Knez - En massa Ford Capri

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5732
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av RickardEM »

Snygga bilder! :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10228
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

Min åsikt är att diameter runt 585-600 mm funkar fint, så 205/50-15 eller 205/40-17 blir rätt bra om bilen är lite sänkt. Original 13" (185/70-13) ligger på 589 mm.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Mors!

Har hänt en del sen sist, mest pga att jag fått lite hjälp på traven från en känd byggherre i Gävletrakten :D

Lite recept då!
*Orörd föggepinto
*Stor kinaturbo (ZY80142971)
*Modifierad Sachs 766 för att passa Pintons svänghjul
*4-puckad sinterlamell
*Deatschwerks DW300 bränslepump
*850cc Siemens Deka spridare som ska flöda E85
*AEM lambdacontroller
*MaxxECU Mini styrsystem

Siktar på hållbarhet så jag får åka några mil nästa sommar, så moderata 250hk till att börja med :)
skogis2.jpg
skogis1.jpg
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 978
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Catling »

Känns som jag har loggat in på internet 2008 .

Fränt....
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3865
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av davve d »

Läckert och kul uppgradering :thumbsup:

Nu måste vi få sen den i konbanan på Lunda 2021 :checkered
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10228
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

Det blir säkert kul :-)

Påminn mig, vad har du för växellåda nu?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

therealpinto skrev:
tis dec 15, 2020 6:13 pm
Påminn mig, vad har du för växellåda nu?
Typ-9. Funderar på att peta upp en MT-75 samtidigt som jag byter bakaxel till Volvo 1031. Men det är sen, inte nu.

Typ-9 borde väl hålla för en 250hk i alla fall?
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10228
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

Min erfarenhet är ju att typ 9 håller för runt 1 bar i alla fall och ganska elak hantering. Men det beror på ursprungsskick också.

Hyfsat stor turbo gör ju normalt sett att du får vridet högre upp. Men du lär ha en bra bit över 300 Nm (när jag körde HX32 gav den 226 whp och 325 Nm på 1,1 bar, då hade jag redan bytt till T5). Så en typ 9 kommer leva på lånad tid.

Ett sätt att få det att leva längre är att börja med en snällare lamell och byta först när det slirar...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Hur är MT-75 hållbarhetsmässigt i jämförelse?
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10228
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

All erfarenhet säger att den hänger med en bit till.

De data jag har från Ford pratar om att den är dimensionerad för 300 Nm (i alla fall för 2.9), medan typ 9 är specad till 220 Nm.

Personligen tror jag att MT-75 funkar rätt bra till de nivåer du pratar om. Jag har själv lagt några från sena Scorpio på lager "bara för att"...om jag ledsnar på T5.

Granada-Jörgen har kört MT-75 bakom YB och det höll bara ett tag men jag tror han plockade ut rätt bra med vridmoment ur den maskinen.

Just nu är det också enklare att hitta MT-75 (speciellt om man tar från Scorpio då) vilket också är en fördel. Sedan blir det lite knep och knåp med kardan som ju behöver en gliddel när man kör stel axel som också kan påverka valet.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Okej! Då är det nog den vägen jag går framledes.

Tanken är att byta kardan till en Volvokardan iom axel och lådbyte. Får bygga ett nytt fäste för stödlagret helt enkelt så Volvokardan blir "bolt on". Oklart om en 240 eller 740-kardan passar bäst längdmässigt bakom en MT75.

Har för övrigt köpt på mig ett Micra K10 -servo och letar nu efter lämplig huvudbromscylinder.
Kör Mazdaskivor och Volvo 240-ok fram på den svarta och det funkar bra.

Tips mottages gärna på mer eller mindre bolt on-bromsar fram. Bak blir det vanliga 240-skivor och ok.
Tanken är ju att framledes regga den bruna som ombyggt fordon, så jag vet inte om Mazdans 260mm skivor är för små eller inte.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10228
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

Det finns ju Volvokardaner med gliddel och de som har hardyskiva passar normalt på samma hardyskiva som MT-75 så det är nog en enkel lösning.

Mazdaskivorna och 240-ok fram är ju absolut enklast. Det bör vara acceptabelt till runt 200-220 hk nånstans vilket väl i och för sig är rätt rimligt för en snäll Pinto turbo. Utmaningen är väl kanske snarast att få det till ombyggt fordon med Pinto, det är ju inte bytt motor...formellt sett. Det finns lite andra vägar till ombyggt fordon men alla innebär ju mer ombyggnader av resten.

Jag har ju kört med Nissan King Cab 23,8 mm huvudcylinder till 240-bromsarna, det är en enkel lösning.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

therealpinto skrev:
ons dec 16, 2020 9:02 am
Utmaningen är väl kanske snarast att få det till ombyggt fordon med Pinto, det är ju inte bytt motor...formellt sett. Det finns lite andra vägar till ombyggt fordon men alla innebär ju mer ombyggnader av resten.
Tanken är väl att fixa ihop en insprutspinto med cossieprylar i botten, men det kanske inte heller räcker eftersom den motorn passar "bolt on" i Caprin? Vilken väg ska jag gå? Vill försöka bygga "rätt" direkt.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10228
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

Transportstyrelsen brukar mena att byta motor innebär att byta till en motortyp som inte fanns i bilmodellen. Så även om Pinton har kolvar och stakar från YB är det inget motorbyte i deras ögon. Det är dock värt att kolla med ditt närmsta besiktningsorgan också vad de tycker, en del glider lite på definitionen.

Annars är nog den enklaste vägen till ombyggt fordon med Pinton kvar, att byta även styrväxel och rattaxel. Tillsammans med att du byter hela bromssystemet klassar det då in som ombyggt fordon. Snegla till exempel på MrB's projekt med 240 styrväxel i Capri, det kan ju vara en väg.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 633
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av MrB »

MT 75 an klarar bra med pisk ..Har kört den med Essex V6 framför sedan 2009 och gett den duktigt med stryk ...Har mosat 1031 Volvo axel 2 ggr .Skjutit 3 kopplingar ..kör sinterlamell i 3 år nu sedan jag ledsnade på att städa ur lamellskräp ( och då håller kopplingen)😁...Och bytt 1 synkring i MT 75 an .👍...säger väl en del om hållfastheten
Gällande bromsar tycker jag att Mazda skivor med 240 ok inte var någon vidare hit...obetydligt bättre än orginal ..ska du ändå byta så gå upp några storlekar på skiva ..Har själv Citroen skivor med Volvo 850 R ok ...kräver förstås minst 15 " fälg ..vill du ha 13 " så finns prisvärda kit i UK
Old FORD's can always be faster ......

Skriv svar