Sida 2 av 9

Postat: mån apr 22, 2019 10:30 am
av gxlv8
roligt att se det fortfarande finns folk som vill hålla liv i gamla capri´s

Postat: fre maj 03, 2019 7:12 am
av Knez
Gårdagskvällens bestyr bestod av att byta växellåda.

Typ-N -lådan som satt original hade väldigt sladdrigt länkage som bidrog till minst sagt slafsiga växellägen. Nästan så den dödade viljan att köra.

Skottade upp en Typ-9 från en Sierra, byggde om växellådsbalken och bytte ut främre kardan mot en från en Capri med Typ-9 original (hemköpt från England).

Blev ofantligt mycket bättre som ni kanske förstår :)

Postat: fre maj 03, 2019 4:39 pm
av Catling
F lådan är värdelös!
På med en Shortshift nu till type 9:an! Den har lite lång 2:a växel med jag älskar den. Men bäst är T5 från cosworth, men lite överkurs till standard Pinto

Postat: lör maj 04, 2019 12:58 am
av Släggmek
Om raffinerade alternativ är på bordet - Nåt som togs upp kort i ett par nummer av Retro Ford från slutet av 2018: Ett par Escort mk 1 (eller om den ena var en mk 2, nåja) som försetts med Zetec 2.0 med bra effekt hade också fått Mazda RX-8 6-växlad manuell som tydligen ska vara både väldigt tålig och ge exakta växlingar (kräver såklart adapterplatta för Ford-mönstret). Första försöket iaf i den ena var med Type 9 som rasade medan den ene tydligen lyssnat på varningar för den i kombination med mycket pulver och gick direkt på Mazda-lådan. Inte nån bolt-on rakt av p g a att det tydligen är väldigt knepigt att få rätt passning för att kopplingen inte ska slira, plus en del annat pyssel, vilket t o m fick den ene byggaren att ta bort hydrauliken och bygga om till wirestyrd koppling. Slutresultatet blev iaf till full belåtenhet för bägge. Klart, sen detta med pris och tillgång...:( men med dagens höga priser hade killen som ändrade sig i tid sålt av sin femväxlade Ford som var tänkt för projektet och köpt Mazda-lådan för mindre än hälften av det han fick in.

Postat: lör maj 04, 2019 7:59 pm
av Knez
Catling skrev:N lådan är värdelös!
På med en Shortshift nu till type 9:an!
Nån du rekommenderar? Blir det stor skillnad?

Släggmek:
Har sneglat lite på Zetec, men jag tror det lutar åt turbo Pinto om det blir några ändringar på motorfronten. Rotade runt i lite lådor hemma och råkade hitta en 4-puckad ofjädrad sinterlamell på 215mm i diameter och ett Haltech F10 komplett med kabelhärva, givare, mapsensor etc. Har ju redan elektronisk tändning på bruna Caprin, så det börjar hägra lite med överladdning :D

Postat: sön maj 05, 2019 7:45 am
av Catling
Har inget tips på inköp. Jag har prova både hemgjorda och köpta. Vissa är hemska och andra funkar jättebra!

Friskar upp mitt minne nu. Lådan du demontera heter förövrigt F och inte N? Hade sådan på min V6a när motorn köptes , slapp som satan . 1an samma utväxling som 2an Så man kunde lika väl starta på tvåan och böja vispa runt efter 3an direkt. Man ångrade sig innan varje påfart.

Lägg på en turbo och kör oöppnad motor.

Postat: sön maj 05, 2019 8:48 am
av Knez
Ja, F och inte N. Det var nåt jag hade i skallen sen tidigare bara, men måste vara beteckningen för nånting annat.

Postat: sön maj 05, 2019 4:24 pm
av Knez
Hur är det med avgasreningen på dessa motorer? Tänker på ormboet med slangar som sitter bredvid förgasaren på insuget. Blir så otroligt sugen på att bara riva bort allting och köra utan, men det blir kanske jättedåligt av att göra det?

Postat: sön maj 05, 2019 4:59 pm
av Catling
Du kan ta bort allt.
Bara fördelare, bromsservo och vevhusvent som behöver ha vakuum. En slang till varje.

Finns ett par trådar här på forumet
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=72072

Postat: sön maj 05, 2019 5:41 pm
av Knez
Catling skrev:Du kan ta bort allt.
Bara fördelare, bromsservo och vevhusvent som behöver ha vakuum. En slang till varje.

Finns ett par trådar här på forumet
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=72072
Underbart! Tack! Ska ge mig på det där med sanering imorgon :).

Förresten så började Caprin började gå otroligt dåligt på tomgång i förrgår efter rätt frisk körning. Går fint vid belastning, så min första tanke var att någon vakuumslang flugit av eller eventuellt att det kommit skit i någon tomgångsventil till förgasaren. Låter det som vettiga teorier? Hur regleras soppan vid tomgång och är detta lättrenoverat?

Postat: sön maj 05, 2019 6:36 pm
av Catling
Kanske är skit i tomgångs munstyckena/et , Har du 32/36an?
https://www.misab.se/matriser.php?kid=4-544-553-636-652

Misab benämner dom som lågfart nr 38
Blås ur och montera tillbaka.

tomgång regleras genom en spec krets i förgasaren. Kom felet plötsligt så är det troligt med smuts. Man svänger och det kommer med lite rost, sand eller nån gummibit från slang.
Det ingår ju i vardagen med förgasare.

Postat: tor maj 09, 2019 7:57 am
av Knez
Igår blev det ett mekpass med fjäderbyte på agendan. Blev rätt nöjd med höjden på bilen initialt, men efter jag kört och fjädrarna satt sig lite så känner jag mig tveksam.
Bilen är soplåg fram nu. Otroligt låg. 50mm skulle fjädrarna sänka, men ser mer ut som 10-15cm.

Detta i kombination med nya enkelblad bak kan stuket numera beskrivas som "Vallåkra på 80-talet". Sänka lite bak eller byta fjädrar fram igen? Klurar på vad jag ska ge mig på.

Ang förgasaren så lutar det mot att skruva isär, ultraljudstvätta och bestycka om för körning på E85. Har E85-konverterat många bilar genom åren och jag känner mig rätt sugen igen :)

Postat: tor maj 09, 2019 10:54 am
av therealpinto
Sänkning är lite speciellt eftersom det är olika referenser - köper man fjädrar för 2.8i så sänker de mer eftersom den är lägre original, typ. Dessutom brukar tillverkarna av fjädrar blanda ihop allt.

Är den inte "för låg" blir det säkert bra att sänka bak också :-)

Gustaf

Postat: tor maj 09, 2019 6:46 pm
av Knez
therealpinto skrev:Sänkning är lite speciellt eftersom det är olika referenser - köper man fjädrar för 2.8i så sänker de mer eftersom den är lägre original, typ. Dessutom brukar tillverkarna av fjädrar blanda ihop allt.

Är den inte "för låg" blir det säkert bra att sänka bak också :-)

Gustaf
Bakfjädrarna är bara "vanliga" 2.8i -blad.
Framfjädrarna annonserades som 2" sänkningsfjädrar för Capri Mk3 1.6 och 2.0, så jag trodde i mitt stilla sinne att sänkningen skulle hamna ungefär där.

Jag tycker ju om låga bilar, så det lutar åt att köpa sänkningsblock till bakändan för att få ner den lite till där.
Måste ta tag i pinbultarna till hjulen bara, så jag får på rätt fälgar. Lättare att uppskatta vad som behöver göras då.

Ska försöka ta en bild i helgen så ni får se vad jag menar :rolleyes:

Postat: tor maj 16, 2019 8:31 pm
av Knez
Det blev ett snabbt mekpass ikväll med vakuumlättning på agendan.
Gången blev betydligt mycket bättre men fick vrålhög tomgång som jag blev tvungen att ställa ner så klart.

En fråga till er vana Weber DGAV-skruvare; vad är ”rätt sätt att ställa tomgången? Är det via skruven ”bakom” chokemembranet eller skruven nära axeln som gaswiren sitter på?

Hann ta lite bilder också innan det blev för mörkt ute. Märkbart låg fram (eller hög bak kanske). Tror 2” sänkningsblock blir för mycket, så 1” får det bli tills bladfjädrarna satt sig mer.