Knez - En massa Ford Capri
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Knez - En massa Ford Capri
Gött att bilen kan användas.
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
Tags:
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Har sett ”anti dive kit” nämnas på engelska forum. Är det för att få lite mer Caster tro?therealpinto skrev:Orkar man justera fästena för kränghämmaren så man får lite mer caster så är det också ett plus.
Skulle va skoj att byta fjäderbenslagringar för att få lite mer camber också, men har bara hittat för coilovers tyvärr.
Helt klart! Imorrn kör vi den i podden dessutom. Ska bli kul att få höra vad de andra har att säga om den.RickardEM skrev:Gött att bilen kan användas.
\Rickard
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Knez - En massa Ford Capri
Burton har information och prylen . https://www.burtonpower.com/anti-dive-k ... mp190.html
Kul! Den podden måste jag också höra .
Kul! Den podden måste jag också höra .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Tanken med anti-dive är att man sänker infästningen av kränghämmaren i karossen, så kränghämmaren blir parallell med marken (eller mer parallell). Det ska minska effekten att fjädringen komprimeras när man bromsar.
Tyvärr gör det att caster minskar om man inte ändrar annat samtidigt. Om balken skulle vara smart gjort så skulle den dra fram fästena för kränghämmaren också. Jag har testat hembyggt anti-divekit och tyckte inte det gav några fördelar.
Det går att använda samma topplager till vanliga fjäderben men nästan alla höjer bilen några centimeter. Mer camber är egentligen inget man behöver på en gatbil, det är caster som saknas för att göra bilen mer stabil. Mer caster ökar också negativ camber när man svänger vilket funkar rätt bra. Däremot får man bekymmer med att hjulet kommer för långt fram i hjulhuset om man bara justerar (mycket) caster med ändrad kränghämmare.
Gustaf
Tyvärr gör det att caster minskar om man inte ändrar annat samtidigt. Om balken skulle vara smart gjort så skulle den dra fram fästena för kränghämmaren också. Jag har testat hembyggt anti-divekit och tyckte inte det gav några fördelar.
Det går att använda samma topplager till vanliga fjäderben men nästan alla höjer bilen några centimeter. Mer camber är egentligen inget man behöver på en gatbil, det är caster som saknas för att göra bilen mer stabil. Mer caster ökar också negativ camber när man svänger vilket funkar rätt bra. Däremot får man bekymmer med att hjulet kommer för långt fram i hjulhuset om man bara justerar (mycket) caster med ändrad kränghämmare.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Gustaf: Vet du om några fjäderbenslagringar som inte höjer bilen jättemycket? Skulle va skoj att testa när jag ändå ska byta stötdämpare fram inom en snar framtid, men jag vill gärna behålla höjden på bilen någorlunda i alla fall
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Denna är den "bästa" ur den synpunkten som jag känner till som är "bolt on":
https://www.alundamotor.com/toppmonteri ... g-upp-326e
Gustaf
https://www.alundamotor.com/toppmonteri ... g-upp-326e
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Lite stiltje i tråden, men inte i garaget.
Bytte bussningar i nästan hela framvagnen igår kväll ihop med en kompis. Numera med justerbara stötdämpare från GAZ i fram också. Till slut blev det standard fjäderbenslagring. Har ändå inte riktigt satt fingret på vad jag vill göra med bilen förutom att åka och köpa glass i den på sommarhalvåret.
Som den fälghoarder man är så råkade det bli en uppsättning 17” Fondmetal som hamnade i garaget. Provmonterades igår efter bussnings och dämparbyte. Ska byta runt om när jag är klar och känna efter hur jag ska göra.
Vad tycks?
Bytte bussningar i nästan hela framvagnen igår kväll ihop med en kompis. Numera med justerbara stötdämpare från GAZ i fram också. Till slut blev det standard fjäderbenslagring. Har ändå inte riktigt satt fingret på vad jag vill göra med bilen förutom att åka och köpa glass i den på sommarhalvåret.
Som den fälghoarder man är så råkade det bli en uppsättning 17” Fondmetal som hamnade i garaget. Provmonterades igår efter bussnings och dämparbyte. Ska byta runt om när jag är klar och känna efter hur jag ska göra.
Vad tycks?
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Har du bytt bussningarna som håller styrväxeln också? De brukar vara mjuka, det gör stor skillnad med nya där.
Jag gillar den där fälgen men på Capri tycker jag nog det är snyggare med lite mer djup och fälgkant, men det är svårt att se med bilen i luften :-)
Gustaf
Jag gillar den där fälgen men på Capri tycker jag nog det är snyggare med lite mer djup och fälgkant, men det är svårt att se med bilen i luften :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Japp! Alla bussningar bytta inklusive styrväxelbussningarna. Blev dock lite besviken att mina GAZ som ska vara för sänkta bilar fortfarande är för långa, så fjädern hålls bara fast av bilens vikt. Hissar jag upp bilen är det drygt en centimeter från fjädern till övre fjädertalriken.therealpinto skrev: ↑sön jul 26, 2020 6:13 amHar du bytt bussningarna som håller styrväxeln också? De brukar vara mjuka, det gör stor skillnad med nya där.
Jo, jag håller med. Men det fina priset och att de blev levererade utan kostnad var en bidragande faktor för köpettherealpinto skrev: ↑sön jul 26, 2020 6:13 amJag gillar den där fälgen men på Capri tycker jag nog det är snyggare med lite mer djup och fälgkant, men det är svårt att se med bilen i luften
Får se om jag byter eller de blir kvar. Visar sig när bilen står på backen igen
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Knez - En massa Ford Capri
Nu har du lite fälgar att välja på iallafall.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Oja! Veligast i kommunen, så det är bra med lite alternativ
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Det är ju inte så bra. Konstigt att längden inte stämmer, du kanske ska dubbekolla att du fått rätt? Jag har bara kört GAZ justerbara inserts med coiloverkonvertering och hjälpfjäder själv. Slangklammor som håller fast fjädern i tallriken kan vara bra.Knez skrev: ↑sön jul 26, 2020 4:22 pm
Japp! Alla bussningar bytta inklusive styrväxelbussningarna. Blev dock lite besviken att mina GAZ som ska vara för sänkta bilar fortfarande är för långa, så fjädern hålls bara fast av bilens vikt. Hissar jag upp bilen är det drygt en centimeter från fjädern till övre fjädertalriken.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Det står rätt på lådan, men de är lika långa på "utsidan" som originaldämparna. Själva kolven kan ju vara kortare, även om det som sticker ut är lika långt så att säga.therealpinto skrev: ↑mån jul 27, 2020 7:10 amDet är ju inte så bra. Konstigt att längden inte stämmer, du kanske ska dubbekolla att du fått rätt? Jag har bara kört GAZ justerbara inserts med coiloverkonvertering och hjälpfjäder själv. Slangklammor som håller fast fjädern i tallriken kan vara bra.
Gustaf
Har nu mailat Burton i alla fall. Får se vad de säger.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Det är ju kolvstången som ska vara kortare för att det ska bli rätt. Till viss del kan kortare insats/hus hjälpa om man kan göra en distans mellan muttern i fjäderbenet och insatsen men det normala är att kolvstången är kortad.
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Re: Knez - En massa Ford Capri
Tog lite bilder på prylarna nu och jämförde med gamla dämparen. Bakom Burton-klistermärket satt ett annat klistermärke med ett annat modellnummer, men även detta är för kortade dämpare. Ser inget modellnummer instansat på dämparen heller. Suck. Och inte har Burton svarat på mitt mail. Verkar skilja drygt en centimeter mellan originaldämparen och GAZ där övre fjädertalriken ska sitta. Känns som väldigt lite. Snudd på att detta kan vara dämparen för originalfjädrar.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se