rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor jan 10, 2019 5:17 pm
- Namn: Markus Schneberger
- Kör: Audi s4
- Ort: Igelstorp
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor jan 10, 2019 5:17 pm
- Namn: Markus Schneberger
- Kör: Audi s4
- Ort: Igelstorp
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Det var ett tag sedan jag var här, men det var även ett tag sedan jag skruvade med bilen. Andra projekt har kommit i vägen helt enkelt.
Jag hittade en växellåda, T45, från -96. Dock utan svänghjul. Någon som vet om det är samma svänghjul till alla 4.6 (281 cui) ?
Bilskrotarna har inte alltid full koll.
Passar på att bjuda på lite rostlagningsbilder, för jag är fortfarande inte förbi det stadiet. Fast nu är målet att vara klar innan julafton, om jag så ska skjuta tomten och lägga in en extra vecka i kalendern.
mvh //Ricky
Jag hittade en växellåda, T45, från -96. Dock utan svänghjul. Någon som vet om det är samma svänghjul till alla 4.6 (281 cui) ?
Bilskrotarna har inte alltid full koll.
Passar på att bjuda på lite rostlagningsbilder, för jag är fortfarande inte förbi det stadiet. Fast nu är målet att vara klar innan julafton, om jag så ska skjuta tomten och lägga in en extra vecka i kalendern.

mvh //Ricky
- Bilagor
-
-
-
-
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Så trevligt att det rör sig framåt!
Svänghjulen till 4.6 har jag inte koll på. Något Mustangforum i USA är säkert en oas av information :-)
Gustaf
Svänghjulen till 4.6 har jag inte koll på. Något Mustangforum i USA är säkert en oas av information :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6185
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Vad heter fälgmodellen?
Det ser rejält ut med paketet på


Det ser rejält ut med paketet på

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6185
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
"A must have" helt enkelt

-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Nu har jag hittat det jag vill ha. Men innan det landat här i Sverige så har det lagts på 376 dollares i frakt/moms och tull...therealpinto skrev: ↑fre dec 04, 2020 6:30 amSå trevligt att det rör sig framåt!
Svänghjulen till 4.6 har jag inte koll på. Något Mustangforum i USA är säkert en oas av information :-)
Gustaf
Ska se om det går att hitta här hemma istället. Letar efter ett lätt stålsvänghjul på runt 6kg...

mvh /R
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6185
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Haha, jaaa.. inte alls dumtrschneberger skrev: ↑fre dec 04, 2020 3:13 pmMan vill väl ha ställbart ET? När det regnar så kan man "dra in benen" lite så det inte blir så skitigt.....
mvh //R

Enkelt att ställa camber oxå. Bara o skruva in ovansidan på hjulet

-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
Re: rschneberger - FORD CAPRI II 2000 S B
Planen var ju att punkta så långt som möjligt för att ge rostskydd etc möjlighet att komma ner mellan plåtarna , men med 3st plåtar som möter varandra (golv+inner och yttertröskel) så litar jag inte på punksvetsarna så idag blev det en sån där härlig dag med tidsödande helsvetsning av trösklar och några andra. Samt strängsvetsning och komplettering av balkar.
Dä ä gött å leva!
mvh //Ricky
Dä ä gött å leva!
mvh //Ricky
-
- Erfaren
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor jan 07, 2016 10:42 am
- Namn: Ricky Schneberger
- Kör: Ford Capri MK3 -78
- Ort: Borensberg
rostätare och svetssprayer
När ett projekt håller på över flera år så går det ju inte att undvika att ytrosten anfaller på öppna plåtar. Men nu har jag hittat en riktigt trevlig "rostätare". För även om man kör ståltrissan över plåten så finns det rost nere i porerna och även om de kanske itne kommer att utveckla sig under epoxigrunden så känns det bättre att neutralisera rosten innan den förseglas.
Så efter att plåten är stålborstad och färdigslipad så sprayar jag ett lager med "Jenolite Rust Converter Aerosol Spray". Det finns produkter som går att pensla på också (Jenolite,Biltema m.fl) men jag tycker det blir kladdigt. Spray är så mycket enklare. Även en till synes blank plåt kan man se hur det blir en violett yta på efter en stynd (tecken på rost). Det som jag använder på baksidan av panelerna och i alla skarvar har varit allt från U-pol etch eller zink, Wurth etch eller zink ,Teroson osv. Volvo har en penselbar färg som jag aldrig testat. Men nu senast så köpte jag en etch från Eastwood.
Den är Grym! Ytan blir ganska tjock och den täcker riktigt bra, men sen när du ska svetsa genom såhåller färgen ihop och det bränns inte bort mer än just vid smältan. Dessutom lätttänt. Dvs svetsen tänder direkt rakt genom färgen. Många andra svetsfärger jag har testat med blir svårtända om de varit på plåten en längre stund. Då får man nästan slipa rent först och lägga ett nytt lager, och det är ju inte enkelt om man lägger punktsvetsar.
mvh //Ricky
Så efter att plåten är stålborstad och färdigslipad så sprayar jag ett lager med "Jenolite Rust Converter Aerosol Spray". Det finns produkter som går att pensla på också (Jenolite,Biltema m.fl) men jag tycker det blir kladdigt. Spray är så mycket enklare. Även en till synes blank plåt kan man se hur det blir en violett yta på efter en stynd (tecken på rost). Det som jag använder på baksidan av panelerna och i alla skarvar har varit allt från U-pol etch eller zink, Wurth etch eller zink ,Teroson osv. Volvo har en penselbar färg som jag aldrig testat. Men nu senast så köpte jag en etch från Eastwood.
Den är Grym! Ytan blir ganska tjock och den täcker riktigt bra, men sen när du ska svetsa genom såhåller färgen ihop och det bränns inte bort mer än just vid smältan. Dessutom lätttänt. Dvs svetsen tänder direkt rakt genom färgen. Många andra svetsfärger jag har testat med blir svårtända om de varit på plåten en längre stund. Då får man nästan slipa rent först och lägga ett nytt lager, och det är ju inte enkelt om man lägger punktsvetsar.
mvh //Ricky
- Bilagor
-
-
Senast redigerad av 1 rschneberger, redigerad totalt 0 gånger.