Knez - En massa Ford Capri
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Knez - En massa Ford Capri
Morsning!
Har i många år hängt i skuggorna på forumet och inte varit så aktiv, men kollat runt och läst flitigt.
Har alltid haft någon typ av projekt ståendes som jag pillat med, men det har för det mesta runnit ut i sanden pga av kompromisser.
Det har varit fel bil, typ rätt bil men fel modell och för mycket att fixa för att jag ska bli nöjd.
Ta med i beräkningen att jag ändrar mina planer mer eller mindre lika ofta som jag byter kallingar och att jag haft noll koll på
vad jag egentligen skulle vilja göra med bilen när den väl är ihop, så kanske ni kan förstå om jag tappar fokus och lessnar.
För snart sju år sen snubblade jag över vad jag alltid letat efter, men alltid hittat ras eller skräpobjekt tidigare; en Ford Capri MK3.
Ringde och surrade med snubben som sålde den och styrde kosan mot Örebro och slog till.
Sådär såg den ut då. Garagelackad med rinningar, taklucka hemmagjuten i glasfiber som läckte som ett såll, vulgärt grova fjädrar fram som var helt summa,
sopslut bladfjädrar bak som låg på genomslagsgummina, gaffatejpade hål i golvet etc. Kaos helt enkelt.
Körde den en sommar, drog topplockspackningen och bröt sönder länkaget till Typ-N lådan lagom till hösten.
Ställde in den i garaget och lessnade. Lät den stå till i Januari i 2016 när suget kom tillbaka att åka lite Capri.
Hade ju handlat på mig en massa prylar innan jag lessnade, däribland fjäderben med sänkningsfjädrar och Volvo 240-ok,
omsvetsad Volvo 240-axel, poluretanbussningar till hela bilen, fräscha multiblad, typ-9 låda.
Meckade som besatt på vinter/vårkanten i mitt iskalla garage och hann besikta lagom till besiktningen gick ut i April det året.
Specen som den ser ut just nu:
Ser ut typ såhär nu för tiden:
Så just nu startar den inte. Eller, jag har tändning och den går på startgas, men bränslepumpen vill inte gå.
Felsökningen fortsätter helt enkelt och förhoppningsvis blir det lite åka med gamla svarten innan sommaren är över.
Har i många år hängt i skuggorna på forumet och inte varit så aktiv, men kollat runt och läst flitigt.
Har alltid haft någon typ av projekt ståendes som jag pillat med, men det har för det mesta runnit ut i sanden pga av kompromisser.
Det har varit fel bil, typ rätt bil men fel modell och för mycket att fixa för att jag ska bli nöjd.
Ta med i beräkningen att jag ändrar mina planer mer eller mindre lika ofta som jag byter kallingar och att jag haft noll koll på
vad jag egentligen skulle vilja göra med bilen när den väl är ihop, så kanske ni kan förstå om jag tappar fokus och lessnar.
För snart sju år sen snubblade jag över vad jag alltid letat efter, men alltid hittat ras eller skräpobjekt tidigare; en Ford Capri MK3.
Ringde och surrade med snubben som sålde den och styrde kosan mot Örebro och slog till.
Sådär såg den ut då. Garagelackad med rinningar, taklucka hemmagjuten i glasfiber som läckte som ett såll, vulgärt grova fjädrar fram som var helt summa,
sopslut bladfjädrar bak som låg på genomslagsgummina, gaffatejpade hål i golvet etc. Kaos helt enkelt.
Körde den en sommar, drog topplockspackningen och bröt sönder länkaget till Typ-N lådan lagom till hösten.
Ställde in den i garaget och lessnade. Lät den stå till i Januari i 2016 när suget kom tillbaka att åka lite Capri.
Hade ju handlat på mig en massa prylar innan jag lessnade, däribland fjäderben med sänkningsfjädrar och Volvo 240-ok,
omsvetsad Volvo 240-axel, poluretanbussningar till hela bilen, fräscha multiblad, typ-9 låda.
Meckade som besatt på vinter/vårkanten i mitt iskalla garage och hann besikta lagom till besiktningen gick ut i April det året.
Specen som den ser ut just nu:
- Polyuretanbussningar i hela bilen
- Multibladfjädrar med 1.5" sänkningsblock bak
- 40mm sänkningsfjädrar fram
- Volvo 240 4-kolvsok med ventilerade Mazda 323 GT Turbo skivor fram
- Huvudbromscylinder från Landrover Discovery
- Originaltrummor bak
- 22mm krängninshämmare fram
- 14mm krängninshämmare bak
- 2.9L V6 hämtad från en Ford Scorpio -97
- Svänghjul från en 2.8L V6
- Capri 2.8i alukylare
- 5-växlad Typ-9 låda från Granada 2.8i
- Ombyggd originaltank med in-tankpump och skvalpplåtar
- Original atlasaxel
- 16" Saab "Cross Spoke" -fälgar
Ser ut typ såhär nu för tiden:
Så just nu startar den inte. Eller, jag har tändning och den går på startgas, men bränslepumpen vill inte gå.
Felsökningen fortsätter helt enkelt och förhoppningsvis blir det lite åka med gamla svarten innan sommaren är över.
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Kul med Capri
Hoppas det löser sig för dig så du kan ut och njuta i vårsolen:)
Hoppas det löser sig för dig så du kan ut och njuta i vårsolen:)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Ser härlig ut , vi får hålla tummarna att den kommer igång . Btw, bra fälgbyte, passar mycket bättre till designen och sååå periodrätt också .
Ska passa på att fråga; Mazda-skivorna, vad är de från för årsmodell/gen. och behövdes nån bearbetning för att de skulle passa på naven?
Ska passa på att fråga; Mazda-skivorna, vad är de från för årsmodell/gen. och behövdes nån bearbetning för att de skulle passa på naven?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Inte reggad med V6an, men siktar på att få den reggad med V6 och Turbo.Järnkaminen skrev:Trevligt projekt! Är den reggad med motorbytet?
Planen framledes är att slänga upp Volvo 1031an jag har som är ombyggd för att passa Caprins bladfjädrar.
Anledningen till att jobbet på Svarten stagnerat lite är den här neonbruna skönheten:
Den kom ut i närheten för på tok för lite pengar, så jag kände att jag var tvungen att slå till.
Hittills har den fått nya enkelbladfjädrar från Capri 2.8 och nya stötdämpare bak.
Sänkfjädrar och nya dämpare fram slängs förhoppningsvis på nästa vecka.
Ska agera vikarie till Svarten så jag får köra lite Capri oavsett hur det går med den
Oj, det var nåt år sedan de monterades. Kommer jag ihåg rätt så är skivorna från en första generationens Mazda 323 GT Turbo.Släggmek skrev:Ska passa på att fråga
Passar mer eller mindre bolt on på Caprins nav.[/quote]
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Kan aldrig vara fel med en extra , ser ju väldigt frisk ut. Och tack för infon - då har jag nåt att gå på för en av mina Taunusar (evighetsprojekt likt den svarta, samlar delar). Hmm, ifall du får för dig att sälja av de där 13" originalfälgarna så hojta gärna före .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Den ser bättre ut på bild än vad den är i verkligheten, tyvärr. Men i relativt gott skick i alla fall. Diverse lagningar av varierande kvalitet lite överallt, rost i golvet bakom förarstolen (där man har fötterna när man sitter i baksätet).Släggmek skrev:Kan aldrig vara fel med en extra , ser ju väldigt frisk ut. Och tack för infon - då har jag nåt att gå på för en av mina Taunusar (evighetsprojekt likt den svarta, samlar delar). Hmm, ifall du får för dig att sälja av de där 13" originalfälgarna så hojta gärna före .
Blir till att lasta ner originalfälgarna i förrådet så fort jag ramlat över några snyggare fälgar. Får jag för mig att sälja så hojtar jag absolut till
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Låter bra det . Klart, samtidigt så är det ju aldrig fel att att låta originaldelarna hänga med bilen så länge den är i originalnära skick (typ, inte rejsbreddad så det inte passar längre ), en god regel om man har plats osv. Men som sagt, ifall ifall... Vet inte riktigt vad kursen är på dessa fälgar idag?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Har mysskuvat lite med den bruna ikväll. Lackat stötfångare, grill och insatser runt lysena svarta. Glömde så klart att ta en bild, men det blev bra!
Skulle fått tag på ett fint Ford-emblem till MK3-grillen bara. Ja, jag bytte ut MK2-grillen
Ska ta ett krafttag med svarten så fort den bruna blivit uppfräschad för sommaren.
Bara fälgar kvar nu egentligen.
Skulle fått tag på ett fint Ford-emblem till MK3-grillen bara. Ja, jag bytte ut MK2-grillen
Ska ta ett krafttag med svarten så fort den bruna blivit uppfräschad för sommaren.
Bara fälgar kvar nu egentligen.
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Inte hänt så mycket mer än att jag fått hem mina längre pinbultar jag beställde av Deamon Tweaks, handlat på mig nya hjulmuttrar och spacers.
Kom även över ett par 17" alufälgar som kanske ser lite för moderna ut, men var så pass billiga att jag inte kunde motstå.
Allt detta ska slängas på så fort jag får hem mina 50mm sänkningsfjädrar.
Som ni ser på bilderna nedan är den fortfarande en smula hög fram.
Nya enkelblad och dämpare monterade bak i alla fall.
Var ute i vårvädret och körde en lätt omväg fram och tillbaka till den lokala mataffären. Blev så till mig av att köra Capri i finvädret att det blev svarta steck på den (avlysta) vägen!
Kom även över ett par 17" alufälgar som kanske ser lite för moderna ut, men var så pass billiga att jag inte kunde motstå.
Allt detta ska slängas på så fort jag får hem mina 50mm sänkningsfjädrar.
Som ni ser på bilderna nedan är den fortfarande en smula hög fram.
Nya enkelblad och dämpare monterade bak i alla fall.
Var ute i vårvädret och körde en lätt omväg fram och tillbaka till den lokala mataffären. Blev så till mig av att köra Capri i finvädret att det blev svarta steck på den (avlysta) vägen!