Knez - En massa Ford Capri

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

Min erfarenhet är att Caprin ändå brukar vara relativt snäll även med en hel del effekt. Men dåliga stötdämpare har väldigt stor inverkan så du ska nog fokusera på dem. Kolla också att bladfjädrarna är hela, de kan gå av mitt under perches utan att det syns.

Kränghämmaren i sig är knappast ett problem och du vill inte ha grövre krängningshämmare om du upplever att den är hal bak (det ger mindre grepp).

Om du har problem med att axeln trampar så är reaktionsstag en variant men det gäller att göra en förstärkt infästning i rambenen om det ska hålla (vi byggde så på Mavericks Capri först men skruvarna kröktes). Annars så är Cal-tracs en väldigt bra lösning för att få accelerationsgrepp på en stel axel med bladfjädrar.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Bladen är ett år gamla enkelblad som gått 100 mil eller så. Samtidigt som jag bytte blad så bytte jag dämpare, dock till nya original (oljedämpare), så det kan absolut vara anledningen till gunget och sladdrigheten.

Då ska jag kika på hur jag bäst får till reaktionsstag. Börjar med det och dämpare och får se hur det blir sen :)

Är det förresten någon här som har testat ett "axle location kit". Känns lite skumt att det skulle funka bra eftersom bladfjädern i sig själv är rätt sladdrig. Men det kanske funkar? Ett sånt här alltså: https://www.capriclub.co.uk/Evolution_A ... --417.html
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

Jag byggde ett sånt kit själv för länge sedan men kan inte påstå att jag märkte någon skillnad. Kitet triangulerar axeln mot bladfjädrarna, vilket i teorin gör att den inte ska röra sig så mycket i sidled (att den rör sig på fjädrarna). Det har eventuellt också viss påverkan på fjäderkonstanten men troligen rätt lite då det är för klena saker för att hålla emot fjädringsrörelsen.

Min åsikt är att det är bättre att lägga tiden och pengarna på ett panhardstag för att hålla axeln i sidled, och bra reaktionsstag eller hellre Cal-tracs för att få grepp framåt. Fördelen med Cal-tracs är att man använder vridmomentet i axeln för att trycka fast den mot marken samtidigt som man stabiliserar fjädern vid acceleration.

När jag jobbade med detta hade jag multiblad med ett extra förstärkningsblad, det gör att hela fjäderpaketet är lite stabilare än enkelblad.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av RickardEM »

Hehe, det ser ut att röra på sig rätt bra. :D

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Har till slut handlat på mig bromsar. Blir Mazda 323 GT Turbo skivor fram (ventilerade 260mm), 4-kolvsok från Volvo 240 och huvudbromscylinder från 80-tals Nissan Kingcab på Micra K10-servo. Bak blir det original Volvo 240 prylar eftersom jag byter till Volvoaxel. Kändes som det funkade bra på svarta, dock hade jag en Land Rover Defender-cylinder där och originaltrummor bak.

Är ju ändå ett rätt beprövat bromskoncept så :)

Kommer i samma veva ta tag i mina fjäderben och bygga om till coils fram. Känns skoj att äntligen ta tag i bromsar och väghållning fram ordentligt.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

Det är absolut ett beprövad koncept som funkar rätt bra. Lite bättre bromsbelägg som tål värme kan behövas om man stressar dem men jag körde faktiskt standard Volvobelägg (OEM) på mina.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Jag funderar på EBC Redstuff eller dyl. Känns som det ligger vettigt i pris.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

Jo, men ta in lite referenser från folk som använt dem också.

Jag kör Ferodo DS2500 fram på Caprin, det är ett rätt vettigt allroundbelägg tycker jag.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Har hänt mycket sen sist, men mest körning av olika slag. Börjar bli van med effekten och har provat på lite rakt fram-körning. Väldigt roligt! Måste verkligen träna mer och bygga bilen lite bättre för sånt.

Har även handlat på mig en AEM X-series CanBus-mätare, mest för att passa fint bredvid min AEM bredbandslambdamätare, men har lite problem med att få till rätt skalning på utsignalen. Mätaren visar t.ex -66 på kylvattentemp när MTune säger 19.2C. Måste klura lite på hur jag ska få till det.

Lite bilder! :)
7718000B-C66D-4422-84F5-484B68B30BDA.jpeg
21A5EEC6-5849-4351-9D46-094BDB0856A6.jpeg
52408B3B-2398-4048-BA8E-AB2714E210BC.jpeg
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Trevlig midsommar!

Fick till CanBus-mätaren till slut. Känns riktigt bra att kunna fippla igenom lite olika värden direkt i mätaren så jag slipper ha datorn med mig överallt. Tänkte ta mig an bromsarna och bygga om till coilovers i veckan. Behövs verkligen med tanke på den ökade effekten ;)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av RickardEM »

:thumbsup: Har den rullat på utan problem hittills? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Funkar tokbra! Av någon anledning har jag numera slut på bakdäck. Ytterst märkligt ;)
Har haft en glasburk av modellen "gurkburk" som expansionskärl fram till idag där jag fick dit ett i aluminium istället.

Drar på att fixa bromsar och bygga om till coils, även fast jag vet att det måste göras.
Känns så omotiverande när det är fint väder ute och jag bara vill vara ute och köra.

Bild på det skitiga motorrummet som det ser ut just nu.
morotsrum.jpg
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Har mest kört nu när det varit väder, men lite har hänt i alla fall.
Bytte ut min ventilkåpa med "smal" packningsyta mot en EFI-kåpa som tätar bättre mot toppen.
ventilnaken.jpeg
ventilsvart.jpeg
ventilpackning.jpeg

När jag ändå hade kåpan av kände jag på topplocksbultarna (12.9 dragna till 120nm).
Allt var väl :)
efterdra.jpeg

Drog ut på en glidartur för att justera låglasten. Går numera tokbra även på låglast när man bara glider runt.
glid1.jpeg
glid2.jpeg

Har som sagt av någon anledning slut på bakdäck IGEN. Slängde på originalfälgarna och nu har jag absolut noll fäste istället.
Rätt skoj, men inte jättepraktiskt ;)
originalrimz.jpeg

Det var cruising någon mil bort igår och märkte på vägen hem att jag fått ett ventilknack från toppen.
Låter numera som en klassisk blårykande, dåligt servad Pinto. Ska riva av ventilkåpan under dagen idag och se om någon ventiljustering har gått upp. Varvstoppet är satt till 7000RPM, vilket kanske är lite för högt för en Pinto som är original.
Ska prova att ställa ner stoppet några hundra varv om justeringen hjälper nåt.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av therealpinto »

Min erfarenhet är att man får räkna med att justera om emellanåt när man varvar över typ 6500 nånstans återkommande.

Att dra en standard bottendel till 7000 med laddtryck är lite spännande, det kan nog vara värt att hålla sig lite under det. Om man kan undvika att ligga mot varvstopp... ;-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri

Inlägg av Knez »

Då ska jag dra ner varvstoppet lite till helt enkelt :D
Svårt att hålla sig från varvstopp när laddtrycket slår till som en Kobra och man är uppe på varvstopp på en sekund (känns det som).

Vad kan vara "safe" att sätta varvstoppet till på en originalpinto tro?
Har effektmax vid 6300, så det är kanske dumt att dra den mycket längre än så.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Skriv svar