 22-54-16.png
däckpåfälg.jpeg

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 591
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

rschneberger skrev:Tack!
Det blir en etanolkonverterad 4.6L 2V V8 med turbo. Jag har en helt iordninggjord 3.1liters Essex men tyvärr går det inte att besiktiga med den. Orsaken till etanolkonverteringen är för att kunna använda eftermarknadsECU, och turbon finns med för att jag har möjlighet att få med det tillsammans med etanol och ECU-konverteringen.

mvh //R
Vad kommer bilen väga? Antar att du sökt effektdispans på 20kw/100kg?
Slängde ju i en cosworthsexa i min sierra, etanolkonverterad och tanken var turbo men min gräns går vid ca 250hk på 15kw/100kg. Å den gav 228 som sugis så fick hoppa det.

En turbo åttamed nått halvbar borde ju ge norr om 400 oavsett motor typ :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10233
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har ju 225/45-16 på min bil och tycker nog att det är en ganska lagom diameter, 608 mm. Mindre än så tycker jag nog blir smått på X-pack.

Sedan gäller det ju också att se till att det går att hitta vettiga däck till de fälgdimensioner man väljer. 255-265 är generellt sett de smalaste däck som är avsedda för 10" bred fälg och då ska du ha till exempel 255/35-17 men den dimensionen finns knappt att köpa.

En smalare fälg gör det kanske lite enklare, men det är en utmaning att hitta breda (bra) däck med relativt liten diameter idag.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Inlägg av rschneberger »

therealpinto skrev:Jag har ju 225/45-16 på min bil och tycker nog att det är en ganska lagom diameter, 608 mm. Mindre än så tycker jag nog blir smått på X-pack.

Sedan gäller det ju också att se till att det går att hitta vettiga däck till de fälgdimensioner man väljer. 255-265 är generellt sett de smalaste däck som är avsedda för 10" bred fälg och då ska du ha till exempel 255/35-17 men den dimensionen finns knappt att köpa.

En smalare fälg gör det kanske lite enklare, men det är en utmaning att hitta breda (bra) däck med relativt liten diameter idag.

Gustaf
Det är ju så. Jag är inte alls säker på att jag är bekväm med 17" än. JAg ska fortsätta se vad som finns i 16" också. Men med 235/40-17 finns det gott om däck att välja på, och 9" fälg bör fylla hjulhusen inåt på ett bra sätt.
Har du någon profilbild på din bil med de fälgarna monterade?

mvh //R

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Inlägg av rschneberger »

Jimmy86 skrev:Vad kommer bilen väga? Antar att du sökt effektdispans på 20kw/100kg?
Slängde ju i en cosworthsexa i min sierra, etanolkonverterad och tanken var turbo men min gräns går vid ca 250hk på 15kw/100kg. Å den gav 228 som sugis så fick hoppa det.

En turbo åttamed nått halvbar borde ju ge norr om 400 oavsett motor typ :)
Njae, norr om 400 är nog att ta i. Motorn är standard på 205hkr, och jag måste ladda minst 0.4bar. Kan jag väga in bilen på 1400kg så är jag hemma. Motorn väger väl drygt 100kg mer än original, och med större bromsar, större hjul och en turbo och ett stort batteri så är jag nog snart hemma. Men effektdispans finns med som ett gott alternativ.

:-)

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Montering av X-pack

Inlägg av rschneberger »

Jag satt och letade i gamla bilder för att se hur jag lagt mätpunkter och sådant på vänster sida av bilen då jag monterade kitet där. Det underlättar lite i tankearbetet så här några år senare när samma sak ska göras på höger sida.
Så här kommer en liten bildsvit på hur jag monterade mitt X-pack. Ingår gör även en del gamla (28 år) svetsningar som idag är bortrensade.

:-)
Bilagor
IMG_2679.JPG
IMG_20160228_151449.jpg
IMG_20160302_195926.jpg
IMG_2659.JPG
IMG_2643.JPG
IMG_2635.JPG
IMG_2634.JPG
IMG_2630.JPG
IMG_2618.JPG
IMG_2616.JPG

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Montering av X-pack 2

Inlägg av rschneberger »

På insidan är sedan Xpacket plastat med en övergång mot de gamla plåtskärmarna för att få till en insida som itne samlar för mycket grus och skräp.
Bilagor
IMG_2680.JPG
IMG_20160309_191752.jpg
IMG_20160309_191729.jpg
IMG_2674.JPG
IMG_20160228_121800.jpg
IMG_20160227_144536.jpg
IMG_2671.JPG
IMG_2650.JPG
IMG_2649.JPG
IMG_2655.JPG

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10233
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag bifogar en bild, ganska rakt från sidan.

235/40-17 blir lite högre men jag tror det funkar bra. Då kan du köra mitt favoritdäck just nu, Yokohama Advan AD08R :-)

Jag tror att effektdispens är smart, den kostar inget och ger dig mycket bättre förutsättningar att jobba med. Det finns liksom inga nackdelar med den som jag ser det.

Gustaf
Bilagor
20180722_155320 (Medium).jpg
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Inlägg av rschneberger »

therealpinto skrev:Jag bifogar en bild, ganska rakt från sidan.

235/40-17 blir lite högre men jag tror det funkar bra. Då kan du köra mitt favoritdäck just nu, Yokohama Advan AD08R :-)

Jag tror att effektdispens är smart, den kostar inget och ger dig mycket bättre förutsättningar att jobba med. Det finns liksom inga nackdelar med den som jag ser det.

Gustaf
:starter:

mvh //R

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 591
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Förmodar att det är nån gammal v8a då eller? Med tanke på att den ger under 50hk per liter? :)

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

Inlägg av rschneberger »

Jimmy86 skrev:Förmodar att det är nån gammal v8a då eller? Med tanke på att den ger under 50hk per liter? :)
Amerikanskt. :-)

Den kommer ur en Thunderbird -94 och är Fords Modular 4.6, dvs samma som sitter i det mesta från 90-talet och framåt. I det här utförandet med 2ventiler. I Mustang satt det oftast 3- eller 4-ventilstoppar. 2V satt i Crown Viktoria, F150 osv..... Fördelarna är att motorn är modern och avgasrenad och väl använd, så det är lätt med delar till dom. Dessutom kan man montera 4-ventilstoppar på blocket, eller byta till en 5.4liters eller....Koeningsegg plockade 800hkr ur dom i aluminiumutförande och borrad till 4.7liter.
Mitt problem var att hitta en modern motor med tillräckligt lite effekt för att få ner i bilen, samtidigt med en vettig prislapp och labeled med "Ford". Jag ville inte inte ha något unikum som BMW/Audi, utan Ford-komponenter är det som gäller.
Duratecmotorer finns, men har lite för mycket effekt i ursprungsutförande, samt har en del andra "problem", bla finns de bara längdmonterade i Jaguar (massproducerat) . Fördelen med den här motorn som jag valt är att den är tillräckligt slö för att kunna regga in och har tillräckligt med potential för att gå vidare, samt kostar inte som ett äktenskap varje gång jag ska göra något med den.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Modu ... ne#2-valve

mv h//R

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

tröskellagning

Inlägg av rschneberger »

Det blev lite lagning trots allt....
Golvet är även på den här sidan som en båge snarare än med rak linje. Så det som har gjorts är att yttre tröskel har skurits bort, den inre har också delvis tagits bort och ersatts med en rak plåt för att få en rak linje, både vertikalt och horisontellt. När nu den inre tröskeln är rak så får den agera lodlinje. Då kan jag häfta upp sidokjolen mot inre tröskel och därefter vända på bilen och skära bort de yttersta 50mm ur golvet. Då har jag behållit alla linjer korrekt. A-stolpen är nu helt klar svetsmässigt, och alla svetsar ska bara slipas ner. Normalt bråkar jag inte med att slipa svetsarna, jag tycker att de är bra som de är, men just på synlig karossdel så ska de väl slipas ner så mycket att det iallafall går att göra ett bra spackeljobb. Alla karossskarvar, nya som gamla, tätas sedan med karosserikit. Lite snabbt så kan jag konstatera, med hjälp av gamla bilder, att höger och vänster sida har lagats på helt olika sätt.
Alltid kul att ge arkeologerna något att bita i... :-)
Bilagor
IMG_20190217_155434.jpg
IMG_20190217_144711.jpg
IMG_20190216_172454.jpg
IMG_20190216_150927.jpg
IMG_20190216_121621.jpg
IMG_20190216_121536.jpg
IMG_20190216_120747.jpg
IMG_20190215_161921.jpg
IMG_20190217_171018.jpg
IMG_20190215_142435.jpg

rschneberger
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
Namn: Ricky Schneberger
Kör: Ford Capri MK3 -78
Ort: Borensberg

skillnad med och utan X-pack

Inlägg av rschneberger »

Blev lite nyfiken på hur stor skillnaden är med och utan X-pack. Samma fälg har använts på båda sidor.

mv h//R
Bilagor
IMG_20190214_161132.jpg
IMG_20190214_161204.jpg
IMG_20190217_201741.jpg
IMG_20190217_201804.jpg

Skriv svar